|
כמה הערות: א. את הקוים היותר רכים ואנושיים בדמותו של מורנו אפשר לראות גם בספר המכתבים שלו (שכתב לכל פונה) שיצא באחרונה. ב. באשר לעניין הנבואה, עמדתו פשוטה ובהירה: הנביאים אינם מתנבאים על מה שיהיה אלא על מה שראוי להיות. ו-2 הדוגמאות שלו שאני זוכר הם הריגתו של מלך יהודה יאשיהו בידי פרעה וגלות עשרת השבטים שעליהם התנבא ירמיהו "הִנְנִי מֵבִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ צָפוֹן, וְקִבַּצְתִּים מִיַּרְכְּתֵי-אָרֶץ". מי שרוצה יכול לראות בכך פרשנות יצירתית. אבל מי שליבו הולך אחר מוסר הנביאים, יכול להחליט בעצמו אם ישעיהו וירמיהו מקומם בערוץ האסטרולוגיה או בחברת מורי המוסר המטיפים על מה שראוי להיות. ג. י"ל פירש בעצמו את עניין ה"יודו-נאצים" בתכנית הפופוליטיקה המפורסמת שעסקה בעניין הענקת פרס ישראל (יש ביוטיוב). הוא הסביר שיש קהלים בציבוריות הישראלית שיש להם מנטליות יודו-נאצית. אני חייב להעיר שלדעתי י"ל עשה כאן קצת חסד עם עצמו. העובדה ההיסטורית היא אאל"ט שההתבטאות התייחסה לפעולות צה"ל בלבנון במלחמת לבנון הראשונה. מצד שני, י"ל הוא בודאי הפרשן הטוב ביותר של עצמו, ובצורתה המתוקנת, כל מי שירפרף קצת בתגובות המופיעות למעלה, יודה שגם בעניין זה מורנו דייק, והמשורר כתב "לנשכחים ירווח, ולחיים יִרְפָּא/ וארץ עוד תחליף קֵיצה וגם חרפה/ ותימלא קול אֵבֶל ונגינות חוּפָּה/ אבל לאן נוליך את החרפה?"
|
|