בתשובה להאייל האלמוני, 10/03/14 22:27
עלה בדעתי... 628656
יתכן שהחרדים - במצב הצבירה הנוכחי שלהם - לא מעוניינים בכלל בדמוקרטיה, אלא הם רוצים לציית ל''דעת תורה''. המדינה היא בעיקרון מנגנון כוחני. כל חוק אוסר או לפחות מפעיל סנקציות על האזרחים אם הם פועלים כפי שהם רוצים, ומעודד אותם לפעול כפי שהמדינה רוצה. בעיקרון הייתי מעדיף להמעיט בכך ככל האפשר, אבל לפעמים יש צורך בכללים שמסדירים התנהלות גלובלית בסיסית כלשהי. אחד הכללים הוא חוק יסוד הכנסת, ואני מציע להרחיבו ולהסדיר גם את שיטת בחירת הרשימות.

ברור שהחרדים כפי שהם כיום רוצים להצביע אך ורק למפלגה החרדית, אם כי יש כנראה חרדים ''מודרניים'' או ''חדשים'' שלא עושים זאת. הם לא ''טועים'', ואני מניח שימשיכו לעשות זאת גם בעתיד, אלא שהקטנת התלות בממסד הרבני תמתן אותם.

אם אתה טוען שהנדסה חברתית היא גישה לא דמוקרטית בעיקרון, אני מסכים איתך, אבל זה מה שהמדינה מנסה לעשות לדעתי. מדובר גם בגישה רכה יותר מאשר ''סנקציות פליליות'', וגישה שלא מכוונת באופן מפורש כנגד הרבנים, אלא כביכול כדי לשדרג את הדמוקרטיה באופן כללי, כאילו שאם החוק מחייב שהרשימות יבחרו בבחירות אישיות ע''י מתפקדים רבים ובלתי תלויים, המדינה תהיה דמוקרטית יותר.
עלה בדעתי... 628694
מדינה היא אמנם מנגנון כוחני, ומדינה דמוקרטית היא מנגנון כוחני שאמור לשרת את גוף האזרחים על ידי (בין השאר) ייצוג של אוסף הדעות שלהם. כשאתה מחליט בשם המדינה שדעה של חלק מהאזרחים לא ראויה לייצוג, אתה הופך את המדינה ממדינה דמוקרטית למדינה לא דמוקרטית. אמנם שניהם מנגנונים כוחניים, שניהם עוסקים ב''הנדסה חברתית'' ובכל זאת יש בניהם הבדל (לדעתי). זה שאתה קורא לזה ''שדרוג''... טוב, אתה לא הראשון ולא האחרון. זה לא ''שדרוג'' הדמוקרטיה, אלא ביטולה.
עלה בדעתי... 628699
Like.
עלה בדעתי... 628710
אני בסה''כ מציע לשנות את שיטת הבחירות. אין לי ספק שמייד לאחר שינוי השיטה הנציגים החרדים ימשיכו ליצג אותן עמדות בדיוק, וגם אין לי ספק שאיש לא יעיז להציג את מעמדותו אם אין מאחוריו רב שתומך בו. הבעיה של הרבנים תהיה שיש הרבה יותר רבנים ואדמו''רים רודפי כוח וכבוד ממקומות ריאליים, וגם אין ביניהם יחסי אמון. לכן יהיה יתרון לרב שיבחר שליחים שיש להם מעמד ציבורי מעבר לחוג המצומצם של הרב. כלומר לפוליטיקאי שליח-הרב עצמו יהיה ערך פוליטי, והערך הזה יבוא על חשבון הרב. הקטנת כוחם של הרבנים ימתן את הקהילה כולה.

כיום המצב הוא שלפחות חלק מהחרדים חיים בקיום של עבדים נרצעים לרב של החוג שלו הם שייכים וחבורת מקורביו, ותלויים בהם בכל פרט ופרט של חייהם. אצלי זכויות האדם הם העיקר בדמוקרטיה, ודעות, דיון ציבורי, וקבלת החלטות הם הטפל, אם לא חיסרון ממש של השיטה. בכל מקרה, כפי שכתבתי כבר, אותן דעות של החרדים ימשיכו להיות מותרות, רק השיטה שבה הם וכמובן כלל האזרחים בוחרים את נציגיהם, רק היא תשתנה.

בסוף התהליך הייתי רוצה לראות את רוב החרדים הופכים לסוג של דת''לים עם כיפות שחורות, ושיאמצו לעצמם את יחסי הכוחות בין הרבנים לדרג הפוליטי כפי שהם קיימים אצל הדת''לים. כלומר הקהילה לא תהיה תלויה תלות כלכלית ברבנים במשטר החלוקה, והמוסדות, וג'ובים בשירותי הדת שלהם.
עלה בדעתי... 628716
גם בצפון קוריאה ובסוריה יש בחירות, בסך הכל ''שיטה'' קצת שונה...
עלה בדעתי... 628717
השתכנעתי. אם מחייבים את המפלגות לבחור את רשימותיהן לכנסת בבחירות מקדימות, אז זה בדיוק המצב בצפון קוריאה ובסוריה. איך לא ראיתי את זה קודם? מדוע נהרגים כל כך הרבה אנשים בסוריה? בגלל שאסד מחייב את המפלגות לערוך בחירות מקדימות. תודה רבה לך שפקחת את עיני.
עלה בדעתי... 628719
לא "בדיוק כמו" אבל זה שאתה רק "משנה את השיטה"לא בהכרח משאיר את העיקרון. העיקרון הוא עיקרון יסודי בדמוקרטיה.בדיוק כמו שאתה רוצה לשנות את החרדים, או חושב שהדרך שלהם מזיקה למדינה, גם הם יכולים לרצות לשנות אותך או לחשוב שהדרך שלך מזיקה למדינה. אם השלטון יהיה זכאי לשלול את זכות הבחירה של מי שהוא רוצה לשנות או של מי שהוא חושב שמזיק למדינה, אז השלטון לא יתחלף בבחירות, וכן, בסופו של דבר או שהוא ישאר (כמו בצפון קוריאה בינתיים) או שינסו להחליף אותו במהפיכה אלימה (כמו בסוריה).

השיטה היתה קיימת בסורה הרבה לפני שנהרגו שם כל כך הרבה אנשים, אבל אם זה מה שפוגע בך, אתה יכול להחליף בדיקטטורה הנאורה האהובה עליך.
עלה בדעתי... 628720
נניח שחלק מהאוכלוסיה מאמין שבחירות איזוריות הם הדבר הכי טוב בעולם, וחלק אחר סוגד דווקא לבחירות ארציות. אז ברגע שמכריעים לכיוון זה או אחר אבדה הדמוקרטיה? כיצד הגעת לכך שאני מציע לשלול את זכות הבחירה של החרדים?
עלה בדעתי... 628722
גם בחירות איזוריות וגם בחירות ארציות (שהם הרי בחירות איזוריות עם איזור בחירה אחד) הן דמוקרטיות. בחירות בהן ציבור מסויים לא זכאי לבחור במפלגה בה הוא מעוניין לבחור בגלל שלדעתך היא "מזיקה למדינה" הן לא דמוקרטיות.

מי כתב :"אצלי זכויות האדם הם העיקר בדמוקרטיה, ודעות, דיון ציבורי, וקבלת החלטות הם הטפל, אם לא חיסרון ממש של השיטה" או "ההקצנה החרדית היא תוצאה של חיזוק הממסד הרבני ע"י המדינה, על פי כללי משחק שקבעה המדינה. המדינה צריכה לשנות את הכללים אם התוצאה אינה טובה"?
עלה בדעתי... 628725
מה עם הציבור המסויים של מצביעי 'כך' לשעבר?
עלה בדעתי... 628728
לא ברור שההחלטה למנוע ממפלגתו של כהנא להתמודד לא היתה דמוקרטית (בלי קשר לשאלה אם היא היתה ראויה/נכונה/צודקת...)?
עלה בדעתי... 628799
תודה לירון שהזכיר את המילה שהיתה חסרה לי כאן - טהרנות.
דמוקרטיה וערכים דמוקרטיים הם קצת יותר מהזכות להצביע. למשל, המשפט השלישי בערך הרלוונטי בוויקי יספר לך כי:
"דמוקרטיות של ימינו מעמידות במרכז גם את ההקפדה על שמירת זכויות אדם כמו: הזכות לחירות, חופש דיבור, חופש התאגדות, זכות קניין, וחופש התנועה". המשפט הבא גם מזכיר איזה ערך נידח של שיוויון ושאר ירקות.
עלה בדעתי... 628806
אם ב''טהרנות'' אתה מתכוון לנטיה להגיב לעניין, אז, כן, אני מודה שיש לי את ה''בעיה'' הזאת.
עלה בדעתי... 628726
מעולם לא הצעתי שיהיה אסור לבחור במפלגה כלשהי. אפשר למצוא מה הצעתי בתגובה הראשונה בפתיל.

ביחס לציטוטים, הראשון הוא השקפתי האישית ביחס למהות הדמוקרטיה, ואינו שולל זכות בחירה מאיש, והשני מתיחס למנגנון היזון חוזר שקראתי לו קודם ''מעגל קסמים'' לפיו הרבנים בתוקף כוחם שולטים ומשתמשים בהקצבות המדינה כדי לחזק את כוחם עוד יותר. הצעתי נועדה להחליש את אחת החוליות במעגל זה, את השליטה המוחלטת של הרבנים בפוליטיקאים החרדים. אם בכלל, השינוי מעצים את זכות הבחירה של הציבור החרדי, מפני שהוא מעמיד לרשותו יותר דרגות חופש.
עלה בדעתי... 628727
נכון, לא הצעת לאסור לבחור במפלגה מסויימת, אין לך בעיה שאנשים יבחרו באגודת ישראל, רק כל זמן שאגודת ישראל לא תהיה אגודת ישראל. מה ההבדל?

יש לציבור החרדי בדיוק אותה דרגת חופש שיש לכל ציבור אחר בישראל.
עלה בדעתי... 628729
יהדות התורה תמשיך להיות בדיוק אותה מפלגה, שמיצגת בדיוק אותם אינטרסים וערכים. בשלב ראשון. אחר כך, כך אני מקווה, יתחיל תהליך של שינוי חברתי, שישפיע בסופו של דבר גם על עמדות המפלגה.
עלה בדעתי... 628730
מפלגה היא לא מועדון חברים, מפלגה היא סך כל החלטותיה. כרגע יהדות התורה מקבלת את החלטותיה בדרך מסויימת, דרך שמן הסתם מקובלת על בוחריה (שאלמלא כן, הם היו בוחרים במפלגה אחרת). אתה רוצה להפוך את הדרך הזאת ללא חוקית. אז, כן, אולי אחרי ה''שלב הראשון'' בחוק שלך תרוץ מפלגה שתקרא ''יהדות התורה'' אבל היא תהיה מפלגה אחרת בגלל שהפכת את המפלגה שקרויה היום יהדות התורה ללא לגיטימית. (הדיבורים שלך על ''השינוי החברתי'' ב''סופו של דבר'' מפחידים מכדי לקחת אותם ברצינות, בו נדבר על השל הראשון)
עלה בדעתי... 628731
נניח שבמפלגה מסויימת מקובל שראשי חמולות במגזר הערבי או הדרוזי מגייסים את כל החמולה שלהם לבחור בבחירות המקדימות במועמד שמציע להם הכי הרבה טובות הנאה. עכשיו למדינה נמאס מהסיפור ומחוקקים חוק שאסור לקנות שלטון בכסף. כתוצאה מהחקיקה המפלגה השתנתה, למעשה אינה קיימת יותר: המדינה שללה בכוח את זכותה של המפלגה לבחור את רשימתה על פי דרכה ועל פי מצבם התרבותי של בוחריה. מצביעי המפלגה מאמינים שקניית שלטון בכסף היא הכלי ההוגן ביותר לבחור מועמדים, מפני שרק מועמד שמוכן ויכול לשלם, מחוייב מספיק למפלגה ולאידאולגיה שלה, וגם מוכשר מספיק ליצג אותה. איזה זכות יש למדינה לסתום להם את הפה? מדינה כזאת היא לא דמוקרטית.
עלה בדעתי... 628732
(אני הייתי מסיים ב" מדינה כזאת היא פחות דמוקרטית", אבל זה אני) יש כאן שאלה או הסכמה?
עלה בדעתי... 628733
מעניין. לא חשבתי שאתה טהרן עד כדי התרת שוחד כהליך לגיטימי לבחירת רשימה לכנסת.

ומה קורה אחרי הבחירות? נניח שמטעם אותה מפלגה נבחרת רשימה לכנסת. הנוהל המקובל באותה מפלגה לקראת כל הצבעה בכנסת, המפלגה מקיימת מכרז שבמסגרתו הם מוכרים את קולות נציגיהם בכנסת לכל המרבה במחיר. ככה זה אצלם. הם מאמינים שזו השיטה הטובה ביותר. האם גם התנהלות זו צריכה לדעתך להיות מותרת במסגרת האוטונומיה הדמוקרטית של המפלגה?
עלה בדעתי... 628750
אנחנו מדברים על פוליטיקאי שפועל בגלוי, בהתאם לרצון בוחריו, על מנת לקדם את האינטרסים שלהם (על חשבון האינטרסים שלו). אם אתה רוצה לקרוא לזה "שוחד"? בסדר. כן, "שוחד" כזה הוא, לדעתי, הליך לגיטימי לחלוטין. למעשה, אני לא בטוח למה אתה חושב שהוא פסול (למה שמישהו יצביע למפלגה כזאת? זאת שאלה אחרת).

כל זמן שהמכרז פתוח לכל, שהבוחרים יודעים שזה הנוהל (וידעו שזה יהיה הנוהל לפני הבחירות), זה צריך להיות מותר במסגרת האוטונומיה הדמוקרטית של מפלגה. (כמובן, שדמוקרטיה זה לא הכל בחיים. יש דברים, שוחד במובן המסורתי של המילה למשל, שאותם אני חושב שיש לאסור. אבל ברור לכולנו, אני מקווה, שזה שאנחנו אוסרים על שוחד, שוב במובן המסורתי של המילה, היא פגיעה בדמוקרטיה).
עלה בדעתי... 628758
אני חשבתי עד עכשיו - בטעות כנראה - שהתועלת שבדמוקרטיה היא שמירת זכויות האדם, ומחיר הדמוקרטיה הוא מנגנון קבלת קבלת ההחלטות. חשבתי שהמפלגות הן בסה"כ אמצעי לממש מנגנון זה, שאני אישית הייתי מצמצם אותו ככל האפשר. עכשיו אני לומר שבעצם המפלגות, ובעיקר האוטונומיה שלהן לנהל את ענייניהן בדרך מופרעת כלשהי, הן העיקר. כל פגיעה באוטונומיה של המפלגות היא פגיעה בדמוקרטיה, ואם לא רוצים לפגוע בדמוקרטיה אז המפלגות הן מחוץ לתחום סמכותו של המחוקק. ואם מנגנון קבלת ההחלטות ימומש בדרך אחרת ללא מפלגות כלל? מה דינה של דמוקרטיה ישירה? אינה דמוקרטית כלל?
עלה בדעתי... 628767
אנחנו נותנים לחברי הכנסת ולמפלגות אוטונומיה כדי להקשות על הרוב לפגוע במיעוט. אני לא רוצה לחוקק חוק נגד נוהל כמו זה שאתה המתאר. לעומת זאת, אם מפלגה כזו תתקיים ואף תצליח להיות יותר מקוריוז, אפשר לשקול כל מיני אמצעים חוקיים נגדה (הרחבת עברת השוחד).

דמוקרטיה ישירה היא אחת הסיבות שאני לא רוצה לאסור בחוק כל מיני דברים מוזרים כאלו. אני חושב שזה לא נבון ולא מעשי מצד מפלגה (או ליתר דיוק: חברי הפרלמנט שלה) להעביר את האחריות על החלטותיה לשאר החברה, אבל זה נראה לי לגיטימי.
עלה בדעתי... 628851
הפגיעה של הרוב במיעוט היא מהות כל החלטה בדמוקרטיה. דעתו של המיעוט נדחפת הצידה, והרוב מקבל את שלו. כל הצבעה היא תהליך דורסני, זו מהות "ההכרעה הדמוקרטית". אם אתה מתנגד לכוחנות, תקטין למינימום ההכרחי את הסמכות של השילטון לקבל החלטות, או שתקבע שכל ההחלטות יהיו רק בקומצנזוס רחב ככל האפשר. שני ההצעות יביאו כנראה פחות או יותר לאותה תוצאה.

אתה תומך בדמוקרטיה ישירה?
עלה בדעתי... 628770
נתחיל מהסוף. המטרה שלנו היא שהשלטון ייצג את ציבור האזרחים באופן הטוב ביותר. ברור שלשם המטרה הזאת דמוקרטיה ישירה, במידה והיא אפשרות טכנית אמיתית, היא פתרון טוב, אבל למיטב ידיעתי דמוקרטיה ישירה לא אפשרית טכנית באוכלוסיה שגדולה מכמה עשרות משתתפים. המפלגות והיצוג הן בהחלט פשרה. לא, אני לא חושב שזה דמוקרטי לתת למפלגות אוטונומיה לנהל את ענייניהן בדרך מופרעת כלשהי, וזה בטח לא העיקר. יש להבדיל בין "דרך מופרעת" שמייגת את רצון הבוחרים, לדרך מופרעת שלא. לכן התעקשתי על ה"בגלוי" בתגובה הקודמת שלי. מפלגה שמסתירה את מנגנון קבלת ההחלטות שלה בזמן הבחירות, שמנהיגיה מקבלים שוחד (בהגדרה המסורתית שלו) או שמשקרת לבוחריה היא לא מפלגה דמוקרטית, וראוי למצוא מנגנון שיאלץ מפלגות להמנע מזה (אם כי, המנגנון הטוב ביותר הוא ציבור הבוחרים מודע). מפלגה שמשנה את עקרונותיה אחרי הבחירות, שלא מצהירה על עקרונותיה, או שפועלת בניגוד לעקרונות המוצהרים שלה פוגמת, לדעתי, בדמוקרטיות.

עוד נקודה שלדעתי ראוי להדגיש לפני העיקר היא שבחירת המנגנון חייבת להיות הוגנת. הוגנת במובן שכשאתה בוחר את מנגנון הבחירות אתה צריך לשים עליך את מסך הבערות. כשאתה משרטט את איזורי הבחירה, לא ראוי שתבדוק מי ירוויח משרטוט כזה או אחר (ולכן גרימונגרינג נחשב כלא ראוי). אם, למשל, ניקח את הגדלת אחוז החסימה. אין לי בעיה עקרונית עם מי שתומך בחוק הזה משום שהוא יעודד הקמת קואליציות, ימנע מריצת מפלגות חסרות סיכוי לקבל ייצוג או משהו כזה, אבל עם מי שתומך בחוק בגלל שהוא חושב שהוא יזיק למפלגות הערביות, יש לי מחלוקת עקרונית. לדעתי מדובר בטיעון לא ראוי. זאת הבעיה השניה שיש לי עם ההצעה שלך, אתה מנסה לשנות את המנגנון באופן שיפגע במפלגה מסויימת, אתה אפילו לא מסתיר את זה, קודם אתה ורק את החץ ואחר כך משרטט את המטרה. ולא רק זה, אלא אתה ממשיך ושואף באופן גלוי ששינוי המנגנון גם ישנה את הבוחרים של אותה מפלגה. בסופו של דבר אפשר להמציא מנגנון שימנע מכל מפלגה בכל מדינה לרוץ.

ולתועלת שבדמוקרטיה. אני מסכים שדמוקרטיה ליברלית היא שיטת השלטון שמוכיחה את עצמה (בינתיים) כשיטה המועילה ביותר לשמירה על זכויותיהם של האזרחים. וזאת בהחלט סיבה לקיים דמוקרטיה ליברלית. אבל, לדעתי: (1) לדמוקרטיה יש עוד יתרונות: ייצוג נאות של הדעות בציבור, הוגנות, גמישות, פתיחות, פלורליזם, רווחה... ו(2)דיקטטורה נאורה‏1 היא משהוא שלא אפשרי (ולא שלא ניסו).

1 לצורך העניין, דיקטטורה נאורה = שיטת שלטון בה האזרחים לא מעורבים בשלטון, אבל השלטון מקפיד לשמור על זכויותיהם וחירותם.
עלה בדעתי... 628855
אני רק רוצה להבהיר שמה שעורר אותי לכתוב את התגובה הראשונה בפתיל היה מה שנראה לי כ''אסטטיקה ההנדסית'' של הרעיון. שני החוקים, העלאת אחוז החסימה וחוק הגיוס, הם שני מנגנונים בלתי תלויים שנועדו להשתלב במכונה של השלטון ולתקן או לשדרג אותה. שניהם מכילים קבועים שרירותיים וחוק הגיוס הוא כנראה מסובך למדי (לא קראתי אותו). עלה בדעתי שמנגנון אחד שלכאורה אינו קשור כלל בתיקונים הדרושים, יכול לקדם בדיוק אותן מטרות. האבחנה הזו נראתה לי מעניינת והפתרון אלגנטי, לפחות במידה מספקת לכתיבת תגובה באייל. זה ממש כל מה שעמד מאחורי התגובה ההיא.

בקשר למה שכתבת, אז בקיצור, אל תקבל את זה כל כך קשה וכל כך ברצינות.
עלה בדעתי... 628774
אבל ההמלצה שלך היא לא עקרונית אלא פרטיקולרית. בדקת את מקרה החרדים, החלטת ששיטה כזו תיקח את תוצאות ההצבעה שלהם לכיוון הרצוי לך, ועל סמך זאת הגעת להמלצה (אחרים ימליצו כמובן המלצות שונות, לפי השינויים שהם סבורים שצריך לערוך בסקטור אחר).

זה שונה לגמרי ממישהו שסבור שהאזרח - כל אזרח - יקבל ייצוג טוב יותר בשיטה X או שיטה Y.
עלה בדעתי... 628848
המוטיבציה היא עניין אישי סובייקטיבי, וההצעה עומדת בפני עצמה. ההצעה חלה על כל המפלגות ולא מזכירה חרדים אפילו ברמז. יש כידוע גם רשימות חילוניות, שבהן ראש רשימה דומיננטי ממנה את כל שאר הרשימה, והצעה מהסוג שהצעתי תפגע גם במעמדו.

דיבורים על שינויים במגזר זה או אחר, מקהים את חומרת הבעיה. לא כל החרדים ואולי אפילו לא רובם, אבל חלק גדול מהם חברי כתות לכל דבר. לא יתכן שמאות אלפים יחיו בבועה כלכלית וחברתית סגורה ומסוגרת, תלויים לחלוטין בהנהגה. יש צורך לטפל בכך בחקיקה אגרסיבית וישירה, מה שהצעתי הוא אמצעי רך ועקיף.
עלה בדעתי... 628968
אני חושב שהבעיה העיקרית בהצעה שלך, היא שמאוד קשה להקים מפלגות חדשות.
כי כדי להקים מפלגה לא מספיק לפרסם מצע, לערוך קמפיין ואז לספור את הקולות.
לא, בהצעה שלך צריך לפקוד הרבה (יש מספר סף) מתפקדים משלמים, לערוך בחירות, ורק אז לרוץ.
זה קשה מאוד למפלגה חדשה.

בנוסף, קשה מאוד להגן על הטוהר של הבחירות הללו - אנשים שלא מצביעים למפלגה שמתפקדים מסיבה כזאת או אחרת - זו תופעה שאנו רואים כיום בשתי מפלגות ההמונים העיקריות בישראל (ליכוד ועבודה).
עלה בדעתי... 628971
אני חושב שחלק משיפור אפשרי ינבע מהארכת תקופת החברות שנדרשת כדי להשתתף בתהליכים הפנימיים במפלגה. חלק אחר נעשה במפלגת העבודה על ידי שלי יחימוביץ: חיוב לשלם באופן אישי וכד'. יכולתי לכתוב שצריך להעביר חוקים המגדירים תהליכים דמוקרטיים הכרחיים במפלגות: מדוע יכולתי? כי אין סיכוי שאפשר יהיה להעבירם בכנסת שחלקה איננה דמוקרטית. אינני מבין איך חברי הכנסת של יש עתיד אינם חשים בושה (אצל ליבני זה דומה אך פחות בוטה). מליברמן והחרדים אין לי ציפיות. משהו בסיסי לקוי בתפיסת העולם הדמוקרטית במדינתנו המתפתחת.
עלה בדעתי... 628973
ולכן כאשר מוקמת מפלגה חדשה לקראת הבחירות (כמו יש עתיד) אין לה אפשרות להסתמך על מתפקדים.
עלה בדעתי... 628975
הסתכל על התקנון. יאיר לפיד מנהיג המפלגה 10 שנים. יהיו אי אלו מתפקדים עד אז, לא? גם התנועה כבודה במקומה מונח.
עלה בדעתי... 628977
להקשות על מפלגות קטנות או חדשות - זו בדיוק הכוונה בהגדלת אחוז החסימה, וההצעה שלי משפיעה באותו כיוון, אבל בשיטה אחרת. קרא את תגובה 628535
עלה בדעתי... 628999
היא מקשה עליהן, אבל לדעתי לא בכיוון הנכון.
אם כבר יש בחירות ומישהו רוצה לרוץ ויש לו תומכים - (כמו למשל יש עתיד), הדרישה לפריימריז פנימיים יכולה לגמור אותו.
בנוסף, מפלגות חדשות יכולות להיות מאוד פגיעות למתפקדים פיקטיביים.
עלה בדעתי... 629002
בכלל דמוקרטיה היא שיטה בעייתית...בכל זאת צריכה להיות רמה מינימלית של התנהלות דמוקרטית גם במסע הבחירות הראשון. אולי לא פריימריס כלליים אבל גם לא מפלגה בבעלות איש אחד. גוף של כמה עשרות אנשים שהיו שותפים לייסוד המפלגה ויסכימו על הרשימה שיציע יושב הראש-מקים המפלגה. לאחר מערכת הבחירות הראשונה, תכנס המפלגה למתכונת התנהלות דמוקרטית.
עלה בדעתי... 629004
בעיקרון שיטת הבחירות המקדימות מקטינה את התלות של הנבחרים בבוסים של המפלגות - בוסים מסוג חרדי או חילוני - ומגבירה את התלות של הנבחרים במתפקדים ובמי שמשפיע על המתפקדים, או יש לו אחיזה כלשהי בקבוצות של מתפקדים. האם זה טוב, או לא טוב? אם זה מועיל למטרות הפוליטיות שאתה תומך בהן - טוב, ואם לא - אז לא כל כך טוב. אם היינו מרסנים קצת את השפעת הנבחרים על מה שקורה במדינה, אולי הכל היה יותר טוב, ולא היינו מרגישים צורך לשחק בפרמטרים של השיטה.
עלה בדעתי... 629005
היא גם מגדילה את הצורך של הנבחרים לגייס כסף כדי לפרסם את שמם בציבור ובכך מגדילה את השפעתם של העשירים.
עלה בדעתי... 629118
אני מצטער, אבל לא השתכנעתי.
אם מפלגה חדשה נבחרת על ידי הציבור למרות שלא היו לה פריימריז, זה נראה לי מספיק טוב.
לא נראה לי בעייתי שמישהו אחד מחליט להקים מפלגה ומגייס כמה אנשים לבחירתו לרוץ איתו.
אם המצביעים לא רוצים להצביע לו, הם לא יצביעו.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים