|
||||
|
||||
דוקא להכעיס, אני רוצה להתייחס לשני הנושאים האחרים במאמר, ורק בקיצור לנושא של האנדרטה: - אני מסכים עם דובי שאי-אפשר להתחיל לגייס פתאום רופאות מבוגרות. לעומת זאת, זה כ"כ ברור שאי-אפשר, שאין לי שום ספק שלעולם לא ינסו לעשות צעד כזה. הצבא סובל כרגע ממחסור חמור בעתודאים רופאים (מסיבות טובות - מי רוצה להשתחרר מהצבא בגיל 34?), ולכן הוא מנסה לאשר כרגע תוכנית שתסבסד עתודאים הלומדים רפואה - גם את לימודיהם, וגם תכניס אותם לצבא קבע (ולמשכורת הרלוונטית) מייד עם גיוסם. כך שהצבא מנסה להתמודד עם הבעיה בצורה הנכונה (באופן מפתיע). - בזמן האחרון, אם תסתובב יותר מחצי דקה בקמפוס הר-הצופים בירושלים, ישר יקפוץ עליך מתרים בעל עיניים מלאות-חזון וינסה להשיג ממך אוכל לרעבים / בגדים למסכנים / כסף לעניים / דם לחולי סרטן / תרופות לחולי איידס. להוציא את העובדה שמתרימים פה את אחד הציבורים הנזקקים ביותר בישראל בעצמו, יסלחו לי כולם, אבל למה מה? ממתי רגש החמלה התמסחר והפך להיות פתרון ממוסד? אני לא צריך להאכיל את עניי ישראל - אני עסוק בלהאכיל את עצמי ואת התלויים בי (אם ישנם), ואני משלם מסים (והרבה). לא מדובר פה בבריחה או בגלגול-עיניים: ישראל אמורה להיות מדינת-רווחה, ובפועל מדיניות הרווחה שלה היא מהכושלות בעולם המערבי, והפער בין עניים לעשירים מהגדולים ביותר. הגיע הזמן למדיניות כלכלית שמכוונת ל_כל_ העשירונים בעם, ולא רק לעליון, ולמדיניות רווחה שמצליחה לסייע ליותר מעשרה אחוזים מהנזקקים. זה לא אומר, שימו לב, שאני לא אתרום - הבעיה קיימת והיא כואבת, וכל פעולה שמקלה על הכאב חשובה. זה רק אומר שאין שום סיבה לצפות ממני לפתור את הבעיה. - אנדרטה: אם יכתב ש"..נרצח ע"י יהודי בן-עוולה, חובש כיפה" (אם זכרוני אינו מטעני), המסקנה מקריאת הטקסט ברורה: כל חובשי הכיפה הם בני-עוולה, והרצח התבצע בגלל שהוא היה חובש כיפה. זוהי מסקנה, כמו שראינו כאן, שנתונה לויכוח (שלפי דעתי הוא ברור למדי - עובדה שרוב הדתיים לא תמכו ברצח) - ולכן אי-אפשר לכתוב אותה על אנדרטה שלא ממש אמורה להיות נתונה לויכוח. |
|
||||
|
||||
א. הטקסט המדויק היה "נורה על ידי יהודי חובש כיפה". לא "בן עוולה", סתם חובש כיפה. ב. מי אמר שאנדרטה, שמייצגת אדם שנרצח רצח פוליטי, צריכה להיות "בלתי נתונה לויכוח"? רבין לא נרצח על רקע רומנטי, הוא נרצח על ידי אדם בעל דעות פוליטיות ברורות, שבא ממחנה בעל דעות פוליטיות ברורות. הסיבה לרצח הייתה פוליטית-משיחית. היה מחנה שפמפם הסתה נגד הנרצח, מחנה חובשי הכיפות. הרוצח לא פעל לבדו, אלא כחלק ממחתרת של חובשי כיפות אחרים (כולם אנשי ישיבות הסדר). יש כאן מסורת ארוכה מדי של ניתוק בין מעשיהם של רוצתים לבין החממה האידיאולוגית שלהם. אנשי המחתרת היהודית? צריך להבין אותם, הם היו נורא לחוצים, וחוץ מזה, הם לא עשו שום דבר רע, עובדה ששחררו אותם. ברוך גולדשטיין? נכון שהוא בסך הכל ביצע את מה שאנו מדברים עליו כבר שני עשורים, אבל בגלל זה להאשים ציבור שלם שרואה בו גיבור ומקים לו אנדרטאות? רצח רבין והמחתרת היהודית השניה? הם היו מטורפים. *שאנחנו* נרצח ראש ממשלה יהודי? בסך הכל קראנו לו בוגד, טענו שאין לשלטון שלו לגיטימציה, שרפנו את תמונתו, הלבשנו אותו בבגדי ערפאת והימלר, צעקנו "בדם ואשאת רבין נגרש" עד שגרוננו ניחר. אז איך, לכל הרוחות, קמו בחורים כל כך טובים, בחורי ישיבות הסדר אחד אחד, ועשו את מה שעשו בניגוד לכל החינוך שנתנו להם? באמת לא ברור. רצח רבין היה הוכחה לכך שמלחמת אזרחים ברמה נמוכה כבר משתוללת בישראל, ושאלימות מופנית תמיד מכיוון הימין לכיוון השמאל. את העובדה הזו מנסים לטשטש. אסור לתת לנסיון הזה להצליח. מלחמת אזרחים, רצח מנהיג לאומי, אינם "אירוע ממלכתי". הם אירועים מפלגים - *והפילוג הזה מוצדק*. אין ולא תהיה אחווה בין רוצחים לקורבנותיהם. אין ולא תהיה הבנה בין כבש לזאב. אין ולא תהיה מחילה למסיתים. אין, ולא יהיה, מקום להדברות בין פנאטים דתיים, שאינם מקבלים את זכויות האדם כערך, לבין אנשים ליברליים. צריך להקפיד בשמירה עליהם, ואם ינסו לאחוז בנשק - לירות בהם כמו בכלבים שוטים. *זה* הלקח של רצח ראש הממשלה, לא לקח של הדברות מנומסת בין רוצחים לעתיד לקורבנות לעתיד. לפני הידברות, יש להציב בפני גוש אמונים את אותה דרישה שהוצבה בפני אש"ף: שיכירו במדינת ישראל, שיחדלו מן הטרור, ושיבטלו את האמנה. אם דבר זה לא יעשה - והוא לא יעשה - יש להכיר בהם כאויביה המסוכנים ביותר של הרפובליקה הישראלית, ולנהוג בהתאם. מלחמת אזרחים היא לא דבר סימפטי, היא אחד הדברים הארורים ביותר הקיימים בחברות אנושיות, אך לעתים הן הכרחיות. אם, כמובן, אנו חפצים במדינה חופשית. נזכור מי רצח, נזכור מי נרצח, נזכור ולא נשכח. |
|
||||
|
||||
יופי. אני שמח שאתה מתנגד להסתה. טוב שלא צריך להרוג אף אחד. אלימות היא נחלת הימין, ולכן נרצח אותם כמו כלבים אם ירימו עלינו יד. לא ''בן עוולה'', סתם בא ממחנה של רוצחים, זאבים, עוכרי ישראל ופנאטיים משיחיים. יוסי, לא הייתי יכול לנסח את זה יותר טוב. הוכחת הוכחה גמורה ומוחלטת שטוב שהסירו את הכתובת ''חובש כיפה'', כי היא רק מלבה שנאה ויצרים. להוציא את ההודעות של שי כהן על החרדים, מעולם לא ראיתי באייל הקורא הודעה שטופת שנאה עיוורת ורצחנית כמו זו. |
|
||||
|
||||
א. אלימות היא נחלת הימין. לא היה רצח פוליטי על ידי שמאלני בישראל. אני יכול לציין עשרות של מקרי רצח פוליטיים שבאו מן הימין, אם תרצה. ב. לסובלנות אסור להיות סובלנית כלפי אי הסובלנות. על אלימות יש להגיב באלימות קשה יותר. מי שמאיים בנשק על חייל, צריך להיירות. הוא מורד. תמיד נהגו כאן ביד רכה כלפי הימין הדתי, הם תמיד נתפסו כפטריוטים. צריך להבין שהם לא פטריוטים, ושהם איום קיומי כלפי מדינת ישראל. ג. אתה מייחס לי רצחנות. נמק, םרט, והדגם. |
|
||||
|
||||
אין אחווה, אין מחילה, אין הדברות. הם פנאטיים, זאבים, בעלי הסטוריה של רצח. אם ינסו לאחוז בנשק, יש לירות בהם כמו בכלבים שוטים. מסר של שלום אתה מביא, יוסי. אין ספק. מעולם לא טענתי שהשמאל רצחני. מעולם לא טענתי שכל הימין מתון. טענתי שהכללות הן דבר רע, ככלל (המממ...) - ולטעון שכל חובשי הכיפה הם רצחנים או שמחו מהרצח של רבין זו הכללה. גסה. אתה מפחד מהם פחד מוות ושונא אותם שנאה עזה. הם אוייבך המושבעים ביותר. מנקודת מוצא כזו, איך אתה יכול שלא להיות רצחני? לא דיברתי על מימון ממשלתי לאתרים של כך. דיברתי על הפרדה ועל הבחנה ועל ראיה לא מעוותת. לדעתי, אין לך את כל אלה. לדעתי, אתה קיצוני בדיוק כמוהם, חסר סובלנות ורצון להבין את הצד השני בדיוק כמוהם, ומסוכן לדמוקרטיה רק קצת פחות. קיצונות יכולה להביא רק לקיצונות יתרה. אני לא מבקש ממך לסלוח לרוצח או לאלו שהסיתו. אני מבקש ממך להפסיק להגיד שכולם הסיתו לרצח, זה הכל. |
|
||||
|
||||
הכותרת צריכה להיות, נרצח על ידי תימני, קטן קומה, יוצא יחידה מובחרת בצה''ל, סטודנט ובנה של גננת, אממ..וחובש כיפה קטנטונת סרוגה. |
|
||||
|
||||
1. שכחת לכתוב תושב הרצליה. 2. יגאל עמיר חובש כיפה שחורה גדולה לא סרוגה ולא קטנה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |