בתשובה לkozmo, 15/08/24 15:10
הו, הסימטריה 770927
אני קורא עכשיו את ספרו של יהושפט הרכבי "חזון, לא פנטזיה" על מרד בר כוכבא, מרד שכידוע רבי עקיבא היה מתומכיו העיקריים, ומסתבר שגם אז היו לשי"ת סיבות טובות להראות לנו כמה רחום וחנון הוא. וזה היה לפני מצעד הגאווה הראשון!

אגב, ספר מומלץ לימי הקיץ החמים.
הו, הסימטריה 770939
בר כוכבא נכשל רק אחרי שרבי עקיבא הסתייג ממנו כי מרד בה'. לא יודע אם יהושפט הזכיר זאת.
הו, הסימטריה 770967
יש לך סימוכין לקביעה הזאת?
הו, הסימטריה 770968
עוד לא סיימתי את הספר כך שאיני יודע.

מכל מקום, אני מבין שלשיטתכם עם ישראל עבר את המשבר הגדול ביותר בתולדותיו (לפחות עד שהציונים המתפקרים המיטו עלינו את היטלר) בגלל שאיש אחד, שבמקרה גם היה המשיח בעיני חכם הדור, חטא. וכל זאת, בזמן שהעם נלחם על קידוש השם ושילם על כך ביוקר רב.

אם זה כך, במקומך הייתי נזהר מאד מלהקשיב לחכמי הדור הנוכחי, שמתניהם קטנות מהזרת של רבי עקיבא.

ואשר לי, אם הייתי צריך לבחור בין האל הרחום והחנון הזה לבין אלוהי האצטקים והמאיה, הבחירה היתה פשוטה: הם אחראים למותם של הרבה פחות ילדים ממנו.
הו, הסימטריה 770941
לא היו עוונות אז?

עוד לגבי בר כוכבא האם הספר שלך מזכיר את אלעזר המודעי?
הו, הסימטריה 770948
אפפעם לא אהבתי את התזה של הרכבי על בר כוכבא ורבי עקיבא. אני נוטה לדעה הגורסת שהרכבי כתב על בר כוכבא והתכוון למנחם בגין.
הטענה המרכזית נגד קנאי המרד הגדול ונגד שמעון בן כוסבא נשיא ישראל, בתארו המלא, היא שהם לא השכילו להבין את עוצמתה האימפריאלית של רומא.
העניין הוא שלא רק הם לא הבינו, גם רבים אחרים לא הבינו. עצמת האימפריום היתה סמוייה מן העין והיה קשה לתפוס אותה. העובדה שאנשים כמו יוסף בן מתיתיהו ורבן יוחנן בן זכאי תפסו אותה, אינה אומרת שזו היתה תפיסה נפוצה. עושה רושם שגם החשמונאים שהקימו את הקשר בין יהודה לרומא, לא הבינו נכון את יחסי הכוחות.
האימפריום הרומי לא נבע מיתרון צבאי או טכנולוגי כלשהו, מיתרון בכוח אדם או בכוח כלכלי. שמעתי כמה פעמים אומרים שהאימפריום הרומאי נבע מנכונותם להשקיע יחס בלתי פרופורציונלי כלפי אוייבי האימפריה. אצלנו ההוכחה לכך היא במצדה שם הרומאים שלחו לגיון שלם ועוד כוחות עזר רבים כדי להכרית כנופיית שודדים בת אלף איש שהסתתרו במצודה בשולי המדבר. הכוונה היא שהרומאים לא חסכו בכוח שהשתמשו בו כדי לדכא כל שביב של מרד.
מדוע היה קשה להבחין בכך? מפני שלא חסרו מקרים בהם המורדים ברומי הצליחו (כמו ביער טויטובורג בקרב חרן או בפלישת הפרתים בשנת 40 לפנה"ס). הן בזמן המרד הגדול והן בזמן בר כוכבא, רומי היתה במצב קשה ונראה היה שהיא מתפוררת. ובפרט, מרד בר כוכבא פרץ תחת נסיבות שהן הפוכות למה שתארו הרכבי ויוסי שריד.
א. האדריאנוס היה הלניסט ופעל בנוקשות כנגד היהודים הדתיים ולטובת המתיוונים והלא יהודים הפאגאנים. הכוונות שלו לבנות מקדשים ליופיטר ואפרודיטה על חורבות המקדש והגזירות שלו כנגד המילה (ההלניסטים ראו במילה מנהג ברברי הקרוב לסירוס) כמעט שלא הותירו ברירה ליהודים אלא למרוד.
ב. הדריאנוס שניצב בפני מרד כולל של עמי המזרח, החליט לסגת מפרתיה וארמניה ואף לוותר על חלקים ממסופוטמיה לטובת הפרתים ובלבד שישיג שקט במזרח ההלניסטי. כך שהדריאנוס שהיה מוכר לבני דורו של בר כוכבא לא היה המצביא המנצח כפי שהוא מתואר היום, אלא דווקא כקיסר הפשרן והנסוג לטובת שלום האימפריה. למעשה ההישג הצבאי הבולט ביותר של הדריאנוס היה דיכוי המרד של בר כוכבא.

גם מערכת היחסים בין ר' עקיבא לבר כוכבא לא בדיוק ברורה. ע"פ התלמוד הירושלמי ברור שר' עקיבא היה מחסידיו של בר כוכבא ואף ראה בו המלך המשיח. כל השאר הוא בחזקת פרשנות לא ברורה. התלמוד הבבלי (מסכת יבמות) מספר על 24000 ממטדיו של ר' עקיבא שמתו. אבל לא ברור אם מתו כלוחמיו של בר כוכבא או שמתו במגיפה לאחר דיכוי המרד.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים