|
||||
|
||||
חישבתי, כל מה שנשאר לך לעשות זה להציב את הנתונים. |
|
||||
|
||||
הצבה (מספרים כרצוני, ללא קשר למציאות): עלות רכב חשמל לק"מ: 10 (ש"ח לק"מ) עלות רכב דלק לק"מ: 100 (ש"ח לק"מ) מחיר נסיעה בתחבורה ציבורית: 1 (ש"ח לק"מ) זיהום רכב חשמלי: 10 (יחידות זיהום לק"מ: י"ז לק"מ) זיהום רכב דלק: 100 (י"ז לק"מ) זיהום תחבורה ציבורית: 1 (י"ז לק"מ) מרחק נסיעה חודשי של משה: 1000 (ק"מ לחודש) מרחק נסיעה חודשי של משה בתחבורה ציבורית: 900 (ק"מ בחודש) הבעיה במודל שלך היא שאתה לוקח את התחבורה הציבורית כקבוע ומשחק עם השאר. כמובן שעם קצת משחק עם המשוואות אפשר לבטל כל קבוע (מה בדיוק המשמעות המעשית של "היחס בין פער הזיהום לפעם העלות"?). מה יקרה אם בגלל הנתונים המפתים הללו משה יבחר לנסוע לעבודה בתחבורה ציבורית (גם במחיר נסיעה ארוכה יותר)? |
|
||||
|
||||
והתחבורה הציבורית היא לא פקטור קבוע? זה לא משחק עם משוואות, להפך, זה משוואות שממדלות קבלת החלטות אמיתית. אולי נסיון להסביר פעם נוספת: משה הוא אדם, יש בית באשדוד, עבודה בבבית הספר בגן יבנה, אשה מנהלת בכירה באינטל, שני ילדים שלא קוראים כמו שילדים של מורה לספרות אמורים לקרוא, אחות שגרה באשקלון עם בעלה והילדה המחוננת שלה ואוסף בולים שהוא קיבל בירושה מאביו זכרונו לברכה. התחבורה הציבורית בין גן יבנה לבית של משה היא נתון קבוע. זה לא משנה כמה היא, זה בכלל לא במשחק, היא קבועה. לכן השאלה אם הוא יבחר לסוע לעבודה בתחבורה ציבורית או לא לא משנה. לצורך העניין, אם Z הוא 0 או אפילו שלילי, התוצאה תהיה זהה. רק אם Z יהיה כל הנסיעות של משה (במילים אחרות, אם הוא לא צריך רכב בכלל, במילים אחרות, אם יש תחבורה ציבורית בשבת) אז המשוואות לא מתקזזות. כי הרי הדילמה עליה אנחנו מדברים כאן היא לא הדילמה: "האם לסוע בתחבורה ציבורית או לא" או: "כמה לסוע בתחבורה ציבורית" אלא :אחרי שקבעתי שמלבד התחבורה הציבורית אני צריך גם רכב פרטי, איזה רכב פרטי לקנות" וברגע שזאת השאלה, קיומה של התחבורה הציבורית לא רלוונטי. אני לא מוצא עוד דרך להסביר את זה, זה באמת לא מובן מאליו?! האם בבחירת מעיל אתה שואל את עצמך איזה בגד ים יש לך? |
|
||||
|
||||
הנקודה שאתה מתעלם ממנה היא שבמכונית של בטר פלייס כל עוד אתה נוסע פחות מאלף ק"מ בחודש ההוצאות קבועות, 122000 ש"ח למכונית פלוס אלף ש"ח לחודש ובמכונית רגילה יש אמנם הוצאות שתלויות בכמות הנסיעה אבל יש גם הוצאות קבועות לדוגמה המחיר של המכונית עצמה. |
|
||||
|
||||
קודם כל, המחיר של הרכב דווקא תלוי גם בכמות הנסיעה. לא רק, אבל חלק גדול מירידת הערך של הרכב נובע מכמות הק"מ שהרכב צבר. השאר, אגב, הוא ברובו הגיל של הרכב. למרות שלפעמים זה נדמה ככה, אין דבר כזה הוצאות קבועות על רכב (להבדיל, למשל, מבית). אבל, לעניין עצמו, זה לא משנה משום שגם זה מתקזז. אתה נכנס לפרטי פרטים ומפספס את התמונה הגדולה בצורה שלא ברורה לי לחלוטין. קיומה של תחבורה ציבורית היא לא פקטור בשיקול. היא פקטור מבחינת השיקול אם לרכוש רכב1, היא פקטור מבחינת השיקול כמה להוציא על רכב2, היא פקטור מבחינת השיקול על גודל הרכב3, וכו' אבל אחרי ששיקללת את כל השיקלולים האלה, הבחירה בין דיזל, בנזין, חשמל, גז, חמצן, פחם או סלולרי נשארת כמו שהיתה לחלוטין. אם בשקלול של מחיר לעומת זיהום יצא למשה (א) שכדאי לו לקנות רכב חשמלי אז גם למשה (ב) יצא בדיוק אותו הדבר. 1 ז"א אם התחבורה הציבורית היתה יכולה להביא את משה לארוחת שבת אצל אחותו הוא לא היה צריך רכב. 2 ז"א אם הרכב הוא רכב לשימוש משני, שבת אחת בחודש, אז לא צריך לקנות את הרכב הכי חדיש ומשוכלל בעולם. 3 ז"א אם התחבורה הציבורית יכולה להביא את משה ומשפחתו המורחבת לגליל אז הוא לא צריך בגז' שיכיל אוהלים. |
|
||||
|
||||
תגיד, אתה צוחק עלי? נסתכל רק על מחיר המנוי ומחיר הדלק ונניח שבחודש הוא נוסע 500 ק"מ בימי חול ו100 ק"מ בשבתות אם הוא משתמש רק ברכב בעירה פנימית שעושה 20 ק"מ לליטר הוא ישלם 600*8 חלקי 20 כלומר 240 אם הוא משתמש ברכב בעירה פנימית רק בשבתות הוא ישלם 40 על הדלק פלוס 300 על החופשי חודשי. אם הוא נוסע רק במכונית של בטר פלייס הוא ישלם 650 ואם הוא נוסע במכונית של בטר פלייס רק בשבתות הוא ישלם 650 פלוס 300 שקל לחופשי חודשי, כלומר 950. אם אין תחבורה ציבורית כלל האפשרויות שלו הם או לסוע רק במכונית בעירה פנימית שזה 600 ק"מ נסיעה מזהמת תמורת 240 ש"ח או לסוע רק במכונית של בטר פלייס תמורת 650 ש"ח כלומר הוא שילם אקסטרה של 410 כדי למנוע 600 ק"מ נסיעה מזהמת, בערך 70 אגורות למניעת ק"מ מזהם. אם יש תחבורה ציבורית והוא בוחר לסוע בה בימי חול הוא ישלם 340 ויסע 100 קילומטרים מזהמים אם מציבים מול זה נסיעה רק בבטר פלייס נקבל אקסטרה של 310 תמורת מניעת 100 ק"מ מזהמים כלומר 3.4 שקל תמורת מניעת ק"מ מזהם אם נציב מול נסיעה בשבתות ברכב בעירה פנימית נסיעה בשבתות ברכב של בטר פלייס המצב הכי גרוע. בבעירה פנימית שלמנו 340 ונסענו 100 ק"מ מזהמים ובבטר פלייס שילמנו 950 כלומר אקסטרה של 610 למניעת 100 ק"מ מזהמים כלומר 6 שקלים ואגורה תמורת מניעת ק"מ מזהם. |
|
||||
|
||||
ז"א, ההנחה שלך הוא שהמחיר של בטר פלייס לא יהיה תלוי במרחק בשום מקרה? למה? לא שמעת אף פעם על חברה שמשנה את המחירים ואת שיטת התמחור בהתאם לתנאי השוק המשתנים?! |
|
||||
|
||||
אם ההודעה הזאת הייתה מגיעה כתשובה ל:תגובה 604189 היא הייתה סבירה. כרגע היא פשוט פתטית. |
|
||||
|
||||
לא, לא חישבת. וכל עוד אתה לא מחשב אני לא רואה טעם להמשיך את הדיון. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |