|
||||
|
||||
אולי להפך? ז"א המפלגות החרדיות הפכו לפחות ופחות מגזריות ויותר ויותר ימניות, פעם הם עוד ניהלו משא ומתן עם פרס (ובסוף נטשו אותו) וישבו בממשלות עם רבין וברק, היום ברור שהן לגמרי במחנה הימני. גם המפד"ל עוד שיחקה אותה מגזרית מידי פעם, היום ה"ציונות הדתית" היא לגמרי מפלגה אידיאולוגית. ולהפך, פעם מר"צ, חד"ש והעבודה היו מפלגות אידיאולוגיות, היום הן הרבה יותר מגזריות. בכל מקרה, אני לא בטוח שהתירוץ: "הם התחילו" משכנע אותי שכך ראוי ו/או מועיל לנהוג. |
|
||||
|
||||
היום הן במחנה ביבי. כמו שאמרתי כאן חזור ואמור - ביבי איננו ימין (וגם לא שמאל). הן פשוט נמצאות במחנה שהן יודעות שיוכלו לקבל ממנו יותר - ביבי אמנם לא ימין, אבל ביבי הוא סחיט ביותר. זה נגזר מכך שחשובה לו משרתו וטובתו האישית יותר מהכל, ולכן למשל החרדים יכולים לקבל ממנו תקצוב לימודי ליבה, שברור לכולם - גם לביבי עצמו - שהנזק הכלכלי שלהם למדינה ולאזרחיה מגמד את רווחי הגז לדורותיהם. בזה האינטרסים של החרדים מתאחדים עם שלו, בלי שום קשר לימין או שמאל. אני מבין את הבלבול שלך, שזה אחד הדברים שמזיקים לדעתי בדמותו של נתניהו. ברגע שיירד מהבמה, כל המערכת הפוליטית תחשב מסלול מחדש. האם אז החרדים יחלו להתחשב בצרכי המדינה ולא רק בצרכיהם הפוליטיים? לא נראה לי. |
|
||||
|
||||
''ימין'' ו''שמאל'', הן מושגים פוליטיים לא אידיאולוגיים. ברגע שנוצרים שני מחנות פוליטיים מובהקים, אז לאחד קוראים ''ימין'' ולשני ''שמאל''. אם בישראל קו פרשת המים בין המחנות הוא שלטון נתניהו, אז אפשר לעשות לעצמנו חיים קלים ולקרוא למחנה שתומך בהמשך קיומו של נתניהו ''ימין'' במקום להתווכח על השמות ומשמעותם. יש לי לי ספק גדול מאד אם באמת אין במחנה השני מי שמוכן לתת לחרדים יותר מנתניהו, או, לפחות, שאין מי שמוכן לנסות ולראות מה המחיר שהן מעונינות בו. שים לב שהתמיכה החרדית בימין היא די עקבית (מאז התרגיל המסריח). מכאן אני מסיק שהתמיכה שלהם בנתניהו (ובליכוד) היא לא רק אינטרסנטית. אני די בטוח שהחרדים (ז''א, חלק מהם, מן הסתם רובם המוחלט) מתחשבים ב''צרכי המדינה'' כמוני וכמוך, הם פשוט רואים את ''צרכי המדינה'' באופן שונה ממני וממך. לדעתי, הנטיה לא להבין (ולא לרצות להבין) מה מניע את הצד השני היא אחת התופעות המרתקות בפוליטיקה הישראלית של השנים האחרונות. זה מוזר במיוחד בהתחשב שכל המידע גלוי, וקל להשגה. |
|
||||
|
||||
אני לא מסכים כמעט עם אף מילה בפסקה האחרונה שלך. למה שיתחשבו בצרכי המדינה כמוני וכמוך? יש להם חוק שהוא מעל זה של המדינה, ויש מוסדות מדינה שאני מכיר בהם והם לא (למשל, הם לא מוכנים לקבל משרת שר כי זה יראה שהם מכירים במדינה ובמוסדותיה. אני מוכן ומזומן לקבל משרת שר1). ומה זה כל המידע גלוי? כשאין לך מחשב בבית, אתה לא גולש באינטרנט ולא לומד אנגלית, לא כל המידע גלוי (וזה עוד לפני ענייני בועתיות המידע של מי שכן מחובר למרחב הוירטואלי). אני חושב שאני מבין לא רע מה מניע את הצד השני - התמריץ שבניך לא יסכנו את חייהם בצבא, למשל, מובן לכל הורה, לא צריך בשביל זה לדבור חמש שפות. התמרוץ של העדפת חוקי הדת שאתה מאמין בה על חוקי המדינה גם הוא ברור למדי. אם כבר, מה שקשה להבין במדינה שלנו, איך זה הצד החרדי פועל לפי ערכיו ומקבל מהמדינה על מגש של כסף (ושאר ירקות) את כל מה שהוא רוצה, והצד החילוני לא מקבל את צרכיו, ועוד מוכן לממן על חשבון רווחתם של ילדיו הוא ומשפחתו את הצד החרדי. בזה אני לא מצליח להבין אאת הצד "שלי", זה הרבה יותר מיסתורי מאשר הצד השני. 1 טוב, לא בטוח שבשמחה, אבל זו לא הנקודה. |
|
||||
|
||||
"למה שיתחשבו בצרכי המדינה כמוני וכמוך?" משום שהם חיים בה. למה לא? יש להם ערכים שנמצאים מעל חוקי המדינה, גם לי (ואני מנחש שגם לך). לש"ס אין בעיה לקבל משרה של שר. בטח שלציונות הדתית אין בעיה כזאת. אגודה קיבלו ראשות ועדה וסגן שר בלי יותר מידי רעש. האם היית מוכן להתמנות "בשמחה" לרב ראשי? במידע הגלוי התכוונתי אליך (ובהרחבה, אלינו) ולא אליהם (אבל, מן הסתם, זה תקף גם להם באותה מידה). אתה יכול לקרוא מה הם רוצים בעיתונים שלהם. במקום זה אתה מניח שאתה יודע מה הם רוצים, וכשהם אומרים לך שהם רוצים משהו אחר אתה מניח שהם לא כנים. הסיבה שהם לא רוצים שילדיהם יתגייסו היא לא (רק) בגלל שהם לא רוצים שהם יסתכנו בצבא. אתה מרדד את התפישה שלהם בצורה לא כל כך הגונה. הצד החרדי לא מקבל מהמדינה את כל מה שהוא רוצה, הוא מקבל את מה שהוא יכול לקבל בהתאם לתפיסת עולמו, כוחו הפוליטי והיכולת של נציגיו לממש את כוחם הפוליטי. חלק מהצד "שלך" תומך בחלק ממה שהחרדים רוצים וחלק מוכן להתפשר לקדם מטרות אחרות שנראות לו חשובות יותר. ככה עובדת פוליטיקה. |
|
||||
|
||||
אז מה אם הם חיים בה? יחסית לכל מגזר אחר, הם חיים באוטונומיה שחוקי ומנהגי שאר המדינה הם מהם והלאה (וקיבלנו דוגמאות מצוינות בזמן הקורונה). כולנו מוכירים היטב חוקים ספציפיי שחלים עלי ועל צאצאיי ועליהם לא. אני טוען שהוא מקבל הרבה יותר מהצד החילוני. זה שחלק מהצד "שלי" תומך בחרדים זה ברור, עדיין מותר לי לבקר את החלק הזה ולומר שמטרותיו הן אנוכיות, קצרות רואי טווח ומסכנות את כלל אזרחי המדינה לטווח הבינוני ארוך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |