|
||||
|
||||
אני לא חושב. לנון היה גאון מוסיקלי כפי שמעידה במיוחד המוזיקה שיצר אחרי החיפושיות. בנוסף הוא היה אדם בעל אישיות מיוחדת במינה ולאו דוקא בכיוון האקסצנטרי. נכון שפעילותו יחד עם יוקו אונו היא מן הזן של "נודניק פוליטי בלתי נלאה", אבל מותר לחשוב שהאינטיליגנציה, השפיות וההומור שלו היו מונעים ממנו שקיעה לתהום הנדנוד והטרחנות. יש לי גם מחשבות שניות בנוגע לפול סיימון, הטריומויר היהודי השני שעודנו בחיים. בחצות, נוהגים בערוץ 2 לבקש מסלב כלשהו לבחור שיר להשמעה. ביום בחירתו של טראמפ, בחר מאן דהוא להשמיע את אמריקה (Kathy's Song) של פול סיימון. על רקע השיר המשיכו הסלב וצמד המראיינים (עמליה דואק היתה אחת מהם) לקשקש. קולות הקשקוש התקשורתי שאין ממנו הפוגה, על רקע הקולות השמיימיים של סיימון וגרפונקל, משום מה הצית בי התפרצות חימה שפוכה על "חילול הקודש". התמלילים של סיימון, הם לעיתים שירי מחאה, גם אם קשה מאד להבחין בכך (The Sound of Silence נכתב למשל בעקבות רצח הנשיא קנדי). המחאה של סיימון היא בד"כ לא-מחודדת ולא ממוקדת, כיאה לדורותינו שהם דורות בהם החלוקה לטוב ורע מטושטשת במיוחד. סיימון לא יכול להתחרות בחידוד ובחריפות הפוליטית-חברתית של דילן, אבל נראה לי שהוא עולה עליו בקלות בתחומים של מורכבות המסר והאסתטיקה של הטקסט, הלחן והביצוע. מי שנוטה חסד לועדת הנובל משטוקהולם יאמר שהם בחרו באמן הנוקב והמשפיע יותר מבין השניים. אחרים, יחשדו שהועדה כדרכה הלכה בעקבות כותרות העיתונים והאקטואליה. פרס נובל עם כל יוקרתו, ככל הנראה עדיין יהיה שני למבחן הזמן והשרידות שיקבע מי מן השניים יזכר יותר כפסקול המחצית השנייה של המאה ה-20. |
|
||||
|
||||
מסכימה לגבי סיימון. לגבי לנון, רק בשנים האחרונות הבנתי שאני בעצם מעדיפה את מקרטני (שזו עריקה לקווי האויב מבחינת כל חובב ביטלס, אז אל תספרו לחברותיי מהתיכון). גם לו יש אינטליגנציה, שפיות והומור, הוא רק השתמש בהם אחרת, ומעדיף במוצהר להציע התעלות וחדוות חיים על פני הצהרות פוליטיות וחשיפת השריטות הכואבות1. והכי רחוק שהגיע בנדנוד פוליטי לציבור היה תמיכתו בספר המתכונים הצמחוניים של לינדה. 1 לא שהצהרות פוליטיות וחשיפת שריטות ביצירה זה רע. אלא שתמיד אעדיף יצירה שיש בה גם התעלות סוחפת, וברוק פוליטי הרבה יותר קשה להגיע למעלה הזו. |
|
||||
|
||||
טוב, אני כנראה עשיתי את הדרך בכיוון ההפוך. נראה לי, שמכלול יצירתו של מקארתני (להבדיל מזו של לנון) לאחר החיפושיות (להקת כנפיים) היא בבחינת "נדנוד פופי בלתי פוסק". מקארתני היה צריך את לנון. לנון פחות. לזכותך אומר, שיכול להיות שמקארתני היה, סוף דבר, האינטליגנטי שביניהם והבין שהוא זמר ולא פילוסוף או גורו ולכן הפסיק להטיף/לומר לנו משהו על החיים שלנו והסתפק בתפקידו כיוצר יצירות פופ ובדרן. אני, אישית, אהבתי נתונה ללנון שלא התייאש. בחוש ההומור ובצניעות הבסיסית שהיתה לו, הוא כבר ידע שדעתו אינה שווה יותר מדעתו של כל אחד אחר, אבל את דעתו זו התעקש להמשיך ולהשמיע באופן המשפיע והמשעשע ביותר. יתכן גם שאני מושפע מאפיזודה אחת ויחידה שאולי אינה מידת אמת למידותיו של לנון. באחד הסרטונים ראיתי אחד מחסידיו שניגש ללנון בניו-יורק וסיפר לו שהרגיש ששיר מסויים נכתב ממש עליו. לנון הגיב בכעס וצעק על אותו היפי. לנון הבהיר לו באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי הוא סתם בחור כמו כל אחד אחר. כשהוא כותב שיר הוא כותב רק על עצמו ואין לו שום אשליות להיות נביא או מורה דרך. לנון בדרכו הבהיר כי מה שמשפיע על השיר שהוא כותב הם יציאות הגוף שהיו לו באותו יום ולא איזה קשר מיסטי פנטסטי עם עולם ומלואו. זה ממש לא לנון הניו-אייג'י והרוחניק שמקובל להציג. I didn't mean to hurt you
I'm sorry that I made you cry Oh my I didn't want to hurt you I'm just a jealous guy |
|
||||
|
||||
לדעתי האפיזודה שאתה מתאר דוקא אופיינית ללנון כפי שאני קלטתי מדמותו לאורך השנים - פוץ, נרקסיסט מגלומן ובכלל בנאדם לא ממש נחמד לבריות. ומגורים בבניין דקוטה באפר-ווסט-סייד במנהטן הם לא התמונה שנמצאת מתחת לערך ''צניעות בסיסית'' במילון שלי. |
|
||||
|
||||
אני מסכימה רק לגבי זה שהם היוו השלמה מצוינת אחד לשני. |
|
||||
|
||||
קודם כל תודה על האיזכור. כבר שכחתי כמה יצירתי הבחור היה. Another day נשמע כמו המשך קורותיה של הבחורה מShe's leaving home במחצית הראשונה של שנות הששים היה רוקנרול שמח. הביטלס הביץ' בויס וכו' כתבו ושרו הרבה שירים שגם המילים וגם הלחן שלהם היו חיוביים. בשנות השבעים והלאה כבר לא היה רוק שמח. נעלמה הסוגה ואיננה. מאז- אם אין בזה כאב זה לא רוק. השירים השמחים נשארו רק בפופ. מקרטני מאז ומעולם כתב שירים שמחים, ופשוט לא נשאר לו מקום ברוק. במחצית הראשונה של שנות השבעים עם כנפיים הוא עוד עשה קצת רוק, אפילו ניסה להיות קודר עם שיר הנושא של "חייה ותן למות" אבל אחרי שהכריז על עצמאות בSilly Love Songs [Wikipedia] הוא הפסיק להתבייש ופשוט עשה פופ מתקתק. עם מייקל ג'קסון, עם סטיבי וונדר או לבד. לנון המשיך לעשות רוק, והשתלב מצויין ברוק הכואב של שנות השבעים. האמת- הוא הוביל אותו. Mother הוא אם כל השירים האישיים הכואבים, כמעט עשור לפני שרוג'ר ווטרס סיפר על אמא שלו שעזרה לבנות חומה. אז מקרטני "בגד" ברוק, וזכה לצוננים מן המבקרים, שתכל'ס רצו, כמוני, עוד ביטלס. גם אני לא מת על הפופ שלו. המלודיות הנהדרות רק מזכירות את מה שכולנו מסכימים עליו- הם היוו השלמה מצוינת אחד לשני. |
|
||||
|
||||
אכן כך. אולי כדאי להוסיף למה שכולנו מסכימים עליו, שגם ג'ורג' ורינגו היו שם. |
|
||||
|
||||
בגדול אני מסכים עם הניתוח שלך, אבל אני חושב שזה קצת מוגזם לטעון ש"בשנות השבעים והלאה כבר לא היה רוק שמח. נעלמה הסוגה ואיננה". הרבה זמרים ולהקות המשיכו ליצור שירי רוק (או בוא נקרא לזה "שירי לא פופ") עם מילים ומוזיקה "פיל גוד" גם בשנות השבעים וגם יותר מאוחר. ללנון עצמו היה את Whatever Gets You Thru The Night, למשל. עוד כמה שירים שעולים לי לראש, ככה בשלוף: crazy little thing called love של קווין, You May Be Right של בילי ג'ואל, The Long Run של האיגלז, ו- What's Your Name של לינרד סקינר הי"ד. עם קצת מאמץ אפשר אפילו להכניס את Rock and Roll של לד זפלין. |
|
||||
|
||||
ואולי גם עוד שירים של רוק דרומי מבית מדרשם של האלמן ברדרס והבאנד, sweet home Alabama גם של לינארד, ו - הימור פרוע - גרייטפול דד? גם האופניים של קווין בכיוון. |
|
||||
|
||||
בקטגוריית הלא רוק נראה שמדנס עשתה הכי שמח. |
|
||||
|
||||
נכון. אחרי שאמרת מייד חשבתי על פליטווד מק Don't stop וקווין We are the Champions. ובמחשבה שניה מצאתי אפילו עוד יותר אפביט - ELO Shine A Little Love אם כך במחצית הראשונה של שנות ה 70' היה עדיין לא מעט רוק שמח אבל הגל הקודר, הכואב והמורבידי כבר הלך והתגבר. במחצית השניה של שנות ה 70' הכאב כבר די השתלט על הז'אנר: הפאנק, הפרוג, הגלאם וההבי מאטל- כולם כבר שרו על כאב. משנות השמונים והלאה אני חושב שיהיה הרבה יותר קשה למצוא רוק שמח1, ואז באמת מקרטני עבר לפופ ונשאר שם. ___________ 1 אני מאתגר אותך- בשנות השמונים עוד מצאתי כמה: אחד אופטימי, שתמיד אהבתי, וגם שני ואיך שכחתי את וואם! וגם זה נחשב לדעתי. אבל כל שאר הלחנים האפביט שמצאתי משנות השמונים היו עם מלים של מבוכה וכשלון או למרבה הפתעתי מחאה. משנות התשעים פשוט אין לי כלום. |
|
||||
|
||||
מבציר שנות השמונים פספסנו שנינו את Twisting by the pool של דייר סטרייטס. קלאסי. רוצה שנות התשעים? קבל את It ain't over till it's over של לני קרביץ ואת Bad love של קלפטון. והנה ממש מהשבוע האחרון: I Can't Stop Thinking About You מהאלבום הטרי-טרי של סטינג. אבל אין מה להגיד, המגמה שהצבעת עליה נכונה. הרוק של שנות התשעים הוא הרבה יותר קדורני ומתייסר מהרוק של העשורים הקודמים. אחרי שנות התשעים כבר היה הרבה פחות רוק. מישהו ששנינו מכירים כתב על זה פעם מאמר שלם. (ולמה הזכרת את וואם, סינדי לאופר ואת א-הא? חשבתי שאנחנו משחקים ב"מצא שיר 'פיל גוד' לא-פופי של זמר / להקת רוק".) |
|
||||
|
||||
וואלה. סחתיין על סטינג, אבל לני קרביץ הוא אנכרוניזם. (וואם והשאר כי זה הכי טוב שמצאתי, אבל עכשיו יש לי יותר טוב, ואפילו הם הפכו מלנכוליים בשנות ה 90 עם אלבום החתונה) |
|
||||
|
||||
אם הולכים על פופ מיינסטרימי אז יש מלא, לא? "פיל גוד" זה כמעט ההגדרה של פופ. אני זורק כמה שמות: ג'סטין ביבר, בקסטריט בויז, ברונו מרס, בריטני ספירס, מריה קארי, כריסטינה אגילרה ... |
|
||||
|
||||
איכשהו דוראן דוראן מעולם לא נתפסו אצלי כפופ מיינסטרימי. אולי טעיתי, אחרי הכל התסרוקות היו צריכות להיות רמז מספיק חזק. |
|
||||
|
||||
אם כבר דייר סטרייטס, יש להזכיר את Walk of Life, וכבונוס לדעתי חלק מהצילומים בקליפ הם מההופעות בישראל, החזרה ליד הטרשים עשויה בקלות להיות בריכת הסולטן. |
|
||||
|
||||
לגמרי בריכת הסולטן! רואים גם את החומות של העיר העתיקה. איזה צחוקים. |
|
||||
|
||||
סולטני הסווינג או לא, הה?! |
|
||||
|
||||
הם משלו גם בוואקמן . הרבה מחברי ששרופים על הלהקה הזאת לא זכרו את השיר הזה. |
|
||||
|
||||
איך אפשר לא לזכור, הוא חלק מהאלבום הנפלא Making movies. מעריצים שרופים שומעים אלבומים, לא שירים נפרדים (בטח כאלה שגדלו בשבעים-שמונים). דווקא מעניין לציין כמה Twisting by the pool הוא לא אופייני לסגנון של הלהקה, ואכן הוא יצא כתקליטון/בי-סייד של Two young lovers והוא כחלק מאלבום. השני דוקא נכנס לרפרטואר ההופעות, אבל הראשון לא, אולי בגלל זה. עם כל הכיף שבו, מי שזה השיר הראשון ששמע של דייר סטרייטס - פלוס הקליפ הכרל כך אייטיזי - קשה יהיה לו להבין מה גדולתה של הלהקה מול עשרות להקות אייטיז מקפצות גם הן. |
|
||||
|
||||
הלהקה היחידה שמצליחה להחזיר אותי אחורה מבלי לפצוע. ומארק מזדקן לו בשלווה ולא מוכן לוותר. |
|
||||
|
||||
סטינג אגב, מיותר להזכיר, התחיל עם פוליס, והסגנון שלהם כולו ייצר שירי פיל גוד ברצף, לא? כל דבר שאת עושה זה קסם, אל תעמדי כל כך קרוב וכן הלאה. קשה לומר שאצלו זאת חריגה מהנורמה. |
|
||||
|
||||
כן, בהחלט, לפוליס היו המון שירי פיל גוד (אבל לא רק; ע"ע every breath, synchronicity). מעניין שסטינג חוזר לסגנון הרוק הבסיסי הזה. או שמא הוא כבר חזר לפני כמה שנים ואני לא מעודכן? |
|
||||
|
||||
אל תשאל אותי, אני הפסקתי לעקוב אחריו לפני עשרים שנה בערך. |
|
||||
|
||||
רק לראות את שלישית ZZ עושה את התנועה ככה עם היד מעלה חיוך מאוזן לאוזן. שירים (וקליפים קצת dated) כמו Gimme All Your Lovin' ואחרים, שלא לשכוח כמובן את Legs. |
|
||||
|
||||
__________ ואם כבר אייטיז - אין כמו שמחה וששון אוסטרלית שם למטה. השיר הזה, בטח יחד עם הקליפ המטורלל1 והעולץ הזה, הוא מהמשמחים ביותר בכל עשור שהוא. 1 וואו, לפי הקליפ הזה החומרים הטובים לא נגמרו בסבנטיז. |
|
||||
|
||||
תמיד מתחבר לי עם שיר כייפי אחר על מסע מטורלל: https://www.youtube.com/watch?v=fUNTk5xsxk4 |
|
||||
|
||||
אוי אברוך, הקליפ הזה לא שרד היטב - נראה די נורא היום. |
|
||||
|
||||
בילי ג'ואל התחיל דווקא כמין נביא זעם של האורבניות המנוכרת של שנות השבעים, וקיבל המון הערכה על זה. My Life הוא שיר שתפס תקופה בצורה נוקבת. אני חושבת שמעיין יצירתו לא הידלדל אבל הזעם פחת, ולכן ירד לשירים שמחים, ובסוף לגוספל שחיסל אותו סופית כאמן שיש לו מה לומר. (ודווקא River of Dreams מאוד אהוב עלי, וגם For the longest time, אבל אני כאמור לא מחסידי התפיסה "לא זעם לא קונה"). |
|
||||
|
||||
אפרופו בילי ג'ואל: אני נמצא השנה בבוסטון, ואחת המשימות שהצבתי לעצמי לשנה הזו היא לראות הופעות של כמה מוזיקאים שפספסתי אותם כשהיתה לי הזדמנות. התבאסתי לגלות שלסטיווי וונדר ולפול מקרטני אין אף הופעה באופק, ושכל ההופעות המתוכננות כרגע של פול סיימון הן באירופה (אותו דווקא ראיתי פעם בהופעה, עם גרפונקל, אבל אני צריך תיקון לחווייה המאכזבת ההיא). אז למה לא בילי ג'ואל? הוא לא מהקליבר שלהם, לטעמי, אבל עדיין אחלה, ואני יודע שהוא מופיע די בקביעות בניו יורק, לשם כבר נסעתי פעמיים בחודש האחרון רק בשביל הופעה. מה שלא ידעתי זה שרוב ההופעות שלו בניו יורק הן סולד אאוט חודשים מראש, ושב-stubhub, כרטיס למקום לא-משהו עולה באיזור 500 דולר, וכרטיס למקום טוב יכול להגיע ליותר מאלף. בינתיים אני מתאפק. (אני חוסך מהקהל את ה-wish list הג'אזי שלי.) |
|
||||
|
||||
500-1000 דולר זה המון. כמה עולה (או היה יכול לעלות) כרטיס למקרטני אם כך? |
|
||||
|
||||
אני ראיתי את מקרטני בבוסטון לפני שנים ספורות, נדמה לי שבסביבות 100-150 דולר אפשר היה למצוא מקומות, גם אם לא בשורות הראשונות. |
|
||||
|
||||
אז אפשר ללכת עוד יותר אחורה: השורשים של הרוק כולו הם הרי בלוז וגוספל. ואלה שני הענפים שמורידים או מרוממים בהתאמה, לכן, אפשר לקרוא להם לנון ומקרטני, גם כן בהתאמה. האחד מדגיש את הכאב, מתחפר פנימה - השני שואף לגבהים, לדבקות. הייתי מרחיבה ומקשטת אבל יש לי המון עבודה והבנתם, נכון? |
|
||||
|
||||
הופתעתי לגלות שבמצעד שנות השבעים של גלגלץ, בלי להתייחס לפייבוריטים האישיים שלי, מקרטני נעדר לחלוטין. טוב, לא לחלוטין, כי שיר שלו היה במקום הראשון (וגם במקום ה 99), אבל אני חושב שזה פאול כי הביטלס שייכים לשנות הששים. הרי האלבום הוקלט בתחילת 69' (לפני Abbey Road). עוד נעדר- סטיבי וונדר. אם לא As, שהקאבר שלו נשאר יותר חקוק בזכרון הקולקטיבי מהמקור1 אז לפחות Another Star. דיברנו על להרים בפתיל הזה... עוד כמה אנקדוטות- ראיתי ברשימה את Mandy אבל הוא היה של בארי מנילו. אני חשבתי על I'm Mandy, fly me של 10cc ואז נחתה עלי ההבנה ששלשה שירים שמאוד אהבתי בזמן אמת היו של אותה להקה ולא ידעתי אז. השניים האחרים היו כמובן Dreadlock holiday ו I'm not in love (שכן נכנס למצעד) ייצוג יתר לקווין ואלטון ג'ון, בגלל הסרטים כמובן (לא שלרפסודיה בוהמית לא מגיע, הוא גם בשלישיה המובילה הפרטית שלי). רק שיר אחד של ELO, וגם הוא בגלל הסרט. ואיפה סופרטרמפ לכל הרוחות? __________ 1 שלא לדבר על Passtime Paradise :) |
|
||||
|
||||
מסכים, זה מחדל חמור שאף שיר של פול מקרטני, וינגז או סופרטרמפ לא נכנס, בזמן שפסולת מוזיקלית כמו I Can Boogie ו-Daddy Cool כן נכנסה. שיר אחד של סטיווי וונדר דווקא כן מופיע ברשימה - Isn't She Lovely. מצד אחד אני מופתע ואף מתקומם כנגד ההתעלמות הזאת, אבל מצד שני אני קצת שמח לאידו, כי אני עדיין מחומם עליו אחרי ההופעה הזוועתית שהוא נתן בדבלין לפני חודשיים. הוא ממש שבר לי שם את הלב (וחורר לי את הכיס). ואריק - איזה קאבר "חקוק בזיכרון הקולקטיבי" יש ל-As? בזיכרון שלי לא חקוק שום קאבר כזה. גם אני לא ידעתי עד לא מזמן ש-Dreadlock Holiday ו- I'm Not in Love הם של אותה להקה, אבל האסימון נפל בשנה שעברה, בהופעה של ה-Ringo Starr All-Stars, שם השתתף גרהם גולדמן מ-10cc ששר את שני השירים. |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת- ג'ורג' מייקל ומארי J בלייג' ב 1999, נטחן בערוצי המוזיקה והגיע גבוה בטבלאות (הופץ רק מחוץ לארה"ב). לי אין בעיה שיכניסו את I Can Boogie , בוני אם (את הביצוע שלהם ל Sunny מאוד אהבתי בזמנו) בארי מנילו וכמה אבבא שהם רוצים. כמו שאמרתי, זה לא עניין של טעם האישי. מקרטני תמיד היה פופולרי. בטח אם היה נכנס זה היה עם שיר הנושא של ג'יימס בונד. כנראה שהרשימה לבחור ממנה היתה די מוגבלת, אחרת נראה לי שהמצביעים לא היו שוכחים להיט ענק כמו Porque Te Vas |
|
||||
|
||||
"לנון היה גאון מוסיקלי כפי שמעידה במיוחד המוזיקה שיצר אחרי החיפושיות." אילו היית עושה דירוג מאוחד של כל שירי הביטלס ויוצאיה, האם איזשהם שירים של לנון היו מתברגים גבוה? אם כן, אילו? שאלה פתוחה לכולם... אני די בור בקריירת הסולו של לנון, אבל הלהיטים הגדולים שאני מכיר די עלובים בעיני. ברור ש-Imagine בלתי נסבל, אבל לטעמי Woman לא יותר טוב, וגם לא Jealous Guy, Whatever Gets You through the Night, Give Peace a Chance, Stand by Me ו-Love. אני מנסה להתפעל מהלחן של Watching the Wheels, כי הוא מתפתל כזה ומעניין, אבל לא מצליח, הוא פשוט לא פוגע בעיני. את הלהיט היחיד שלו שהכרתי בזמן אמת (כשיצא, ארבע שנים אחרי שלנון עצמו, אה, יצא), Nobody Told Me, אני בהחלט מחבב, אבל שיר גדול הוא לא. אם לא שכחתי משהו שאני מכיר, אז רק Working Class Hero הוא איכשהו משהו, וגם הוא יותר בגלל האטיטיוד בשירה מאשר בגלל לחן או עיבוד או משהו שיכול להתקשר לגאונות מוזיקלית. קצת קשה להשוות אותו לשירים של הביטלס, כי אצלם האטיטיוד בשירה היה פחות חשוב, והגאונות המוזיקלית יותר. אבל אני לא רואה בכל הדגימה הזו מקריירת הסולו שלו צל צילה של גאונות מוזיקלית כמו שהיתה לביטלס. (ופול מקרטני עוד פחות, אם כי ההיכרות שלי עם מקרטני פוסט-ביטלס לא הרבה יותר מקיפה. זה יהיה קצת משפיל לשבח דווקא את Say, Say, Say, נכון? אבל זה שיר באמת טוב, והקונטרסט בין סגנונות השירה של מקרטני וג'קסון עושה חסד עם שניהם. וג'ורג' הריסון? מגיע קצת מעל לנון עם My Sweet Lord, וגם Set on You מפתיע לטובה.) |
|
||||
|
||||
מסכים בהחלט בעניין לנון.השירים שלו לא נחקקו בליבי מעולם. יש מצב ששוקי שמאל מת על לנון בגלל הדמיונות של לנון על-שלום,אהבה,שמאל,גלאון,שחור עכשיו,נשים בשחור וג'ויינטים בשקל שישים (קונה גם ב50).יש מצב. |
|
||||
|
||||
לדעתי אספקט מכריע הוא שהרבה ממה שאנחנו מכירים כשירים של הביטלס שנכתבו ע''י לנון ומקרטני, והאריסון, זה בזכות הביטל החמישי ג'ורג' מרטין שעשה את התיזמור והעיבודים הגאוניים. |
|
||||
|
||||
זו אפשרות אחת. אפשרות שנייה היא שקרה ללנון ומקרטני מה שקרה לרוב מוזיקאי הרוק המבריקים מאז ועד היום: הברק שלהם מתעמעם מהר (אצל לו"מ פחות מהר מהממוצע), ולעתים קרובות בפתאומיות (כלומר פער גדול בין האלבום המבריק האחרון לאלבום הלא-מבריק הראשון). |
|
||||
|
||||
מה שמזכיר לי בעצב את תחושת הזעזוע המסוים וחוסר האמון שהיה אחרי שהביטלס היתפרקו, במיוחד אחרי שזה גלש לפסים של עוינות והתקפות הדדיות ביו ומקרטני ( שכנראה התחיל) ולנון. מקרטני לעג ללנון בשיר Too Many People, "יותר מדי אנשים רוצים חלק בעוגה...זאת היתה הטעות הראשונה שלך, לקחת את הזדמנות הפז ושברת אותה לשניים", ולנון בשיר התגובה How Do You Sleep? ענה "הדבר היחידי שעשיתה היה אתמוך, ומאז שהלכת אתה רק עוד יום" (יותר שנון לטעמי :(, לחן קליט יותר ועיבוד ביטלסי). |
|
||||
|
||||
''הדבר היחידי שעשיתה היה אתמול, ומאז שהלכת אתה רק עוד יום'', כמובן. |
|
||||
|
||||
התאוריה שלי - ללא שום ביסוס אקדמי - היא שדוקא עלייתו של הריסון לדרגת מלחין וכותב שירים מצויינים באלבומים האחרונים הביאה לפירוק הלהקה. האגו של ג'ון אולי יכול היה להכיל (בקושי) עוד כשרון אחד לידו - פול - אבל כותב ומלחין נוסף, ועוד כזה שמכניס שירים למקומות הראשונים במצעדים היה כבר ממש יותר מדי בשבילו. |
|
||||
|
||||
כרונולוגית זה היה הפוך- הריסון התחיל לפרוח כשהלהקה הפסיקה להיות להקה. בהקלטת אבי רואד הם כבר תוארו כיוצרים די עצמאיים כשכל אחד משתתף כלהקת הלווי של האחרים. תערו של אוקהם- זו היתה הנוכחות המעיקה של יוקו. |
|
||||
|
||||
הם היו עצמאיים כבר באלבום הלבן. |
|
||||
|
||||
מכיוון שאנו לא יודעים מתי הריסון החל לפרוח, אלא רק מתי התחלנו לראות (או לשמוע) את תוצאות הפריחה שלו, יכול מאוד להיות שהפונז והאינטואיציה המצוינת שלו הצליחו לשים את האצבע על נקודה קריטית בדינמיקה של הלהקה. התיאוריה הזאת הגיונית להפליא. |
|
||||
|
||||
תחילת הפריחה של הריסון היא באמצע שנות ה60 כשהתוודע למוזיקה ההודית דרך ראווי שנקר. (מאוחר יותר הוא גם נמשך למיסטיקה ההודית שהתבטאה בפגישה עם המהארישי.) באלבום Revolver משנת 1966 נכללים 3 שירים פרי עטו. אלבום הסולו הראשון שלו (המשולש) כולל ברובו שירים שנדחו בתקופת הביטלס. |
|
||||
|
||||
הלהיטים של לנון מקריירת הסולו לפני 1980 הם "אינסטנט קארמה" (We all shine on) "חלום מספר 9" (אבאוואקאווה פוסה פוסה) וכמובן "דמיין" ו"תנו צ'אנס לשלום". השניים הראשונים נשמעים לי רעננים היום לא פחות מהמיטב של מקרטני1,2 והשניים האחרונים פשוט נטחנו עד דק. אימג'ן הוא כמו יסטרדיי- מי שלא ישים אותו בחמישיה הפותחת של הביטלס זה רק בגלל שהוא יצא מכל החורים. אבל קריירת הסולו של ג'ון לא נבנתה על להיטים אלא על שירים אישיים כמו Mother ו Cold Turkey מהצד הכואב, ו Woman מהצד המתוק. _____________ 1 כבר אמרתי בתגובה 686613- Another day ואוסיף את הדוד אלברט, למרות שלוקח לו יותר מ 2 דקות להגיע לפואנטה. לא התועבה של שנות השמונים. 2 חלום מספר 9 בכלל נשמע כמו משהו שג'ורג' הריסון כתב. וכן, גם אני אוהב את להיטי הסולו של הריסון. |
|
||||
|
||||
2 אוי, זה נהדר, השיר הזה, וגם הקליפ המלווה. אחד הדברים שאני מחבב אצל הריסון זה שהוא לקח את עצמו עם הרבה פחות רצינות ופאתוס מאשר ג'ון ופול, הראשון בעיקר. |
|
||||
|
||||
תודה. את רוב השירים האלה לא הכרתי. רושם ראשוני משמיעה אחת בקושי: אינסטנט קארמה - אני יותר אוהב אותו מכל שיר סולו של לנון שהכרתי. חלום מס' 9 - הכרתי רק את הפראזה שציטטת, והיא מעאפנה, שאר השיר יש לו פוטנציאל. אני חושב שיש לי בעיה כללית עם לנון ברוב השירים שהוא שר - הוא שר נורא רכרוכי, לפעמים נדמה שבכוונה, ואפילו ב-Mother. זה לא רע אם הלחן הורס כמו Across the Universe. אחרת זה מעצבן (אותי). אני לא מסכים שאימג'ן הוא כמו יסטרדיי, הגם ששניהם נטחנו עד דק. אם אני מנסה לדמיין שאני שומע אותם בפעם הראשונה, יסטרדיי הוא לחן מבריק1, ואימג'ן סתמי. אובייקטיבית, אני פחות מוזיקאי ממך שלא לדבר על אחרים כאן, אבל אני חושב שספירה פשוטה של אקורדים תמצא פער ניכר. Another Day לחן חביב - כמו לחנים חביבים של הביטלס לא מהשורה הראשונה שלהם, ובלי אלמנטים אחרים שעשו את הביטלס. הדוד אלברט נהדר, ואני חושב שהיה יכול להיות שיר של הביטלס בלי להתבייש. קרקרבוקס פלאס באמת מצוין. 1 ועם זאת, בחמישייה הראשונה של הביטלס? אני בטוח בלי למנות שיש להם יותר מעשרה שירים עם לחן לא פחות מבריק שנוסף לו גם עיבוד מבריק ו/או רוח נעורים ואנרגיות של רוק. |
|
||||
|
||||
1 סקר? |
|
||||
|
||||
או אולי דירוג? |
|
||||
|
||||
עם Something במקום ה-19 ו-My sweet Lord במקום ה-57, זה לא דרוג, זו רשימה מבחינתי. |
|
||||
|
||||
עשרת הגדולים של הביטלס בעיני מסודרים כרונולוגית. יש לי הסבר מנומק לכל אחת מהבחירות חוץ מאשר I'm Only Sleeping שהוא בחירה אישית - פשוט חביב עלי במיוחד. She's a Woman
Ticket to Ride Yesterday Girl Nowhere Man Eleanor Rigby I'm Only Sleeping Strawberry Fields Lucy in the Sky with Diamonds She's Leaving Home A day in a Life Fool on the Hill I am the Walrus While My Guitar Gently Weeps Because Something |
|
||||
|
||||
:) זה כמו חמשת ספרי טרילוגיית המוסד |
|
||||
|
||||
לא יודע, אני מכיר שלושה. |
|
||||
|
||||
וטוב שכך. מעיון בערך התברר לי שישנם שבעה ספרים בסדרה שאסימוב עצמו כתב. |
|
||||
|
||||
והמדריך לטרמפיסט בגלקסיה שהוגדר כ''טרילוגיה בת ארבעה חלקים''. |
|
||||
|
||||
לפי זכרוני גם לו היו בסופו של דבר 5 חלקים. |
|
||||
|
||||
נכון, ובזכותך למדתי עכשיו על קיומו של הסיפור הקצר "Young Zaphod Plays it Safe" (Young_Zaphod_Plays_It_Safe [Wikipedia]). |
|
||||
|
||||
מאזיני "כאן 88" בחרו את השירים הגדולים ביותר של הלהקה האגדית "ג'ורג' הריסון וחיפושיות הקצב". למרבה ההפתעה, עד המקום הרביעי טיפסו שירים של שני החברים הזוטרים בלהקה, ג'ון לנון והבסיסט פול מקרטני! ברצינות: Something היה גם בעשיריה שלי, While my Guitar לא, אבל בהחלט יצירת מופת (עד כדי מקדם שחיקה גבוה). Here Comes the Sun? חביב מאוד, אבל אני בספק אם הוא אפילו בין המאה האהובים עלי שלהם. אולי הוא קלע לרוח הזמן של החודשים האחרונים. שלושה שירים בעשיריה שלי הם שירים שלא הכרתי לפני פרויקט הביטלס האישי שלי (תגובה 711611), ושיחק לטובתם אפקט החידוש המהמם, כלומר, לא יודע כמה אוהב אותם עוד עשר האזנות: I'm Only Sleeping (מצטרף אליך), Being for the Benefit of Mr. Kite, ו-Blue Jay Way1. נדמה לי שארבעה מהעשיריה שלי הם משלושת האלבומים האחרונים, שעוד לא הגעתי אליהם בכלל בפרויקט. 1 אני אוהב את הדמיון המתעתע שמצאתי בינו לבין Let there be More Light של הפינק פלויד (משלב כניסת השירה), שגרם לי גם לתחושה שהוא הקדים את זמנו בכמה שנים. אבל כבר עכשיו אני חושב שהגזמתי, והוא לא משתווה אפילו לשכנו לאלבום, הניבתן. |
|
||||
|
||||
גם לי נראה שחכמת ההמונים לא עובדת במצעדים. גם אחרי שזכינו למצעדי עשור שנעדרו מהם לחלוטין מאורות גדולים, אני עדיין מופתע ששדות תות לא מקבל כרטיס אוטומטי לעשיריה, שלא לומר החמישיה, הפותחת. אגב שדות תות, יש שם את ההוק של המונוטוניות של השירה שתמיד תופס אותי -Living is easy with eyes closed - שמונה הברות רצופות, בזמן שהלווי עושה את הירידה (שמופיעה גם בפתיחת השיר). דרך אגב, לרשימת השירים עם הוק של שירה מונוטונית שנתפסתי בו הצטרף By the way של רד הוט צ'ילי פפרס. הם עושים את זה הרבה, אבל בדרך כלל במעין ראפ (Scar tissue לדוגמה, שיש בו שני קטעים שונים של שירה מונוטונית) |
|
||||
|
||||
Here Comes the Sun, מסתבר, הוא לא רק גחמה של מאזיני כאן 88, הוא מוביל את שירי הביטלס בסטרימינג (לא ברור לי אם עולמי, או בבריטניה, או מה). גם ערכו באוזניי עלה כששמעתי אותו עכשיו בתשומת לב ובאיכות סאונד סבירה, וגיליתי את כל נפלאות העיבוד והצליל שלו. |
|
||||
|
||||
אז קבל את הגירסה היפה של ג'ייקוב קולייר (הגאון) לשיר: https://youtu.be/dXf1nUVdVuM |
|
||||
|
||||
באמת יפה, תודה. |
|
||||
|
||||
גאון, ללא ספק. אני לא אוהב את הביצועים שלו. חסרה לי נשמה. יוטיוב הציע לי את הביצוע שלו ל Moon River, חשבתי שיתאים לו יותר, וגם התאכזבתי. אבל הדהקונסטרוקציה שהוא עשה לסר דיוק של סטיבי וונדר היתה מאלפת. הוא מסביר נהדר. |
|
||||
|
||||
לטעמי השיר הכי טוב של הרביעיה הוא Because. למה? ככה. |
|
||||
|
||||
גם בעיני הוא אחד היפים שלהם, אבל שני השירים האהובים עלי ביותר מתוצרתם הם When I'm 64 ו-She's leaving home. |
|
||||
|
||||
מקארתניזם! |
|
||||
|
||||
טוב! ושאלה- איך אני יודע איזה שיר אני הכי אוהב? הרי בבוקר אני יכול לאהוב יותר את "היא באה השמש", בצהרים את "ל.ס.ד" ובערב את "שדות תות". אם אני מנסה להזכר איזה שיר שמעתי הכי הרבה פעמים לפני שיצא לי מהאף, אפילו זה קשה לי. זה היה לפי תקופות. פחחח... הרי אני אפילו לא מסוגל לבחור את עשרה השירים הכי טובים שלהם. תגובה 687404 |
|
||||
|
||||
היא באה השמש? |
|
||||
|
||||
"שבלול" יצא ב 1970. אין ספק שהיתה השפעה. |
|
||||
|
||||
מצעד השירים הכי ביטלס לא של הביטלס: 1. תראה מה עשית של להקה אוסטרלית בשם Jet. לא רק שהם גנבו את המלים של Sexy Sadie, גם העיבוד והנגינה מאוד ביטלסים. המתופף ממש עושה רינגו, וישנו קטע המעבר שמזכיר כל כך הרבה שירים של הביטלס עם מעבר התופים, צבע הגיטרה, ומהלך בס מקארטני קלאסי (כמו באובלדי אובלדה) שמבוצע על הגיטרה. 2. זורעים את זרעי האהבה של Tears for Fears. כל השיר באווירת התקופה הפסיכדלית של הביטלס (I am the Walrus) ויש בו אפילו סולו קרן יער 3. מר שמיים כחולים של ELO. ג'ף לין הוא אוהד גדול של הביטלס, והיה גם חבר של ג'ורג' הריסון. השיר כולו (למעט ה outro הארוך אחרי שהשיר "נגמר", שחוזר להיות ELO) ספוג באווירה ביטלסית. מקצב הפתיחה מזכיר את קטע המעבר מ A day in a life ויש כמה רפרורים שנראים לי מכוונים לגמרי- צליל הפטיש המכה, ההתנשפויות והטרומבון. ובעברית? לדעתי המקום הראשון הוא של "מי מפחד מגברת לוין" של השלושרים (הלחין שלום חנוך). הפזמון מזכיר את צוללת צהובה, וככל שהשיר מתקדם הוא נכנס יותר לאווירה ביטלסית עם החצוצרה ובסוף קצת Hey Jude. מעניין שהאווירה הביטלסית הזו שאני מדבר עליה שייכת לא מעט לביטל החמישי ג'ורג' מרטין. |
|
||||
|
||||
הסולו ב- Sowing the seeds of love נשמע לי כמו חצוצרה, ולא קרן יער (וגם זה ביטלסי, ע"ע Penny Lane). |
|
||||
|
||||
נכון. הסולואים הם חצוצרה ואורגן המונד. זה רק אני או שמעבר הגיטרה כאן מזכיר מאוד את Ticket to ride? |
|
||||
|
||||
גם לדעתי יש דמיון מסוים. נחמד. |
|
||||
|
||||
ולרשימה שלך אני מוסיף את In My Own Time, שיר מוקדם של הבי-ג'יז. |
|
||||
|
||||
וואלה, לא הכרתי. אם היית אומר לי שזה טייק מוקדם ולא מוצלח של taxman הייתי מאמין.האוסטרלים האלה אפילו אימצו מבטא ליברפולי. |
|
||||
|
||||
3א. גם סולו הגיטרה המוצלח באמצע מר שמיים כחולים מאד האריסוני באופיו. 3ב. לחובבי הז'אנר - השיר כולו מתנגן על סצינת הפתיחה של שומרי הגלקסיה Vol2, וכיוון שזהו החלק הכי מוצלח בסרט, אני אשים אותו כאן. כי עצים רוקדים על שמיים כחולים, כמה רע זה כבר יכול להיות? |
|
||||
|
||||
>> סולו הגיטרה המוצלח באמצע מר שמיים כחולים מאד האריסוני באופיו. דווקא לי הסולו הזה לא נשמע האריסוני במיוחד. בפרט, הפראזה האחרונה בסולו היא ב"שני קולות" עם סאונד דיסטורשן, שזאת פרקטיקה שהפכה לפופולרית מתישהו בשנות השבעים, ולא זכורה לי מאף שיר של הביטלס. |
|
||||
|
||||
השלושרים באופן כללי, ובפרט, חוץ מגברת לוין, גם ''האוהבים את האביב'', קומפלט עם מעבר הודי כדי לא לקפח את הריסון. |
|
||||
|
||||
אם מדובר על הביטלס המוקדמים, אז זו כמעט שאלה חסרת משמעות כי מרחב הצליל של כלל הרוקנרול של התקופה היה מצומצם. אבל שיר אחד בכל זאת הצליח לבלבל ציבורים רחבים לחשוב שהוא של הביטלס, המוקדמים אני מניח. פעם היתה בגל"צ התוכנית "נכון לעכשיו", ובה החידון "תו השעה", שבה מאזינים היו צריכים לזהות שיר על סמך קטע קצרצר מתחילתו, שהלך והתארך ככל שהתארכו הימים ללא פיתרון. היו מעלים חמישה מאזינים ליום, אאז"נ, והיו כמובן תמיד כאלו שבזבזו את הזמן עם ניחושים של שירים מפורסמים הרבה יותר מדי. שיר אחד בלט כשיר זיקית: לא משנה מה היו הצלילים, פעם ביומיים-שלושה מישהו היה מנחש שזה "Umbrella של הביטלס", כשהכוונה כמובן ל-Bus Stop של ההוליז (ההוליס?). אני צריך להודות שהנער שהייתי גם חשב שזה של הביטלס, עד שהתגלחתי על זקנם של אותם מאזינים. |
|
||||
|
||||
יו, איך אני זוכר את "תו השעה" (בהתחלה עם דובי לנץ ובהמשך יואב קוטנר). נדמה שגם כשסכומי הזכייה תפחו עקב חוסר זיהוי, הם היו לא יותר מכמה אלפי שקלים, והיום בטח היו מעוררים הרבה פחות התרגשות. הייתי מתחרפן ממאזינים שמתקשרים ואומרים משהו כמו "יש פתיחה של פסנתר, אז אני מנחש שהשיר הוא 'עוף גוזל' ". כאילו שאם יש 8% דימיון במוזיקה, אז הם יקבלו 8% מהפרס. ובחזרה לענייננו: לדעתי השיר הישראלי ההכי מושפע-ביטלס, נדמה לי שאפילו במוצהר, זה "מה איתי" - קומפלט עם ה"נה נה נה" סטייל היי ג'וד. |
|
||||
|
||||
תמיד חשבתי שהלחן של ''מה אתי'' הוא של שמוליק קראוס. עכשיו ראיתי שהקרדיט משותף לו, לג'וזי כץ ולשלום חנוך. כשאני מזמזם לעצמי את השיר אני יכול לנחש למי מגיע הקרדיט על כמה מהפראזות. |
|
||||
|
||||
הנה ג'וזי כץ מספרת על הלחנת "מה אתי", ועל הקרדיט שהיא קיבלה באיחור גדול. |
|
||||
|
||||
אלו גם שני השירים שנחשפתי אליהם לראשונה כשמורתי הדגולה לאנגלית בתיכון הביאה אותם כעזרי לימוד - מוצלחים ביותר. |
|
||||
|
||||
בדיוק אתמול הגעתי לשיר הזה בחפירתי הסדרתית בויקיפדיה (וספוטיפיי) על שירי הביטלס. אנקדוטה נחמדה מפי ג'ורג' מרטין: למרות שבשיר בבירור אין תופים, רינגו ניגן תפקיד חשוב בהקלטה. הוא עשה מטרונום בהיי-האט, מוזרם לאוזניות של מרטין ושל לנון, כדי לסנכרן את הנגינה שלהם - לדברי מרטין בגלל שהוא (מרטין) חסר חוש קצב. |
|
||||
|
||||
אין לי מושג מה זה "עשה מטרונום בהיי-האט" אבל מטרונום מכני לא היה יכול להשיג אותו אפקט בפחות מאמץ? |
|
||||
|
||||
אבל הסיפור הרבה יותר שווה ככה. |
|
||||
|
||||
אתה אומר שזה השיר הכי יפה של הביטלס, ואז מציע לקצץ בהשקעה בו? (-: (ואז המטרונום הזה היה מסתובב עשורים במועדונים של מטרונומים1 ומספר שהוא החיפושית החמישית, מצטרף למועדון הלא קטן של "חיפושיות חמישיות" שמרטין הוא חבר כבוד בו? לא תודה. 1 מה עושים במועדונים של מטרונומים? רוקדים טכנו!) |
|
||||
|
||||
הה. הצחוק הראשון (וככל הנראה האחרון) של היום! תודה. |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד למטרונום (ויש כבוד) נגינה עם מטרונום מכני נשמעת מכנית. אני בטוח שכשרינגו עשה “מטרונום” לחבריו הקצב שהוא נתן לא היה באמת אחיד אלא הגיב בזמן אמת לנגינה של האחרים. |
|
||||
|
||||
אוי. לא הכנסתי את Hey Jude |
|
||||
|
||||
דוקא לא אוי. המנוני ופשטני מדי בעיני. נחמד מאד וכיפי להופעות (של מקרטני), אבל לא בליגה הלאומית שלהם1. 1 ובכלל עוף קצת מוזר יחסית לפורטפוליו - ה'נה-נה-נה-נ-נ-נ-נה' המיתולוגי הוא כל כך לא ביטלסי. |
|
||||
|
||||
טוב, נו. אגב, באחד הסרטונים של ריק ביאטו, לא זוכר איזה, הוא דיבר על התיפוף של רינגו ב A Day In A Life, אז הקשבתי מחדש לשיר כשאני מתרכז בתופים ו- וואו. כאילו שמעתי את השיר בפעם הראשונה. הרי שמעתי אותו עשרות פעמים, ואהבתי מאוד את המעברים, אבל כשמתרכזים רק בתיפוף מרגישים את הגאוניות של רינגו. ללהקות הרוק הגדולות באמת כמעט תמיד היה גם מתופף גדול באמת- לד זפלין1, נירוונה, פוליס, יו 22. לרינגו יש את ה feel לשיר יותר מכל מתופף, ואולי גם את החתימה הכי מובהקת, שמסתבר שהיתה שם כבר מההתחלה. במעברים נראה כאילו יש חשיבות יותר גדולה למכות שהוא לא היכה. וכל יום אתה לומד משהו חדש: ב The End השיר ה(כמעט) אחרון באלבום האחרון של הביטלס יש כמין פרידה, בפעם היחידה, סולואים של כל חברי הלהקה. אחרי סולו התופים המפורסם (שדרש שכנוע רציני של רינגו, הוא שנא סולו תופים) שלוש הגיטרות שמתחרות הן של שאר שלשת החברים (ובדיעבד, לא קשה לזהות מי הוא מי). _________ 1 בונזו היה הגדול מכולם בעיני רבים וגם בעיניי. נראה לי שהוא מככב בראש הרשימות כמו הנדריקס בגיטרה. אבל אצלי, להבדיל משאר עורכי הרשימות, רינגו יושב לבטח במקום השני. 2 לא רק הפתיח המפורסם של Sunday Bloody Sunday. שמעתי במקרה בגלגל"צ פירוק של Where the streets have no name והטראק של התופים, שהוא מאוד ברקע במיקס, פשוט יוצא מהכלל. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |