|
||||
|
||||
לאתר- אכן במה סובלנית, וטוב שכך. לתליית התווית - גם כאן אין לי ויכוח על הצורך. הרי חלק מסולם ערכים הוא להגיד מה נתעב ושפל בעיני. לאופן הבעת הדעה- אני מודה שיש לי עור עבה במיוחד והמשכתי בעבר להתדיין עם מגיבים שנטו לעלוב בירי אוטומטי במי שמציג בפניהם דעה הפוכה. לא מצאתי אצל אביר הקרנפים ניסיון לעלוב בבן שיחו. לעתים קרובות דעותיו אינן קלות לעיכול אבל אני חושב שהוא מציג אותן ביושר. ספציפית לעניין גזענות- היהדות היתה מאז ומעולם מפלה מטבעה בין יהודים לגויים. ראה הפתיל שמתחיל בתגובה 641957. הילד החרדי האינטליגנטי והחמוד יודע שלא מחשיבים גוי כבן אדם. הוא יכול לקחת את זה בבגרותו לכוונים שונים. הרב כהנא לקח את זה לכוון אחד והרב עובדיה לכוון אחר. האם הרב כהנא לא הציג את דעותיו ביושר? להיפך! אז אם הרב כהנא היה מגיע לכאן להתדיין היית יכול לומר לו שדעותיו נתעבות ושפלות בעיניך ולהסביר לו מדוע, אבל אם היית מאשים אותו במניפולציה היית צריך להסביר טוב טוב איפה המניפולציה. ומדוע? כי כאן אתה מתווכח עם הדעה עצמה, ואז אתה נדרש לכללים שעל פיהם הליברלים מעמתים דעות זו עם זו. אד הומינם לעניין זה- מצד אחד הייתי שמח לשמע מאביר הקרנפים הכחשה חד משמעית שהוא אילף את כלבו להרוג חתולים, ולא שמעתי כזו. מצד שני אני לא מוצא סיבה להפלות אותו לרעה מול כל שאר האיילים הלא מוסריים (האייל הפדופיל, האייל מגלה העריות והאייל שגונב עטים מהעבודה) רק משום שעדיין לא חשפנו את זהותם. הרי אד הומינם הוא כשל בנסיון להפריך דעות. להחרים? לדעתי לא. זה אתר של הבעת דעות והטחתן זו בזו. אין מקום להחרים כאן איש. לעתים אני ממשיך לענות לכסיל כאוולתו למען הדורות הבאים. למען הקורא העתידי ראוי להתמודד עם כל דעה. אני מדמיין את הבן שלי קורא את זה בעוד עשר שנים וכך אני יודע כיצד עלי לנהוג. |
|
||||
|
||||
נתחיל מהסוף: אד-הומנום כטיעון נגד דעה הוא כשל. אבל כשברור (ככל האפשר) שמאן דהוא עשה מעשה שהוא שפל ונתעב, השאלה שאני שואל את עצמי היא לא איך להגיב לדעתו אלא איך להגיב לנוכחותו. מותר לאנשים לא לקיים דיון עם אדם שהתנהגותו - להבדיל מדעותיו - שפלה ומתועבת. אם אתה מתעלל בבעלי חיים ומביע את דעתך באופן מניפולטיבי, אני יכול להביע את סלידתי ממך (בלי קשר לדעותך) ולהפסיק את ההתדיינות איתך. ההחלטה שלי להפסיק את ההתדיינות עם אדם כזה איננה מחייבת את האחרים. כל אחד יכול לשקול אם הוא אישית רוצה להתייחס אל אדם שמעשיו שפלים ונתעבים בדיוק כמו אל כל אדם אחר, או שמגיע לו יחס מיוחד. אל תבלבל מניפולציה עם העלבה. הקרנף נוהג בנימוס ולא מעליב. אבל במניפולציה של היתלות בתורה ובציונות הבחינו רבים (גם אני) והעירו עליה. אני לא חושב שיש טעם להסביר שוב מדוע הניסיון להציג את הציונות כגזענות היא מניפולציה. וגם לא צריך לחזור ולהסביר מדוע ההצטדקות מסוג "הנטיה שלי לגזענות נובעת ממחויבות לתורה או לציונות" היא מניפולציה שבאה להסיר מהמצטדק את האחריות לבחירתו הערכית. אל תבלבל גם בין אפליה/העדפה לגזענות. אני בעצמי מפלה את הילדים שלי על פני ילדיהם של השכנים, אבל מבין שלשכנים יש זכויות שוות לשלי. אני מעדיף את בני העם שלי (למעט השפלים שבהם) על פני זרים בני עמים אחרים, אבל מבין שלזרים יש זכויות אדם שוות לשלי. אני באופן כללי מעדיף את עצמי על פני האחרים אבל מבין שגם לאחרים יש זכויות שוות לשלי ולכן אני מרסן ומגביל את עצמי כדי לא לפגוע באחרים. הגזען, מנגד, רואה בזרים יצורים נחותים, חסרי זכויות אדם - "אשפה" או חתולים - שאפשר ומוצדק לפגוע בהם. וספציפית לעניין גזענות1. כתבי הקודש העתיקים של היהדות אמנם מלאים בגזענות (להבדיל מסתם מאפליה/העדפה). והם מקבלים גם עבדות, התעמרות בנשים, סקילת כופרים, עריפת ראשים, טיהורים אתניים ועד דברים שנראים בעיני בן זמננו (מחוץ לדאע"ש) שפלים ומתועבים. אז איפה המניפולציה: אם תגיד לי שיש לך עבד (גוי - לא בנאדם, כמובן), אומר שאתה שפל. אם תגיד שיש לך עבד במרתף כי התורה מצווה עליך להחזיק עבדים, אומר שאתה שפל וגם מניפולטור - כי בסופו של דבר אתה בוחר. אז יש לך עבד, או אתה גזען, או מתעמר בנשים, או עורף ראשים או מתעלל בחתולים... לא כי כתוב בתורה אלא כי זה אתה - שפל ומתועב. ___ 1 מה בפתיל ההוא - בהשתתפותי - עניין אותך? שם אמרתי שמניהיגי דת בני ימינו שממשיכים לחנך ילדים על ערכי הגזענות של התורה, אשמים בהתפתחותם של אנשים שפלים ונתעבים כמו הרב כהנא ... וכמו שכנראה יתפתח להיות הילד שבסרטון, אם לא ימהרו להבהיר לו שגם הלא-יהודים הם בני אדם. |
|
||||
|
||||
לאופן הבעת הדעה - לפחות לדעתי, הבעיה היא לא "עלבונות". הבעיות הן: בורות, כשלים לוגיים, צביעות, חוסר יושר אינטלקטואלי, חוסר דמיון, גאווה יתרה וחוסר רצון לנסות ולתקן את הפגמים האלה. אי אפשר לענות לכסיל כאיוולתו כשהכסיל מתעקש לא ללמוד שום דבר (ועושה את זה על פני עשרות ומאות תגובות שמכילות שטויות על גבי שטויות). זה, לדעתי, מה שהופך כמה מגיבים חדשים (ולא כל כך חדשים) באייל לטרולים, ומה שהופך את האייל לאתר פחות מעניין וכייפי משהיה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |