|
||||
|
||||
כן כן החפץ הקדוש מכל התגלה בבביתה של אישה פשוטה ומאמינה שמצאה אצלה שולחן מיוחד והיזמינה כומר שיסביר לה מה החפץ הזה והלה חשף את העובדה המרעישה שבביתה של האישה נמצא ארון הברית ולא אחר. ראו : |
|
||||
|
||||
בהנחה שאין המדובר כאן במתיחה של עיתונאי משועמם ( מה שאפשרי בהחלט לאור האלמנטיםה הזויים השונים של הסיפור ) אני מפרש את הידיעה כך: אישה משוגעת טוענת שהיא קנתה בשוק את ארון הברית כולל עם אחד הלוחות של הדברות ( הלוח השני נגנב מן הסתם בידי ילד כושי ) . פרנסי העיירה הנידחת שבה היא גרה הם לא מטומטמים יותר מכל אחד אחר , והם מיד הבינו את הפוטנציאל שיש בתגלית. הם שמעו מן הסתם על העיירה רווזוול בניו מקסיקו שהפכה למוקד פרסום עולמי לאחר במקום התרסקה כביכול "ספינה חייזרית " ועל העיירה באיווה שהפכה למוקד פרסום לאחר שטענה שבעתיד בעוד 300 שנה קפטין ג'מס קירק מ"מסע בין כוכבים" יוולד בה. יכול להיות גם שהיגיעה איליהם השמועה על העסקים הטובים שעושות עיירות שונות בארץ הקודש שלידם מתגלים קברים של קדושים שונים מידי יום ביומו. אז אם התגלה אצלך ארון הברית אפילו אם הוא נראה כשולחן רגיל אתה מנצל אותו בשביל העסקים,במיוחד כשאנשי אותו איזור נידח ב"חגורת התנ"ך" של ארה"ב אינם סובלים מעודף מקומות עבודה. ומן הראוי להזכיר שבימי הביניים זה היה דבר סטנדרטי עבור כל מקום נידח ברחבי אירופה למצוא ולהציג אצלו שריד של קדוש כלשהו ( ראשיו הכרותים של יוחנן המטביל , הערלה של איבר המין של ישו וכו' וכו') . נראה שאנחנו חוזרים לימי הבניים גם בעניין הזה. |
|
||||
|
||||
ואסור לשכוח את הקברים המוסלמים בשטחים הכבושים שמטורפים משיחיים טוענים שהם קברי דמויות מהתנ''ך. (לא לחינם אמרה שולמית אלוני בזמנו שקבר יוסף הוא אולי קבר השייח יוסוף ושיום אחד עוד ''ימצאו'' את קבר רחב הזונה.) |
|
||||
|
||||
פולחן הקברים בתחומי ישראל חריף בהרבה מזה שמתקיים ביו''ש, ואפשר להזכיר את ''קבר דן'' באשתאול, ''קבר ראובן'' בחולות פלמחים, ''קבר בנימין'' בכפר סבא, ''קבר שמעון'' ליד אייל, ומאות ''קברי צדיקים'' באזור צפת ומירון. אם תבדוק, תגלה שיש הרבה יותר ''קברי קדושים'' בתחומי ישראל ממה שיש בתחומי יהודה ושומרון. |
|
||||
|
||||
אבל לפחות בכל המקומות שהזכרת זה לא נעשה על מנת לשלול את זכויותיהם של תושבי המקום. |
|
||||
|
||||
אולי כדאי שתספר לנו אלו קברים הומצאו "על מנת לשלול את זכויותיהם של תושבי המקום". הנה קישור להיסטוריה הארוכה של קבר יוסף: מי הם "תושבי המקום" שאת זכויותיהם ביקשו לשלול אלו אשר זיהו את הקבר כ"קבר יוסף"? האם תסכים לוותר על פירוט בנוגע לקבר רחל ולמערת המכפלה, או שמא אתה מבקש הוכחה שגם מקומות אלו נקראו בשמותיהם עוד לפני מלחמת ששת הימים? |
|
||||
|
||||
ומה לעשות, אבל הארכאולוגים בימינו אומרים שקבר ''יוסף'' הוא קבר מוסלמי השייך לתקופה המוסלמית וכך גם קבר ''רחל''. ומה לעשות, אבל רק אחרי מלחמת ששת הימים התעקשה קבוצה פוליטית מסוימת לנכס קברים אלה כחלק מגזילת אדמות העם השכן ושלילת זכותו להגדרה עצמית. דבר זה, למרות שנעשה בשם ה''ציונות'' (ואבוי לציונות אם היא כזו, ואז אכן יאה לה התואר ''גזענות''), הפוך ממהותה האמיתית של הציונות שמעולם לא שאפה להתרפק על קברים (גם אם הם אמיתיים) וחתרה עם הפנים לעתיד ולא לעבר (אלא בצורה של מחקר ארכאולוגי שנעשה מטעמים מדעים ועניניים ולא פוליטים ולאומנים). |
|
||||
|
||||
יש לי ספר תמונות של ירושלים וסביבותיה מתקופת טרום המדינה, ומופיע בו, בין השאר, צילום של קבר רחל משנות ה30 (טרם הקמת מחנה הפליטים אל עאיידה שכיום מקיף אותו) ונאמר שם שכבר אז יהודים היו מתפללים שם. אבל אל תיתן לעובדות לבלבל אותך. |
|
||||
|
||||
מטיבה של דת שהיא מתרפקת על קברי קדושים (אלמנט פאגני ביסודו) ומטיבה של תנועה לאומית מודרנית שהיא לא מתענינת בהבלים כאלה, גישתה רציונלית ופניה לעתיד. רק לאחר ששת הימים, כאשר הגישה הדתית-משיחית השתלטה על הפוליטיקה הישראלית נוצר יצור הכלאיים של הציונות המשיחית הרואה בארץ ישראל יעד מטאפיזי ולא ישות גיאוגרפית ריאלית שניתן להתפשר עליה במקרה הצורך. אבל אל תיתן לראייתך הפשטנית לבלבל אותך. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שמפת ארץ ישראל השלמה והשיר ''שתי גדות יש לירדן'' (''זו שלנו זו של חוסיין'') קדם למלחמת ששת הימים, אבל שוב, לעזאזל העובדות. |
|
||||
|
||||
השקפה פוליטית של א''י השלמה אינה צריכה בהכרח לנבוע מהשקפה דתית - ז'בוטינסקי היה ליברל אנטי-דתי, אחדות העבודה באה מרקע סוציליסטי ששלל את הדת וכמוה השומר הצעיר שתמך במדיניות זו מטעמים של מדינה דו-לאומית. רק לאחר ששת הימים (ובעיקר לאחר מלחמת יום הכיפורים) כאשר גוש אמונים נטל לידיו את ראשות המאבק על שלמות הארץ, התערבבה הדת בפוליטיקה ומנעה גישה פראגמטית יותר למשך שנים רבות. |
|
||||
|
||||
שוב, לדעתי ערבוב הדת בפוליטיקה וגישות משיחיות ביחס לשלמות הארץ היו קיימות לפני קום המדינה. דוקא ההתישבות הראשונה בשטחים שנתפסו במלחמת ששת הימים לא היתה של אנשים דתיים, משיחיים או פנאטיים במיוחד, אלא של תנועת העבודה. שלטון מפא"י/אחה"ע/המערך התאפיין בפרגמאטיות (שיטת הפשרה המפא"יניקית) גם לאחר מלחמת ששת הימים וגם במדיניות ההתנחלות - להתיישב איפה שנוח (תכנית אלון, הגולן, סיני)ולהתפשר עם גוש אמונים איפה שהם מתעקשים. (סבסטיה, חברון) הגישה הפרגמאטית באה לקיצה עם קיצו של שלטון מפא"י. |
|
||||
|
||||
הן "קבר יוסף" והן "קבר רחל" הם מקומות יהודיים ידועים מזה מאות שנים. להיסטוריה של "קבר יוסף" נתתי קישור למעלה. הנה קישור למאמרים הדנים בשאלת מקום קבורת רחל; כדאי לשים לב שאין שום פקפוק באשר להיות ציון הקבר הנוכחי מקום תפילה יהודי ותיק, הנזכר בדברי הרמב"ן וכן שנים רבות לפניו. |
|
||||
|
||||
כמובן שאין ספק לגבי הקברים כמקומות תפילה יהודים ותיקים, להבדיל מקברים בגליל כמו קברי ''זכריה'' ו''חבקוק'' ובדומה לויה דולורוזה בירושלים כמקום קדוש לנוצרים מימים ימימה. הספק הוא לגבי היותם של מקומות אלה אתרים אותנטים מימי התנ''ך או קברי דמויות ספרותיות שאמיתותן מוטלת בספק. |
|
||||
|
||||
אל תנסה להתחמק על ידי שינוי הנושא. לא דנו בהיות המקומות אותנטים-מימי-התנ''ך-או-לא, אלא בטענתך שזיהויים נעשה ''על מנת לשלול את זכויותיהם של תושבי המקום''. |
|
||||
|
||||
אני לא מתחמק ולא משנה את הנושא. שני הענינים עלו בדיון ושניהם חמורים. גם אם הקברים היו אותם קברים המוזכרים בתנ''ך, אין הצדקה לגזילת המקום כאשר המצב הדמוגרפי אינו מאפשר זאת. |
|
||||
|
||||
אתה ממשיך בתטל"אותיך. לשאלת היות הקברים אלו המוזכרים בתנ"ך אין שום משמעות פוליטית. מבחינה פוליטית, מה שחשוב הוא המקום שתופסים הקברים בתודעה הדתית. טענת כך: "ואסור לשכוח את הקברים המוסלמים בשטחים הכבושים שמטורפים משיחיים טוענים שהם קברי דמויות מהתנ"ך. (לא לחינם אמרה שולמית אלוני בזמנו שקבר יוסף הוא אולי קבר השייח יוסוף ושיום אחד עוד "ימצאו" את קבר רחב הזונה.)" ואחר כך הוספת [בנוגע לקברים אשר בתוך הקו הירוק]: "אבל לפחות בכל המקומות שהזכרת זה לא נעשה על מנת לשלול את זכויותיהם של תושבי המקום". כלומר, טענת שזיהוי הקברים ביהודה ושומרון היה "על מנת לשלול את זכויותיהם של תושבי המקום". ועוד טענת לגבי קבר יוסף וקבר רחל: "ומה לעשות, אבל *רק אחרי מלחמת ששת הימים* התעקשה קבוצה פוליטית מסוימת לנכס קברים אלה כחלק מגזילת אדמות העם השכן ושלילת זכותו להגדרה עצמית" (ההגדשות שלי, ה.ה.). easy העיר לך שכבר בשנות השלושים כונה הקבר "קבר רחל", ואני נתתי לך קישורים המעידים שקברים אלו "נוכסו" כבר לפני מאות שנים, ולא "רק אחרי מלחמת ששת הימים". התעלמת מהטענות, כהרגלך. |
|
||||
|
||||
לא טענתי שזיהוי הקברים בשטחים הכבושים היה על מנת לשלול את זכויותיהם של תושבי המקום אלא ההשתלטות עליהם וההתישבות במקומות אלה, למרות שהינם נמצאים בלב שטח פלסטיני מחוץ לתחומה של מדינת ישראל ולמרות שהאותנטיות שלהם מוטלת בספק. |
|
||||
|
||||
טענת שהפולחן החל ''רק לאחר מלחמת ששת הימים''. תמשיך להתעלם... |
|
||||
|
||||
התכוונתי לפולחן הניאו-פאגני הרעשני והשתלטני המתרחש מאז להבדיל מהתפילות השקטות שנעשו לפני כן. תמשיך לא להבין את דבריי ולהכפיש... |
|
||||
|
||||
''התכוונת'', ממש. נדמה לי שהציטוטים מלמעלה מספיקים כדי שהקורא הישר ישפוט, אבל בנקודה זו בכוונתי לפרוש מהדיון, ולכן לא אענה ל''מילה האחרונה'' שלך, שתבוא בקרוב. |
|
||||
|
||||
הדברים שכתבת הזכירו לי שלפני למעלה משנתיים פרסם דוד לנדאו מאמר בנושא זה. כמה נקודות מתוכו: א. אין ראיות הסטוריות וארכיאולוגיות שהנביא מוחמד ביקר בירושלים, גם לא הוכח מדעית שישוע קבור בכנסיית הקבר. שאלות כאלה אולי לגיטימיות בשיח אקדמי, אך אין להן מקום בשיח מדיני בין בני דתות שונות. העלאתן רק עלולה להזיק. ב. קדושת "מקום קדוש" אינה טמונה בכך שמשהו קרה שם אלא בכך שמיליוני אנשים מאמינים שכך היה. אמונה עתיקה יש לכבד. ג. התנועה הציונית ידעה לנצל היטב אמונות אלו כאשר תבעה הקמת בית לאומי דווקא כאן. ד. יהודים תמימים בקשו להשקיף על קבר יוסף (יוסוף בפי הציניקנים) בשכם מאות שנים לפני הטיול המטופש ולא תמים של הרב הרלינג ז"ל. האם טפשותו גוזרת כליה על המסורת העתיקה? ה. את הקדושה של קבר רחל יוצרים נחלי הדמעות שנשפכו שם לאורך הדורות. קדושה אינהרנטית, ע"פ ההלכה, קיימת רק בהר הבית שם אין לדרוך. ו. ויתורים מדיניים על מקומות קדושים וזכות דתית לתפילה בהם לא יקרבו את השלום. לדתות זיכרון ארוך מזיכרונם של בני אדם. |
|
||||
|
||||
קבר רחל מוזכר אגב בספר שמואל במקום אחר לגמרי, קרוב כנראה לרמאללה של היום. אני לא זוכר בדיוק את הפסוק, אך נדמה לי שזה קשור בחיפוש שאול אחר האתונות. הגיוני יותר שזה יימצא שם, בנחלת אפרים או בנימין, השבטים המיוחסים תנ"כית לרחל אמנו, מאשר בבית לחם שבנחלת יהודה, המיוחסת ללאה. בזמן שלטון בית דוד, אולי לאחר "הפילוג", הוא שכנראה העביר את "קבר רחל" למקום שבו עפ"י המסורת כעת הוא נמצא, במטרה לנכס לעצמו כמה שיותר מ"היסטוריית האב" של השבטים (ברוח מגמה זו נערכו כל סיפורי המקרא שלפני עליית בית דוד) או להחליש את השפעתן של ערי הצפון אצל העם/ למנוע פולחן ונהירה למקומות שבממלכת הצפון, כמו בית אל וגם קבר רחל המקורי. גם הפסוק בבראשית שמתאר את מותה של רחל בדרך אפרתה, לא מחייב שהדבר היה סמוך לאפרתה, ובעצם הוא יכול להיות בכל נקודה שהיא על הדרך התנ"כית בין בית אל (רמאללה) לבית לחם. |
|
||||
|
||||
אפרתה = לאפרת לאפרתה = ללאפרת (וסליחה על הקטנוניות) |
|
||||
|
||||
(סולח) |
|
||||
|
||||
בית לחם כונתה גם "אפרת" וגם "אפרתה". לדוגמה, במגילת רות: "ועשה חיל באפרתה וקרא שם בבית לחם". |
|
||||
|
||||
שרתתי במהלך תחילת האינתיפאדה הראשונה חורף 1988 בשכם. בקבר יוסף היה אז רק שלט חלוד של משרד הדתות שמצין שזהו קבר יוסף הצדיק או משהו בסגנון.שום ישיבה או עליה לרגל או פסטיבלים. לא ממש זכור לי שאף אבטחו את הקבר באופן סדיר. |
|
||||
|
||||
יש לך במקרה תמונה? |
|
||||
|
||||
מילא זה, ישנה קבוצה משיחית שמשליכה את הפוליטיקה שלה בכל דיון לא קשור על מנת לשלול את זכויותיהם של המתדיינים. |
|
||||
|
||||
Landover Baptist זה אתר, המהווה פארודיה על אתרי דת נוצריים, ולכן סביר להניח שסיפור זה מפוברק. |
|
||||
|
||||
גם השטן התגלה שם (בשיר: The devil went down to Georgia של להקת "צ'רלי דניאלס", 1979). אז אם הוא לא בלם את השטן, אז יש לחשוד בו... |
|
||||
|
||||
כן כן אנשי הכנסיה המורמונית שמרכזה הוא ביוטה , טוענים שארון הברית נלקח בידי אחת מהדמויות המרכזיות של אמונתם להי ,מאות שנים לפני הספירה ליבשת אמריקה והוא נמצא כעת ביוטה לא רחוק ממרכז הכנסיה בסולט לייק סיטי . ראו : |
|
||||
|
||||
כן כן, ארון הברית נמצא מכל המקומות דווקא בארץ האלים הקלטיים . האירים כמסתבר הם צאצאי עשרת השבטים האבודים , והנביא ירמיהו הגיע לשם ( ולא למצרים כפי שחשבו כולם ) לאחר חורבן בית ראשון , עם ארון הברית ועם נסיכה מיהודה שהפכה לאם האומה האירית . הארון נמצא כעת באירלנד לא כל כך רחוק מהאבן של סקון שהיא כידוע האבן שעליה הניח יעקב את ראשו בבית אל כשראה את חלום המלאכים העולים ויורדים על סולם . האבן ההיא שהייתה אבן ההכתרה של מלכי סקוטלנד , משמשת כיום לאותה מטרה למלכי אנגליה , האם ישתמשו למטרה דומה גם לארון כשיחשף שם? ראו : ועל החיפושים אחרי ארון הברית באירלנד: |
|
||||
|
||||
אם גופותיהם של מרדכי ואסתר נדדו משושן אשר בפרס עד לקבריהם אשר בגליל העליון, מה הבעיה לארון הקודש, שהוא חפץ בעל תכונות על טבעיות, לנדוד ליוטה או לאירלנד? |
|
||||
|
||||
ובמחשבה שניה. אחת התאוריות אומרת שארון הברית היה מעין קבל או מצבר ענק, טעון במטען חשמלי אשר גרם לנוגעים בו להתחשמל למוות. אולי מדובר בכלל באלקטרון פלאי הנמצא בסופרפוזיציה בין יוטה לאירלנד? |
|
||||
|
||||
ואיך אתיופיה משתלבת בזה? אתה צריך למצוא הסבר איך הארון נמצא בו זמנית גם באתיופיה , גם ביוטה , גם באירלנד , וגם בהר הבית בארץ ישראל וגם בהר נבו בירדן. |
|
||||
|
||||
בכל פעם שהארון נעלם - היקום התפצל. ולאיילים, כידוע, יש יכולת ניוד בין יקומים (ראה למשל האיילים של סנטה קלאוס :-) עכשיו רק נשאר להוכיח שכל תאורטיקני הארון הם איילים... |
|
||||
|
||||
כאן מדובר על התופעה המשלימה: דווקא היקום נשאר שלם והארון הוא שמתפצל. קרה לי אותו דבר בבית, ומאז אני לא קונה מוצרים שעשויים מסיבית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |