|
||||
|
||||
זה לא נכון, בכמה וכמה דרכים שונות: 1. הגל השני החל בהתפרצות מפורסמת במוסד חינוכי (תיכון בירושלים) אבל פרט אליו *לא* נרשמו הדבקות עצומות במערכת החינוך ושיעור הנדבקים במערכת החינוך היה *נמוך* משיעורם בכלל האוכלוסייה. 2. הגל השני תפס תאוצה ב-2-3 בספטמבר, אחרי שנעצר באוגוסט. אני מזכיר לך שההשפעה של פעולות באה לידי ביטוי במספר הנדבקים רק 10-14 יום אחר כך (הוכח שוב בגל הנוכחי), כך שהגורם אינו יכול להיות תחילת הלימודים. לפי פילוח שערכתי בזמנו, הגורם כנראה *כן* היה תחילת הלימודים בישיבות (ב-20 באוגוסט) שכן האצת הגל השני החלה במגזר החרדי ורק אח"כ עברה לכללי. 3. הגורם העיקרי לגל השני היתה ההחלטה לשפוך שמן על המדורה, כלומר לאשר חתונות ואירועים המוניים של 250 איש *כשכבר נראתה עלייה בתחלואה*. להחלטה האומללה הזו אחראי כנראה מיקי זוהר, שיש לו בן דוד בענף האירועים. 4. זה נכון שגרמניה לא סגרה את מערכת החינוך בסגר החלקי בנובמבר, אבל כך עשוי גם רוב מדינות אירופה (כולל צרפת, איטליה, בריטניה, ספרד, הולנד ועוד) ובכל האחרות *כן* היתה ירידה במספרי המקרים בעקבות הסגר החלקי. ההבדל העיקרי בין גרמניה למדינות אלה *לא היה* מערכת החינוך אלא החנויות - בגרמניה הן המשיכו לפעול ובשאר אירופה - נסגרו. 5. ההתייחסות ל'מערכת החינוך' כמקשה אחת מטעה. בכל המחקרים שראיתי ניכר הבדל עצום בין התיכונים (ילדם בני 12+) ליסודיים (ילדים עד גיל 12). כך גם בהתנסות הממשית: בשבדיה, למשל, העבירו בגל הראשון את התיכונים ללמידה מרחוק והמשיכו בלמידה רגילה ביסודיים ובגנים, וזה עבד. |
|
||||
|
||||
איני מתיימר להבין מה בדיוק גרם להאטות בתחלואה, ותמיד אני מקדים לניחושים שלי את המילה "אולי", ויתכן שאני טועה בחלק מהניחושים האלה. מה שאני בטוח בו הוא שסגר הדוק מוריד את התחלואה וראינו זאת גם בבלימת הגל הראשון וגם בבלימת הגל השני. אשר לירידה בתחלואה באמצע הגל השני והאצתה החל מתחילת ספטמבר, זו תופעה שאין לי שום הסבר לה. אתה אומר שההאצה באה בגלל תחילת הלימודים בישיבות, אבל למה בכלל התחילה ירידה בימים האחרונים של יולי שהחליפה עליה בקצב דומה לזה שהתעורר שוב בספטמבר? מה הפסיק לפתע בסוף יולי את העלייה החדה? אשר לשבדיה, מנהלי משבר הקורונה שם זוכים, לדעתי שלא בצדק, לציונים טובים. איני יודע מה בדיוק עבד שם. היו להם כמעט 6000 מתים בגל הראשון, הרבה יותר מהרבה מדינות אירופיות אחרות בעלות אוכלוסייה דומה, ויש אצלם עכשיו גל שני שעדיין לא נגמר שהכפיל אצלם כמעט את מספר מתיהם, שנמצא כל הזמן בעליה מתמדת יציבה. הם כבר עברו את ה 10000 ולהערכתי עוד נכונו להם עלילות1. 1 במוחי אני כל הזמן מתכנן בעקבות דברים של אריק איזו תגובה צינית שבה אכתוב ש"עקומת הלמידה" אצל השבדים מתפתחת יפה, אבל עקומת המתים משיגה אותה. . . נו. כיוון שזה כבר נפלט כנראה אוותר על התגובה הזאת. |
|
||||
|
||||
ראשית, בקו הכללי אנחנו מסכימים - סגר מוריר את רמת התחלואה (ע"י הורדת מקדם ההדבקה), והתוצאות במספרים נראות כשבועיים אחרי כל שינוי (לטובה או לרעה). אני עוקב באורח כמעט יומיומים על המספרים מישראל מאז מרץ ויכול להגיד שכל שינוי מגמה בגרף נבע מאירוע מסוים. ספציפית, הירידה הקלה ואחריה התייצבות, שאפיינה את הגרף בישראל מאמצע יולי עד תחילת ספטמבר, נבעה גם היא משינוי מדיניות, שהתרחש בתחילת יולי - במקום להמשיך בהקלות, הוטלו מספר הגבלות חדשות. מתוך ויקיפדיה: "בתחילת יולי, הוחלט שההתקהלות בשטח סגור תצוצמם מאוד.לאחר 3 ימים, הוחלט שיסגרו אולמות אירועים ומוסדות תרבות. צומצם מספר האנשים המותר בסוגי בתי עסק שונים ובתחבורה ציבורית. בימים שלאחר מכן הודקו מעט חלק מההגבלות, ובהמשך הודקו עוד יותר במהלכי חקיקה." השינוי הזה - בהתחש בעובדה שהיה קיץ, לא היו לימודים, הרבה מקומות עבודה יצאו לחופשה וכו' - הספיק כדי להוריד את מקדם ההדבקה לסביבות 1, וכך המספרים נותרו בעינם עד תחילת ספטמבר, אז הם הואצו ע"י פתיחת הישיבות ולאחר מכן ההתקהלויות בחגים. בכל מקרה, הנקודה החשובה שלי היתה שהגורמים שהאיצו את הגל השני לא היו בתי הספר, או בפרט - לא בתי הספר היסודיים. אני גם לגמרי מסכים אתך לגבי שבדיה - אני מאוד מתנגד ל'מודל השבדי' המפורסם וחושב שלא רק שמצבם גרוע, יש להם מזל משמיים שהוא לא עוד יותר גרוע. עם זאת, עצם העוכדה שבסיבוב הראשון הם הצליחו לעצור את הגל בלי לסגור בתי ספר יסודיים וגנים, מראה שאלה אינם מוקדי הדבקה שחייבים לסגור כדי לשלוט בתחלואה. כפי שכתבתי בפוסט המקורי שלי (ולא התייחסת), נקודה זו הוכחה שוב ברוב מדינות אירופה בחודש נובמבר. |
|
||||
|
||||
5. אכן, ההתייחסות ל'מערכת החינוך' כמקשה אחת מטעה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |