|
||||
|
||||
אין לי עמדה בדיון שנראה לי קצת סמנטי לנוכח הפוליטיזציה המשפטית שיצרה את הדיון תגובה 689685 והיא נכנסת בדיוק כאן- בפער שבין חוק לבין חוק יסוד, הצהרות והפסיקות עצמן. הפער כנראה לא ייעלם או יצטמצם גם בחוקה חלקית או שלמה והדיון בחוקה לא עקרוני להבנת החלטותיו של בית המשפט הגבוה לצדק. השופטים בפרשנותם לכתובים (חוקים, חוקי יסוד, הצהרת זכויות, עקרונות) נוטים לייצג קו, תפיסת עולם או אג'נדה שמנוגדת לעמדת הרוב היהודי שביטא את עמדתו באופן דמוקרטי. במשך עשרות שנים שופטים ניצלו את מעמדם הציבורי כפרה קדושה והדבר אפשר להם לפרש את החוק כראות עיניהם ורצונם. הדבר לא נובע מהעדר חוקה אלא ממעמדם הציבורי שמאפשר להם לפרש את הכתוב כרצונם. מאחר והמכובדים לא הסתפקו באחיזה בהגה בכפפות הפוליטיות אלא החליטו למנוע מאחרים להתיישב לצידם במושב הנהג עלתה בסופו של דבר זעקה מהציבור והתקשורת. העדר הסכמה בדבר קיום חוקה איננה הגורם שבגינו מתחיל להצטייר בית המשפט בעיני הציבור כגוף שמעדיף לקדם אג'נדה פוליטית על פני הצדק. אני חושש שנגיע למצב שבו הציבור יראה את השופטים כפוליטיקאים (בלשון ציורית-נפקניות אידיאולוגיות) ואת בית המשפט כגוף מושחת ומנותק ולא ככזה שמייצג צדק ומוסר. כפי שזה נראה כרגע, המכובדים לא יסכימו לשום הסכם או תהליך שיאפשר לשופטים בעלי אג'נדה אחרת לאחוז במושכות גם במחיר פגיעה במעמד בית המשפט. מכיוון שלא מדובר ברפי שכל שפספסו את המשמעות והסכנות בעמדתם ההרסנית, הדבר מעיד שבעתיים על יושרתם ודאגתם לציבור כמשרתיו הנאמנים. התנגדות השופטים לתהליך בחירה פתוח מלמדת שאין בליבם אהבה לצדק ולכן הם מנסים למנוע מהציבור להגיע לעמדת השפעה על בחירת שופטיו. הצדק מתבטא במורד ההיררכיה הדמוקרטית ע"י ביטוי כוח שלטוני. לציבור שבוחר לראשו מחוקק צריכה לעמוד הזכות להשפיע על בחירת שופטים שישקפו את הצדק על פי אותם חוקים שקבע המחוקק. בית המשפט לא נבחר ותפקידו אינו למשול אלא לרסן את השלטון במקרה הצורך <מושגש כדי למנוע אי צדק>. כשבית המשפט רואה בשופטים שבוחרים את עמיתיהם לפי קריטריונים מפוקפקים וזיהוי פוליטי כשליטי הציבור הוא פוגע בצדק הדמוקרטי, נשמת אפם של האזרחים. אם הכוחניות השיפוטית תמשך, קרוב היום שהציבור יראה במכובדים ככאלה שכפו את רצונם מתוקף וועדה מסדרת שמנותקת מהציבור ותפיסת עולמו. ולכן בעיני סטאטוס החוקה הוא לא הבעיה המשפטית הרלוונטית. החשוב הוא לשמר את תפיסת הצדק ומעמד בית המשפט בקרב הציבור היהודי כדי שלא נגיע למצב שבו אין יראת כבוד לשופטים, זלזול בחוקים ולחוקה או מה שיש כרגע אין שום משמעות. |
|
||||
|
||||
נכון,בנוסף חשוב לזכור שחוץ מביטול חוקים של הריבון (הכנסת),לרשות השופטת יש גם מעמד של מחוקקת (פסיקה של בית משפט עליון כמוה כחוק). ואני לא בטוח שהם לא רפי שכל. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |