|
||||
|
||||
אמנם דעתי שונה למכביר מדעתו של כותב התגובה הראשונה (ואם הייתי מנסה להעביר זאת בעזרת שמי הייתי נקרא איש-בית"ר-ולא-בכדורגל), אבל אני באמת מאמין בהבדלה בין ערביי ישראל לבין ערביי הרשות. חוקית, ערביי ישראל שווים בזכויותיהם ובחובותיהם (בחובותיהם אולי אפילו פחות - הם אינם משרתים בצבא כידוע) לשאר אזרחי ישראל היהודים והלא יהודים. אי אפשר, לדעתי, לומר שישנו קיפוח *מבחינת החוק* כלפי אזרחיה הערבים של מדינת ישראל. קיים קיפוח, אך הוא מתבטא בכך שהערבים מקבלים *פחות* משכניהם היהודים בכל הנוגע לתקציבים וייצוג, אך ככל הנוגע לחוק - הם מקבלים מה שמגיע להם. כל טענה שיש להם כלפי השלטון בישראל - באפשרותם להביע את טענותיהם בצינורות המקובלים, מכיוון שכך נעשים דברים במדינה דמוקרטית. יש להבהיר שכל פעולה כוחנית, שנעשית בניגוד לחוק, לא משנה מה הסיבה לה, לא תעבור בשתיקה ע"י ממשלת ישראל. אני מאמין שערביי ישראל הם חלק ממדינתנו, ובשל כך עליהם לנהוג כשאר אזרחי המדינה. יש להעניק להם שוויון מלא כפי שכתוב בחוק, כי אחרי הכל גם הם רוצים לחיות את חייהם בשקט, ורובם לא מחזיקים בחובם שום טינה גואה כלפי מדינת ישראל. |
|
||||
|
||||
טיפה בים הגדול של גזענות ישראלית, מנסיוני הפרטי: יצא לי להיות סטודנט באוניברסיטה העברית ולגור במעונות ב-1993. גרתי שנה במעונות "האלף" בביתן שרובו אוכלס ע"י סטודנטים ערבים. זה היה סיוט. ולא בגללם. השכנים שלי לבניין - ערבים כיהודים - היו חביבים ביותר. הבעיה היתה התנכלויות. רוב הסטודנטים הערבים רוכזו באותם שלושה ביתנים. הביתנים הללו - ושלי בתוכם - היו יעד נוח להתנכלויות בלתי פוסקות. פעמים רבות מאוד ניתקו לנו את המקררים, השתינו במסזדרונות, חיבלו בציוד, פעם אפילו פרצו את המקררים ושפכו את כל תוכנם... היה מאוד לא נעים. לא נעים להיות ערבי בארץ ישראל. |
|
||||
|
||||
לא נעים. אז לא נעים. אף אחד לא כובל אף אחד לשום מקום. לכל אדם יש זכות להתלונן על כל פגיעה בו, כולל פריצה למעונות והשחתת רכוש. יש אוזניים קשובות במדינה, לא תוכל להגיד שלא. דרך אגב, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהסטודנטים הערביים בכל העולם, לרבות ישראל, הם הכוח העיקרי מאחורי ההסתה כנגד ישראל. באוניברסיטאות נמצאת המדגרה של הרעיונות האנטי-ישראלים, ורוב הסיכויים שהחבלות מצד הישראלים באו כתגובה לאי אלו הצהרות פומביות על הרצון להשמדת ישראל ועל היום בו יפלשו אלינו כוחות ערב לכלותנו. אני מבין שבודאי בזכות זה שנקלעת לביתן ובו הרבה ערבים, התחברת עם כמה וכמה מהם, והם אף התחברו עמך, עד כדי כך שראו אותך כידיד, אולי כחבר, במקום ככובש הציוני. אבל אל תתן לזה להטעות אותך - הם לא רואים בצורה הזו את שאר עם ישראל. וזו הסכנה. |
|
||||
|
||||
מתעניין, אז לפי תפיסתך, לנו (לישראלים) מותר לעשות חבלות באופן חופשי, כל עוד יש לנו עילה "טובה" לכך??? |
|
||||
|
||||
נפרוץ לבית שלך ונהרוס אותו בגלל אי אלה הצהרות פומביות על הצדקת ואנדליזם וגזענות מבלי שאתה יודע פרטים כלשהם, אף אחד לא כובל גם אותך לשום מקום. למניעת אי הבנות, אני נגד כל סוג של אלימות אפילו נגד אנשים כמוך. |
|
||||
|
||||
באמת? לרגע חשדתי... |
|
||||
|
||||
טוב, אז עכשיו אני רואה צורך לערב את תפקידי בנש"ע (נוער שלום עכשיו) כדובר בעניין הגיוס לצה"ל - תנועת "נוער 'שלום עכשיו"' מבינה, מתוך התבוננות דרך הפרספקטיבה ההיסטורית של יחסי יהודים-ערבים ממלחמת 1948 והלאה, את אי-גיוסם של ערביי-ישראל לצה"ל לא כסירוב של ערביי-ישראל עצמם אלא כסירוב של מערכת הבטחון הישראלית לגייס את הנ"ל. לפי תפיסתה של תנועת נש"ע, סירוב זה מונע מתושביה הערביים של מדינת ישראל להתקדם בחייהם האזרחיים בתחומים רבים (מקצועות רבים שמים בעדיפות עליונה יוצאי-צבא ורק לאחר-מכן את תושביה הערביים של מדינת ישראל). כמו כן, נש"ע רואה את סירובה הנ"ל של מערכת הבטחון כפועל יוצא של תפיסתה הסטיגמתית את ערביי-ישראל. |
|
||||
|
||||
יופי. עכשיו כשדיקלמת כמו ילד טוב את ספר החוקים הגדול של התנועה, תאמר לי, ותתכוונן לזה בבקשה, שאתה מוכן שערבים ישרתו בצבא ההגנה לישראל. בודאי שערביי ישראל לא יתנגדו לשרת בצה''ל. גם אני לא אתנגד לשרת במטה המודיעין של הרשות הפלשתינית. רק תן לי פנקס ועט לפני שאני נכנס לשם. רצוי גם מצלמה קטנה עם מיקרופילם. |
|
||||
|
||||
ידידי האלמוני, בכוונה או שלא בכוונה אתה מעמיד את ערביי ישראל במילכוד שאין להם דרך לצאת ממנו. מה שלא יעשו, יפסידו. אתה טוען שהם מופלים לטובה שכן אינם משרתים בצה"ל, חבורת משתמטים שכמותם. אם יתנדבו וידרשו לשרת בצה"ל, תטען לשיטתך שמדובר בצעד טקטי מחוכם שמטרתו ריגול, ואם יאמצו את הפטור (שאכן ניתן להם באופן גורף מכוחות הבטחון, מה לעשות) תמשיכו אתה וגזענים יהודים אחרים לראות בהם אזרחים סוג ב'. לצאת מהמילכוד הם בכל מקרה לא יוכלו, אלא אולי אם יתגיירו כולם כהלכה. בנוסף, דע לך שאין פתטית כמו תגובתך לסיפור של עומר מוצפי אודות ההתנכלויות לשכניו הערבים בירושלים. בלי שהיית שם ובלי שיהיו לך פרטים כלשהם מעבר למה שסיפר הנ"ל, אתה מעז לקבוע ש"רוב הסיכויים" (כמה? תשעים ושמונה אחוז? אולי רק שבעים וחמישה אחוז?) ש"החבלות מצד הישראלים" (אהמ... גם הקרבנות במקרה זה היו ישראלים) באו - ואני מצטט - "כתגובה על אי אלו הצהרות פומביות על הרצון להשמדת ישראל ועל היום בו יפלשו אלינו כוחות ערב לכלותנו". תהרוג אותי, אין לי מושג מאיפה הבאת את מגדל הקלפים הדמגוגי הזה שבנית מעל תיאור כל כך פשוט של התנכלות מתמשכת לחבורה של סטודנטים ערבים. ודבר אחרון - כל עוד תמשיך להסביר לנו בהתנשאות חצופה מה הערבים "באמת חושבים עלינו" (ואולי תזכיר בהזדמנות זו שהערבים הם עדיין אותם ערבים והים הוא אותו ים?) לא תצליח לשכנע שמאחורי טיעוניך מסתתר לו רציונל כלשהו מעבר לגזענות הפשוטה ושנאת הערבים המוכרת כל כך בקרב חוגי הימין והמשמשת כדלק המניע את רוב טיעוניכם מאז ומתמיד. ביום שיפול האסימון ותבין ש"הערבים" אינם עשויים מקשה אחת ואין להם דיעה או עמדה קולקטיבית לגבי פתרון הסכסוך, אולי אפשר יהיה להתחיל לדון איתך על פתרונות אמיתיים ועמוקים לבעיה שעל הפרק. |
|
||||
|
||||
מתעניין יקר. לדעתי (והפעם - האישית), הבעיה היא לא בעיה עובדתית אצל הפלסטינים או אצל ערביי ישראל, אלא בעיה תפיסתית שלך אותם (את הפלסטינים ואת ערביי ישראל). לא כל ערביי ישראל מרגלים של הנאג'דה, ולא כל הפלסטינים משתייכים לח'מאס. |
|
||||
|
||||
העניין הוא לא קולקטיבי. אני לא מאמין שכל אדם ערבי באשר לו ''בא לכלותי'' או סתם חושק להעביר מידע רגיש לכל החפץ בו. אני חושש מהפנאט שעשוי לקפוץ על ההצעה, ואני חושב שזה חשש מאד מבוסס שיהיה אחד כזה. ובנוגע לזה שיש להם תנאים מועדפים - זה לא דבר שאי אפשר לטפל בו. שירות לאומי בקהילות ערביות, שכולם טענו שהן מקופחות ובעלות תנאים מחפירים, יועיל לכל הצדדים. השאלה היא, האם יש מי שיענה להצעה. |
|
||||
|
||||
יפה מאוד. למעשה, קלעת בול. למגיבים מעלה, אינני חושב, ולו לרגע, שערבי באשר הוא זומם מזימות ומתכנן לפעול כנגד ישראל. רפרוף על תגובתי הראשונה יבהיר זאת. בכל הנוגע לערביי ישראל, זוהי חברה שעשוייה להיות פרודוקטיבית בהחלט, ויקיימת אפשרות סבירה בהחלט לתעל את יכולתה לתועלת מדינת ישראל, ולתגמלה בהתאם. אבל - אני חושש שאין זו מציאות. אולי הערבי האינדבידואל בעד יחסים תקינים, אבל החברה הערבית רחוקה מלנהוג בצורה אינדבידואלית. החברה הזו פועלת בצורה קולקטיבית כמעט, כשהוראות ניתנות ע"י מנהיגים דתיים (מהתנועה האיסלאמית) או ע"י דיקטטורים (זה לא קורה במדינת ישראל. ברשות כן). לכן, אני לא מאמין בערבי הפשוט, לצערי. לא משנה מה הדיעה שלו, לא היא קובעת בעולם הזה. הטון שמכתיבה המנהיגות הוא זה שקובע. האמת כואבת מאוד, אבל ככה היא. בתגובה לאסף עמית, הייתי רוצה להבהיר כמה דברים - גזען? אני? לא חושב. אני בהחלט לא רואה את ערביי ישראל כאזרחים סוג ב'. אני חושב שלהיפך, יש להעניק להם שויון זכויות כיאה לאזרחים במדינת ישראל. - אבל -, ופה מתבטאת הנאיביות המדהימה שלך, אדון עמית, האם אנחנו יכולים להיות בטוחים שמנחות מצידנו לא ינוצלו לרעה נגדנו? איזו ערובה יש לך לכך? הכל טוב ויפה מבחינה רעיונית, אבל ממש כואב לי לקרוא את הדברים שלך. תן להם לשרת בצבא. חלקם אף יעשו חיל למען המדינה. אבל מה בנוגע לחייל אחד שיגלה סודות מדינה? זה סיכון שפשוט אסור לנו לקחת. אני מבין את הסתייגותך מדברי. הם קשים. אבל אתה חייב להתעורר ולהריח את השנאה. ואני חושש, מר עמית, שאת השנאה שלך, אתה מפנה לכיוון הלא נכון. נראה שיש לך שנאה עמוקה לאנשי הימין במדינתך. מה לעשות שכל פעם מחדש אנחנו נאלצים להגיד לכם "אמרנו לכם". אל תשנא אותנו בגלל זה. |
|
||||
|
||||
קודם כל, אם כבר היה שלום-אמת עם הפלסטינים, לא הייתי מתנגד שתושבי השטחים היהודיים ישרתו בצבא הפלסטיני. ו - ב. אני לא כל כך חושב שזה נכון ש"הטון של המנהיגות הוא הקובע". תן לי לספר לך משהו: בשנה שעברה, ביום העצמאות הישראלי, מתארגנת לה בשקט, בשלווה, ובקורנפלקס משלחת של נוער חד"ש, פרופיל חד"ש והמרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית לשטחים הכבושים (קרי-איו"ש ועזה). ראשי המשלחת - אמיר מח'ע'ול, צ'ה (אייל וילנר), קומאדאנטה מארקוס (יותם קדוש) ולוטן רז. שם נפגשנו עם אבו-זיאד ובכירים אחרים ברשות, אבל גם עם מה שקראת לו "הערבי הפשוט". מה שמענו שם? הדיון שאני הכי זוכר טוב, (אחרי השיחה עם "הערבי הפשוט") הוא הדיון המעניין עד מאוד שהיה לנו עם אבו-א'חסאן, שר תקשורת החוץ. ממנו שמענו, כי כל התבטאויותיו של יאסר עראפת אחרי שיחות שלום אלה או אחרות נועדו, בעיקרן, "לתפוס כותרות" ולא לעורר אינתיפדה. מנציגי "הערבי הפשוט" שמענו, כי כמעט כל תלונה מצידם למוסדות המשטר (כולל תלונות פוליטיות) נבחנות בקפידה ומטופלות. |
|
||||
|
||||
אני חושב ששוב סטית מהנושא המקורי. הנושא הנידון הוא ערביי ישראל, ובשום פנים ואופן לא ערביי הרשות. לכן אין שום קשר בין תוכן תגובתך האחרונה לדעתי. רק דבר אחד קטן שאינני יכול להתאפק מלומר - אם כבר השלכת את דברי על הרשות הפלשתינית, הרי שאתה דובר דברים חסרי כל שחר. אתה ברצינות אומר שלדיעה הפרטית יש בכלל מקום בתחומי הרשות? אתה באמת חושב שלא קיים שם שלטון עליון? אני לא מאמין. מדהים! הרי זה ברור שכל האירועים ששוררים שם בזמן האחרון הם תוצאה של פקודה אחת, ויכולים להפסק באותה צורה! ועזוב את הרשות המסכנה מוכה האנארכיה - גש למדינות ערב. אתה חושב שזה שהאדם הקטן שם רוצה שלום אומר משהו? זה אומר כלום! כל עוד אסד לא יחליט אחרת, לא יהיה שלום, וכך גם עם הערבים בכל העולם. כולי פשוט מזועזע מהדיעה ה נ א י ב י ת הזו, שפשוט לוקה בתפיסת העולם שלה. תנועה קיצונית כמו זו שאתה חבר בה, נראה כאילו נפלה מהמאדים, וטוב שהיא גם זוכה ליחס כזה. רק בישראל. |
|
||||
|
||||
מה שסיפרתי לך אודות המפגש הוא עובדתי תתייחס גם לזה בבקשה. |
|
||||
|
||||
ברגע של בלבול, כשכתבת משהו על חברה שאינה פועלת בצורה אינדיבידואלית, אלא בצורה קולקטיבית, בציות להוראות מנהיגים דתיים - אפשר היה לחשוב שאתה מדבר על החברה הדתית הישראלית! נקודה למחשבה. אגב, ואני לא יודעת מה חושב מר עמית (עדיין לא הגעתי לקרוא את תגובתו), אבל ההתיימרות שלך לגלות אצלו שנאה לאנשי הימין נראית לי קצת מוגזמת. מה גם שהבעיה עם ה"אמרנו לכם" הזה היא שמי שאומר אותו נהנה מעצם האמירה, גם אם יעצור לרגע ויבין שבעצם אין על מה לשמוח. כאשר מנהלים מדינה וקובעים מדיניות, אין חשיבות לשאלה מי בדיעבד "צדק" (כמו בכביש, זוכר? אל תהיה צודק תהיה חכם?), אלא איך ממשיכים מכאן הלאה. אף אחד לא מגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה שמדיניותו לוקה בחסר - הוא את "עונשו" יקבל בבחירות. אבל מה תעשה המדינה עם מה שהשאיר זו הבעיה. ולכן כל "אמרנו לכם" בהקשר פוליטי, מכל צד שהוא, הוא מיותר, ואינו משיג כל מטרה פרט לחרחור ריב. |
|
||||
|
||||
תגיד לי, מה יהיה? קודם כל, אני סבורה שהתנסחויות כמו "תן להם לשרת בצבא" מקומן לא יכירן. מדובר כאן באזרחי מדינת ישראל, בעלי זכות הצבעה, שחלקם בהחלטה הזו אינו פחות משלך, אז אל תתנהג כאילו החלטות שמתקבלת בנוגע לציבור הערבים בישראל נדמות להזזת כלי שחמט ממשבצת אחת לאחרת. יתר על כן, הטיעון לגבי סודות המדינה די מטופש, שכן לו הייתי מתארת לך מצב היפוטתי לפיו חיילות במודיעין, שמצאו עצמן מסיבה כזו או אחרת במערכת יחסים מתוסבכת וכוחנית מוציאות מידע שהיה ברשותן כתוצאה מהשירות הצבאי ושיתכן אף שנמכר לגורמים עוינים - היית ממליץ לשחרר את כל החיילות מצה"ל כדי למנוע מצב כזה? מערכת יחסים כוחנית שגורמת לבחורה להתנהג בצורה בלתי הגיונית היא לא דבר כ"כ שגרתי אמנם, אבל גם לא משהו בלתי מתקבל על הדעת. ולסיכום - שים לב שתגובתך היתה למישהו שכבר הציע פתרון מתבקש לבעיה הזו, והוא שירות לאומי, שגם יקנה לערביי ישראל את הזכויות המתבקשות וגם במקביל ימלאו את חובתם למדינה. אז אחרי שהתקדמנו לשלב זה, מדוע לחזור אחורה? |
|
||||
|
||||
I am a Jewish Israeli.
My parents live in Eastern Europe. So when I got drafted to the army, I got no security clearance, so I couldn't have access to any paper above "balmas". So for 2 years I served my country by carrying papers around. You say I could have had access to secret documents? probably, but not easily. You think I wouldn't betray my country? If the KGB told me to fetch some papers or my parents die - I would get them anything they ask for. I am as high security risk as any Israeli Arab. A potential traitor, and the army knew it. Still I was recruited and they aren't. Why? because Israel is a racist country. |
|
||||
|
||||
לא. ישראל, בראש ובראשונה, היא מדינת היהודים. אח''כ מדינת העם היהודי באשר הוא. על בסיס זה בלבד היא הוקמה. ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה אין הבדל בין דת ללאום. אבל, כמובן, ישנו מקום במדינת ישראל גם לדתות אחרות, כל עוד נשמר סטטוס קוו מסויים ואין פגיעה בערכיה היהודיים (לפחות בצורה ציבורית) של המדינה. כבר אמרתי בתגובה מוקדמת, מר חן, שהערבים אינם מופלים לרעה מבחינה חוקית במדינתנו. אי שרותם של ערביי ישראל בצה''ל הוא חלק מהסטטוס קוו שאני מדבר עליו. ואני מאמין שגם בזמן סחיבת המסמכים שלך בצה''ל קיבלת רובה ואומנת בירי. אין לי בעייה עם שירות למדינה מטעם הערבים, אני פשוט מתנגד להפקדת תחמושת בידיהם. ראה מה קורה כשאנחנו עושים זאת עם אחיהם ערביי הרשות. ואל נא תתפס לדוגמא אחת של מסירת סודות מדינה. הם יכולים לפגוע בך בהרבה יותר דרכים. |
|
||||
|
||||
כל מדינה, היא, לדעתי, קודם כל, מדינה. על אופיה של מדינת ישראל עדיין יש ויכוח, כי אחרת אני לא רואה למה עשו את הסקר הזה ב''אייל''. |
|
||||
|
||||
"מתעניין" - אתה גזען מסוגם של היידר, צ'ורקה, גנדי ולה-פן. סע לוינה. יש לך שם חברים רבים לדרך. או למרסיי. ועכשיו לעניין - חד"שניק, אני בתנועות שלך הייתי. "שלום עכשיו" היא זיוף אחד גדול, המבוסס על השקר, שהסכמי אוסלו הם הסכמי שלום. מפוצצים בתים בשם השלום. יורים בילדים וקוראים לזה שלום (כן - גם הפלשתינאים יורים, ודאי; אם היו יורים בילדים שלכם, אונסים את אחיותיכם והורסים את בתיכם, גם אתם הייתם יורים - לקרוא למתקוממי האינתיפדה "טרוריסטים" זה כמו לכנות כך את מורדי גטו ורשה. אותו דבר). מלחמה היא שלום - ג'ורג' אורוול, לו נקלע לכאן, היה נדהם - חזונו קם לתחייה מול עינינו הנחרדות, ושלום עכשיו, חד"ש ועוד לא יפילו את הפשיסט אהוד ברח - תאומו הזהה של אריק-אריק שרון - לעולם. סתם, משחקים אותה באי-אמון כזה או אחר, רק כשברור שהוא ל א יצליח. ומהם "הסכמי אוסלו"? האם מישהו מכם יודע בכלל, על מה הם מבוססים? על הסכמי האפרטהייד בדרום אפריקה!! עכשיו, אולי, אלה מכם המכנים עצמם "שמאלנים" מבינים, מדוע "הגושים של שטח A" מזכירים כל-כך את בופוטצוואנה... זו לא תהיה מדינה עצמאית! סתם, אוסף של גטאות, כאשר ערפאת - כ"קוויזלינג" ומשת"פ של ישראל, עושה סדר באוכלוסייה הפלשתינית - הנחנקת בחוסר מקום (כי, כידוע, רק יהודים זקוקים ל"מרחב מחייה"... Lebens Raum...) ובלא מים, והתלויה לפרנסתה ב"שכן" היהודי העשיר - "בלי בג"צ ובלי בצלם", כדברי ראש-ממשלתכם המנוח... אבל מה, לערפאת נ מ א ס להיות הקוויזלינג שלכם. זו הבעיה. כעת, בנוגע לאזרחי ישראל, המגדירים עצמם כערבים... תראו, בתור מרקסיסט-לשעבר, המגדיר עצמו כיום כאנרכיסט קומוניסטי (יש דבר כזה - ולא אכנס פה להסברים, למה אנרכיזם וקומוניזם חייבים ללכת יחד על-מנת לפעול כיאות), לא מעניין את התחת שלי, לאיזו דת השתייכה סבתו של מי שלא יהיה. מבחינתי, יהודים, ערבים, צ'רקסים - הכל אותו דבר. אזרחות ישראלית = ישראלי. וכל מי, שרואה זאת אחרת, הוא גזען. וגזענות הינה, בפירוש, מחלת-נפש קשה. ועם חולי-נפש - באמת, שכבר נמאס לי לדבר. הארץ הזאת, כידוע, מלאה בהם. דני. (חד"שניק לשעבר) |
|
||||
|
||||
אתה יודע, אני חושש שמדבריך עוד אתחיל לראות את המילה "גזען" כמילה חיובית...במיוחד כשהיא באה מאדם כמוך, אני תוהה שמא עלי להודות לך. כבר אמרתי על גבי עמוד זה ממש את דעתי על התנועה אליה השתייכת בעבר (ומשעשע עד-מאוד לראות ש"התקדמת") ואיני מוצא מנוס מלשאול אותך -האם אתה בטוח שאתה נמצא בצד הנכון של הגדה? |
|
||||
|
||||
טוב, אז ככה: קודם כל, הבנתי שמתוך דבריך עולה השאלה: למה אני בנש"ע, ולמה אני הדובר? אני בנש"ע, כי אני מאמין שאנחנו (קומוניסטים וסוציאליסטים כאחד), לבדנו, לא נוכל להשפיע הרבה בזמן הנוכחי ולכן אנחנו (החד"שניקים בנש"ע ובשלום עכשיו בכלל) צריכים לשנות את דרכי הביטוי שלנו, עד אותו זמן שבו המהפכה תגיע להכרה מספקת בקרב הציבור הישראלי ואז נוכל לאקטבסט (להפוך לאקטיבי) את הפציפיזם שלנו, ועל מנת להביא את רעיונות המהפכה ואת המהפכה עצמה לידי הכרה רחבה, עלינו להתשמש באירגונים יותר גדולים כצינורות {נכון לעכשיו} להעברת המסרים שלנו. ב. לגבי אוסלו - אתה צודק! |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |