|
||||
|
||||
אלה לא חייו של מיעוט. ארהיב עוז בנפשי לומר שאפילו האנגלים שחיו בצרפת והצרפתים שבאנגליה לא נרדפו כמו היהודים. האם נראה לך שפיגועים והפחד מטרור או מערבים באופן כללי זה צרות של רוב בארץ? כן. היתה עבודת פולחן בבמות1 אבל אלקנה לא בנה במה ברגל והוא לא היה היחיד, לפי דברי הכתוב במעשה פילגש בגבעה: הנה חג לה' בשילה מימים ימימה. כמו כן מעשיהם של חפני ופנחס מלמדים שרוב העם נהג לעלות לרגל לשילה שהיתה מרכז רוחני ותרבותי בשל הימצאות המשכן. אבל ארץ זבת חלב ודבש זה דבר שכל אחד יכול להבחין בו. גם אלה שזוכרים את האבטיחים וסיר הבשר ממצרים. והרי לא טענתי שהחלוצים עלו לארץ בשביל עבודת ה'. טענתי שהמטרה היתה להקים מדינה יהודית בה יהודים לא ירדפו בגלל יהדותם. סכסוך בין שני עמים יכול להפתר ברגע שיש מדינה שמציעה תנאים נוחים יחסית ואפשרויות להתקדם ולשגשג. לא אמרתי שמדובר באנטישמיות בלבד, אבל בלעדיה היה ניתן לפתור את הבעיה. "ידידתנו הגדולה" לא כזו גדולה בידידות באופן אובייקטיבי, אלא באופן יחסי. כנ"ל מדינות אירופאיות כמו גרמניה שעדיין חוששת מצל השואה, או בריטניה שמתנדנדת בין גרמניה לבין צרפת. צרפת מ-א-וד אנטישמית, שבדיה עוינת, וגם אם אין זה הקו הכללי והרשמי המנהיג את האיחוד האירופי, יש מספיק מזה כדי שאלה שכן מובילים את הקו הזה יתסיסו ויאיימו ויפגעו - ברמה המקומית, ויבחשו בקדרה המבעבעת במזרח התיכון. ______________ 1 מה זה "קריאה מבקרת"? ספר מלכים עצמו מבקר את עניין הבמות החל מבניין בית המקדש. |
|
||||
|
||||
אלה חייו של מיעוט. מיעוט שמביאים סיבות דתיות לרדוף אותו, נרדף יותר. ומיעוט שבכל הארצות סביבו מחזיקים באותה הדת עם הסיבות לרדוף אותו, נרדף פה ופה ופה ופה. אבל בסופו של דבר, מיעוטים נרדפים12. לא יודעת מה אתך, אישית אני לא כל כך מפחדת. סטטיסטיקה וזה. וכן. פיגועים וטרור אלה צרות של רוב בארץ, שמיעוט מפגע בו. אתה יודע, האנגלים סבלו את זה מצד האירים. ברור שאלקנה לא בנה. הוא בא לחוג, לא לבנות במה. חפני ופנחס, מן הסתם, היו כהנים מקומיים. שמת לב להבדל בין שמות לבין דברים, שבדברים הלוי נכלל יחד עם הגר, היתום והאלמנה במניין החלכאים והנדכאים? זה משום שהחברה שמדובר בה בשמות - יש בה במות ותעסוקה ללווים בכל מקום ואתר, ובדברים, כשמדובר ב"מקום שבו יבחר ה' אלוהיך" - כבר יש אבטלת לוויים עצומה? 1 אלא אם יש מיעוטים בלתי-נסבלים יותר מהם. האירופאים שלא סבלו את היהודים לפני 60 שנה, עכשיו מתגעגעים ליהודים. אם מחר בבוקר נקום ויפוסו ערבים ומבקשי-מקלט מן הארץ, יהיה מי שימצא פסול בדרוזים ובפיליפינים. 2 והואיל ואתה בקיא בכתבי הוגי הציונות, אתה מוזמן לעיין בז'בוטינסקי, שמתאר איך הפולנים, שבעצמם נדפקים עד העצם בידי הגרמנים3, דופקים את האוקראינים עד העצם ופנימה. ואיך האמריקאים הלבנים רודפים את השחורים, אף על פי שהשחורים לא מאיימים עליהם כלל. 3 לפני מלח"ע 2. _ הו. ומה קרא פתאום שהבמות זוכות לביקורת, בעוד שקודם הן היו בסדר גמור? |
|
||||
|
||||
הסיבות הדתיות לא רלוונטיות, היות והמשכילים שמו אל לבם שגם עם ההתפרקות מן הדת - שלהם ושל האירופאים, האנטישמיות נותרה בעינה. ההיסטוריה מוכיחה שמוסלמים ונוצרים וכופרים-חסרי-דת1 שונאים יהודים באופן שווה, ואחת היא להם אם היהודים אדוקים בדתם העתיקה, או משתדלים נואשות להיות ככל העמים. מקוממת אותי ההשוואה בין שנאת המיעוט היהודי באירופה לשנאת המיעוט הערבי והכושי בארץ. הרי את הערבים והכושים לא רודפים באופן כללי, וודאי שלא בגלל שהם מיעוט. את היהודים באירופה רדפו למרות שאחוזי הפשיעה והאלימות שלהם היו אפסיים שבאפסיים, לגמרי לא במקום בו ניתן להשוות עם אחוזי הפשיעה והאלימות של הערבים והכושים בארץ. אם כן, מדובר בשנאה לשם השנאה. שנאה שאינה תלויה בדת או בהתנהגות. אנטישמיות. אולי את לא מפחדת כי את גרה בתל-אביב, שבה הטרור מכה קלות. אבל כשאנחנו מדברים על יהודים שמפחדים מערבים, אנחנו לא מדברים עלייך או עלי, כי מדובר במקרים פרטניים שאינם מעידים על הכלל. מה שמעיד על הכלל אלה הרחובות הריקים בירושלים. העסקים המידרדרים מחוסר קונים. המהירות שבה אנשים מזהים ומגיבים אל מול מחבלים. כשאמרתי שאלקנה לא בנה במה, התכוונתי לכך שלא בנה במה בהר אפרים ליד ביתו. חפני ופנחס היו בני עלי הכהן הגדול, ולכאורה אחד מהם היה אמור לרשת את מקומו, ולכן מעמדם היה נכבד מכל הכהנים. אלא שמפני רוע מעשיהם הכהונה הגדולה עברה לשושלת אחרת. יש חור גדול בתאוריה שלך. לכאורה מי שעובד בהקרבת הקרבנות אלה הכהנים ולא הלויים. והם עובדים במשכן ובמקדש. בבמות, כל בכור יכול להקריב, ככה שאין קשר לתעסוקה ללויים. ומה קרה שהבמות זוכות לביקורת בעוד שקודם הן היו בסדר גמור? זה קשור למזבח והארון. כשהארון עם המזבח, המזבח נחשב "במה גדולה" ואסור להקריב בבמות אחרות. כשהארון אינו עם המזבח, מותר. כך בכל נדודי ישראל במדבר, בכל חניה הקימו את המשכן והארון בתוכו, ושם באמת נאמר שכל זבח צריך להביא אל פתח אהל מועד. בזמן מלחמות יהושע וחלוקת הארץ, עם כל הנדודים האלה הותרו הבמות ולא היה משכן מסודר. לאחר מכן נקבע המשכן בשילה ושם שכן הארון במשך יותר משלוש מאות שנה, עד שבמלחמה מול פלישתים נשבה הארון ונלקח. אז הותרו הבמות פעם נוספת, כי בלא הארון המזבח לא נחשב במה גדולה. לאחר שנבנה בית מקדש של קבע, נאסרו הבמות לצמיתות. כך שלמה מתפלל וקובע שלאחר שהקים בית מקדש וקבע בו את המזבח, כל מי שיש לו "צרכי מזבח" יבוא אל המזבח שבבית המקדש - ולא יעשה לעצמו במה בחצר. 1 מקווה שההגדרה הזו מתאימה יותר לפונז. |
|
||||
|
||||
הסיבות הדתיות לא רלוונטיות. כמובן שהן רלוונטיות. ראשית כל, משום שהדת לא התפרקה, ויאמרו הפילוסופים מה שיאמרו. איך התפרקה, אם אחוזים לא זניחים מהאוכלוסיה הולכים לכנסיה מדי שבוע, ובבתי הספר יש שיעור דת1? ושנית, משום שגם במקום שבו היא התפרקה, אם האנטישמיות כבר טבועה עמוק, היא תשגשג. גם אם זה לא בגלל שהיהודים רצחו את ישו אלא בגלל שהיהודים גנבו את המים בברז או השתינו בהם2. וכבר אמרתי: מיעוטים מובחנים - שונאים. את היהודים באירופה רדפו למרות שאחוזי הפשיעה והאלימות שלהם היו אפסיים שבאפסיים. טעות. רצינית. לא חסרו יהודים בעולם התחתון במזרח אירופה. וגם במערבה. לגמרי לא במקום בו ניתן להשוות עם אחוזי הפשיעה והאלימות של הערבים והכושים בארץ כמדומני פספסת את הטיעון שלי. אני לא גרה בתל-אביב. הבמות לא צריכות תחזוקה? ניקוי? מישהו שיזמר? מישהו שימכור חוטים אדומים? ולסיום, שיר יפה ביידיש על עבריין. 1 וזה בלי להזכיר מדינות שהדת שיחקה בהן תפקיד מובהק. פולין, למשל. 2 פתגם רוסי, כך שמעתי. |
|
||||
|
||||
זאת אומרת שזה לא משנה אם אנשים הולכים לכנסיה או לא, האנטישמיות טבועה עמוק. אם כן, מסתבר שישו או המים בברז או הבארות המושתנות זה רק תירוץ. ככה האנטישמיות לא מתה, רק התירוצים מתחלפים. ישו, הרעילו את הבארות, השתינו בבארות, עלילות דם, השתלטו על הפוליטיקה, עוד קצת עלילות דם, מרגלים, עלילות דם, דוסים פרזיטים סחטנים, עלילות דם, הפרוטוקולים של זקני ציון, הכיבוש, הוצאה להורג של אחמדים חמדמדים והשתלטות על מסגד אל שיקצע. הגדירי מה זה "לא חסרו יהודים בעולם התחתון". כמה זה "לא חסרו"? כמה היו אחוזי הפשיעה הכלליים? זה שהיהודים שכבר השתרבבו לעולם התחתון הצליחו שם כי היהודים המעצבנים האלה מצליחים בכל מקום בו הם דוחפים את האף הארוך והמעוקל שלהם, זה לא אומר שהיו שם הרבה יהודים. ודאי לא יותר מחלקם באוכלוסיה. ודאי הרבה פחות מחלקם באוכלוסיה. לא פספסתי את הטיעון, רק שההשוואה מקוממת. את היהודים שנאו למרות שהיו אזרחים מועילים. אחרים שונאים כי הם אזרחים גרועים. להכליל את כולם יחד ולספר ש"תמיד מיעוטים סובלים" זה מקומם. במות לא צריכות תחזוקה. זה לא דבר קבוע או מוסדר. אדם שרוצה להקריב מסדר ערימה של אבנים או שולחן או משהו, מתיז קצת דם, שורף את מה שצריך ושלום. מחר לוקחים את האבנים כדי לזרוק על מתנחלים בכביש חוצה שומרון. הא! בדיוק השיר שחשבתי. אני הכרתי אותו בתרגומו של יורם טהרלב מתוך האוסף של הגבעטרון. |
|
||||
|
||||
אז מה ההסבר שלך לכך ששונאים את היהודים לא משנה אם הם עשירים או עניים, דתיים או חילונים וכו'? |
|
||||
|
||||
אין לי הסבר שתקבל. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |