|
||||
|
||||
אין לי כמובן שום עצה, אבל אני חושבת שמעצם היות חד הורית יש לך סיכוי טוב יותר לכך, כי הם לא ראו את המודל הרגיל. זה לא הכל, אבל אולי זו נקודת פתיחה טובה. |
|
||||
|
||||
אבל איפה הגיוון בהשפעה הנשית? תהיה לו רק דמות מפתח אחת, ללא השפעתה של הצד הנשי של האבא! |
|
||||
|
||||
למה באמת לא מגדלים יותר ילדים בקומונות? |
|
||||
|
||||
צודק, כתבתי בפזיזות. במחוז YUNNAN בסין יש חברה או שבט בשם NA שמודל המשפחה שלה מעניין: נשים וגברים אינם מתחתנים ואינם עוברים לגור יחד אלא ממשיכים לחיות בביתם בתוך תא מטרנלי. לאישה, כמו לגבר, יכולים להיות פרטנרים רבים למין. הילדים גדלים בתא המטרנלי יחד עם האם, ואחיה של האם משמשים כאבות. כאן, החל מאמצע העמוד, יש עוד פירוט על המודל המשפחתי הזה. בויקיפדיה מצאתי שבשנות 1970 הממשלה הסינית ביקשה לשים לזה סוף ולאלץ את השבט לעבור לתאי משפחה מונוגמיים. הותקנו תקנות שבני זוגות מתחלפים למין הם מחוץ לחוק, ואף קוצצה קצבת המזון לילדים שאינם יודעים לזהות מי אביהם. עם זאת התקנות האלה הוקלו בשנת 1981. http://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_marriages בסוף. יש הגיון במודל הזה, נראה שהוא נמנע מהמעקשים האינהרנטיים בחיי הנישואים, ומבטיח, על פניו, רמת אושר גבוהה יותר לכולם. |
|
||||
|
||||
מודל מרתק, אם כי מבחינה אבולוציונית, עדיף לגברים להשקיע את מירב משאביהם בנסיונות לשכב עם נשות השבט, ולא בטיפוח אחייניהם. רק אם נשות השבט יבחרו את בני זוגם לפי השקעתם באחיינים, יהיה זה מודל יציב. כמובן שגם ישנה הבעיה של עודף בנים/בנות במשפחה אחת. |
|
||||
|
||||
צפיתי בסרט התיעודי המלא על השבט בעלת המבנה המטראכלי. זה הולך ככה: הסבתא עומדת בראש המשפחה בבית מסוים. אחריה תבוא בתה הבכורה. האחים של הסבתא ושל הבת (והבן/ים שלה) יגורו כל חייהם באותו הבית. הם, מצידם, רשאים להתרועע עם בעלות בית אחרות, בנותיהן ונכדותיהן. בכל בית נשי כזה מוקצים חדרים נפרדים לחברותיו החפצות בקשרים מיניים. מזדמנים או קבועים. העיקרון המנחה את השיטה הוא שגברים ה"שייכים" לבית מסוים חוזרים אליו השכם בבוקר ולא נשארים בחדרה של המאהבת/אם ילדיהם. הדמות הגברית המרכזית עבור ילדי בית ספציפי היא האח/הדוד/ הדוד רבא. אבל תמיד האוטוריטה הראשית היא אישה. במקרה ויש יותר מבת אחת יוקמו מספר בתים בהתאם, והקרובים ממין זכר יגיעו להסכמה מי הולך לאיפה. כדי להימנע מבעיות גנטיות נשים מאותו הכפר מחליפות מידע על זהות אבות ילדיהם. הן בכלל מעדיפות כאבות גברים מכפרים אחרים, ועוד יותר טוב - עוברי אורח זרים. {היה קטע נוגע ללב בו הגיע מאהבה של הסבתא להלוויתה, והוא בעצם אבי הבת אלפא העכשווית, שעשה ימים ארוכים בדרך כדי לומר שלום אחרון. וכולם טיפלו בזקן המצומק בחיבה ובחום] התרשמתי מפניהן הקורנות ומהפתיחות המוחלטת של בנות/בני השבט שהסידור הזה עובד מצוין עבורם. |
|
||||
|
||||
"כדי להימנע מבעיות גנטיות..." האם הבחורה תודה שהיא שכבה עם החייט הצולע? ולא תגיד שהיא שכבה עם ה"קוורטרבק"? ובכלל האם אין זוגיות בכלל, כלומר, האם הקוורטרבק יכול לשכב עם חצי מהנשים ללא יצירת תרעומת? |
|
||||
|
||||
כאמור, רק צפיתי בסרט. לא מעורב בתהליך הפקתו ולתכנים שבו. |
|
||||
|
||||
אתה ודאי זוכר גם את פניו הקורנות של הבחור מסוף הסרט שפעל בניגוד למוסכמות והלך לבית אהובתו לבלות זמן עם בנו (ההבעה על פניו בסצנה הזאת אמרה הכל) ובדרך גם ביצע עבודות בנייה עבור בעלת הבית. |
|
||||
|
||||
לא זכרתי במדויק את הסצינה הספציפית הזאת. התרשמותי עומעמה באהדה גורפת למודל בלתי שגרתי לחיים כפי שאנו מכירים. |
|
||||
|
||||
תלוי בפרמטרים, לא? אם עקומת העלות-תועלת במאמץ לשכב עם נשים היא כזו שמאמץ גדול בהרבה לא יביא לך זיווגים רבים בהרבה, אז עדיף בכל זאת להשקיע באחיינים. לחילופין, עידון אפשרי ל"נשות השבט יבחרו את בני זוג[ן] לפי השקעתם באחיינים" היא שמאפיין אצל הגברים שגורם לנשים לרצות לשכב איתן נמצא במקרה בקורלציה עם השקעה באחיינים. נניח, "נחמדות". (ועוד יותר טוב עם הקורלציה היא לא במקרה. נניח, "נחמדות". אבל בכל מקרה היא בהכרח צריכה להיות ידועה לבני השבט.) |
|
||||
|
||||
צודק. הבעיה עם קורלציה שאפשר לשבור אותה. גבר יכול להיות נחמד אך לא משקיע, או נחמד רק במצבים מסויימים. כדי למנוע עידוד של התופעה, עדיף למדוד את המטרה ולא מה שנמצא בקורלציה. |
|
||||
|
||||
ב"הארץ" של שישי מוזכר (עוד?) שבט סיני עם סידורים דומים, אבל עם שם אחר: מוסאו. (מה הולך שם, בסין?) "אורח חיים אלטרנטיבי מוצאים החוקרים בשבט מוסאו הסיני: 56,000 איש שחיים על גדות נהר הלוגו, ומאפשרים אוטונומיה מינית לנשים וגברים כאחד. בני מוסאו אינם מתחתנים, לפחות לא במובן המערבי של המושג. כשנערה מגיעה לגיל 13, היא מקבלת לשימושה חדר שינה שנפתח גם לחצר הפנימית של בית המשפחה וגם לרחוב דרך דלת נפרדת, ובתוכו היא נהנית מאוטונומיה מינית מוחלטת. איש אינו מפקח על היוצאים ובאים אל חדרה, וקנאה מינית נחשבת לאגרסיבית ולא הולמת. את הילדים שנולדים מאותן הרפתקאות ליליות מגדלת כל המשפחה, כשהדודים נושאים באחריות ההורית." |
|
||||
|
||||
לא רק איזכור השבט הסיני נוגע כאן לנושאים שעסקנו בהם כאן בשבוע האחרון. נדנוד אחרון: ד"ר גרינגוז מרואיין בסוף הכתבה כנציג תאוריית האבולוציה. הוא נותן את התשובה הסטנדרטית שלו בהגנת התיאוריה הדרוויניסטית מבלי להתייחס לדבר מטיעוני הכותבים והדוברים1. אני שוב מצרה על כך שלא נחשפתי לנציג מאתגר יותר של האסכולה. 1 מתקבל על הדעת שהוא אינו מכיר את הטיעונים והטוענים, ובכלל פנו אליו ברגע האחרון בטלפון. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |