|
הציונות לא נוצרה כתוצאה מ"הבנה" בלבד. היא פועל יוצא של המצב המיוחד של יהדות מזרח אירופה - תקדמות תרבותית ופתיחה לתרבות המערב מצד אחד ללא אפשרות של התבוללות בחברה הסובבת אותה מצד שני. כתוצאה מכך נוצרו השקפות שונות לפתרון ה"בעייה היהודית" בקרב היהודים - אוטומוניזם, טריטוריאליזם, הגירה, בונדיזם, התמזגות בסוציאליזם הכללי, ובשוליים גם ציונות.
התנועה הציונית עד למלחמת העולם השנייה הייתה שולית ולא נחשבת גם בקרב היהודים. רבים מהעולים לארץ עזבו אותה כתוצאה מקשיי המחיה בה ורבים אחרים עלו אליה כתוצאה מחוסר ברירה ולא מתוך הכרבה בצדקת הציונות.
"מי ששולל את זיקתו של עם ישראל לארץ ישראל כחלק ממכלול ההגדרה העצמית היהודית , שולל מעם ישראל ומכל אדם בישראל את חירותו. ארץ ישראל מרכזית היא לציונות ולא תתכן הגדרה עצמית יהודית שאין ארץ ישראל במרכזה ; אבל תכליתה של הציונות הייתה מעיקרה שחרורו והגדרתו העצמית של עם ישראל." זוהי אכן מהות ההשקפה הציונית אבל היא סותרת את הקיום היהודי ההיסטורי הממשי עד לימינו אלה. היהדות היא דת גלותית במהותה (שתלויה ב'גוי של שבת' ו'גוי של פסח' שיקנה ממנה חמץ) עם רטוריקה לא מחייבת של התרפקות על עבר מיתי. מכאן ועד להקמת מדינה יהודית מודרנית צריכים לעבור לא מעט שלבים נוספים בדרך.
בועז עברון מסביר זאת יפה ובצורה מקיפה בספרו הקלאסי.
|
|