|
||||
|
||||
הכתבת טוענת כי "הקריאה של הורים חרדים שרוצים לקבל את האפשרות של בית ספר חרדי שמלמד גם ליבה כבר עולה מהשטח. קיימת אפשרות שהלחצים מהרחוב החרדי – לחצים לפתוח בתי ספר עם לימודי ליבה, להתחבר לאינטרנט, וגם לצאת לעבוד –הם שיובילו את ההנהגה החרדית, ולא יובלו על ידה." והרי מספיק שרק רבע מהחרדים ירצו השכלה נאותה ולא יקבלו בגלל ההנהגה שלהם, כדי שנוכל לומר שההנהגה לא עונה לרצון של הציבור שלה. |
|
||||
|
||||
בסדר גמור, אם נדע שרבע מהחרדים רוצים השכלה נאותה אפשר יהיה לדבר. בינתיים יש לנו משפט כללי שלא ברור מה עומד מאחוריו על קריאה ש''עולה מהשטח'', מה שזה לא יהיה. |
|
||||
|
||||
אנחנו מדברים על הנתונים והדעה שמובאות בכתבה, לא על דעתי האישית. כשאני קורא משהו שעיתונאי/ת (רציני/ת) אומר/ת, אני רוצה לקוות שיש מאחוריו קצת עבודת שטח ולא רק הגיגים ממוחה הקודח. |
|
||||
|
||||
ארלוזורוב סובלת מקדחת? (או, בהשאלה, משגעון?) אם לא, למה מוחה קודח? ____ אני מכיר את השיר, רק מתפלא על השימוש שעשית. |
|
||||
|
||||
אתה מפרש ((לא רק הגיגים) (ממוחה הקודח)), אבל הפונז התכוון (לא (רק הגיגים ממוחה הקודח)). |
|
||||
|
||||
עובר בקושי :) |
|
||||
|
||||
בוודאי שאנחנו מדברים על דעתך האישית. אם לא היית מסכים עם הכתבה, לא היית מביא אותה. ארלוזורוב היא פרשנית, לא עיתונאית שמביאה עובדות יבשות וזהו. חלק מהדברים שלה כוללים ניתוח, ולא צריך לקבל את כל מה שהיא אומרת באופן אוטומטי מהיותה "עיתונאית רצינית". אבל לפני שדנים על מידת האמון במשפט הזה ואיך צריך להבין אותו, שאלה מקדימה: אם היה כתוב משהו בסגנון "גפני מנסה לנוון את החינוך הממלכתי חרדי מתוך משרד החינוך. למרות הגיבוי שהוא מקבל לכך מכיוון הרחוב החרדי, ברור שללא חינוך נאות לא ניתן יהיה לשפר את מצב העוני והבורות בחברה החרדית, והיא תמשיך להיות פגיעה לסכנות דוגמאת וירוס הקורונה", זה היה משנה את דעתך לגבי האינטרס של החרדים? |
|
||||
|
||||
בהחלט ייתכן. השערוך שלי של האינטרסים של החרדים עצמם (בניגוד לאלו של הפוליטיקאים החרדים) בנוי הרבה על מידע מהתקשורת, וגם על היכרות אישית ממעגלים שניים בעיקר ושיחות עם אנשים. אם המידע הזה היה שונה באופן גורף לכיוון מסוים, זה היה מן הסתם משנה את השערוך שלי. זה לא בהכרח היה משנה את דעתי על מה המדינה צריכה לעשות, אבל הטיעונים היו שונים. למשל, היה לי יותר קשה לטעון מה שכתבתי כאן למעלה שאני לא מייחס לאוכלוסיה החרדית בתור פרטים שחיתות. |
|
||||
|
||||
אני מרשה לעצמי להניח שהמעגלים שניים ואנשים שאתה מכיר הם מראש יותר משכילים מהאוכלוסיה הכללית (כך זה גם אצלי), ולכן לא מייצגים אותה מבחינת הדרישה להשכלה. ארלוזורוב היא עיתונאית רצינית, אבל תחום המומחיות שלה אינו המגזר החרדי, ולכן הייתי נזהר מלהסיק מסקנות מרחיקות לכת על סמך משפט בודד שהיא כתבה. לגבי אותו משפט, אני מאמין שאלה אינם "הגיגים ממוחה הקודח", אבל אין לי מושג מה הוא כן. סקר? ריאיונות עם מדגם אקראי של חרדים? כמה חרדים שבמקרה דיברו איתה? שיחות עם עיתונאים או חוקרים שמכירים את המגזר החרדי? שמועות שהגיעו לאוזנה? ומה זה "לחצים"? בקשות שהוצבו לרבנים? דרישות? פשקווילים? מאמרי דעה בעיתונאות חרדית? שיחות סלון? ומה זה "הרחוב החרדי" בכלל? כלל הציבור החרדי? רוב? רבע? אחוז? פורמיל? ואם זאת תנועה משמעותית, איפה שאר העיתונאים (אלה שסוקרים את הציבור החרדי) שידברו על זה? ביליתי כמה דקות בגוגל בניסיון למצוא כתבה בנושא ללא הצלחה. |
|
||||
|
||||
אני מצפה מעיתונאי (בניגוד להגיגן או טוקבקיסט) שהתשובה לחלק מהשאלו שלך תהיה 'כן'. ראיתי אגב גם עוד עיתונאים שמספרים על תנועות פחות קונפורמיסטיות בציבור החרדי בשנים האחרונות. ומן הידועות הן ששיעור הנשים העובדות עולה כבר עשרים שנה, וגם שיעור הגברים (עד שהופסק בממשלה האחרונה). ולצורך עניין המעגלים, יש לי בן דוד חרדי. |
|
||||
|
||||
יד לא נעלמה השחיתה את המקרופון של התקשורת 1 כדי לבצע דה לגיטמציה במגזר החרדי ולא רק מהריחוק הטבעי בין השקפות העולם , אלא בעיקר וכנדמה ביתר שאת בשנים האחרונות כנקמה על חבירתו לגוש הימין. משהו כמו : אם אתה לא איתנו גם אנחנו לא איתך , מה שגורם לירידה באמון גם בכלב השמירה החשוב של הדמוקרטיה שמאמץ לפעמים גינונים של חתול רחוב בערוב ימיו . בהתחשב בכך שאנחנו כל כך כמהים לתקשורת הוגנת כדי שתחסן אותנו מדיסהאינפורמציה של הממסד הביוקרטי והמנוכר ,הרי שהעלבון חמור ומטיל צל כבד על המשך האמון שאנו אמורים לתת לעיתונאים בישראל. ----------- 1 לפחות על : ידיעות אחרונות , וואלה וחלק מחדשות 2 . ובכוונה לא ציינתי את הארץ, חרף הטוקבקים הארסיים שנודדים מטמקה לוואלה וחוזר חלילה וחוות דעתה הלא מקצועית בעליל של הגב' ארלוזורוב הנכבדה. |
|
||||
|
||||
ואגב , זה שברשימת השנואים יש את הערבים - מקום ראשון בפסטיבל השנואים, והשמאלנים - מקום שלישי , לא אמור להכשיר את שנאת החרדים שזכו רק בכסף 1 1 מקום שני זה לא וועדת הכספים |
|
||||
|
||||
רגע, בקישור שהבאת כתוב "מדובר בירידה של 13% באמירות השנאה ביחס לשנה הקודמת." אז אם ירידה למה כל כך רע? |
|
||||
|
||||
זאת מגמת ירידה או משהו זמני ? אני מעריך שהנתונים השתנו בעת הנוכחית לרמות גבוהות יותר של שנאה. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע דבר מעבר למה שכתוב בקישור שהבאת. הם כנראה מודדים רק פעם בשנה, ובשנה האחרונה היתה ירידה. |
|
||||
|
||||
we don't want your mind control פינק פלויד תיאר במדוייק את מנגנון החינוך החרדי הכפייתי שמכוון להפוך את תינוקות של בית רבן החרדים לרובוטים שישמשו אבני חומה _חסרי כושר החלטה עצמאית_ לגבי המציאות הכובלת שמנהיגי החרדים היפילו עליהם.כל מי בעדה החרדית ששוקל לברר באינטרנט מה אומרים החילונים הופך לטמא שאינו ראוי להגנת החברה החרדית. הוא מוחרם ושוללים ממנו אמצעי מחיה שנימצאים בשליטה מלאה דל מנהיגי החרדים, שולחים ממנו את היכולת להינשא ולהקים משפחה כי הוא משוקץ. לכן מנהיגי החרדים הכריזו על הטלוויזיה כעניין טמא, הכריזו על האינטרנט כעניין טמא, הכריזו על סמרטפונים רגילים כעניין טמא שמחייב לקבל הכשר רבנים (שמנתקים באופן סיטוני קווי ידע חיצוני). רק לאחר ניתוק קווי הטלפון מידע חיצוני הטלפון הופך הטלפון לכשר. בושה לעדה שרבניה אוסרים אותה באזיקים רוחניים כדי שחלילה בני העדה לא יחשבו חשיבה עצמאית. החינוך החרדים מכוון להפוך את בני העדה לצמיתים רוחניים כדי שישרתו את המנהיגות ויתנו לה כוח שלטוני בלתי פוסק. בעדה החרדית — שמיעת דעת אילו שאינם רואים עצמם מחוייבים לאזיקים הרוחניים שהטילו מנהיגי העדה החרדית על צאן הצמיתים שלה היא עניין יום יומי. מלידה ועד מוות בני העדה נימצאים תחת שטיפת מוח אכזרית שמכתיבה להם מה נכון ומה לא נכון. עד לאיזו שיפלות הגיעו מנהיגי העדה החרדית. מי שנאשם בקיום המצב הוא לא התינוקות שנישבו על ידי מנהיגי העדה החרדית , אלא מנהיגי העדה החרדית שהשתררו על ההמון הפשוט (שאותו הפכו לאבני חומה שאמורה לשרת את מנהיגי העדה). |
|
||||
|
||||
התכוונת ל- We don't need no thought control ? |
|
||||
|
||||
הערה: נא לא לבלבל בין העדה החרדית [ויקיפדיה] לכלל החרדים. |
|
||||
|
||||
הערה מיותרת, ובמטטוטה ממך - אל תתן לעובדות לבלבל את ab. זה א'-ב' בדמגוגיה למתחילים. |
|
||||
|
||||
טול קורה מבין עיניך. רק אז תוכל לראות הבדל בין עובדות לבין עובדות מזוייפות. אני הפסקתי להגיב לדבריך כאשר נוכחתי שאתה מקובע בראיית עולם ארכאית באופן שלא ניתן להוציא אותך מהקבעון. להתווכח איתך בענייני סדר דתי/חילוני ראוי זה כמו וויכוח של חילוני שמנסה להתווכח בנימוקים לוגיים עם דתי לגבי שאלת קיום אלוהים או העדרו. זה וויכוח חסר טעם, מפני ששני הצדדים יוצאים מנקודות מוצא שונות לחלוטין. מה שאני יכול רק להציע לך הוא לקרוא את הספר ספיינס של יובל נוח הררי. לדעתו כולנו לומדים משחר ילדותנו סיפורים מסיפורים שונים על איך שהעולם מתנהל. לאחר שלמדנו את הסיפור מהחברה בה אנו חיים, אין לנו כמעט יכולת להשתחרר מהסיפור גם אם הוא מופרך. החרדים חיים בסיפור שניכתב לפני כ 2000 שנה , הסיפור הזה היה מועיל אולי בחברה של לפני 2000 שנה. אבל בימינו זה סיפור שאינו מועיל כלל. לכן החרדים אינם יכולים לחיות מהעבודה שהם מייצרים אלא רק מקיבוץ נדבות אצל אילו שמחזיקים בסיפור שמתאים לימינו. החרדים (אלייהם אני מתכוון) הפרו את המיצווה "וחיית בה", הם לא יכולים לחיות בסיפור הארכאי שאותו הם רקמו לפני 2000 שנה בתקופת המשנה והתלמוד. |
|
||||
|
||||
"החרדים חיים בסיפור שניכתב לפני כ- 2000 שנה , הסיפור הזה היה מועיל אולי בחברה של לפני 2000 שנה. אבל בימינו זה סיפור שאינו מועיל כלל. לכן החרדים אינם יכולים לחיות מהעבודה שהם מייצרים אלא רק מקיבוץ נדבות אצל אילו שמחזיקים בסיפור שמתאים לימינו. החרדים (אלייהם אני מתכוון) הפרו את המיצווה "וחיית בה", הם לא יכולים לחיות בסיפור הארכאי שאותו הם רקמו לפני 2000 שנה בתקופת המשנה והתלמוד." אני רוצה להזכיר לך שככל שהדבר קשור להיסטוריה, הרי שאיתי מתכתבים רק עם ציון מקורות . גבש את עמדתך בצורה אקדמאית מינימלית בטרם תחפוץ לפתח איתי דיאלוג, כאן באייל הקורא. אם הייתי רוצה לקרוא דברי בלע וגידופים בסגנון תגובתך , הייתי קורא טוקבקים של טמקא . |
|
||||
|
||||
צודק. שגיאה גסה. המשנה נכתבה לפני 1,900 שנים והתלמוד לפני 1,600 שנים לערך. |
|
||||
|
||||
התלמוד נחתם , נאמר, לפני 1600 שנה אבל התגבש בדיונים שהחלו לפני כ- 2000 שנה. יתר על כן, בעיקרון התלמוד הוא האלבורציה של המשנה. לכן אין טעם לעשות הפרדה ביניהם. לגבי שאלת הדיוק בתאריכים, פלוס מינוס 500 שנה לגבי תהליכים שקרו בהקשר לעיבוד הקומפלקס משנה-תלמוד אינם בעלי חשיבות לגבי התיפקוד שלו לחברה היהודית של לפני 2000 שנה. ההתקדמות של החברה אז היתה איטית מאוד בהשוואה לימינו. הקומפלקס הזה, הקרוי תורה שבעל פה, נועד לתת מערך סדור של פסיקות לגבי אורח החיים היהודי. תורת משה נתנה עקרונות אבל לא נתנה פתרונות פרטניים מספיק לכל מיני סיטואציות דתיות , משפטיות, דיני משפחה ועוד סיטואציות. הפתרונות של הקומפלקס משנה-תלמוד היו טובים, אולי , למציאות החברתית של לפני 2000 שנה פלוס מינוס. אבל — החיים לא נעצרים, החברה מתפתחת ומשתנה ללא הרף. יש התפתחויות מתמידות בצורכי החברה. יחד עם ההתפתחויות החברתיות צריך לעשות התאמות לכל תקופה. להוסיף פסיקות ולמחוק פסיקות , הכל לפי הצרכים המשתנים. השגיאה השורשית ביהדות מאז 2000 שנה שהיו רבנים נדיבים בתוספות ובהחמרות בפסיקה ומאידך היו קמצנים בהשמטות של פסיקות אובסולטיות. מרוב סטגנציות והעדר התאמות למציאות המשתנה, היהדות נעשתה מאובן חי שקשה יותר ויותר לקיים אותה באופן שירווח למאמינים. אחד העקרונות החשובים של הדת היהודית , עקרון "וחיית בה" — נזנח. לעניין הסטגנציה. אפילו הלבוש המיושן האירופי שלא מתאים לישראל החמה הושאר אצל החרדים. מראה עד כמה עניינים קלים לפתרון לא משתנים. הדתיים הלאומיים דווקא מחליפים לבוש ללבוש מתאים למדינת ישראל, מראה עד כמה העניין קל לביצוע. ועד כמה החרדים מקפיאים דברים מיושנים ללא צורך. ההיבט הצורם ביותר הוא היחס של היהדות למדע. אין סתירה הכרחית בין מדע לדת. גדולים ביהדות, כולל הרמב"ם והרבי מלובביץ היו משכילים בשטח המדע של זמנם. אם איני טועה הרמב"ם הכיר שפות זרות, יתכן יוונית. כי העריץ את חוכמת יוון. כבר אמרתי במקומות אחרים שהאיבה של החרדים ליציאה מהחוכמה התורנית נובעת ממניעים שאינם דתיים אלא מרצון להטיל אזיקים רוחניים על צאן המרעית. רצון להפוך את צאן המרעית לצמיתים של ההנהגה. |
|
||||
|
||||
שלפת טרמינולוגיה שאינה רלוונטית לכוונותי. מדברי ברור שכאשר אני מדבר על העדה החרדית אני מדבר על הקבוצה המאורגנת של חרדים הסמוכה לשולחנם של עסקני שתי המפלגות החרדיות, דגח התורה וש''ס. אותה עדה חרדית שעליה אני מדבר , לא חשוב איזה שם הם קוראים לעצמם, הם צאן מרעית של עסקני החרדית הזו ורבניה שהיא, הצאן הזה צמית שלהם מכיוון שהוא תלוי בה מבחינה כלכלית וחברתית. כל האיסורים הנדונים שעסקני העדה הזו מטילים על צאנם , צפיה בטלוויזיה, עתונות כשרה, אינטרנט, טלפון כשר בלבד --- הם אזיקים רוחניים שעסקני העדה מטילים על הצאן לבל יפנו חלילה לשמאל ולימין מהדעות שהם העסקנים מכתיבים. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |