בתשובה לניר, 12/01/11 13:51
מה סופרמנים/יות יש? 561569
ח"כ ד"ר ענת וילף נגעה בפתרון שאתה מציע בשורה האחרונה בספרה 'חזרה לאל"ף בי"ת". מורה צריך להתעסק בעיקר בהוראה ופחות בבעיות משמעת, החל מרמת מערכת החינוך ועד רמת הכיתה. לדבריה, ואני מסכים איתה, יש הרבה מה לעשות כדי להפחית את נטל הטיפול במשמעת בחלק של המורה. התוצאה הסופית היא מיקוד תפקיד המורה בעיקר בהוראה. וילף מעלה כמה רעיונות יפים לטיפול במשמעת, אבלזה יכול להיות בשקט חומר למאמר אחר.

בהנחה שהמצב בכיתה סביר מבחינת משמעת, אדם המצוי ושרוי במקצוע שלו יעמוד בנטל הידע הנדרש ממורה, גם מול כיתה סקרנים.

לגבי היכולות הבין אישיות, לשמחתי אני מגלה שגם כאן יש מקום רב ללימוד. הכשרה במהלך לימודי ההוראה עם סגל משובח, משובים שמורים מנוסים נותנים לך לאחר צפיה בשיעורים שלך, השתלמויות מעשיות בהן מסבירים מניעים להתנהגות (חלק מה) תלמידים ואיך להתמודד איתן, שיחות בחדר מורים ועוד, כל אלה תורמים מאוד גם לשיפור היכולות הבין אישיות, לפחות לפי התרשמותי האישית.

בס"כ ההתרשמות שלי ממערכת החינוך* היא שרוב המורים מוכשרים להיות מורים, הקושי העיקרי נובע לא מכישורים דלים, אלא מאי-יכולת אירגונית להתמודד עם בעיות משמעת.

*מבוסס על מדגם לא מייצג אליו נחשפתי בבית הספר בו אני מלמד ועמיתיי להכשרת אקדמיים.
מה סופרמנים/יות יש? 561575
אני לא מכיר את ספרה של ענת וולף, ואשמח אם תרחיב בעניין.

לא שחלילה רמזתי שאין מורים מוכשרים.
אבל המערכת כמו שהיא בנויה כיום, לפי עדותך שלך, מאלצת אותם להיות סופרמנים על מנת להיות מורים טובים.

במידה רבה, הסמכות המסורתית של המורה, העמדתו מעל התלמיד וגם היכולת לשלו לאכוף את הסמכות והמעמד -
כל אילו גרמו לכך, לדעתי, שחלק גדול מהתפקידים הקשים יותר של המורה בימינו לא היו קיימים בעבר.

אני לא אומר שבהכרח צריך לחזור אחורה, אבל מה שיש כיום לא עובד.
מה סופרמנים/יות יש? 561595
לא ענת וולף ולא ענת וילף אלא עינת וילף [ויקיפדיה].
מה סופרמנים/יות יש? 561584
יש סופרמנים! מי ראה את הסרט הדוקומנטרי "המורה אירנה"?

המורה אירנה מלמדת את כיתה ג' "הקשה", חלק מהתלמידים הם ממשפחות מצוקה, ילדים עם בעיות לימוד ומשמעת שבגיל תשע עדיין אינם יודעים לקרוא ולפתור תרגילי חשבון פשוטים. היא מנהלת את הכיתה ביד רמה, ובקרב ההורים יצא שמעה כמפלצת אוכלת ילדים. באסיפת ההורים לקראת השנה החדשה כל האמהות (רק אמהות באו) אדישות, מסמסות במקום להאזין, אף אחת לא מוכנה להיות בוועד, אף אחת לא משתפת פעולה עם אירנה. אבל - בתום השנה כולם אוהבים אותה אהבת נפש, וכל הילדים יודעים לקרוא.
באחד מרגעי השיא בסרט, מגיע ילד חדש לכיתה של אירנה. חבל שהשניות האחרונות נחתכו, נראה בן הילד בוכה כשראשו על השולחן, ואירנה ניגשת אליו ומלטפת אותו ושואלת: מה קרה, אף פעם לא אמרו לך שאוהבים אותך?

סרט נהדר על אישה מעוררת השראה.
מה סופרמנים/יות יש? 561596
מרגש.
מה סופרמנים/יות יש? 561625
הסרט המלא זמין כאן: http://hot.ynet.co.il/home/0,7340,L-8515-39542,00.ht...
מה סופרמנים/יות יש? 561727
איזה יופי, תודה על הקישור.
בחזרה לאלף בית 561637
קראתי את הספר של עינת ווילף. אם הבנתי נכון העיקר הוא - טיפול קפדני בנושא משמעת, על מנת לא לתת לבעיות משמעת להתפתח. הזכיר לי את הרי הגעש ועצי הבאובב של הנסיך הקטן.

דבר נוסף שהיא מייחלת לו הינו תוכניות לימוד מפורטות עד לרמה של מערכי שיעור מוכנים. היא רוצה להטיל את המשימה על כותבי התוכניות, כלומר שמשרד החינוך יאשר רק ספרי לימוד שבאים עם סט מערכי שיעור מוכנים למורים.
בחזרה לאלף בית 561676
קל לראות את היתרונות בסט מערכי שיעור מוכנים אבל לכזה סט יש כמה וכמה מגבלות.

1. הרכב הכיתות שונה, שעות ההוראה שונות, הציוד בכיתות שונה והקשר בין המורה לתלמידים שונה. כתוצאה מכך את אותו חומר עצמו המורה מעביר בדרכים שונות לכיתות שונות. יש לי כיתה יו"ד שאני מלמד אותה 4 שעות בשבוע, שעתיים בסוף היום (13 עד 15) ושעתיים בבוקר (8:45-10:30). מדובר באותם תלמידים ועדיין אלו שתי כיתות שונות לגמרי. אפילו שהכיתה של השיעור האחרון יותר מצויידת (מקרן, לוח חכם) בכיתה השנייה של השעה המוקדמת אני מספיק הרבה יותר, בגלל שהתלמידים (ואני) מתפקדים הרבה יותר טוב.
2. הכנת השיעור היא שלב משמעותי בהכנת המורה לקראת השיעור. כשהמורה מכין את השיעור הוא לוקח בחשבון את החומר הקודם שנלמד, את הקשיים שהיו עם חומר קודם, לפעמים הוא ירצה להציג את החומר גם מכיוון נוסף, אבל בעיקר הכנת השיעור מסדרת למורה את הדברים בראש. נסי להעביר מצגת שלא את הכנת או ערכת, ותשווי את ההרגשה להעברה של מצגת שאת הכנת והעניין יתבהר.
3. המבנה הנוכחי הרבה יותר פתוח לשילוב אקטואליה בשיעורים, דבר שמוסיף עניין לשיעור ומחייה אותו.
4. אחידות בתוצר מערכת החינוך. יהיה קשה לתת למורה טוב לקחת את התלמידים שלו רחוק יותר, והידע של התלמידים יהיה מאוד אחיד.

כיום יש לכל מקצוע אתר המרכז את הפעילות החינוכית בתחום. באתרים האלו אפשר למצוא תוכניות לימוד שלמות, מצגות, מערכי שיעור מבחנים, סרטים, חידונים ובטח עוד כמה דברים שלא עולים עכשיו בזכרוני.

אבל גם למצב הקיים יש חסרונות, במערכת הנוכחית אין כלים לדרוג והתאמה של החומרים.
בתקופת הלימודים עלה לי רעיון לאתר שבו מורים יוכלו להעלות חומרים, תוך שהם מאפיינים אותם (מילות מפתח, נושא, רמת לימוד/דרגת קושי, קישורים לחומר אחר וכו'). מורים שהשתמשו בחומרים האלו יכולים לתת להם ציונים בקטגוריות שונות כך שמורה המחפש חומר לשיעור יכול להעזר בדירוגים של המשתמשים הקודמים. אם מוסיפים שיטת תגמול אפקטיבית זה יכול להיות אפילו מקור הכנסה למורים מצטיינים.
בחזרה לאלף בית 561731
בטכניון למדתי ב 2 פקולטות : חשמל ופיסיקה.

היה אפשר לראות את ההבדל.

בחשמל, לכל מקצוע הייתה חוברת מסודרת, חורמ מסודר שעבר מסמסטר לסמסטר וממתרגל למתרגל.
בפיסיקה - איש כישר בעיניו יעשה. אין מסגרת מסודרת בכלל, אין מערכים מוכנים מראש.

אולי כבר מיותר לציין, אבל רמת הלימוד בחשמל הייתה גבוהה בהרבה.

נכון, אולי יש פחות גמישות, אבל המערכים המקצועיים יותר ממפצים על כך.
המרצה/ מתרגל גרוע עדיין משפיע - אבל המערכים המקצועיים והחוברות המסודרות מנטרלות אותו במידה רבה.
אין מתרגל שמשיקולי זמן/ רצון לא הכין מערך שיעור.

בפיסיקה? היו הרבה כאלה. היו הרבה מרצים גרועים (לצד כמה טובים מאוד).

אז כן, למערכים מקצועיים יש חסרונות, אבל יש להם גם המון יתרונות.
בחזרה לאלף בית 561733
גם הפתרונות לשיעורי הבית עוברים מסמסטר לסמסטר.

יש את הסיפור המפורסם על העתודאי שפתר שאלה מסויימת בעצמו ולא נעזר ברפרנס, קיבל תוצאה שונה (נכונה, ולא כמו ברפרנס), ולא קיבל נקודות על השאלה.
שני סיפורים לא מפורסמים 561739
אני גם מכיר שני סיפורים כאלו, לא מפורסמים, עד היום לפחות.

בשנה גימ"ל השתתפתי בקורס באקולוגיה. שיעורי הבית היו מתוך ספר לימוד. המתרגלת פסלה לי תשובה שהייתי בטוח בנכונתה והראתה לי את התשובה הנכונה בספרון התשובות, ממנו כולם העתיקו את התשובה שהגישו לה. כשראיתי שהתשובה בספר שגויה אמרתי לה את זה וגם ניסיתי להסביר, זה לא עזר. בלית ברירה פנינו לפרופסור שאכן תמך בעמדתי והסביר לה את הפיתרון הנכון.

סיפור אחר, באותה שנה למדתי קורס בגנטיקה אל אאוקריוטים, בגלל שלימדתי באותן שעות לא יכולתי להגיע להרצאות או לתירגולים וכך יצא שהייתי מגיש את התרגילים דרך חבר שהגיע להרצאות/תרגולים. אחרי חודש-חודשיים המתרגלת החזירה את התרגילים ומיד אחר כך היה לנו בוחן. מסתבר שבתרגילים קבלתי אפסים, ובבוחן קבלתי את אחד הציונים הגבוהים בכיתה.

הפרופסור הזמינה אותי לשיחה כי זה נראה לה מוזר. בדרך כלל מתרחשת סיטואציה הפוכה, בתרגילים ציונים גבוהים ובמבחן ציון נמוך. בברור מהיר הסתבר שעבדתי עם מהדורה ישנה של ספר הקורס בה סדר הפרקים היה שונה. ולא הכנתי את שיעורי הבית מחוברת התשובות. יצא שלמדתי את הפרקים הנחוצים אבל בסדר אחר מהכיתה. כשהסתבר מה קרה, ובשיחה התברר למרצה שאני באמת יודע את החומר, היא הסכימה לא להתייחס לציונים של התרגילים.
שני סיפורים לא מפורסמים 561741
כן, יש תשובות שעוברות מסמסטר לסמסטר.

לעיתים רחוקות קורה מקרה כמו שתיארת. הרבה יותר סביר שיש טעות בשיעורי בית שהמורה הכין בעצמו, רק משום שהושקעו בהם פחות זמן.

אבל אילו מקרי קצה - אי אפשר להתכחש לעובדה שלרוב המערכים המוכנים פשוט טובים יותר.
שני סיפורים לא מפורסמים 561743
אני לא נגד מערכי שיעור מוכנים והעברה של מערכים בין מורים, אני כמו מורים רבים אחרים עושים את זה, וגם ציינתי למעלה שלכל מקצוע יש אתר שמרכז חומרים למורים.

לדעתי ניתן להפחית את הצדדים השליליים של עבודה לפי מערכים מוכנים של שיעורים שלמים אם יהיה בנק של חלקי שיעור (modules) שהמורה יכול להרכיב מהם שיעור בעצמו. כך הוא יכול להתאים את הרמה של השיעור לכיתה ותוך כדי כך גם להתכונן לשיעור. זה גם יפחית במידה מסויימת את העברת שעורי הבית משנה לשנה.
שני סיפורים לא מפורסמים 561747
כאשר אני למדתי בטכניון, חלק ממעבדות הסטודנטים היו מתוחזקות (או אף מתוכננות) כה גרוע, שלא ניתן היה כלל להגיע למטרה בביצוע הניסויים. זכור לי במיוחד ניסוי במחליף חום שבו קריאת הטמפרטורה הייתה פחות רגישה מהפרש הטמפרטורות הצפוי על פי חישוב, מה שגרם לתוצאות אקראיות בניסוי.
שמעתי שמאז המצב השתפר. אני מקווה שהשמועות נכונות.

היו גם מעבדות טובות, כמו כימיה אנליטית שבה הציון ניתן על פי ההצלחה באנליזה - וניתן היה להצליח. למרות שהציוד היה מיושן, הוא היה מתאים למטרה.
שני סיפורים לא מפורסמים 561763
מה אנחנו לומדים על קורס שאתה מצליח בו כל כך בלי להזדקק בכלל להגיע להרצאות ולתרגולים?
שני סיפורים לא מפורסמים 561765
יותר משלומדים על הקורס לומדים על המרצה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים