|
אפשר לראות את תנורו של עכנאי מכל מיני נקודות מבט. נקודת מבט מתבקשת היא נקודת המבט ההיסטורית: ריב"ז, רבי יהושע בן חנניה ורבן גמליאל ראו בעיניהם איך אלוהים מעלה באש את מקדשו ומעמיד צלם בהיכלו. על מה ציפיתם שהאורתודוקסים הפרושים יעמידו את תורתם על קיום החוקים שהתקבלו בהר סיני מקדמת דנא או על ניסים והתגלויות חדשות לבקרים? השפעתם של הנוצרים עם המשיח שקם לתחיה שלהם עדיין לא היתה גדולה, אבל עוד לפני חורבן הבית וגם לאחריו, הייאוש הכה שורשים ביהודה ובתפוצות. נביאים ומשיחים רבים קמו חדשות לבקרים. אך טבעי הוא שהקלאריקאלים (אנשי הכנסיה הדתית) היהודית רצו לדחוק אותם ולקצץ בהשפעתם. עושה רושם שחכמי הדת דאז השכילו להבין מושג שחכמי הדת מהיום מתקשים בהבנתו והוא מושג החוק שחל גם על מחוקקיו. עושה רושם שהמנוול ועוזריו סבורים שהחוקים שהם מחוקקים אינם חלים עליהם ולכן כיצד יתכן שחוק שהם מחוקקים אינו חוקי?
|
|