|
||||
|
||||
אני חושבת שמלכתחילה היו הרבה יותר יהודים. מדובר על 10% מאזרחי/תושבי1 האימפריה הרומית, בשיא התפשטות היהדות, אי-אז בימים שהיהדות כן היתה דת מסיונרית. וגם - יתכן שיש יתרון לפיזור, מבחינה זו. אם להיות מיעוט, מוטב מיעוט מפוזר. 1 אני לא זוכרת, ויש חתיכת הבדל מספרי בין אזרחים ותושבים. |
|
||||
|
||||
מתי היהדות "התפשטה" או היתה דת מסיונרית? |
|
||||
|
||||
בתקופת בית שני, וקצת לאחריו. ואתה יכול למצוא לזה רמזים גלויים למדי בגמרא, כל ההתפלמסויות של חכמים עם בנות-קיסר ומטרונות רומיות כבודות וכיו"ב. |
|
||||
|
||||
הדף שנתת מלא בכאלה קשקושים. אתה יודע שהאתר של דעת מנסה יותר מדי להפריך את היהדות? אציין מספר בעיות גדולות בכתוב בדף. א. האיזכור של פילון וקהילת אלכסנדריה. פילון היה מתיוון וקהילת אלכסנדריה הייתה קהילה של מתייוונים ופורשים שלא הקפידו על היהדות. ב. הטענה שבאותם ימים היהדות לא אסרה על נשים נכריות. באיזה ימים בדיוק היהדות לא אסרה על נשים נכריות? זה כתוב מפורשות כמה פעמים בחמישה חומשי תורה, וזמן לא רב לפני כן עזרא הסופר תבע מכל העם לשלח את הנשים הנכריות ואת הילדים הנכרים שהן ילדו לבעליהן היהודים. ג. הטענה שאם אדון עברי נותן לעבדו העברי שפחה כנענית, אז יהודי עבד של רומאי יכול להנשא לשפחה מכל עם שהוא - שטות גמורה. האפשרות לתת לעבד עברי שפחה כנענית זה חלק מההשפלה שבמעמדו, לאחר שהורשע כגנב. האשה איננה אשתו והילדים אינם יהודים. שהרי כשהעבד משתחרר, השפחה הכנענית נותרת שפחה כנענית משועבדת לאדון, והילדים שילדה לעבד העברי נשארים עבדים כנענים של האדון. זה שהם לקחו להם נשים נכריות ונתנו מבנותיהם לנכרים לא אומר שהם היו מיסיונרים. הם פשוט התמזגו. הם ויתרו על חלק, ה"גרים" לקחו קצת, ובסוף כולם נעלמו. ההתפלמסויות של חכמים עם בנות קיסר ומטרוניתות רומיות תמיד מתרחשות כשהמטרוניתא שואלת את החכם והחכם עונה לה. היהודים ודתם תמיד היו לשם ולפלא, אבל קבלה של גרי צדק תמיד היתה קשה. אנשים לא מקבלים על עצמם בקלות את אורח החיים המחייב והמחמיר שהיהדות דורשת. |
|
||||
|
||||
לא ידוע לי. האתר של דעת רחב ומעמיק ועתיק מאמרים רבי עניין. מה "מנסה יותר מדי להפריך את היהדות"? א. לא ברור לי מה האחד שייך לשני. נניח שהשקפותיו של פילון האלכסנדרוני לא עונות בקנה אחד עם שלך. הוא עדיין מהימן להעיד על מספר היהודים בחייו? אייזיק ניוטון בכלל היה גוי. זה אומר שכוח הכבידה לא קיים? ב. דווקא מעזרא הסופר אתה יכול להסיק שזה לא היה טאבו. אילו זה היה טאבו ידוע, היהודים לא היו לוקחים להם נשים נוכריות במספר גדול כל כך. ג. אשמח להוכחה למה זו השפלה עבור עבד עברי לקבל שפחה כנענית כאשה. נותנים לו אשה כהשפלה? ואם ילך בגפו, עדיף? האם הוא מחוייב לקבל אשה מאדונו? "לאחר שהורשע כגנב". זה מוזר למדי. "גנב שכמותך! הא לך! כך יעשה לגנב: קח אשה!". ואזכיר את "אָהַבְתִּי אֶת-אֲדֹנִי, אֶת-אִשְׁתִּי וְאֶת-בָּנָי"; האשה היא אשתו, הבנים הם בניו, והם אכן לא משתחררים איתו. וזה היה טריגר לעבדים עבריים להשאר עבדי-עולם. אגב, גם אמה עבריה לא משתחררת כמו עבד עברי. ואזכיר עוד, שעבד כנעני מחוייב במצוות כאשה. וסופם של העבדים הללו שנטמעו בעם ישראל. ואומר לך יותר מזה: שגם העבדים הסלאווים בימי הביניים, היהודים שהחזיקו בהם החילו עליהם את דיני עבד כנעני, וסופם שנטמעו בקהילה היהודית. מטרוניתא, סתם כך שואלת חכמים? בתך, שואלת כלמיני שאלות כמרים בודהיסטים או קאדים מוסלמים? זה מעיד על תנועת גיור. זה, ויתר סיפורי חז"ל. ר' יוחנן בן תורתא, למשל. וסתם תהיה: מנין, לדעתך, יהודים בלונדיניים? ומדוע יהודי תימן חומי-עור? |
|
||||
|
||||
כמו עבד עברי, גם אמה עברייה אינה נמכרת בפועל, אלא רק עבודתה נמכרת לאדון. מאחר שלפי התורה הזכויות על עבודתה של הבת לפני בגרותה שייכות לאביה, הוא יכול למכור זכות זאת לאדם אחר (וזה מחזיר אותנו לכותרת המאמר ''אני לא חפץ, אלא אדם שלם'', ומראה כמה שהיא אבסורדית) |
|
||||
|
||||
האתר של דעת מציג מאמרים רבי עניין למי שרוצה לחשוב שהיהדות היא לא כפי שהמסורת טוענת. א. אם פילון מתייוון ומעיד על יהדותו, מן הסתם הוא לא יטרח לציין שהקהילה עליה הוא מדבר היא קהילה מתייוונת. וההתייוונות היא הסיבה שהם מתערבים בגוים והגוים מתערבים בהם - כי הם רוצים להשתלב בגוים. זו היתה המטרה של התייוונות. להתערב בגוים ולהיות חלק מהם. ב. אם היית קורא את דברי בתשומת לב, היית מבין שהנושא הוא טאבו כשם שעבודה זרה היא טאבו. הנביא קורא לעם להתנער מהמגמה האסורה, כשם שנביאים לפניו קראו לעם לחדול מעבודה זרה. עכשיו תספר לי שעבודה זרה זה לא טאבו? ג. נסה להתאים את עצמך לתרבות והלך הרוח של התקופה. משפחה מכובדת זו משפחה מיוחסת. למשפחה כשרה יש אילן יוחסין, נחלה שבאה בירושה מיוחסיה וקשרים עם משפחות מיוחסות אחרות, שבאים בין השאר בגלל נישואין בין עלמות מיוחסות לבחורים מיוחסים. אתה יהודי, מכובד, בן לממלכת כהנים וגוי קדוש. הנישואין שלך קובעים את מעמד הדור הבא, אם אלה יהיו ילדים מכובדים שיכולים לקבל כל תפקיד בקהילה, או ילדים של גיורת/פסולת חיתון וכו' שלא יכולים להשיג תפקידים מכובדים או שידוך מכובד. כל זה מעוגן בחוק היהודי. עברת על החוק. גנבת. נמכרת לעבד. עכשיו אומרים לך: חבוב, אתה כבר לא נעלה יותר משפחה גויה. המעמד שלך כל כך נמוך, שאנחנו לא אוסרים עליך לקיים איתה יחסי אישות. לא הבנתי את השאלה "ואם ילך בגפו, עדיף". כשהוא משתחרר הוא תמיד הולך בגפו, כי האשה היא שפחה כנענית. הוא לא מחויב לקבל אשה מאדונו. הוא יכול לאהוב את אדונו ואת אשתו ואת בניו. הוא ישאר ויחיה איתם וישאר בדרגה נמוכה. הוא לא ילד בנים עבריים כשרים שימשיכו את השושלת שלו. אמה עבריה לא משתחררת כמו עבד עברי. היא משתחררת בצורה אחרת בגלל שאמה עבריה לא נמכרת בגניבתה, כפי שהסביר לך הקוף. מאיפה המצאת את זה שבגלל שעבד כנעני מחויב במצוות כאשה, סופו שיטמע בעם ישראל? עבד כנעני מחויב במצוות כאשה. לכן לפני שיהודי לוקח/קונה לעצמו עבד כנעני, הוא צריך לשאול אותו אם הוא מוכן לקבל על עצמו את העול הזה, מכיוון שלא מגיירים שלא מרצון. אם העבד לא רוצה לקבל על עצמו את המצוות שהוא חייב בהן, מוכרים אותו לגוים. אסור לשחרר עבד כנעני. עבד כנעני שכן השתחרר, חייב לעבור גיור מלא. עבד שהשחרר והתגייר, הוא כגר לכל דבר. עבד שלא השחרר, אסור בנישואין, אין בו אישות ואם הוא מקיים יחסים עם בת ישראל, זה נחשב כאילו גוי קיים יחסים עם בת ישראל. לכן אני לא מבין מאיפה שאבת את הקביעה שעבדים נטמעו ככה חופשי בקהילה היהודית. מטרוניתא סתם כך שואלת חכמים. כמו שאם תראה את השכן שלך עושה דברים מוזרים ותשאל אותו על זה. אולי זו תופעה מאוד מסקרנת, והשכן שלך הוא חלק מכת שנודעה ביכולות מופלאות והשראה בלתי רגילה, ואתה מאוד מאוד רוצה לדעת איך הם עושים את זה? יש אינספור סיבות למה יהיו יהודים בלונדיניים ולמה יהיו חומי עור. באותה מידה אפשר לשאול למה יש בני אדם בלונדינים ולמה יש בני אדם חומי עור. התנ"ך עצמו מספר לנו על עבריים ג'ינג'יים ובהירי עיניים (עשיו ודוד). שלמה זנד יאמר ככה. החוקרים הגנטיים יגידו אחרת. אין שום הכרח שיקח את העובדה הזו ויהפוך אותה להוכחה מוצקה שצבעי העור והשיער נכנסו ליהדות דווקא מגיורים לא כשרים/התבוללות. |
|
||||
|
||||
לפי עבד כנעני [ויקיפדיה] אמנם כעקרון אסור לשחרר עבד כנעני, אבל בכל הוא משתחרר אם פגע בו באחד מראשי איברים או אם האדון כותב לו כתב שחרור למשל כדי לקיים מצווה. מה שיותר חשוב, לפי ויקיפדיה במפורש אין צורך בגיור אלא רק בטבילה: עבד כנעני שמשתחרר, צריך לטבול טבילה נוספת על טבילת העבדות שלו, ובטבילה זו הוא משתחרר והופך לגר יהודי לכל דבר ועניין: "כשישתחרר העבד, צריך טבילה אחרת בפני שלושה ביום, שבה תיגמר גירותו, ויהיה כישראל; ואין צריך לקבל עליו מצוות, ולהודיעו עיקרי הדת, שכבר הודיעוהו, כשטבל לשם עבדות" מראה המקום שלהם הוא לרמב״ם, אבל לא מצאתי שם את הפסקה הזו כך שאני לא יודע אם זה באמת נכון. |
|
||||
|
||||
נכון. עבד כנעני יוצא בשן ועין. אין לי מושג איזו מצוה האדון מקיים כשהוא כותב לו כתב שחרור, אבל כפי שראית בעצמך, אסור לשחרר עבד כנעני. אין צורך לגייר עבד כנעני גיור מלא, כי מסתמכים על הליך הגיור הראשוני שהוא עבר כשנעשה לעבד כנעני - וגם את זה ציינת. אם כן, נראה שהישראלים לא מתערבים בעבדים כנענים, ועבד כנעני שהשתחרר הרי הוא כגר צדק לכל דבר. |
|
||||
|
||||
אדמוני עם יפה עיניים אין פירושו, בהכרח, ג'ינג'י עם עיניים כחולות. |
|
||||
|
||||
צודקת. מדובר בנער שחור שיער ועין. |
|
||||
|
||||
אתה מערבב בין יהודי ועברי. |
|
||||
|
||||
ואיפה ההבדל לגבי הנושא המדובר? הדוגמאות הקדומות שאני מדבר עליהן לא שייכות ליהודי של שנות האלפיים, אלא לעברים שלפני שלושת אלפים שנה ויותר. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |