|
||||
|
||||
>> ישנן 2 מערכות שאמורות להגיע למאדים. האחת של ספייס X. השניה היא המערכת שנאסא מפתחת לפי מפת הדרכים שלה. עכשיו גם הסינים בעניין- "סין סימנה לה כמטרה לבנות תחנת חלל משל עצמה, לנחות על הצד החשוך של הירח ולהנחית רובר (כלי רכב חללי) על מאדים עד 2024" |
|
||||
|
||||
הנתונים בכתבה הם מעוותים. אם עושים השוואה נכונה, אז התקציב הנוכחי של נאסא הוא 17 מילארד דולר, ושל סוכנות החלל הסינית הוא כ 1 מיליארד דולר (פרטים בויקיפדיה). בתור השוואה - התקציב של סוכנות החלל האירופאית הוא כ 6 מיליארד דולר. התקציב הזה הגיוני עבור הנחתה של רכבים רובוטיים. לגבי הנחתה של אנשים איפשהו - אני בספק, אפילו אם סין תגדיל את התקציב כמו שמתואר בכתבה. |
|
||||
|
||||
אני מקווה שזאת רק שגיאת תרגום ושהסינים לא באמת חושבים שיש דבר כזה ''הצד החשוך של הירח''. |
|
||||
|
||||
ניטפוק דבילי: אם אתה נוחת וממריא תוך כמה שעות או כמה ימים, אז יש צד חשוך של הירח. נדמה לי שעד עכשיו כל הנחיתות המאוישות היו לאור השמש. |
|
||||
|
||||
באותה מידה יש גם צד חשוך של כדור הארץ, ועדיין על זה אף אחד עוד לא הוציא אלבום. |
|
||||
|
||||
Night_Time_ [Wikipedia](album)
|
|
||||
|
||||
ממתי מודדים צדדים בשניות? |
|
||||
|
||||
תתפלא... |
|
||||
|
||||
כשמנטפקים מגיעים למקומות מופלאים. |
|
||||
|
||||
למה בעצם המרוץ הוא למאדים? התוכנית של הסינים מדברת על תחנת חלל והירח. למה לא להקים עיר בתחנה או מושבה על הירח לפני שמכוונים למושבה במאדים. בתחושת בטן, זה נשמע פשוט יותר ולו רק בגלל הקרבה. מה היתרונות של מאדים? |
|
||||
|
||||
זה לא היתרונות של מאדים כמו החסרונות של הירח: אין אטמוספירה, בכלל, במאדים יש קצת כח המשיכה נמוך מאוד, כשישית משל כדור הארץ (40% במאדים) אין מים, במאדים יש היום נמשך 13.5 ימים והטמפרטורה של הקרקע מגיעה ליותר מ-100 מעלות הלילה נמשך 13.5 ימים והטמפרטורה של הקרקע מגיעה לפחות מ-170- מעלות במאדים היממה היא של 24 שעות ו-40 דקות והטמפרטורה נעה בטווח של בין 0 ל-140- מעלות כך שהרבה יותר קל להתמודד איתה. |
|
||||
|
||||
רק בנוגע לאטמוספירת מאדים - למה אתה חושב שזה יתרון? חסרון גדול אחד לפחות (שאני יכול לחשוב עליו) הוא הקושי בנחיתה באטמוספירה שמייצרת חום רב לנחתת הנעה במהירות אך דלילה מדי להאטה באמצעות מצנח או דאייה. |
|
||||
|
||||
אתה בטח צוחק. בלי אטמוספירה הנחיתה (על גוף עם הכבידה של מאדים) קשה בהרבה ודורשת כמויות גדולות של דלק, כלומר מטען נוסף שלא מביא תועלת. אפילו עם צפיפות של מאית מהאטמוספירה של כדור הארץ היא עוזרת להאט ואפילו מאפשרת שימוש במצנחים. תועלת נוספת היא ההרכב שלה. חנקן, חמצן ופחמן הם חלק ניכר ממה שצריך כדי לקיים חיים (לפחות כאלו שאנחנו מכירים). על הירח צריך להביא חנקן ופחמן, וגם להפיק שם חמצן יהיה מאוד קשה שם. עם מיכשור מתאים אפשר ליצור ממנה אטמוספירה ארצית כדי למלא את סביבת החיים של התושבים ולייצר עוד על פי הצורך (דליפות, פריצות) בעוד שבלעדיה, מה שהבאת מכדור הארץ זה מה שיש. |
|
||||
|
||||
מכיוון שכמות הדלק הנדרשת לטיסה למאדים (כולל הנחיתה בעזרת האטמוספירה) גדולה בסדר גודל מזאת הנדרשת לטיסה לירח (כולל הנחיתה בואקום), נראה לי שהטיעון של חסכון הדלק לא מראה יתרון למאדים. אבל רכב הנחיתה על המאדים, לעומת זה הירחי, נדרש לעמוד בטמפרטורת גבוהות ועומסים אדירים. בנוגע להרכב האטמוספירה, נראה לי שאתה צודק. גם ב10 מיליבר 95% CO2 ו-3% חנקן הם נכס חשוב מאוד למושבה ההיפוטתית. בהעדר שדה מגנטי, האם יש פיתרון מעשי לקרינה הקוסמית למשך הטיסה ולמושבה? |
|
||||
|
||||
בלי לפתוח ספרים ולחשב או לחפש נתונים, אני די בטוח שאתה טועה. כדי להאט חללית שמגיעה מכדור הארץ למאדים לנחיתה רכה בלי שימוש באטמוספירה צריך בערך את אותה כמות דלק שנדרשת לשיגור של אותה החללית ממאדים, ואת הדלק הזה חייבים לשלוח מכדור הארץ (בניגוד לדלק להמראה ממאדים שניתן, אולי, לייצר על מאדים). על כמה דלק מדובר? תלוי מה רוצים להנחית על מאדים. על כדור הארץ היחס התאורטי הוא בערך 10 טון דלק לטון מטען שנשלח למסלול הקפה נמוך ומעשית צריך בערך פי 2. על מאדים הכבידה היא רק 40% ולכן המהירות של חללית במסלול הקפה נמוך היא גם בערך 40%, אז נניח שהיחס הוא 20 בחזקת 0.4 (היחס בין המהירות למסה הוא מעריכי). נניח אם כן שצריך 3-4 טונות של דלק לכל טון של מטען שרוצים להנחית על מאדים, כלומר על כל שיגור של חללית מטען צריך לשגר עוד 3-4 חלליות דלק רק בשביל הנחיתה. חלליות שהגיעו למסלול סביב מאדים שוקלות 1-2 טון והטילים הכי גדולים שיש היום שוקלים מאות טונות (אני לא מדבר על סאטורן V ששקל מיליוני טונות) אז צריך לפחות 100 טון דלק כדי להביא טון אחד למסלול סביב מאדים. נראה לי שעדיף להשתמש במגן חום ובמצנחים ולהגיד תודה שלמאדים יש (סוג של) אטמוספירה. לגבי הקרינה הקוסמית על מאדים, זאת אכן צרה צרורה, אבל בחלל זה עוד יותר גרוע וההגנה מפניה גם מגדילה בצורה ניכרת את המשקל של החללית. אחד הרעיונות הוא להשתמש במים כמגן (במילא צריך לקחת מים, אז למה שמאגרי המים לא יהיו בתוך הדפנות?) אני אומר, שטויות, 20-30 דורות והאבולוציה תיצור גזע עמיד (יחסית) לקרינה. |
|
||||
|
||||
קודם כל הפתרון למהלך הטיסה ולמושבה עצמה כנראה יהיה שונה (יש הרבה הבדלים). שנית, יש את הפתרון קלאסי ופתרון המודרני. הקלאסי כבר ידוע עשרות שנים - מושבה מתחת לאדמה (כמה עשרות סנטימטרים של עפר יספיקו). זה לא מתאים לטיסה. המודרני: 1. שכבת הגנה פסיבית שתכיל אחד מהחומרים הבאים: מים, פוליתלן או Hydrogenated boron nitride nanotubes 2. שכבת הגנה אקטיבית של שדה מגנטי 3. תחזית קרינה (בדומה לתחזית מזג אוויר). פרטים בלינק שכבר הזכרתי: https://www.nasa.gov/feature/goddard/real-martians-ho... פתרון מודרני נוסף כולל פסולת גוף. https://www.newscientist.com/article/dn23230-mars-tri... |
|
||||
|
||||
מצטער על העלגות. ''יש פתרון קלאסי ופתרון מודרני'' |
|
||||
|
||||
וכמובן, זוהי אחת הסיבות העיקריות לכך שזמן הטיסה בתוכנית של אילון מאסק הוא כ-3 חודשים (ויותר מאוחר אף חודש אחד), לעומת 9 חודשים שאתה צריך לפי החוכמה המקובלת... |
|
||||
|
||||
לדעתי זה בעיקר מטעמים כלכליים. מסלול מהיר יותר אומר שאולי אפשר לקצץ באמצעי מיחזור מים\אוויר\טיפול בשפכים בזמן הטיסה ושיהיו פחות בעיות שנובעות משהיה ארוכה בחוסר משקל. מצד שני, שורפים יותר דלק, ומצד שלישי יש מסלולים מאד מסויימים שבהם רוצים לטוס כדי לחסוך בדלק. בקיצור, יש כאן איזשהי אופטימיזציה. |
|
||||
|
||||
תודה. |
|
||||
|
||||
מה שאיזי אמר, ובסוף הכל מסתכם בשאיפה (או בפנטזיה) להאריץ פלנטות נוספות- אם בקנה מידה קטן כמו ב''להציל את מארק וואטני'' או בקנה מידה גדול כמו ב''זכרון גורלי''. נקודת הפתיחה להארצה בירח הרבה יותר נמוכה. בסיס על הירח תמיד יהיה דומה יותר לתחנת חלל מאשר למושבה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |