|
||||
|
||||
אם יורשה לי להכניס את הרצל לדיון. איש שהיה מודרניסט בן תקופתו ואדם בעל קומון סנס כמעט פלאי. הוא קבע (בתוכנית שהוא עבד עליה על לפרט הקטן ביותר) שיום העבודה יהיה בן 7 שעות. לא זוכרת בדיוק אבל באותם ימים הפסקת צהריים, לארוחה ומנוחה היו מובנות בתוך יום עמל. וזה בתוכנית להקמת חברה שמבוססת על מלאכה ועמל כפיים. אז נכון שזה היה במאה העשרים (או סוף ה-19 בואו לא נתקטנן). אבל שלהי המאה העשרים (אולי מהמחצית, וכמובן שלמלחמות העולם היתה השפעה אדירה על שוק העבודה, מושג העבודה והכלכלה העולמית בכלל) נכנסו לגל שבנוסף לפוסט מודרניות שלו - שאולי גם היא בדרכה יצרה את ההשקפות האלה שבועטות בהגדרת האדם העובד כגוף יצרני של איש אחד - יצרה מושגים חדשים לגבי האדם העובד כאינדיבידואל ומתחה את הגבולות עד לקצה שלהן, שאנחנו נמצאים כנראה בסופו, שבו אין לאנשים חיים בגלל שעות עבודה לא פרופורציונליות, בהתחשב בזה שיום הוא בן 24 שעות. לא שאין דוגמאות כאלה מתקופות אחרות בהיטוריה ומחברות אחרות, גם בימינו. רק שבמערב זה נעשה לכאורה מבחירה חופשית ומשאפתנות של הפרט. להלן החלום הקפיטליסטי. ועכשיו הבועה הזו התפוצצה לנו בפנים. היום הרבה אנשים היו שמחים לחזור להגדרת שעות עבודה שמאפשרות גם חיים, אם זו באמת הבחירה האישית והחופשית שלהם. ושבע שעות העבודה של הרצל, עם שעה מנוחה בתוכן, נשמעות הרבה יותר הגיוניות. ועל זה המאמר המקורי. |
|
||||
|
||||
===>"ושבע שעות העבודה של הרצל, עם שעה מנוחה בתוכן, נשמעות הרבה יותר הגיוניות" אין לי שום התנגדות שאנשים יעבדו 7 שעות, או פחות, או יותר, אם זה נשמע להם הגיוני יותר. |
|
||||
|
||||
העניין הוא, שבשביל לאפשר לבעל המכולת לסגור אותה ביום שלישי בצהריים, צריך לאכוף הסכם כזה על כל המכולות, אחרת תהיה כאן דילמת אסיר. כולם יהיו מרוצים אם בשלישי בצהריים מכולות יהיו סגורות, כולם ירוויחו אותו דבר ויהיה להם יותר חופש אם בצהרי יום שלישי המכולת תהיה סגורה. לפעמים צריך גם לאכוף את זה, בימי ראשון, כשהשמיים כחולים כחולים. |
|
||||
|
||||
כשאתה אומר "כולם", האם זה כולל גם את הלקוחות? |
|
||||
|
||||
''לקוחות'' הם גם עובדים, וגם בני אדם וגם עוד כל מיני דברים. בניגוד למצב הרווח היום שבו ''אזרח'' הפך ל''צרכן''. יש פה כמובן דילמה, נגיד בנוגע לימי שבתון, אצלנו במדינה החצי דתית-חצי פשיסטית. כי אנשים רוצים שיהיו מקומות פתוחים בשבת כדי שהם יוכלו לערוך קניות, מה שאין להם זמן לו בימות השבוע, בגלל שעות העבודה שלהם, אבל אז יש אנשים שעובדים בשבת. כמה שזה נראה כמו סלע מחלוקת נורא קשה פה בארצנו הקטנטונת, יש דוגמאות לרב בארצות נוצריות למשל (שיש או אין בהם מיעוטים דתיים אחרים), שיום שישי ויום שבת ויום ראשון מתנהלים ככה שחלק מהמקומות סגורים אבל החיים לא נעצרים מלכת. כך שזה כפי הנראה אפשרי. וכן, דילמת האסיר שהוזכרה קודם, היא בהחלט נכונה למצב הזה. |
|
||||
|
||||
ברור שלא, זה אינטרס משותף של המוכרים. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |