|
||||
|
||||
א. אני יודע את זה. ב. דוקא בגלל שאני יודע את זה, אני יכול להעיד שהמידע הזה - כשומע - לא הוסיף ולו כזית להיכרות שלי עם השיר, להנאה שלי ממנו, למילים היפות, ללחן המשובח, לשירה הנפלאה, ולאווירה, הרגש והסנטימנט שעוברים אלי כשאני שומע את השיר. ג. כמי שרוצה לנגן את השיר, כמובן שהמידע הזה אכן מועיל לי. ד. אני חושב שאת מבלבלת בין אמצעי למטרה. סולמות, מודוסים, קריאת תווים ולימוד אקורדים הם האמצעי שמטרתו הלחנת ונגינת מוזיקה נעימה/מעניינת/מהנה/מרגשת/אחר. השיר הוא המטרה, המהות והתכלית של כל הטכניקה הזאת1. זה קצת מזכיר לי את ההבדל בין מוזיקופיל לאודיופיל2: מוזיקופיל קונה רמקולים ב-10,000$ כדי שיוכל להנות עד בלי די מהדיסק החביב עליו. אודיופיל שם את הדיסק החביב עליו (לא קריטי כאן) כדי שיוכל להנות מאיכות ציוד ההגברה שלו3. 1 וכידוע, יש גיטריסטים דגולים שדילגו על השלב הזה בבואם לנגן בגיטרה, וזה לא הפריע להם (או לא מנע מהם) ליצור יצירות דגולות. 2 מושגים שהובהרו לי היטב כששוטטתי בפורומים שדנים במערכות סטריאו ורמקולים למיניהם. 3 בהקצנה זה נשמע ככה: "אההה, איזה כבלים4, טוב שהחלפתי את הישנים ב-500 דולר בחדשים ב-1000 דולר". 4 כן, כבלים, זאת לא טעות. עם ב' דגושה, הדברים האלה שמחברים את המגבר לרמקולים. יש כאלה. כבלים - וגם אנשים. |
|
||||
|
||||
הנה דוגמה שתמחיש קצת יותר את הצורך בהקשר: יצא לך לקרוא את שלושה בסירה אחת? עם ההערות של דני קרמן? |
|
||||
|
||||
בטרם תאשקש אותי, אצהיר מראש שאין לי ספק (וזאת כנראה הפעם הרביעית שאני אומר את זה בדיון הזה, עקרונית כמובן) שההערות של דני קרמן מוסיפות מידע רב לקורא היצירה שלושה בדירה אחת. ייתכן אפילו שאם תתאמץ, תמצא היכן שהוא יצירה ספרותית שאני אודה בפירוש שלא הבנתי ממנה כלום, ללא עזרה חיצונית. זה עדיין לא הרוב. למשל, יצא לי גם לקרוא את אליס בארץ הפלאות המוער. א. ההערות הוסיפו רבות להנאה שלי מהספר, להבנתי את ההקשרים שלו וכן הלאה. ב. הספר היה נפלא, מהנה ורב רבדים גם לפני שקראתי את העותק המוער. האם אתה יכול להבין שמשפטים א' ו-ב' אינם סותרים זה את זה ויכולים להתגורר יחדיו בשכנות טובה? |
|
||||
|
||||
בוודאי שהמידע הזה לא רלוונטי לך. למדת תיאוריה (של מוסיקה)? אם לא, ברור שזה לא אומר לך כלום. אם היית יודע, אגב, לא היית צריך אותי שתגיד לך את זה - יכולת להסיק את זה בעצמך מ״צפייה״ (האזנה) לשיר. אני חושבת שאתה מגדיר ״מטרה״ ו״אמצעים״ בצורה מאוד מוזרה. כשמקרטני הלחין את ״אלינור ריגבי״ ספק בליבי אם הוא חשב בצורה מכוונת על כך שהתנדנדות בין מודוס איאולי לדורי תשלים בצורה טובה כל כך את הטקסט. כשנפתלי ווגנר כמוזיקולוג מתיישב לנתח את המוסיקה של הביטלס (בספר נפלא), זו אחת הנקודות שהניתוח שלו מעלה. |
|
||||
|
||||
יפה, אני רואה שהתגובה הזאת מספקת חיזוק נוסף לתיזה שהעלתי בתגובה 625479: כשאת כותבת "אם היית יודע" בתגובה למשפט שכתבתי "א. אני יודע את זה", האם זה אומר ש: א. לא קראת את מה שכתבתי. ב. קראת ולא הבנת מה שכתבתי. ג. קראת מה שכתבתי אבל לא הבנת אם התכוונתי למה שכתבתי. ד. קראת, הבנת, ואת לא מאמינה למה שאני אומר. ה. קראת והבנת, אבל זה לא מפריע לך להתעלם מעיקרי הטיעון שהעלתי. אני מהמר על ב,ד,ה או איזה שילוב ביניהם, כשאופציות ב,ה מקבלות חיזוק גם מהפיסקה השנייה בתגובה שלך. |
|
||||
|
||||
אתה צוחק, נכון? לא שאלתי אותך אם אתה יודע באיזה סולם או מודוס ״עטור מצחך״ כתוב. כשאתה כותב ״אני יודע את זה״ וזהו אתה יכול באותה מידה להתכוון לשלושת או ארבעת ההיגדים האחרים בתשובה שלי. אתה עשוי להתכוון לזה שאתה יודע שאני חושבת שאתה מתחמק מתשובה, או לחלופין שאתה *יודע* שצרכני רכטר/איינשטיין כבדים יודעים את הסולם והמודוס של השיר. |
|
||||
|
||||
בתגובה 625465 יש, בהמשך לסעיף א' הקצר ("אני יודע את זה") גם את סעיף ב' שממנו אפשר בקלות להבין ש"זה" הוא משהו שקשור ישירות לדרך שבה הפונז קולט משהו מסוים ולכן כנראה שמדובר על הסולם או המודוס שבו נכתב השיר. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |