|
||||
|
||||
המוטו של פיתוח התוכנה בחברה שאני עובד בה: תניח שמי שבודק את הקוד שלך אחריך, זה הלקוח. זה לא שאין סוג של QA, זה שאין להם מספיק כוח אדם, משאבים פיזיים וזמן לבדוק את מה שאנחנו מפתחים לפני שזה מגיע ללקוח. יש גם אידאולוגיה מאחורי זה: Agile, כלומר לתת ללקוח גרסה חדשה כל שבועיים או כל חודש, ברגע שיש משהו להראות, ולא משנה אם זה באמת מוכן או לא. |
|
||||
|
||||
אז המוטו מטומטם, וגם האידיאולוגיה שמאחוריו. אם אין לך כח אדם ותקציב להוציא מוצר טוב ויציב, אתה מוזמן לבחור מקצוע אחר ולא לפתוח חברת תוכנה. את שאר טענותיי על הAgile הקדוש אשמור לדיון אחר. אגב, מנסיוני בעשרים האחרונים גם ראיתי בעין איך האידיאולוגיה הזו מביאה לכשלונות גדולים, פגיעה באמון הלקוחות ופגיעה מהותית במוצרים וגם בשוק. וברור אגב לחלוטין, בהקשר של הדיון, שמטוס נוסעים הוא לא משהו שיוצא עם עדכון תוכנה כל שבועיים, והמסקנה בהתאם. |
|
||||
|
||||
המוצר שלנו הוא חומרה, לא תוכנה. אנשים בכירים ממני (ואולי גם חכמים ממני) הגיעו למסקנה שהלקוח מעדיף לקבל מוצר עם פונקציונליות חלקית כבר היום ועדכונים בכל חודש מאשר לקבל מוצר מוגמר בעוד שנה. כמובן שאין שום דרך שמחלקת QA תהיה מסוגלת לבדוק גרסת תוכנה חדשה כל שבועיים ואפילו לא כל חודש, בעיקר כאשר התוכנה רצה על עשרות גרסאות חומרה שונות, כאשר במעבדות הבדיקה יש אולי 10% מהן. וכמובן, שאנחנו לא מייצרים מטוסי נוסעים או אפילו מכוניות אוטונומיות, אבל בפעם הבאה ששיחת טלפון מתנתקת בפתאומיות, שהסרט שאתה רואה מקרטע, או המשחק שלך לא מצליח להתחבר לשרת המרכזי, תקלל אותנו (לא אותי אישית, למיטב ידיעתי אין לנו לקוחות בארץ). |
|
||||
|
||||
האידאולוגיה אולי מטומטמת, אבל מצליחה. אני צריך להגיד מיקרוסופט ומסך המוות הכחול? |
|
||||
|
||||
כמו שאולי נרמז בתגובה שלי, בחברות שאני הכרתי ומכיר - שהמוצרים שלהם יותר דומים עקרונית למטוס מאשר לתוכנה גרידא, גם אם פחות מסובכים - האידיאולוגיה הזו הובילה לפגיעה ממשית בתוצאות החברה, ללקוחות מעוצבנים שנותנים לך על הראש ולתוצאות עסקיות כושלות. אולי ככה זה כשהלקוחות שלך משלמים הרבה כסף על כל מוצר. אין לי ספק שמייקרוסופט עושים המון בדיקות איכות. |
|
||||
|
||||
אנקדוטה: אני מכיר מישהו עם נסיון רב שנים בפיתוח תוכנה וניהול פרוייקטים, שלעת זיקנה יחסית עבד כבודק תוכנה בחברת הזנק שנסגרה לאחר כשנתיים, חברה אליה הגיע כתוצאה מקשרים אישיים עם הבעלים. לאחר הסגירה הוא רצה להמשיך לעבוד בתחום, ושלח קורות חיים לעשרים או שלושים מקומות עבודה פוטנציאליים אליהם הגיע בעיקר דרך alljobs, בהם ציין במפורש שהוא מוכן לעבוד בכל רמה שתידרש, החל מבדיקות תוכנה פרופר בהתאם למפרט מוגדר ע"י המפתחים (לא שזאת פרקטיקה מומלצת, אבל כידוע היא נפוצה למדי) וכלה בנטילת חלק פעיל בתכנון הבדיקות בהתבסס על ניסיונו העשיר. יתר על כן, הבחור, שהוא בעל מיומנות מסוימת בכתיבה1, ניסה סגנונות שונים, כולל כאלה שגרמו לו לזוז באי נוחות מסויימת על הכסא בנוסח "אתם ודאי מחפשים סטודנט צעיר למדעי המחשב, אבל אני מציע לכם לחשוב מחוץ לקופסה בעניין זה בדיוק כפי שאתם מנסים לעשות בפיתוח המוצרים שלכם..." בלה-בלה-בלה. "גם אם אתם סקפטים" כתב בחלק אחר מהמכתבים "אם תזמינו אותי לראיון אתם מסכנים רק כמה דקות מזמנכם, בעוד התועלת האפשרית ממהלך כזה יכולה להתבטא בשנים של תרומה לחברה". לאחר שראיון עבודה אחד אליו הגיע דרך קשרים אישיים נגמר בלא כלום בגלל החשש מ"כישורי יתר", הוא התייחס לזה והסביר לכמה מקומות עבודה שאם הם חוששים מכך חששם אינו מוצדק, שכן המניע העיקרי שלו אינו כלכלי כך שהוא לא יהיה חשוף לפיתויים, ולראיה השנתיים בהן עבד בתפקיד זה. פניות אחרות היו ענייניות לחלוטין בלי שום נימה אישית או חריגה מפורמליות. התוצאות: התעלמות מוחלטת. אפילו לא תשובה שלילית (שזאת, אם תשאלו אותי, סתם נבזות. מה הבעיה לשלוח אימייל מוכן מראש עם "אנחנו מצטערים אבל..."?2). אני משער שרוב המכתבים נזרקו לפח הוירטואלי כבר באיזו חברת כ"א שביצעה את הסינון הראשוני בהתאם לקריטריונים קשוחים שאסור לקרוא להם בשמם, אבל תרשה לי לפקפק בכך שיש מצוקה אמיתית של כ"א בתחום. לפחות בתצוגה המקדימה הכותרת אינה קישור. אם אתם מספיק סקרנים תתאמצו קצת :-) __________ 1- אגב, גם כתיבה טכנית. הוא די גאה במדריך טכני שכתב פעם ובו שילב, תחזיקו חזק, קצת הומור; המוטו המוביל היה מה שהוא כינה "החוק הראשון של כתיבה טכנית" לפיו גם המדריך הטוב ביותר לא שווה הרבה אם לא קוראים אותו. 2-וכן, הוא מודה שכשהוא היה בצד השני של הטרנזקציה מעולם לא התעניין במשרד כ"א איתו עבד אם הם טורחים לעשות זאת, כך שמוסרית הוא לא יכול להתלונן יותר מדי. אני מקווה שאתם אנשים טובים יותר, או לפחות שתהיו כאלה להבא. |
|
||||
|
||||
אני לא טוען שיש מצוקת כוח אדם בתחום, אני טוען שיש מצוקת כוח אדם אצלנו, בין השאר, כי רק החודש פיטרו כשליש מאנשי הבדיקות. Agile, אתה יודע. למה צריך אנשי בדיקות אם במילא הם בקושי יכולים לבדוק משהו, כשהם מקבלים את הגרסה החדשה ביחד עם הלקוח? |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |