|
את עניין קדמות העולם הכנסת לפתיל הזה כ"בקשיש" ואיני רוצה להוסיף עוד למים שנשפכו על כך בעבר. אסתפק בשליחתך לתגובה 677182 . שלושת המשפטים הראשונים הם משפטים של ליבוביץ. שים לב במיוחד למשפט מספר 2.
אעבור לנושא שהעליתי עצמו.
"תורה ומצוות ע"פ ההלכה היהודית" הוא מושג שמאזיני ההרצאה ההיפותטיים שהצגתי לא מכירים כלל, ולכן ליבוביץ לא יכול, בהנחות שהשאלה מציגה, לעשות שימוש בו מבלי להסבירו קודם. לי קשה להבין איך אפשר להגדיר את המושג הזה מבלי להזכיר את אלוהים. אבל גם את המושג אלוהים המאזינים ההיפותטיים האלה לא מכירים1 ומתבקשת הגדרה של אלוהים, שליבוביץ נמנע ממנה. תחשוב בעצמך איך היית מגיב לו היית דף חלק בדת, וליבוביץ היה מספר לך שהוא לקח על עצמו לעטוף את זרועותיו בסרטים משונים, לשים על ראשו קוביה מוזרה ועוד ועוד. זה בדיוק כאילו אמר לך שלפי בחירתו הוא החליט לשרבב את לשונו החוצה שלוש פעמים ביום ללא כל סיבה. אני חושב ש"דף חלק" היה מתרשם שמשוגע עומד לפניו. . . אומר לך מה גרם לי להמציא את השאלה הזאת. כשאני שומע את ליבוביץ אומר למשל את המשפט "כשאני מקיים מצוות אני יוצר קשר עם אלוהים", וגם שמעתי ממנו קודם מה אלוהים הוא לא, משהו מטריד אותי. זה דומה לאדם שאומר "היום בקרתי אצל ספר", משפט מובן וברור שלא מעורר שום שאלה כי גם ברור לשם מה אנשים הולכים לספר, אבל אז האדם מוסיף: "ספר אינו אדם שמטפל בשערותיו של אדם". יש כאן ממש הטעייה. נניח אפילו שמדובר בבלשן גאון שמצא שספר אינו ספר. אבל הוא יודע שכוווולם חושבים שספר הוא ספר. אז שפשוט יוותר על השימוש במילה הזאת ויסביר היכן היה. ללא ההסבר הזה אני חש שמשטים בי, וגם בסופו של דבר לא יודע היכן היה.
1 לייבוביץ אכן לא מונע עצמו מלהזכיר את אלוהים בצורה פוזיטיבית. למשל הוא אומר שכאשר הוא מקיים מצוות הוא יוצר קשר חד צדדי עם אלוהים. או שהוא אומר שהאמונה היהודית פרושה הידיעה מה חובתך כלפי אלוהים. או אפילו שהוא מאמין באלוהים.
|
|