בתשובה לברקת, 26/07/02 17:08
אני חשבתי שפמיניזם 81034
אני וודאי האחרון שיתנגד להגדרות שונות מהמקובל. ובכל זאת, ראוי אולי להדגיש שיש הבדל חד בין איך ש "האדם הממוצע" יגדיר את אותה אישה חרדית ("לא פמיניסטית. בדיוק ההפך!"), לבין איך שאת תגדירי אותה ("פמיניסטית, עם אג'נדה אחרת"). הנקודה היא שאותה חרדית תנסה (כאישה ריבונית :-)) לפעול להחזרה בתשובה של בנות ישראל, כדי שכולן תלדנה 8 ילדים ותשרת את בעלה האברך בהכנעה. כן, מתוך הכרת האי-שוויון *הצודק לשיטתה*, בין גברים ונשים. אז היא פמיניסטית (שהאג'נדה שלה היא הצעדת הנשים 500 שנה לאחור) לפי הגדרתך? כן. אבל זו הגדרה שונה מאוד מהמקובל, וספק אם היא יעילה יותר.

כן, אמורה לשפר, במידה ותשני את ההגדרה כך שתוכלי להעיף את ריאקציוניסטית מהקליקה. מטרתה, כזכור, היא להחזיר עטרה ליושנה (למרות שיש לה 'מודעוּת', אבל מטרה הפוכה). ושוב, תוותרי על הגברים הפמיניסטים (שלא יזכו לתואר הזה יותר), שמצב כמופלים-לטובה-לשעבר יורע, ולא יוטב.

אני מודה גם לך על הדיון הנעים; המענה שלך חד בהחלט וברור, ובעיקר נעים להתדיין איתך - את לא נוטה להתקפות אישיות הרווחות באייל למרבה הצער, ודיונים נעימים עם אנשים כמוך מחזירים לי את האמון באתר הדיונים העברי הטוב מכולם. כיף איתך.
אני חשבתי שפמיניזם 81064
רגע, רגע - לא ידעתי בכלל שמטענתי עולה שהאשה החרדית היא בהכרח פמיניסטית. דבריי על האג'נדות השונות באו כסייג, מפני שהעלית הסתייגות (בדוגמה קיצונית של אשה חרדית). לא צריך לחפש רחוק את האג'נדות האלה, הן בכל מקום, וקיימות גם אצל נשים דתיות. אולי גם דתיות מאוד, אולי חרדיות, אבל אני לא מכירה את משנתן מספיק בשביל לקבוע זאת.

אני זוכרת רק שבאיזה דיון טלוויזיוני היתה אשה חרדית שטענה שהאשה הדתית היא הפמיניסטית מכולן, בגלל שבחברה שלה יש חלוקת תפקידים ברורה. לטעמי הטיעון הזה היה תמוה מאוד.

תודה על המחמאות :-) אם כי נטייה להתקפות אישיות יש גם יש, אתה יכול לשאול פה בסביבה.
אני חשבתי שפמיניזם 81222
אבל בדוגמא שלי, לפי ההגדרה שלך, היא בהכרח פמיניסטית. פשוט כי היא עונה על הקריטריונים. כפי שכתבתי קודם: "גם החרדית מכירה באי-השוויון, ומצדיקה אותו. אם היא משכילה הרי היא מכירה באופנים שבהם מעמד האישה השתנה על פני זמן, כתוצאה מהפעלה פוליטית של כוח נשי. יש לה גם הבנה שהמאבק הזה עדיין פתוח והחברה ממשיכה להשתנות, ושכל אישה יכולה לתרום לניסיון לשנות משהו במצב, לטווח קצר או ארוך ובדרכים שונות". על איזה קריטריון היא לא עונה? על עניין האינטרס האגואיסטי. אבל גם אני, כזכר, לא יכול לענות על הקריטריון הזה. מכאן נובע, שאני (והיא) *לעולם* לא נוכל להיות פמיניסטים, לפי ההגדרה שלך. אין לי עם זה שום בעיה, וכל עוד ההגדרה היא נטולת-סתירה, היא בסדר. השאלה היא רק במה היא עדיפה על ההגדרה הרגילה.
יש לי הרגשה שההגדרה הסמויה שלך (כלומר, לא ההגדרה אותה את כותבת כאן, אלא ההגדרה בה את משתמשת. כדי לתאר *אותה* תצטרכי לשנות, או לפחות ללטש, את ההגדרה שכתבת) בכל-זאת מכוונת לתכלית מסוימת. האישה החרדית, לה תכלית הפוכה, תצא לא-פמיניסטית *מכיוון* שתכליתה "הצעדת הנשים 500 שנה לאחור".
אני חשבתי שפמיניזם 81273
1. ההנחה המובלעת ב"הגדרה" שלי היתה שאי-שוויון אינו דבר טוב, ושכאשר מכירים בו, לא מצדיקים אותו, או לפחות לא מצדיקים את כל דרכי הביטוי שלו ‏1. פשוט עשית לי פה טריק קטן, עם האשה שמצדיקה אי-שוויון.

2. כבר אמרתי שאין לי עניין אישי לנסח לעצמי הגדרה מילונית מלוטשת. וכיוון שאני ממש לא דוברת כל הפמיניסטיות באשר הן, אולי כמו שאמר הקרח לספר - בוא נשאיר את זה כבר ככה.

1 אפשר להכיר באי-שוויון ולהצדיק רק חלק קטן ממנו. למשל, אי-שוויון שמבוסס ישירות על הבדלים פיזיולוגיים בין המינים - כמו הטלת עבודות פיזיות באופיין על גברים, שבאופן ממוצע חזקים פיזית מנשים.
אני חשבתי שפמיניזם 82722
1. כן, זה בדיוק מה שתיארתי לעצמי. אגב, אני חושב שההגדרה שלך, לאחר ההבהרה הזו, לא רעה בכלל. ועוד אוסיף, שזה רחוק מלהיות "טריק". אני משוכנע שרוב הנשים על פני כדור הארץ יצדיקו את אי-השוויון הנהוג במקומותיהן, ואולי אף ילחמו עליו בחירוף נפש (נגד מה שהן עלולות להגדיר ככפירה פמיניסטית ופגיעה בסדרים המסורתיים). בכל אופן, זו הגדרה ערכית (=טלאולוגית), כלומר מכוונת-מטרה.

2. כאמור, "ככה" זה בסדר גמור. אני חושב שאני מקבל את ההגדרה. היא יפה מאוד.

1 ישנם עוד הבדלים נעימים פחות - למשל יכולות מנטליות שונות: אם הייתי מעדיף דוברת ממין נקבה (בגלל היכולות הוורבליות העדיפות של המין הנשי) האם הייתי מואשם באפליה על רקע מיני?
אני חשבתי שפמיניזם 81073
שמת לב שלאחרונה אתה כל הזמן האחרון?
תגובה 65517
תגובה 75092
תגובה 80935
תגובה 81034
אני חשבתי שפמיניזם 81219
כן, שמתי לב שאני משתמש בביטוי הזה. אז?
אני חשבתי שפמיניזם 81226
תתקדם
אני חשבתי שפמיניזם 81227
יש יתרונות גדולים בלהיות האחרון. הראשון (:-)) הוא שאתה לא צריך לדאוג לגבי המיקום שלך. השני, והמתאים יותר לעניננו: מה אם זה התור לגהינום? כדאי להיות האחרון!
האחרון בדרך לגיהנום 81228
למה? אם מבלים בגיהנום נצח, אז לא משנה כמה זמן תעמוד בתור בדרך לשם. א=X+א
האחרון בדרך לגיהנום 81230
אבל יהיה לך עוד רגע מחוץ לגהינום, שתוכל להיזכר בו, כשאתה מתייסר.
חוץ מזה, אולי הם יודיעו שהם בתפוסה מלאה, ויוותרו. ואולי המענים יתעייפו מעינוי הראשונים, ויכאיבו טיפה פחות.

חוץ מזה, איזי, מי אמר לך שמבלים בגיהינום נצח? אתה מאמין לכל מה שאומרים לך?

לי יש הרגשה שאל חנון ורחום‏1 לא היה נותן לזה לקרות. לפחות חנינה אחרי 69! שנים.

--------------------

1 בהנחה שאתה מאמין לאלו שאומרים לך את זה...
האחרון בדרך לגיהנום 81247
מי זה איזי?
האחרון בדרך לגיהנום 81251
האם אתה יודע מה מיוחד במספר 69!, או שזרקת אותו במקרה?
האחרון בדרך לגיהנום 81309
העצרת הראשונה שתוצאתה קטנה ממאה ספרות‏1?

---------------

1 היה לאבא שלי מחשבון משוכלל כזה, וכשהייתי ילד נהגתי לשחק בו בכל מני תרגילים...
האחרון בדרך לגיהנום 81323
ואני חשבתי שזה מין אוראלי עם סימן קריאה שהשתרבב בטעות.
לא. 81330
המחשבון לא היה כל-כך משוכלל...
לא. 81355
ההגדרה שלי היתה "המספר הגדול ביותר שמחשב FX-82a-d מסוגל להציג את העצרת שלו" (-:
לא. 81360
אני רואה שגם אתה משחק...

אהבתי גם לבדוק את המהירות שלוקח למחשבון לחשב את העצרות הגדולות והחזקות... אבל אולי כדי שאפסיק לספר כאן על החויות המוזרות שלי כילד; אני רק יחזק את תדמית העוף המוזר / המתמטיקאי-קר-הלבב (-:
69 81459
בגלל ששי כתב "חנינה" חשבתי שאולי התכוונת לחישובים שקשורים לגלות ו 69 שמיטות, או משהו כזה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים