|
||||
|
||||
השאלה היא לא למה ארז לא "הולך עד הסוף" עם משהו שאתה חושב שהוא אמור ללכת. השאלה היא מי שמך לבוא הנה ולהתחיל עם כל הסגנון המתנשא הזה - להגיד לאנשים מה לעשות, לאן ללכת, איפה לגור, איך לקרוא לילדים שלהם ועל מה לחשוב, ובכלל, באיזו זכות הם, האתאיסטים, מעיזים להתעניין באלמנטים שקשורים בהתפתחות היהדות. עצת ידיד: תפסיק עם השיטה הלא נעימה הזאת כבר עכשיו, לפני שתיהפך לאחד מהפריפריה מספר 2, שאנשים רבים כאן מתרחקים מכל שיח ושיג אתו. אחדים מטובי חוקרי ההגות היהודית הם אנשים בעלי רקע דתי שהתקדמו הלאה לכיוונים שונים ומגוונים ועזבו את הדת. גם לא מעט חוקרי ההיסטוריה היהודית, יהודים ולא יהודים - חלקם אתאיסטים וחלקם האחר נוצרים אדוקים, גם מתוך הקתוליות וגם מהפרוטסטנטיות. למרבה המזל האקדמי, אף אחד לא מינה אותך להתיר או לאסור עליהם באיזה תחומים לעסוק. השולחן ערוך הוא בסיס משותף טוב ומאחד, אבל לחשוב שהאפשרות של תנועה מסויימת להתפשט ולהשתלט קשורה רק בתחומי דת, נטו - זה קצת ילדותי. למה החסידות הצליחה במקום שנכשלו תנועות אחרות? ובכן, לפחות בתקופה הראשונה, אפשר לייחס את זה לשני גורמים עיקריים, ואעשה את זה בקיצור הנדרש מהפורמט האיילי: א. ההיחלשות וההתפוררות ההדרגתית של פולין, וכתוצאה מזה הפוגרומים, ההתערערות הפנימית ובעיקר הקשיים הכלכליים-בטחוניים של היהודים. במצבים כאלה נוצר בדרך כלל, בייחוד אצל פשוטי העם, רעב חזק לאיזה "בשורת גאולה", שתקל את חייהם. על הקרקע הזאת צומח איש חזק שההמונים נושאים אליו עיניים. ב. האיש ש"נשאו אליו עיניים", ר' דב בער, יורשו של הבעש"ט, היה איש מוכשר מאוד שהבין את החשיבות הגדולה של מה שבזמננו נקרא "יחסי ציבור". הוא הצליח להכניע את מתנגדיו בחוכמה וללא פיצולים חריפים וגלויים, והקים מערך גדול של שליחים שהיו עושי-דברו בנאמנות עד כדי קנאות, ולאורך זמן צירפו בשיטתיות אל התנועה עוד ועוד קהילות. מהבחינה הזאת, ולעומת ההסתכלות התמימה שלך, צודק ארז - בפוליטיקה הקטנה (קרי=הדת), כמו בפוליטיקה הגדולה - הדברים נקבעים באמצעות מאבקי כוח ומרכזי שליטה. |
|
||||
|
||||
בניגוד אליך אני ליברל אמיתי ואפילו לא עלה בדעתי להגיד למישהו מה לעשות מתי וכמה. אם אתה חווה את התגובות שלי כמתנשאות או לא ראויות אני אשמח אם תפנה אותי למיקום שניתן להבין זאת ואני אתקן. עד שתעשה זאת תבדוק אצלך בלב למה אתה חווה טקסט לא אלים ולא גס כטקסט לא ראוי,מה פגע בך מכל מה שכתבתי (בד"כ מדובר באמת). לגבי ארז ספציפית,שאלתי שאלה ליגיטימית,למה הוא לא פועל ע"פ אמונותיו,ולא ע"מ לעקוץ אלא משום שאני לא מאמין שהוא באמת מאמין בזה ןזה רק מהשפה לחוץ. זה שאתה מחרים את אחד מהפריפריה אתה מעיד על עצמך יותר מאשר עליו,פאנטים,בורים מחרימים,אנשי תרבות מעמידים על טעות.אני התרשמתי שהוא מדבר לעיניין,לפעמים קצת בוטה אבל זה לא אומר שזה לא נכון.אם מישהו פאשיסט או בוגד או נאצי צריך להגיד זאת-אם הכינוי מגובה בטענות והצדקות. איבדת אותי ב"להתיר או לאסור עליהם באיזה תחומים לעסוק",אני לא בטוח שאנחנו באותו דף בספר.(ראה פסקה ראשונה) לגבי הסעיפים: נתת תיאור של התחזקות החסידות במאה הקודמת,יפה מאוד.איך זה קשור למשהו שאני וארז דיברנו עליו? מאיזה פרט במידע ממה שציינת אני אמור להבין שהיום צריכים להוציא את החסידות? תאמין לי אתה רץ רחוק מידי,התשובה מאוד פשוטה ליהודים,מי שמקיים שולחן ערוך ומי שלא.אם הם לא היו מקיימים שולחן ערוך גם רני רהב לא היה מיחצן אותם. |
|
||||
|
||||
ציטוט מהתגובה: "נתת תיאור של התחזקות החסידות במאה הקודמת,יפה מאוד". לא במאה הקודמת אלא במאה ה-18. מעניין אם זאת סתם טעות שנפלטה לך או שכמו שכבר חשדתי בימים האחרונים, גם זה נובע מחוסר ידע. דב בער, המגיד ממזריץ' שבתקופתו הפכה החסידות לתנועה המונית, חי במאה ה-18. לפניו, בתקופת הבעל שם טוב, היתה החסידות התקבצויות של מעריצים יחידים. זה דווקא מאוד קשור בחילופי הדברים שבינך לבין ארז אבל אין לי זמן עכשיו לסרוק ולהסביר לך, תקרא את התגובות (של שניכם, לא רק של עצמך). גם אני נדהמתי מהארוגנטיות והפטרונז' שבהם אתה פונה אל אנשים, אבל שלא כמו המגיב שמעליך, לא חשבתי שיש טעם להעיר. אם תבין יום אחד, תבין בכוח עצמך ובגיל מבוגר. זה מסוג הדברים שמבינים בגיל מבוגר. |
|
||||
|
||||
תפסת אותי,אין לי מושג איך זה קרה, כתבתי מאה קודמת ,והתאמת לך החשד שאני בור. (אני מבטיח לך שתתפוס אותי בעוד עשרות של טעויות אם זה עושה לך טוב,אני כותב בזמן עבודה בין לבין משימות) אתה מוזמן להפנות אותי ל דוגמאות ל"מהארוגנטיות והפטרונז' שבהם אתה פונה אל אנשים",מיותר לציין שאין לי כוונה כזאת. אם לא תעשה זאת,אתה טרול מתנשא ושחצן. למה מתנשא ושחצן?! "...אם תבין יום אחד, תבין בכוח עצמך ובגיל מבוגר. זה מסוג הדברים שמבינים בגיל מבוגר." ככה מראים ציטוט . תורך.. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |