|
||||
|
||||
מיתוסים זה טוב ליצירת תודעה לאומית וכמובן שזה עזר מאוד לציונות, אבל העובדות מדברות בעד עצמן: רוב הארץ הייתה בעבר שייכת ליהודים ביחוד בתקופת החשמוניים שבה אסור היה להחזיק לא יהודים בארץ(ואכן הם החריבו הרבה מאוד ערים וישובים). ישנה הערה חשובה שצריך להתיחס אליה: בארץ ישבו עמים כנענים ולא "עם" כנעני, הכנענים התלקו לקבוצות רבות ולא היו בעלי עבר משותף והסטוריה משותפת והיגרו מכל מיני מקומות שונים(מהירדן, מצרים,צידון וכ'ו) כך שהנימוק של ההסטוריה הפסלטינית הוא פשוט מאוד לא אמין. וישנו גם השם עצמו(פלסטין) שניתן לארץ רק לאחר הרס בית שני והגירוש הרומי ואז סיפחו הרומאים את א"י לסוריה וקראו לשטח סוריה-פלסטינה. וישנו כמובן גם העיניין הארכיאולוגי שמראה בבירור את השורשים היהודים(או העיבריים) בארץ ואין מה שמראה שום זכר ל"תרבות" פלסטינית. אני לא מעוניין להתייחס אפילו לכל הקשקוש על כך שמעולם לא הייתה ממלכת דוד ושלמה כי זה פשוט כבר יותר מידי בשבילי. אבל המסקנה מדבריך היא שאתה אכן צודק, אין העובדות משנות לאף אחד כי יש פשוט יותר מידי ולהרבה אנשים פשוט לא אכפת. |
|
||||
|
||||
אסור היה להחזיק לא יהודים בארץ? בתור חיות מחמד? אני חושש שהוויכוח (והעניין) הארכאולוגי בעניין אמינות ההיסטוריה היהודית כפי שהיא מתוארת בתנ"ך עדיין לא נדם מאז אותה כתבה העיתון "הארץ" וכנראה שגם לפניה. העניין נידון חלקית במאמר שלא נח לרגע - "התנ"ך - מציאות או דמיון" ובמאמר נוסף אחד לפחות באייל. אבל אתה צודק, בדרך כלל אנשים לא נותנים לעובדות להפריע להם כאשר הם דנים במיתוסים. נכון? |
|
||||
|
||||
לפני שאתה כותב "קשקוש" כדאי שתבדוק את עצמך: השם פלסטין לא ניתן לארץ על-ידי הרומאים: הוא מופיע בתקופה הרבה יותר מוקדמת אצל הרודוטוס היווני, שחי בערך בימי "בית ראשון". באשר לממלכת דוד ושלמה - באמת אין שום הוכחה עניינית לקיומה, והשם דוד הוא ככל הנראה בכלל תואר שניתן לקצינים אצל עמים שונים במזרח הקדום - אבל זה באמת ויכוח אחר. באשר לכתבה עצמה - מה שכן נכון הוא שיום אחד יגלו שני העמים האלה, או שתי הקהילות שחיות בפיסת הארץ הזאת, את שורשיהן המשותפים, הכנעניים. מהבחינה הזאת הפלסטינאים הרבה יותר מפותחים מהישראלים - שהרי אצל הישראלים התפיסה הזאת נחשבת כמעט מוקצית מחמת מיאוס. ואז, בבוא היום, אפשר יהיה סוף סוף להקים מדינה אחת יציבה על כל המרחב שבין הים לירדן, ואולי מעבר לו. אם תרצו אין זו אגדה. מה שמונע מהרעיון הזה להתממש הוא רק כמה אמונות טפלות שמכונות בפי העם "יהדות" ו-"איסלם". |
|
||||
|
||||
הרודוטוס כתב (או לפחות הקריא) את ההסטוריה שלו בסביבות שנת 450 לפנה"ס, עמוק בתוך ההסטוריה של בית שני (שתחילת בנייתו בשנת 516 לערך). הבעיה הן של הכנענים העברים והן של הכנענים הפלסטינים היא הנסיון לדלג על 2,000 ויותר שנות הסטוריה. עד כמה שזה מפתה - מי לא היה רוצה לוותר על היהדות הרבנית או על האיסלאם? - זה לא אפשרי. |
|
||||
|
||||
מבחינות מסויימות יש יותר קירבה בין ה''כנענים '' בין שני העמים , אלה שמקבוצתו של רטוש ואלה הערביים ( לפחות הקיצוניים שבהם ) ובינהם ובין הדתיים של עמם . שתי הקבוצות רואות בדתות היהדות או האיסלאם עיוות שגרם לנזק לתרבות הכנענית המקורית והם מוכנים להתמזג עם בני העם האחר . אין זה מקרה שכמה מהכנענים הישראליים כמו עמוס קינן תמכו תמיד בדו קיום בשלום עם הערבים. מאידך אנשי הצד הימני של התנועה הכנענית כמו הסופר שרגא גפני דיברו תמיד לצד הצורך בארץ ישראל שלמה על הצורך ששני העמים היהודים והערבים יתמזגו ביחד כדי לחזור אל האומה העברית ( או הכנענית ) המפוארת . גפני אפילו מביא דעות מסוג זה בספרי הילדים שכתב בסדרות ''דנידין '' ו''הספורטאים הצעירים '' . נראה לי שלישראלים החילוניים שונאי הדתיים ( כמו רבים מקוראי האייל הקורא ) שלרבים מהם יש יותר משמץ של סימפטיה לתפיסות הפגאניות הקדומות כמו שמראה הפופולאריות הנוכחית של רעיונות ''העידן החדש , יהיה קל יותר לתקשר עם ערבים ''כנעניים '' בעלי דעות דומות ( וכן יש כמה כאלה ) מאשר עם יהודים חרדיים . מאידך כמובן ליהודים דתיים קל יותר לתקשר עם מוסלמים דתיים מאשר ערבים ''כנעניים '' מאחר שיש בינהם הרבה יותר מהמשותף. |
|
||||
|
||||
כמו שיודע מי מהקוראים שנתקל פעם במשחק הלוח "אילומינטי" (Illuminati), ההפך מפנאטיות הוא פנאטיות. דתיים, גם בישראל וגם ברוב מדינות ערב (כקבוצה, לא פרטים בודדים ממנה), נוהגים מאז ומתמיד לייצג ולבטא דיעות קיצוניות יחסית. חיבור של הקיצוניים שלנו עם הקיצוניים שלהם רק משום ששתי הקבוצות דתיות ולכן יש להם כביכול מכנה משותף להידברות, הוא מתכון בטוח לפיצוץ ולא לפיוס. |
|
||||
|
||||
לא ברור לי : הרי האיסלם החל במאה ה7 ואיך מדברים כאילו היו קיימים בתקופת בית המקדש . היו ערבים אך לא מוסלמים |
|
||||
|
||||
לפני שאתה מתקשקש על ממלכת דוד ושלמה, הייתי מציע לך אדון צבעון לבדוק טוב טוב, הרי ספר תהילים וקהלת, מדברים בעד עצמם ובאמת שלא צריך הרבה הוכחות עינייניות לקיום הממלכה מאחר והסרים היקרים והחשובים מספיקים. |
|
||||
|
||||
אם הבנתי אותך נכון אתה טוען שבתקופת החשמונאים אסור היה ללא יהודים לגור בתחומי הארץ . לא ידוע לי על כל איסור כזה אם כי נכון הוא שהלא יהודים חיו באזורים שלהם והיהודים מצידם חיו באיזורים שלהם וכאשר שני הצדדים חיו זה לצד זה כמו במקומות כמו קיסריה , כי אז היה תמיד פוטנציאל גדול לחיכוך (כמו היום ביפו). ואשר לעובדה שהכנענים היו מקבוצות שונוח , אין זה ברור כל כך אם כך אכן היה אבל גם התנ"ך מציג את עם ישראל כמורכב מ-12 ( או 13 , או 14 ,תלוי איך אתה סופר ) שבטים שונים זה מזה באופיים . שלא לדבר על כך שבימי החשמונאים כבר היו שתי קבוצ ות מונותואיסטיות מסוכסכות , היהודים והשומרונים אשר טענו למוצא זהה אבל הכחישו כל אחת את הטענות של הקבוצה השניה לגבי אותו המוצא. כך שהעניין אינו פשוט כל כך גם מבחינת היהודים . |
|
||||
|
||||
ישוב יווני התקיים בפלסטינה (שם נוח הכולל את יהודה והגליל) ברציפות מאז אלכסנדר מקדון ועד - הכיבוש הפרסי והמוסלמי, בעצם. רוב תושבי הממלכה החשמונאית (בגבולות אלכסנדר ינאי והורדוס) היו יוונים, ורוב מוחלט מקרב אנשי הצבא היה יווני (אם כי הקצונה הייתה יהודית-צדוקית). אם אתה טוען שהארכיאולוגיה לא מראה שרידים לתרבות פלישתית בארץ, אתה מדבר שטויות. אשר למלכות דוד ושלמה, אני עדיין מחכה בעניין לממצא הארכיאולוגי הראשון שיוכיח את קיומה. עד כה, אין כאלה. |
|
||||
|
||||
בראשית היו פה הפלישתים - אנשים יורדי ים שהגיעו לארץ ישראל יש הטוענים מאיי כפתור שאין לי מושג איפה זה... ההיסטוריונים והארכיאולוגים הוקסמו מהם, הפלישתים התיישבו בחבל לכיש ושלטו במישור החוף - הם הקימו את הערים אשדוד, אשקלון וגת, הם נלחמו בישראל על השליטה באיזורים אלה, בתנ"ך מסופר על שימשון שהתאהב בדלילה הפלישתית שהובילה אותו לאבדונו... גם דויד המלך נלחם בפלישתים, אבל אחר כך הם נעלמו, אולי בגלל האופן שבו נהגו לעבוד את אליליהם... הפלישתים היו עובדי אלילים - בעל ודגון נזכרים בתנ"ך, אבל היתה להם עוד אלה אכזרית במיוחד - שמה היה ענת וכדי לעבוד אותה הם היו צריכים הפלישתים להקריב לה קורבנות אדם ובעיקר תינוקות - ואולי זה מה שגרם להכחדותם... לאחר העלמות הפלישתים היו בארץ ישראל מספר ממלכות יהודיות או יותר נכון עבריות - היתה ממלכת יהודה וממלכת ישראל ואחר כך (כמה מאות שנים אחר כך) היתה ממלכת הגליל וממלכת יהודה - שהיו נפרדות עד כדי כך שלכל ממלכה היתה סהנדרין משלה. אחרי ממלכת החשמונאים לאחר שילטונו של הורדוס וכיבוש ארץ ישראל על ידי הרומים נקראה ישראל פלסטין על שם אותם פלישתים שלא היו שם עוד... אבל אולי הרומים היו צאצאיהם (זאת אחת הסברות שהפלישתים מקורם בדרום איטליה). במשך כמה אלפי שנים ארץ ישראל נקראה סתם ארץ הקודש - הצלבנים שהגיעו לכאן במסעי הצלב קראו לחבל הארץ שאליו הם שאפו להגיע "ארץ הקודש" - THE HOLY LAND. הממלוכים שלטו פה והערבים אחריהם, התורכים גם ואם בודקים טוב לארץ ישראל לא היה ממש שם... היא היתה חלק מסוריה הגדולה, היא היתה החלק המערבי של הירדן, היא היתה הרבה דברים ותחת הרבה שמות... הבריטים שכבשו את ארץ ישראל מידי התורכים שבו להשתמש בשם פלסטין, הסיבה לכך - שרבים מהם היו חובבי ארכיאולוגיה שהוקסמו מעברה של הארץ. בזמן שילטון התורכים הגיעו לארץ ישראל בריטים רבים חובבי ארכיאולוגיה לחפור בחיפוש אחרי עתיקות וגם קצת לרגל אחרי התורכים... כי הבריטים חמדו לעצמם את הארץ. כשהבריטים כבשו את ישראל היו בה קומץ של פקידים תורכים, כפריים מוסלמים ללא שום תודעה לאומית או פוליטית, עירוניים מוסלמים ונוצרים שהיו קצת יותר מתקדמים מאחיהם הכפריים וקומץ של יהודים חלקם דתים ומסורתיים שחיו פה מאז ומתמיד וגם קבוצה של יהודים עם תודעה לאומית שרצו להקים פה מדינה.... כולם קראו לחבל ארץ זה פלסטינה ועבור כולם זאת היתה המולדת.... מי היה פה קודם? מי שהיה פה כבר מזמן איננו עוד! |
|
||||
|
||||
אבל זה בדיוק העניין , מי שהיה כאן בעבר , עדיין נמצא פה בתודעה של אנשים שנמצאים כאן עכשיו. והתחושה הזאת הולכת ומתחזקת באמצעים שונים . כדאי לקרוא את הספר של משה דיין "לחיות עם התנ"ך " כדי לראות את הקשר העמוק והאמיתי שהוא חש עם דמויות תנכיות שונות (וזאת הייתה אחת הסיבות שבגללן הוא היה שודד עתיקות, הן נתנו לו אפשרות להיות קרוב יותר לעבר ). אפשר לראות זאת ברומנים ההיסטוריים של שנות ה-30 עד החמישים של סופרים עבריים שמנסים ליצור קשר בין הקוראים ובין דמויות העבר " הם זה אנחנו ואנחנו זה הם ". וזה בדיוק מה שהפלסטינאים מנסים ליצור כעת דרך מדיניות החינוך שלהם , תחושת הזדהות עמוקה בין עמם ובין עברו "הכנעני " . תחושת הזדהות ומאידך נרדפות בידי העם היהודי שהחל לטענתם את מאבקו בפלסטינאים הקדומים עם אותה פרשה לא נעימה בין בניו של יעקב אבינו ואנשי העיר שכם שנטבחו בידי שמעון ולוי דרך מעשי הגנוסיד של יהושע וכלה במה שקורה היום . הפלסטינאים מציגים ויציגו את כל אלה כחלקים של מסכת יסורים בלתי פוסקת. ואחרי הכל היה להם ממי ללמוד איך עושים את זה .. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |