|
||||
|
||||
כן, אם אנחנו מתייחסים להצבעה כערך בפני עצמו (ולא כאמצעי) אז באמת יש בעיה. אני לא מתייחס להצבעה כאל ערך (בכלל) אלא ככלי שעוזר לממש ערכים אחרים (יצוגיות בשלטון, בקרת האזרחים על השליטים, יכולת להשפיע על השליטים, הוגנות, מנגנון חילופי שלטון ללא אלימות, כניסת רעיונות חדשים, שוק רעיונות חופשי, התחשבות באינטרסים של הציבור, שמירת זכויותיהם של התושבים...). יכול להיות שמאחורי כל הדיבורים על קדושת החשאיות והחשדות מהאקרים מסתתר הערך הזה? |
|
||||
|
||||
אני חושב שאכן הערך הזה מסתתר מאחורי דרישת החשאיות1. ואני לא בטוח האם בעיני הוא באמת ערך. רגשית הוא ערך קדוש עבורי, ועבור רוב האנשים שמסביבי. ברור לי שזו תוצאה של חינוך וחיברות, ואני מסכים שאם בוחנים אותו באופן ביקורתי הוא עלול להתפוגג. מה שמדאיג הוא שאם משתכנעים שזה לא ערך, אז מעבר לשאלות על חשאיות הבחירות, יורדת מאוד המוטיבציה להצביע בכלל, מול הפיתוי להישאר בבית ולשמוע ספוטיפיי, אבל אז עולה השיקול "מה אם כולם יעשו כך" (ושיקול הנגד "לא כולם יעשו כך, ולו בגלל שרוב האנשים תמימים; האם מותר לי לנצל את זה?".) 1 לא יודע על האקרים, שם אני חושב שכן מדובר גם בחשש מאימפקט גדול של פשע או באג. בנוגע לדיון עד כמה זה מסוכן או פתיר, אין לי מה לתרום, אבל הייתי אולי מוסיף שגם אם זה פתיר, הייתי רוצה שהצדק לא רק יעשה אלא גם יראה, ושיהיה ברור גם להדיוטות. בעידן פריחת תיאוריות הקונספירציה, אני לא חושב שאנחנו צריכים עוד וקטור פקפוק של אנשים בכשרות הממשל והממסד. |
|
||||
|
||||
מצד אחד, אולי המוטיבציה יורדת, מצד שני, אולי ההצבעה הופכת להיות קלה יותר? |
|
||||
|
||||
מאיזו בחינה קלה יותר? מהבחינה שמי שרואה בהצבעתו עניין קדוש יתקשה להצביע מרוב כובד האחריות? אני לא רואה את זה קורה, רוב האנשים שרואים בזה אחריות כבדה שמחים לממש את האחריות. אולי קלה יותר מבחינת הדאגה, לפני ואחרי ההצבעה, שמא הצבעתי לא נכון? |
|
||||
|
||||
אתה צודק, נראה שאנשים באמת לוקחים את ההחלטה כהחלטה חשובה ובכל זאת בלי יותר קשיים לקבל החלטה או יסורי מצפון אחרי שהם קיבלו את ההחלטה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |