|
||||
|
||||
אני חושב שגידול חתוליים גדולים בשבי מאתגר את הגדרת "חיית בר". למשל, אין להם סיכוי רב לשרוד אם ישוחררו לטבע, כי חסרות להם מיומנויות. אני חוזר ושואל: אם את מתסמכת על כך שהם "חיות בר", מה זה חיות בר? |
|
||||
|
||||
אי יכולתן לשרוד בטבע שנגרמה בשל התערבות האדם אינה הופכת אותן לחיות מבויתות או מבטלת את השתייכותן לזן של חיות בר. במקרה שלהן, אחת התכונות שנשתמרו היא מסוכנותן, ההיפך מחיה מבויתת ולכן נאלצים להרוג אותם כאשר הם גדלים. מעבר לכך, נראה לי שנקודת המחלוקת ביננו היא ההסתכלות על הפרטים כעיקר (נניח, חיית בר מאולפת בקרקס) שאתה טוען כי השינוי שעברה הוציא אותה מכלל הגדרת חיית בר ואילו הטענה שלי היא שההשתייכות לזן בר נשמרת גם כאשר קיים פרט מאולף. אני מודה שקשה לי קצת להצדיק את התנגדותי לשימוש בחיות הבר בניגוד לשימוש שציינת בחיות משק (חוזרת בי: תוך כתיבת התגובה מסתבר לי שישנם טיעונים תקפים להתנגדות לשימוש הזה). הרצון לשמר את הטבע כמות שהוא ולהשתמש ביכולת האדם להתערב לטובתן של חיות הבר ולא לניצולן הוא מחד סוג של רגש רומנטי אבל יש כאן בנוסף עמדה ערכית וחינוכית: עד כמה הדורות הבאים יפגשו עולם אחיד שהאדם שינה לצרכיו או עד כמה ישתמר היופי של הטבע הפראי כפי שהוא כיום. |
|
||||
|
||||
אני מאמין גדול בשמירת היופי של הטבע הפראי לדורות הבאים, ובהשקעת משאבים אדירים לצורך כך. אילו גידול האריות לליטוף וציד היה בא על חשבון שימור אריות הבר, הייתי מתנגד לו נחרצות. אבל אני לא רואה סיבה לחשוב שזה בא על חשבון זה. |
|
||||
|
||||
אני תהיה: מה גבורה יש בציד אריה-ליטופים שלוטף מילדותו והורגל לחברת בני אדם? _________________ הייתי תוהה גם מה גבורה יש בציד אריה, אם הנ"ל אינו מאיים על כפרך ובאת ממרחקים לצוד אותו, אבל ניחא. |
|
||||
|
||||
אני מקווה שגם הציידים לא רואים בזה גבורה (אני מניח שאלו בערך אותם ציידים שגאים גם בצייד איילות). בכל אופן, אני יכול להבין/לנחש את הקסם שהם מוצאים בזה גם בלי גבורה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
נכון, לפי Big_five_game [Wikipedia] ציד אריות באמת נחשב למשהו מסוכן (וציד תואים אפילו יותר). אני לא מכיר ציידים, אם הם רואים בזה גבורה, ובעיקר אם זו המוטיבציה שלהם, עצוב לי עליהם (ועל האריות). |
|
||||
|
||||
ציד אריות בעזרת רובה נחשב מסוכן? מעניין אם יש סטטיסטיקות על מספר הנפגעים מקרב הציידים (ואי אפשר לא לקשר לבדיחה הזאת). להערכתי הוא נמוך מאד. _________ לאף אחד אחר לא הייתי מעיר, אבל צורת הרבים של תאו היא תאואים. |
|
||||
|
||||
אתה צייד טועים? |
|
||||
|
||||
תחשוב על זה שכנראה לא מדובר ברובה אוטומטי עם טווח של 300 מטר ומחסנית של 30 כדור, אלא על רובה ציידים עם טווח קטן יותר ומספר קטן של כדורים. תוסיף לזה יער/ערבה/סוואנה עם שיחים ועשב גבוה, שלא מאפשרים לך תמיד קו ראייה נוח לאריה, ושהוא יכול להסתתר שם לא פחות ממך. עכשיו נניח שירית ירייה ראשונה ופספסת מטווח של 100-150 מטר, ומיד אחריה האריה מתחיל לשעוט לעברך. עם רובה או בלי רובה, לי זה נראה מסוכן מאד. בוא נאמר שמבחינתי עם רובה יש לי סיכוי כלשהוא לחזור הביתה בשלום. כלשהוא קטן מחצי. |
|
||||
|
||||
מבחינתך אולי, אבל מן הסתם אתה לא בעל הפרופיל של צייד אריות טיפוסי. ניחוש שלי: הציד מתבצע בדרגת סיכון מינימלית לצייד (בין השאר כדי להבטיח שיהיו עוד לקוחות מרוצים כמוהו). |
|
||||
|
||||
רגע, אז הקטע שהאריה מלטף את הלקוח זה לא חלק מהחוויה של אריות-ליטופים? |
|
||||
|
||||
צייד אריות טיפוסי (שום אריה לא נפגע בהכנת סרטון זה) |
|
||||
|
||||
ארנסט המינגוויי כתב על זה סיפור קצר ומטריד. |
|
||||
|
||||
התפעלתי. חתיכת מיזם מדהים. |
|
||||
|
||||
מוזר, אצלי הלינק לא עובד. |
|
||||
|
||||
עכשיו גם לא אצלי, יוטיוב מודיע שבעל החשבון הוסר. נסה את זה. שם הסיפור The Short Happy Life of Francis Macomber. |
|
||||
|
||||
גם לא. |
|
||||
|
||||
נראה שיוטיוב מוריד את הקבצים מיד אחרי שמנסים לנגנם דרך האייל :) מצאתי את הסיפור עצמו. |
|
||||
|
||||
תלוי עם מי אתה צד |
|
||||
|
||||
:-) |
|
||||
|
||||
אני מכיר. סיפורי הגבורה של הציידים בציון מתמקדים בחוויות מציד חזירי בר. לצד המתח והאדרלנין יש מימד של סיירות, ניסיון מבצעי, היכרות עמוקה של החיה ובהחלט, גם אומץ. באופן כללי, מומלץ להבחין בין שני סוגי ציד (ודיג)- האחד פאסיבי ומבוסס על מלכודות ובשני הצייד רודף או מחפש אחר הטרף. חלק מהמלכודות גורמות מוות אכזרי בעיני אבל הנחמה שכמעט כל הציד כאן נאכל ובעיקר שיש מעט מאוד מינים שמותר לצוד. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהקטע פה זה לא הגבורה אלא האתגר שבזה. זה דורש סבלנות, התמדה, קור רוח ויכולת קליעה טובה. |
|
||||
|
||||
מספר אריות הבר הולך ומצטמק: לפני 40 שנה היו למעלה מ-250,000 אריות באפריקה ואילו כיום מספרם הוא בין 20,000-30,000 בלבד. יש לא מעט חוות ליטוף שהן כר גידול לתפיסה לגיטימית של ציד אריות כמקור כלכלי, בוודאי שהן אינן תורמות לתפיסה של שימור אריות הבר. לו היו נאסרות בחוק הדבר היה מיטיב ומעמיק את תפיסת ציד האריות כלא לגיטימי בכל מקרה. |
|
||||
|
||||
ההשערה שלך היא שציד אריות ליטוף -> לגיטימציה לציד אריות -> הגברת ציד אריות בר. האפשרות האלטרנטיבית: ציד אריות ליטוף -> מתן פורקן לגיטימי לתאבי הציד -> הפחתת ציד אריות בר. הניחוש שלי הוא שההשפעה היא קטנה כך או כך, אבל ההשערה שלך לא נשמעת לי יותר סבירה מהשנייה. |
|
||||
|
||||
האפשרות האלטרנטיבית שהצעת כושלת על פי תוצאות של מחקר שנערך על דחף אחר. כאן -תוקפנות, במחקר - מין. התברר שצפייה בפורנו מגדילה את יחס ההחפצה לנשים של הצופה ומגבירה את ראייתן פחות כאדם שלם ויותר כמספקות צרכים. חז"ל (לשם שינוי, צדקו)אמרו על כך: יש יצר לאדם המרעיבו - שבע והמשביעו - רעב. אין מקור להנחה שהשבעת יצר התוקפנות מפחיתה אותו. |
|
||||
|
||||
יופי של סילוף. חז''ל דיברו על איבר קטן שיש באדם, ואת - על דעת עצמך, הרחבת את זה על כל יצר שהוא. אבל אם אדם משביע את קיבתו באופן קבוע ומותר, ודאי שלא ילך לסחוב אוכל מהמכולת. מקרים רבים גם מראים שפרחחים שהקימו להם מועדון קרב או שיעורי ותחרויות קראטה בצורה מסודרת וחוקית, צמצמו משמעותית את תגרות הרחוב הפרועות שגרמו לנזקים בגוף וברכוש. יש מקום להנחה שניתן לתעל דחפים אנושיים מסוימים בצורה שתמזער נזקים או תבטל אותם בכלל. אם נחזור לדברי חז''ל המקוריים, ודאי שהם לא התכוונו שאדם יתנזר כל ימיו וממילא יתבטל אצלו הדחף המיני. הם התכוונו שיתעל את הדחף בצורה ראויה, מידתית ומבוקרת. |
|
||||
|
||||
אני עדיין מנסה להבין את האנלוגיה בין ציד אריות ליטוף לבין צפייה בפורנו. משהו פה לא מסתדר לי. |
|
||||
|
||||
הדמיון הוא בסיפוק יצר ובחינת השאלה האם התוצאה היא הקטנה או הגדלה שלו. ירדן הניח שציד אריות ליטוף -> מתן פורקן לגיטימי לתאבי הציד -> הפחתת ציד אריות בר. הראיתי שלפחות לגבי יצר אחד התוצאות הפוכות. (צפייה אינה שווה סיפוק אבל מבלי להיכנס לפרטים אני מניחה שהצופים בפורנו לא עברו לקריאת ספרות ימה"ב לאחר הצפייה). |
|
||||
|
||||
רק שבראשון יורים והורגים אריה אמיתי, ובשני עצם הצפייה הוירטואלית לא משנה שום דבר לאובייקט/סובייקט הנצפה. ואפלו אם נניח שכן, בשביל זה להראות שמי שצופה בפורנו עושה יותר סקס. לא ברור שזה המצב (בסרט שהוקרן לאחרונה בשם 'דון ג'ון', בכיכובו של ג'וזף גורדון לוויט, דוקא התמה המרכזית היתה הפוכה, אבל זה לא מחקר כמובן). |
|
||||
|
||||
אני לא מניח שהגרירה בהשערה שניסחתי נכונה. בלי מחקר משמעותי, אני מנחש שהיא לא נכונה, ושגם ההשערה שלך לא - שההשפעה שיש, לאיזשהו כיוון, היא קטנה מאוד אם בכלל. פשוט אלו סיפורים שהסיבתיות בהם לא נשמעת לי מספיק חזקה ומשכנעת. בנוגע לקשר בין צפייה פורנו לתפיסות מיניות - אני מקבל שהוא קיים וחזק. אני חושב שיש כל כך הרבה הבדלים בינו לבין הנמשל שהוא לא גורם לי להשתכנע בנוגע לאחרון. |
|
||||
|
||||
אם במקום לבחון מושגים מופשטים כמו "יחס ההחפצה" נתעניין בהשלכות המעשיות, השאלה אם צפיה בפורנו מעלה את שעור הפשיעה המינית מקבלת, ככל הנראה, תשובה שלילית. גם הקשר בין משחקי מחשב אלימים לבין אלימות בעולם האמיתי לא לגמרי ברור, כידוע לקוראי דיון 2482 והתגובות לו. |
|
||||
|
||||
אני סבורה כי ההשפעה הרבה יותר מעודנת. כך למשל נמצא שחלק מבני הנוער כיום חושב כי טבעי לחלוטין שנערה תרצה לקיים יחסים עם 5-6 שותפים במפגש (הנה, הזדמנות נאותה להשתמש במלה "הזוי"). תפיסת המין השתנתה כמו גם הלגיטימיות לצפות ולדרוש התנהגויות שנצפו בסרטים. |
|
||||
|
||||
(הזדמנות נאותה, כמו גם שימוש קצת צורם במילה 'מעודנת', בהקשר הנ''ל). |
|
||||
|
||||
(תרגמתי ''סובלימציה''. אני מסכימה שהתוצאה אינה מעודנת). |
|
||||
|
||||
מקרים מזעזעים מהעבר (כמו פרשת האונס בשמרת) לא היו בשל צפיה בפורנו. |
|
||||
|
||||
ההבדל הוא בתפישה. בפרשה בשמרת היה ברור למשתתפים שמדובר בנערה לא מקובלת שתעשה הכל כדי לרצות את חברה ואח"כ הם סחטו אותה באיומים כדי להמשיך לנצל אותה. כיום, הנערים סוברים שטבעי שנערה *תרצה* במצב כזה. מדובר בשינוי ממשי ועיוות שהפורנו יצר. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |