|
הכוונה בערימות עפר וסלעים היא לקביעותו של המחסום. לו היה הצבא חוסם בגרעינים וזרעונים אני חושב שהחסימה היתה פחות פרמננטית. העובדות הן שהכביש היה חסום 15 שנה, ופתוח יומיים לפני שנחסם שוב.
רקע: הכפר ביתין, המונה כ-2,300 תושבים שוכן מצפון מזרח לרמאללה, על כביש 60 המחבר את מחוז רמאללה ואל-בירה למחוזות הצפוניים והדרומיים של הגדה המערבית והבקעה. בנוסף, הכפר יושב על צומת דרכים בין רמאללה ואל-בירה לכפרים השוכנים ממזרח להן, שאוכלוסייתם מונה בין שישים לשבעים אלף תושבים. בשנת 2001, בתחילת האינתיפאדה השנייה חסם הצבא את הגישה מהכפר לכיוון רמאללה ומאז נאלצו עשרות אלפי תושבי האזור לנסוע לעיר המחוז שלהם בדרכים ארוכות ועקלקלות, דבר שבודד את הכפרים ופגע אנושות בניהול החיים התקינים והכלכליים באזור. תושבי הכפרים ניהלו מאבק ממושך על פתיחת הכביש ומחסום ה-DCO, ואף הגישו באמצעות המוקד להגנת הפרט עתירה לבג"ץ בדרישה לפתוח את מחסום ה-DCO לתנועה פלסטינית. בחודש מארס התקיימה פגישה של ראשי המועצות האזוריות של הכפרים הפלסטיניים עם נציגי המת"ק הפלסטיני והמת"ק הישראלי, וכן אנשי סוכנות הסיוע האמריקנית, USAID. בפגישה הודיע הצד הישראלי כי בקרוב ייפתח כביש ביתין לנסיעה לרמאללה דרך מחסום ה-DCO ושבשלב מאוחר יותר, בהתאם להתקדמות הדברים, ייפתח ה-DCO גם ליציאה מרמאללה לכיוון ביתין. המת"ק הישראלי מסר גם כי בכוונתו לאפשר יציאה מהכפר הסמוך בורקה, שהצבא ניתק את כביש הגישה שלו לרמאללה בתחילת העשור הקודם. כמו כן הודיע המת"ק הישראלי כי התנועה הפלסטינית בכביש תוגבל למכוניות פרטיות בלבד. תחבורה ציבורית וכלי רכב מסחריים לא יורשו לעבור. בנוסף נמסר כי הולכי רגל פלסטינים יורשו לעבור במחסום ה-DCO לשני הכיוונים, אולם מומלץ שלא לעשות זאת, כיוון שאין הסדרים בטוחים להליכה בצד הכביש.
ולמה נחסם מחדש?
בבוקר יום שלישי ה-26.5.15, הודיע המת"ק הישראלי למועצת ביתין באמצעות המת"ק הפלסטיני כי הכביש נסגר באופן זמני כיוון שהנהגים הפלסטינים אינם מצייתים לתמרור העצור.
צדקת, הכל בגלל הערבים.
|
|