|
קראתי את דבריך שלוש פעמים כדי לנסות להבין מה אתה מנסה להביע. והגעתי למסקנה שמעתה והלאה אהיה חשדן יותר כלפי הדברים שאתה כותב באופן כללי, ואשר למראית עין מופיעים כדברים של חכמה.
מיהם ומה הם אותם ליברלים ישראלים שיגדירו מיהו יהודי. ומה זה בכלל קשור. אבל מתוך דבריהם אתה למד על מקומם של האנטישמים בהגדרת הלאום היהודי. לבי במזרח ואנוכי במערב. אבלי ציון. היישוב היהודי בצפת. היישוב הישן בירושלים. המשיח אשר יקבץ את נדחי ישראל. אעלה את ירושלים על ראש שמחתי. יהודים שהיו מגיעים רק כדי להיקבר כאן מאות בשנים. כל אלה ניגפים מפני המסקנה שאתה מוציא מתוך דבריה של שולמית אלוני שהלאום היהודי מוגדר בידי אנטישמים.
העם היהודי היה הומוגני למדי. היו לו שפה תרבות משותפת. האם אין לך בושה? אתה מתכוון לתרבות המשותפת של יהודי ספרד עם יהודי אשכנז, עם יהודי רוסיה, ועם יהודי בבל? ושפה משותפת כל שכן. והם כולם, בכל נדחי ישראל היו מלוכדים חברתית בידי רדיפה אנטישמית? ואת הבידוד כמובן שכפו אנטישמים, ואין שום ערך לקיומה של קהילה יהודית שפעלה לשימור ולניהול חיים יהודיים? אין משמעות למוסדות יהודיים, לבתי מדרש? לתנועות ביהדות, להגות יהודית, לתורות המוסר, לפלפולים לדרש ולקרא. להלכה, לספר הספרים. שום ערך קיים בפני עצמו? היהדות כולה הגדרה של שנאה מצד אנטישמים?
על איזה מודל ציונות אתה מדבר? על המודל של הרצל? כי המודל של הרצל היה מאד רב תרבותי. על המודל הסוציאליסטי? על המודל הרוחני של אחד העם? מאיפה אתה בכלל מסיק שהייתה כוונה להיות לאום על פי מודל הלאום גרמני בארץ ישראל? מי בכלל התכוון להיות כאן לאום ישראלי דוגמת הלאום הגרמני?
עכשיו, אחרי שקבעת שנדחי ישראל היו הומוגנים מבחינה תרבותית ושפה משותפת ושם התייחסות בדבריך לדת המשותפת, אתה פתאום מציג אותם כחברת מהגרים שהקשר ביניהם רופף. ועוד אתה מוסיף- אין להם אתוסים ומיתוסים מאחדים כמו שיש בארה"ב. והעיקר שתקעת את המילה אינסולאריות שאני אפילו לא יודע מה פירושה. שום ערך לבניין ירושלים. לא. מעמד הר סיני. נצח ישראל לא ישקר. לשיבת ציון המחודשת. לעזרא ונחמיה. לבית המקדש אשר יקום במהרה בימינו. לא. כלום. אנשים תלושים. אף יהודי לא הפך ישראלי בכוח ההזדהות הלאומית. גם לא הרב קוק אני מניח. גם לא הזרם הדתי לאומי. הדתי חרדי. נאדה. שום משמעות יהודית בתוך הקיום העברי החדש. כן? ובן גוריון שמטיל "ממלכתיות מהונדסת" לא משלב את הדת במדינה, ולא משלב את הדת בסמלים הלאומיים, ולא משלב את היהודיות כחלק בלתי נפרד מן הממלכתיות החדשה.
כרונולוגיה מונוטונית של התגברות הכוחות המפרידים. שום מיתוסים ישראלים. שום חוויה ישראלית. שום סולידריות ישראלית. שום זהות ישראלית. והעיקר שתקעת את הקולוניאליזם המתנחלי. את המשפט האחרון המצלצל שלך בכלל לא הצלחתי לפצח. אבל הנה כי כן אטען כי מצאתי שדבריך הם מגדל מרחף באוויר ובניין ללא יסודות, ואולי דבריך הם גם פיקציה מעשה ידיה של האנטישמיות.
|
|