|
||||
|
||||
טוב ויפה, ועדיין לא מחזק את התזה שלך. רגב אומרת, אם נפשט, "לא רק צ'כוב זה תרבות", ו"אנשים שבשבילם תרבות זה לא צ'כוב הם לא פחות טובים ולא פחות תרבותיים". בשום שלב היא לא אומרת לך, ולא לאף אחד אחר, שצ'כוב הוא לא תרבות. ואפילו אם תאמר שהיא מסיתה נגד מי שבשבילו צ'כוב זה תרבות, אין לה טענה גלויה ולא טענה משתמעת שצ'כוב הוא לא תרבות. היא תטען שהכיוון שלה הוא להכליל יותר תחת "תרבות". אפשר לא להאמין לאף מילה שלה, אבל לי נראה שזה באמת הכיוון שלה, ולפחות אני לא רואה למה אתה טוען שלא. אתה יכול למקד את ההסבר באיך היא חותרת, יותר מקודמיה, שהמדינה או הממשלה תכתיב את התרבות? אם זו לא הטענה שלך, מה כן הטענה? ברגע שהמדינה החליטה לתקצב תרבות, אפשר לומר שהמדינה החליטה שהיא יודעת יותר טוב מהאזרחים מה זו תרבות. נניח שיוסי שריד החליט למרוח את החמאה דק יותר על פרוסה יותר רחבה, ולתת תקציבים ליותר גופים שעד כה לא קיבלו תקציב, ובפרט לגופים פופולריים יותר. אתה יכול לומר שהוא לא שינה את המסגרת, ואתה יכול לומר שהוא החליש את התפיסה שהמדינה יודעת טוב יותר. אתה לא יכול לומר שהוא חיזק את התפיסה הזו. (כתבתי יוסי שריד כדי לנסות לנטרל את המטען האמוציונלי שרגב מעוררת.) |
|
||||
|
||||
רגב מיומנת מאוד. היא מצליחה להשרות אווירה מסוימת בלי לומר את הדברים עצמם. ראיתי את סרטון ה"דגל-גנבה-כפיים" מספר פעמים ובשום מקום היא לא אומרת שם במפורש שהצד השני הוא לא פטריוטי - אבל זה בהחלט מה שמשתמע מדבריה. לנושא ה"תרבות"- מי שקבע עד היום מה היא "תרבות" היא אותה "אליטה" שרגב מכריזה עליה מלחמה השכם והערב. ואם ה"אליטה" לא תקבע יותר (בזכות מלחמתה של רגב) מה היא תרבות, מי יקבע זאת? רגב עצמה כמובן. המנצח קובע. ברגע שהמדינה החליטה לתקצב תרבות היא לא החליטה מהי תרבות, כי היא השתמשה בהגדרות הקיימות שהגדירה, נניח ה"אליטה", את התחום. רק כאשר הרשות המבצעת קוראת תיגר על ההגדרות הקיימות היא מחליטה בעצמה מה היא תרבות. נניח שהמדינה מחליטה לתקצב את הספורט לא לפי ההגדרות הקיימות של מהו ספורט, כי "לא רק מי שמשחק כדורסל הוא ספורטאי" ו"אני אלחם באליטות שמנסות לקבוע לנו מה זה ספורט" ו"ספורטאי הוא רק מי שנאמן למדינה", אז המדינה מנסה לקבוע לנו מהו ספורט. ואז אין לי מושג אילו ענפים המדינה תחליט שהם ספורט או לא ספורט, אבל מה שבטוח- הוועדה שתחליט על כך בסופו של דבר תשתמש בקריטריונים הלא נכונים. |
|
||||
|
||||
אולי הבעיה היא שכשכתבת את שאיפתה-לכאורה של רגב "...המדינה [הרשות המבצעת] יודעת טוב יותר מה טוב לאזרח" לא פירטת, יותר טוב ממי. אני חשבתי שהתכוונת "יודעת יותר טוב מהאזרח מה טוב לאזרח". אבל לאור תגובתך זו נדמה שמה שאתה רוצה לומר הוא "יודעת יותר טוב מהאליטה מה טוב לאזרח". אולי זה רע, אבל אני לא רואה איך אפשר לקרוא לזה אנטי-ליברליות. אני לא רואה איך מתן הסמכות לאליטה הוא עיקרון ליברלי. וזה עוד לפני שנכנסים לזה שהיא רוצה לקרב את התמיכה הציבורית לדעת ההמון, כלומר את הכוח שהיא רוצה לגרוע מהאליטה היא רוצה להוסיף לא רק לממשלה אלא גם לאזרח. ההשוואה שאתה עושה לספורט לא נשמעת לי הוגנת, וזה בגלל שבמשל נדמה שאתה מתייחס לשאלה 'מה זה "ספורט"' כפשוטה, אבל בנמשל ההתייחסות לשאלה 'מה זה "תרבות"' אינה כפשוטה; אני לא חושב שיש על זה ויכוח של ממש. אין מחלוקת על כך שהמוזיקה של אייל גולן היא מוזיקה, ושייכת לעולם התרבות. ואם מישהו אומר "זה לא מוזיקה" או "זה לא תרבות" אני חושב שלרוב הוא לא מתכוון לזה כפשוטו, אלא מתכוון לכך שזו לא תרבות ראויה, או (בהקשר של משרד התרבות) לא תרבות ראויה לתמיכה ציבורית. ואם רגב אומרת "זה כן תרבות" היא לא מתכוונת להבחנה הסמנטית הטריוויאלית אלא לשאלה העמומה, הסובייקטיבית והערכית מהי תרבות ראויה ומהי תרבות ראויה לתמיכה ממשלתית. ובאמת הדיון המקביל בנוגע לספורט הוא לא מופרך, הוא באמת מתקיים, והוא דיון ראוי (ולא קשור לליברליזם1). 1פרט לאסכולה שמזהה ליברליזם עם "מדינה רזה" וגורסת שהמדינה לא צריכה לתמוך בשום ספורט ובשום תרבות. |
|
||||
|
||||
והייתי מוסיף בעניין זה קושי נוסף בהגדרת ה'תרבות' אשר מקשה ליאו שטראוס,ובסגנוני הלא מתורבת - אם נגרוס שהתרבות היום היא תרבות במובן של המסורת המערבית אז פספסנו את יתר התרבויות. והן רבות למי ששכח בעת הוא מבלה באופרה או מתענג על צ'כוב או חלילה חולק את זימת רחל של ביאליק.ואם הוא מתעקש על תרבות אחת שהיא המערבית , הרי שהוא משמיט את הבסיס הליברלי שעליו גונחת התרבות המערבית. ובמילותיו המתורבתות של שטראוס עצמו ' כל אדם מחוץ לבתי המשוגעים נחשב לבן תרבות' 1. וואלה יופי,למה מי זה צ'כוב ? 'קאט דה בולשיט !' 2 -------- 1 ליאו שטראוס , מהו חינוך ליברלי ? 1961 - מתוך 'הליברליזם ומשבר ההגות היהודית המודרנית' -עמ' 36 2 גב' מירי רגב , שרת החינוך והתרבות . מרץ 2016 . |
|
||||
|
||||
נראה לי שהשיחדש השפיע עליך. ודאי שהאליטה קובעת מהי תרבות. זה בהגדרה. אחרת איך היא אליטה? ודאי שהמדינה לא קובעת מהי תרבות ולא מהו ספורט ובכל זאת מתקצבת את שניהם. וודאי שאני מתכוון רק לתרבות ראויה ולא לפופ. |
|
||||
|
||||
אפשר להתווכח על כל אלה, אבל פחות מעניין אותי כרגע (האייל מלא בפתילים כאלה). רק דבר אחד: האם הקביעות האלה הן חלק מליברליזם, והתנגדות להן היא אנטי-ליברליזם? |
|
||||
|
||||
לא. רק השניה. |
|
||||
|
||||
עכשיו הבנתי סוף סוף מה זאת אומרת שהמדינה יודעת יותר טוב מהאזרח. אם האליטה תזכה להיות חלק מהקואליציה ותצליח להכניס שר תרבות לרוחה אז בהגדרה המדינה תדע יותר טוב מהאספסוף מה זאת תרבות כי הידע הזה של האליטה יועבר לנציגו ב"רשות המבצעת". אבל זה אנטי ליברליות ? זה דווקא נשמע הפוך. אני חושב שאני מתחיל להתבלבל. . . |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |