|
||||
|
||||
"כשמבינים שלא הכל בתרבות בא מהדת, אז אפשר גם להבין שחילוניות על שלל התגלמויותיה אינה שונה מצורות אמונה אחרות, משום שהנושאים אותה משלבים בה כמו כל קודמיהם אלמנטים תרבותיים מקומיים" - זאת לוגיקה שגויה. ברמת הפשט זה דומה ל- "כשמבינים שלא כל ברבור אוכל שזיפים, אז אפשר גם להבין שעכברים על שלל התגלמויותיהם אינם אוכלים שזיפים". אז לא, אי אפשר להבין את זה, או יותר מדויק: אפשר להבין מה שרוצים1, אבל זה פשוט לא קשור לחלק הראשון של המשפט. 1 בייחוד כשממש רוצים להבין שחילוניות אינה שונה מצורות אמונה אחרות. |
|
||||
|
||||
היחס של החילוניות לדת היא כמו היחס של עברים (לא פופולריים) לברבורים (כן פופולרים). מעניין. "חילוניות, העכבר שבין הברבורים" - נמק, הסבר והדגם1. 1 ביותר מ"אני כחילוני מאמין באמונה שלמה שאני באמת באמת באמת שונה מכל האחרים". |
|
||||
|
||||
לא ענית על הטיעון הלוגי, אלא סתם נצמדת לדוגמה הממש אקראית שבחרתי. לשיטתך יכולתי להיטפל לשגיאת ההקלדה שלך שכתבה "עברים" במקום עכברים, אבל ברור לי שאין לזה שום משמעות. ואם כבר שאלת, אז כחילוני אני חושב ממש ממש הפוך ממה שכתבת: אני חושב שאני ממש ממש _לא_ שונה מכל האחרים, ולכן אף אל או יישות על טבעית אחרת לא בחר אותי על פני האחרים, והפולחנים שאני (כן או לא) מקיים לא הופכים אותי לעדיף על פני האחרים, וודאי שלא מקנים לי שום זכות עודפת בשום מחלקות של עולם דמיוני אחרי המוות, ושום ספר שאני קורא בו ממש ממש לא הופך אותי לטוב יותר מספרים עתיקים של אחרים, וכן הלאה וכן הלאה. יתירה מזאת - אני אפילו נוטה להסתייג מהסיווג שלי כחילוני - זאת הגדרה של דתיים. בערך כמו הסיווג אתאיסט, וכבר כתב כאן יפה מישהו לאחרונה: (בהנחה שאתה יהודי דתי) שנינו אתאיסטיים1, אתה פשוט מאמין באל אחד יותר ממני. |
|
||||
|
||||
ודוקינס כתב את זה עוד קודם: |
|
||||
|
||||
האמת, אם היית רוצה היית יכול לפרש את ההשמטה הפרוידיאנית שהפכה עכברים לעברים, בכל זאת יש למילה משמעות. אתה מתלונן שלא התייחסתי ללוגיקה של דבריך, האם הבנת את הלוגיקה שעומדת בבסיס מה שכתבתי? יש נוצרים, מוסלמים, הינדים, בודהיסטים וכו' וכו' וכו' שגם לא חושבים שיש להם זכות עודפת עליך בגן העדן (ליהודים מאמינים יש את אחרית הימים וספר החיים, לא גן עדן דווקא). העיקרון הוא שאתה, כמוהם, בטוח, אבל בטוח לגמרי שאתה צודק. ועוד יותר מזה אתה גם בטוח שהם טועים. אל תפחית בעוצמתה של היהירות שבאותה גישה, ובעובדה שהיא לא ממש נובעת מידע מבוסס. הציטטה ההיא של דוקהיים די מחוררת מבחינה פילוסופית (הגדרת האדם על פי מה שהוא שולל - למרות שיש לא מעט חילונים שמגדירים עצמם באופן זה), במקרה הפחות גרוע היא התחכמות לא שנונה במיוחד. אני לא חושבת שהעובדה שאתה דן בזה כאן עם חילונית ולא עם אדם דתי משנה הרבה מבחינת משקל הטיעונים. |
|
||||
|
||||
אני ניסיתי להבין את הלוגיקה שלך, והיא נראתה לי שגויה, ואף ניסיתי להסביר למה. אני חשבתי שהנוצרים והמוסלמים לפחות חושבים שיש להם מקום מועדף על פני בגן עדן, וחלקם אף נוקטים במאמצים לא מבוטלים כדי להבטיח אותו (הכוונה לשמירת מצוות והליכה בדרכי הדת החביבה עליהם). לבודהיסטים אין גן עדן ממילא, וודאי לא מחוץ לעולם הזה, ואם כבר העלית את הנושא אז אני לא בטוח שכולם טועים, But I'll put my money on the last ones if I'll have too. את שמת מילים בפי באשר למה שאני בטוח בו ומה שלא, זאת נראית לי יהירות בפני עצמה. ובקשר למידע המבוסס - כל העניין כאן ש_אין_ לי שום נתונים שנופלים למה שאני קורא "מידע מבוסס" שתומכים בשלל האופציות הדתיות שפירטת וגם אלו שלא1. וכשאין לי שום נתונים לגבי משהו, אני נוטה לא להקדיש לו את זמני היקר. והציטטה לא הובאה כהתחכמות, אלא דווקא כדי להדגים משהו מאד עקרוני: שבניגוד לגישה הכה תיאוצנטרית המקובלת במקומותינו, לפיה אתה יכול להאמין באל מונותיאיסטי או להיות חילוני/אתאיסט/וואטאבר, קיימות בעולם שלל דתות ולהן שלל אלים ואמונות, ולכן היהודי המאמין עצמו "שולל" מאות אמונות אחרות, ובעוצמה לא פחותה (בעצם גדולה הרבה יותר) מזו בה אני "שולל" אותן. ואני אכן גם לא מגדיר עצמי כאתאיסט - כי למושג הזה אין משמעות לגבי. לו הייתי צריך להגדיר את כל מה שאני לא מאמין בו, הייתי זקוק לזמן אינסופי בשביל הפירוט (כולל המפלצת הסגולה החביבה שחיה מאחורי הירח. וגם הירוקה. והטורקיזית. והמנומרת...) אתאיסט הוא מושג של דתי, שמוגדר על ידי כך שלגביו אני לא מאמין באל "שלו", ועל ידי כך שהוא לא מסוגל להבין שיכול מישהו להעביר את יומו בלי להאמין,ולא עם "להאמין שאין" וכו'. ועל כן דווקא לפי שיטתו הוא אתאיסט/אזאוסיסט/אוישנהאיסט ושאר השמות הנרדפים לאותו דבר. 1 ושוב אני מסייג לגבי בודהיזם, שבחלק מזרמיו קשה להגדירו כדת על פי המקובל במקומותינו. ניתן להיות "בודהיסט" ואתאיסט בצורה מסויימת. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |