|
||||
|
||||
השבוע נחתו הצרות אחת אחת. אריק שרון הוכיח שעדיין הוא מוכן להקריב חיי אדם משני הצדדים כדי לממש את הגחמות הפוליטיות שלו, בין אם מדובר בקידום מעמדו בתוך הליכוד או קידום מעמדו לראשות הממשלה, והוכיח, שהר הבית לא באמת בידינו. אהוד ברק וממשלתו, הוכיחו שהם מוכנים לשרת את אותן גחמות פוליטיות של אריק שרון, והוכיחו שהם חכמים רק לאחר מעשה - פינוי קבר יוסף, עליו הומלץ כבר בשנת 96, נעשה רק לאחר שפיכת דם רבה, והפקרת חייל בשטח. עראפת הוכיח, שטרוריסט נשאר טרוריסט. מי שחלם וקווה שהמחבל שפעל נגד שתי המדינות שישב בהן לא יפעל נגד השלישית, ולא יחזור לפעול נגד תושביה, טעה. הסכם אוסלו מת, כבר נאמר. אין פרטנר לשלום. הוא עדיין מוכן להקריב חיים, משני הצדיים, בשביל מלחמה. הפלסטינאים הוכיחו, שהם יודעים לרות. ויש להם הרבה זעם להוציא ביריות האלו - על ישראל, על מדינות ערב, על עראפת. חוסר מעצורים מוחלט. הם גם הוכיחו, מה יקרה אם הם יקבלו שליטה על המקומות הקדושים. צה"ל הוכיח, שהוא עדיין יודע לרות על ילדים, גם אם הם מתחבאים מאחורי חבית. בשביל צה"ל, כל הערבים עדיין אותו דבר - מפגינים בהר הבית הם בדיוק כמו המתפללים שלא עשו כלום. צה"ל גם הוכיח, כי 27 שנה אחרי, מחדלים חמורים עדיין אוחזים בו. המתנחלים, והימין הקיצוני בכלל, הוכיחו שיכולות הריסון העצמי שלהם אפסית כמו של הפלסטינאים. שריפת מסגד ויריות על פלסטינים שקפו זאת. חיזבאללה הוכיח שהוא לא נעלם מהמפה הפוליטית, ולבנון הוכיחה שהיא עדיין אינה מסוגלת לרסן את אנשיה. הנהגת ערביי ישראל הוכיחה למי היא נאמנה. הדרוזים, הבדווים - איש מהם לא התקומם השבוע במידה כזו נגד מדינת ישראל, ואיש מהם לא תמך באישים שקראו: מוות ליהודים. משטרת ישראל הוכיחה שדם ערבי ודם יהודי עדיין לא שווים בעיניה. אין צורך לחזור על ההשוואות בין הפגנות הדוסים והמתנחלים להפגנות הערבים. הציבור הישראלי הוכיח, שהפתיל שלו מאד קצר. הקריאות לטבח ולנקם עולות באוויר, וריח הדם העתיד לטפטף מידינו לא מרתיע אפילו את השמאל. העולם הוכיח, שכמו תמיד, הם נאמנים למי שאין לו צבא סדיר. גם אם הוא האשם וגם אם לא. קשה למצוא צד הומאני ושפוי בכל הסיפור הזה. |
|
||||
|
||||
יפה אמרת. הערות נכונות ובעלות משמעות. תמצתת את הלך הרוחות בימים האחרונים. אז מה אתה מציע? אף צד אולי אינו הומאני, אבל אני יודע טוב מאוד איזה צד הוא הצד *שלי*. |
|
||||
|
||||
למה אתה חושב שיש לי מה להציע? אם הייתי יכול, הייתי מציע ללבנונים להחזיר את השבויים ולהפסיק את המהומות על הגבול, לפלסטינאים להוריד את שלטון הטרור של ערפאת ולגשת לשולחן הדיונים, לערביי ישראל להפסיק עם המרד האזרחי שלהם ולגנות את הפעילות האלימה שלהם, ששתקה חצי מדינה, למתנחלים להוריד את היד מההדק גם כן, למשטרה להוריד רובים מהיד בכלל, לצבא להתחיל להביט לאן הוא יורה, לציבור הישראלי להזהר ולא להסחף אחרי רגשות הנקם שלהם, לברק לפרסם התנצלות בפני ערביי ישראל על שנים של דיכוי, לפנות את התתנחלויות ולגשת לעשות שלום אמיתי ולא שלום של כובש, לעולם להתעורר ולהפסיק להיות יפה נפש כל הזמן, ולשרון לצאת מהחיים הפוליטים. זה מה שהייתי מציע. אבל אף אחת מההצעות האלו לא ממש תעזור, נכון? |
|
||||
|
||||
נתחיל מכך שאריק שרון לא אשם בכלום, ידידי, אם אתה חושב שאזרחים טובים ושוחרי טובתנו , לפתע הפכו את עורם עם ה"פגיעה" במקום קדשם, אז אני לא יודע אם לרחם עליך או לצחוק. אגב הר הבית, המקום הקדוש ביותר ליהדות, יותר מהכותל, אם יהודי, כל יהודי, גם אריק שרון לא יכול לבקר שם, אז אני כבר לא בטוח מי ריבון פה. הגיע הזמן שנפסיק להכות על חטא על אותו ילדון שנהרג בשוגג, הרי אתה לא באמת חושב שצלפים העלו אותו על הכוונת וירו, נכון? מוחמד ואביו נקלעו בטעות מצערת של אביו השלומיאל שבחר לנסוע לתוך קו האש, וכדור תועה פגע בו. אין לנו מה להצטער עליו יותר מעל ילד שנהרג בתאונת דרכים. ובטח שלא באשמתנו.(אגב, שמתם לב שאביו של הילד אמנם חיבק אותו, אך הסתתר מאחוריו למעשה???) וכשמחבלים יורים על חיילים, כשהם מוקפים בילדים קטנים, אז יש להשיב אש בלי להתחשב בתוצאות."נקמת ילד קטן לא ברא השטן"???? יפה אבל לא על חשבוננו, כנ"ל לגבי אמבולנסים שמחביאים נשק. יכולת הריסון של המתנחלים אפסית??? כאן כבר קשה לי לכתוב מעוצמת הרגשות הקשים שיש לי כלפיך, אמיר, על מה שכתבת כאן. ירו פעם על הבית שלך? חיית במצור? יכולת לצאת מהבית רק בליווי של צה"ל פעם ביום לעבודה? למען השם, רצחו פעם מישהו שהכרת ואהבת? ומה בסך הכל עשו המתנחלים? חסמו צומת?, ממש אסון, וחוסר מוסריות. אני לא מצדיק את מעשיהם, אבל אל תדון אדם עד שתגיע למקומו. ומה שקרה בטבריה, הייתי נזהר מאוד שלא לבקר את ההתפרצות הזאת יותר מדי.חבר, שכן, בן משפחה של הרבה אנשים יקרים מטבריה מוחזק כרגע בשבי של פראים , חיות אדם. סמ"ר עדי אביטן נמתא באיום תמידי, אז הייתי אומר שהצתה, לא מוצדקת ככל שתהיה, היא ביטוי זעום לעוצמת הרגשות שתושבי טבריה מרגישים, קשה לי לחשוב על עצמי בסיטואציה הזו. אני לא מבין איך אפשר להשוות בין הפגנות המתנחלים (" אל תתנו להם רובים"- מוכר למישהו???) והחרדים (דוסים- בלשונך הפוגעת) כאשר אלו נעשו ללא הפגנת אלימות ואלו ואלו לא ביקשו לחזות בהשמדת המדינה. |
|
||||
|
||||
הייתי רוצה בהזדמנות זו להזכיר כי ליהודי, לכל יהודי, *אסור* לעלות להר הבית, מטעמים שהוסברו כבר במאמרו של ש. פוגל במגזין זה. |
|
||||
|
||||
ואני הייתי רוצה להזכיר שיהודים (כן, ע''פ הרישום בסעיף הלאום בתעודת-הזהות. כן, אני מודע להערתו של שר הפנים שהרשום בסעיף זה אינו מהווה ראיה לכאורה לנכונותו) מבקרים (ואולי ב''עולים'' התכוונת למשהו אחר) במתחם הר-הבית ובמסגדים שעליו כמעט מדי יום, לפחות בימים כתיקונם. כך שאם קיים איסור כזה, הרי שהוא איננו נאכף, ומסופקני בכלל אם הוא חוקי. |
|
||||
|
||||
כמה משעשע. על פי הדת היהודית, אסור ליהודים לעלות להר הבית, משום שאסור ליהודי "רגיל" להכנס לקודש הקודשים, ואף אחד לא יודע איפה בדיוק היה קודש הקודשים, אז כל האזור אסור בכניסה. אם תגיד ש*זה* בלתי חוקי, באמת לא יהיה לי מה להגיד. |
|
||||
|
||||
הספקתי בינתיים לעיין במאמר שהזכרת, והבנתי שמדובר באיסור דתי. בוודאי לא משהו בעל-משמעות עבור מי שאינם דתיים. מיץטער על אי-ההבנה המשעשעת |
|
||||
|
||||
בכל זאת יש עדיין יהודים שעולים להר הבית. לא בגלל שהם לא דתיים, אלא בגלל שלא כולם מסכימים עם האיסור. כדרכנו היהודית בקודש, תמיד יש לפחות 2 דיעות בכל נושא. יש המהדרין ועולים להר הבית ערב חתונתם.. |
|
||||
|
||||
אין שום מחלוקת מהי ההלכה. בעליה להר הבית ישנם כמה איסורים, כל אחד לפי מדרגת הטהרה של האדם. המצב כיום הוא שכולנו טמאי מתים ולכן אסורים להכנס לשטח מסויים בהר., אולם אנחנו יכולים להטהר מטומאות אחרות ועל כן ישנם אזורים המותרים לכניסה. על ידי איחוד ל השיטות היכן בדיוק היה בית המקדש ניתן בקלות לקבוע מקום אליו לשיטת *כל הדעות* מותר להכנס להר הבית לאחר טבילה. אריאל שרון עשה מעשה חמור מאין כמוהו בחללו את קודשי ישראל, בהכנסו בטומאה להר הבית. תביעתנו המוחלטת לשליטה עולמית ובלעדית על הר הבית וכאבנו ששועלים עדיין מהלכים בו, איננה בשום פנים ואופן מכשירה חילול הקודש שכזה גם אם הוא מתלבש במניעים לאומיים. כמובן השארת השועלים בהר הבית וכ"ש הפקרתו בידיהם, גם הוא חילול ה'. |
|
||||
|
||||
According to your view, does it make sense to control the temple mount without building there a temple?
Otherwise, what do you think should happen there once we make it a part of Israel? |
|
||||
|
||||
Clarifying:
2. Should the temple mount remain an empty area where nobody is allowed to step? Should the existing mosque be demolished? Should any other structure be built there? |
|
||||
|
||||
המעמד של הר הבית הוא לא תוצא של אירוע מקרי או הזדמנות פוליטית, הוא משקף את המצב המוסרי הכללי של עם ישראל. לכן התשובה היא כן לשלושת השאלות אבל היישום, בדרך הטבע יארך שנים על מנת שלא נחזור למצב המתואר בנבואות נביאים בו העם לא ראוי לבית המקדש. יחד עם זאת יתכן שינוי שלא בדרך הטבע ובמצב זה לא אצטרך להסביר כלום לאף אחד. |
|
||||
|
||||
Do you see a similar moral attitude in the bible about the second temple?
|
|
||||
|
||||
אמנם עיקר התייחסותי היתה לבית ראשון אולם גם מקומו של בית שני לא נפקד. ספר עזרא מצייר תמונת מצב מאוד לא מחמיאה של העולים מבבל (''והבאתם את הגזול ואת הפסח...'')ונבואת חגי זכריה ומלאכי שחיו באותה תקופה, כוללת גם הם מספר גינויים בסגנון. בנוסף לתנ''ך, שנחתם בתחילת ימי הבית השני, תוכל למצוא גם בדברי חז''ל התייחסות למצב בו קיים מקדש ככלי ריק מתוכן (''בית חרב החרבת, קמח טחון טחנת'') |
|
||||
|
||||
גם ישוע לא מי יודע מה התלהב ממה שקרה במקדש, וחזה את נפילתו (טוב, ''חזה'' זו מילה קצת חזקה לאור העובדה שכל העסק נכתב שנים רבות לאחר חורבן בית שני...). |
|
||||
|
||||
In this case, what would you say that came first: the building (or reconstruction) of the temple, or a reforming of the morals?
And, if we consider the role of Koresh in these happenings, were his actions a natural or a super-natural event? |
|
||||
|
||||
עד עכשיו הצגתי את הדברים באופן בו העליה המוסרית קודמת למקדש אולם מכיוון שתמיד אפשר לתקן ואילו את המקדש בונים רק פעם אחת, ברור שתיקון מוסרי כלשהוא יקדם לבניין המקדש והוא ימשיך לאחר בנינו וכתוצאה מהשפעתו המבורכת. העניין הוא כמובן לקבוע מתי זה יקרה וזה דבר שאין לי מושג איך לעשות אותו לא נותר לי אלא לסמוך בעניין זה על אלו שקדושתם מספיקה להכריע בעניינים אלו. החלוקה בין מה שטבעי למה שלא טבעי היא חלוקה מלאכותית שנגזרת מהמצב בו אנו שרויים. במצב אליו אנו שואפים בו להקות נביאים מתגודדים סביב הבאר (בצירה כמובן) המקומית... מה שנראה כיון בלתי טבעי יכול להראות טבעי מאוד. ניתן להסביר כיצד כל פעולה ופעולה במקדש פועלת מוסרית במושגים זמניים שיתאימו לקורא בן זמננו אולם מטבע הדברים ההסבר יפספס את הנקודה ולפעמים יהיה ניחוש גרידא. |
|
||||
|
||||
The reason I introduced Koresh into the discussion was because in his case an earthly political action and the desired religious operation were happening together.
On the practical, political level, would you also say that the decree of Koresh was essential in the events that led to the (re)construction of the temple? Is it correct to say that the behavior of the jewish people had an influence on the actions of Koresh, either from a religious or a political level? |
|
||||
|
||||
ממממ, האנגלית שלי שנרכשה בידי עמל מקריאת ספרות מחשבים מקצועית, לא ממש מספיקה בכדי להבין את אנגליתך המשובחת. decree of Koresh? אנא הסבר בדיוק מה כוונתך במושגים אלו מכיוון שהאופן בו אני מצליח לקשר בין "קודש" ,פעלים, ושמות עצם הוא קצת שונה ממה שהצלחתי להבין משאלותיך.
actions of Koresh? |
|
||||
|
||||
מצאתי פתרון זמני (ומאד מסורבל) לעברית - אני מתנצל מראש על טעויותי תרגום (פחות או יותר) של ההודעה האחרונה: הסיבה שהבאתי את כורש לדיון היא מפני שבימיו אירעה פעולה פוליטית-מעשית שהיתה בו בעת גם התרחשות דתית רבת חשיבות הכוונה היא להצהרת כורש המפורסמת במישור המעשי הפוליטי האם זו גם דעתך שהצהרת כורש היתה חיונית בשרשרת האירועים שהובילו לבניית (או שיקום) המקדש? והאם אפשר לומר שמעשיהם של היהודים השפיעו על פעולותיו של כורש בין במישור הפוליטי בין במישור הדתי דרך התערבות אלוהית? |
|
||||
|
||||
כמו שאתה יכול לנחש, החלפתי למרבה המבוכה את כורש בקודש לאורך שני תגובותי האחרונות. כמובן הפונטים אצלי ממש פיצפונים, הרצפה עקומה, וכדאי שאשתוק. כן הצהרת כורש היתה בוודאי הכרחית. וכן לפעולותיהם של היהודים ובעיקר עזרא ונחמיה היתה חשיבות פוליטית מכרעת במהלך העניינים. |
|
||||
|
||||
אם אנחנו מסכימים על החשיבות של הצהרת כורש, השאלה שלי היא האם לדעתך ההצהרה הזו ניתנה כתוצאה של התערבות אלוהית מיוחדת ''על טבעית'' או שהגיעה כתוצאה מפעילות פוליטית אנושית |
|
||||
|
||||
פעולת ההתערבות האלוקית יכולה לבוא לידי ביטוי גם בפעולות אנושית. במקרה דנן אי אפשר להתכחש לשני המרכיבים, מכיוון שהנבואות בחמשת הספרים שהזכרתי בפירוש מזכירים את שני הגורמים. |
|
||||
|
||||
הדו-צדדיות הזו באמת עושה את הצהרת כורש לאירוע מעניין בעיני. למשל ,האם להבנתך כורש פעל רק כשליח האל ,או שהיהודים גם הפעילו עליו לחץ פוליטי כדי שיפרסם את אותה הצהרה? במילים אחרות ,האם סביר לשער שהיהודים פעלו במישור המעשי-פוליטי כדי לשוב לארצם ולקומם את המקדש? |
|
||||
|
||||
zeshesham@netscape.net seems to be invalid
Thanks |
|
||||
|
||||
אני רוצה רק לתקן אותך, כל יהודי יכול לעלות להר הבית, חוץ מלחלקים מאוד מסויימים שלו, זה ע''פ חלק נכבד מהפוסקים |
|
||||
|
||||
אני ביקרתי עם משפחתי ברחבת הר הבית לפני כשנתיים וחצי. לא זכורה לי שהיתה איזו שהיא בעייה עם זה. אומנם לא תמיד הרחבה פתוחה לתיירים, אבל מדי פעם אפשר (היה) לעלות לשם. |
|
||||
|
||||
עושה רושם ש''נפלתי בפח'' בדיוק כמו מיץ פטל לפני. סליחה. |
|
||||
|
||||
לא האשמתי את אריאל שרון, רק אמרתי שהוא הראה את הערך שלו לחיים. הוא ידע טוב מאד מה יקרה, ולמרות זאת המשיך ועשה זאת. היות והקיר שמאחורי החבית, הילד ואביו רוססו, קשה לי להאמין שחיילים במוצב יכלו לפגוע בהם מהזווית הזו. לשם כך היה ללכת לסמטה צדדית ולרות משם, כפי שטוענת סברה מסויימת. גם לפלסטינים רצחו אנשים שהם אהבו. ולא רק מחבלים. ילדים וזקנים שנכחו במקום בזמן שצה"ל ניסה לתפוס מחבלים. גם הם וגם ערביי ישראל חיים בעוצר, לא יכולים לצאת מהבית. אתה מצדיק את התנהגותם? גם שריפת קבר יוסף, לאחר שנים של דיכוי והפרות הסכמים, יכולה להיות ביטוי לרגשותם הסוערים של הפלסטינים, וזה עדיין לא מוצדק. חרדים (אם אתה מתעקש) ומתנחלים לא פוגעים באף אחד? אני צריך להזכיר לך את המתנחל שהכה לא מזמן חייל? את החרדים עם האבנים בבר אילן? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |