|
||||
|
||||
לבחון את מדיניות ביקורי הרמטכ"ל במשפחות שכולות ובלוויות. למשל, האם המדיניות הקיימת - הרמטכ"ל מבקר אם מדובר בטרגדיה שמצטלמת טוב\מלאה באירוניה\קשורה לחיל האוויר - היא הוגנת כלפי כל מיני חיילים שקיפחו את חייהם בדרך קצת פחות זוהרת (וכן, חלקם גם לא היו הראשונים מאותה משפחה ליפול). |
|
||||
|
||||
העיתונאים מצלמים את הרמטכ"ל מבקר אם מדובר בטרגדיה שמצטלמת היטב וגו'. לגבי משפחת רמון: אם היו בוחרים לא להיות נוכחים שם זו גם היתה אמירה. משפחת רמון אינה בהכרח קנה־מידה טוב לדיון הזה. מה שקרה לאילן רמון חורג מצה"ל למרות היותו חייל (קצין, טייס) |
|
||||
|
||||
כלומר, הרמטכ"ל מגיע לכל לוויה צבאית? אם כן, זהו חידוש עבורי. |
|
||||
|
||||
אולי כן, אולי לא, זה לא משנה. נאיבי קצת לצפות מהרמטכ''ל להגיע לכל לוויה, ונאיבי עוד יותר לצפות שהוא לא יגיע ללוויה כזו שראש הממשלה ושר הבטחון מגיעים אליה ושהציבור מצפה לראות אותו בה רק משום שיש לוויות אחרות שאליהן הוא לא מגיע. הייתי מצפה ממנו בשגרה להגיע לכל משפחה שיושבת שבעה, אבל גם אם זה לא תמיד מתאפשר לא הייתי מתרגש. |
|
||||
|
||||
יפה, אתה רק חושף את עומק הבעיה - ראש הממשלה ושר הביטחון הגיעו ללוויה, וגרוע מכך, ישיבת הממשלה נפתחה בדקה דומייה וראש הממשלה הכריז שמדובר ביום אבל לאומי. אתה צודק, אם הממשלה נכנסת לפסטיבל המוות הפופוליסטי הזה, הרמטכ''ל בוודאי שאינו יכול להעדר ממנו. השאלה היא, מלכתחילה, מדוע דמו של אסף רמון כ''כ סמוק יותר מדמו של אותו טנקיסט שהתהפך לפני כמה חודשים בגולן, ולמרבה הבושה אני אפילו לא זוכר את שמו. כמובן, אני יודע את התשובה - כי היתה כאן טרגדיה שמצטלמת נהדר, כי היתה כאן אירוניה מהסרטים. מהתקשורת אני לא מצפה מהרבה, אבל במדינה האוטופית וככל הנראה הדמיונית שלי, מותר לצפות מהרשויות לקצת יותר. |
|
||||
|
||||
אין מה לעשות, ככה זה. למה היה פסטיבל בארה"ב סביב פטירתו של טד קנדי? לא כל סנטור ותיק היה זוכה לכבוד הזה. אבל טבעה של עתונות הוא לבנות גבורים ושושלות ולהפוך כל צרוף מקרים טראגי לארוע על גבול המיסטי, וטבעם של פוליטיקאים (בפרט כאלה שעומדים לבחירה מדי פעם אבל לא רק הם) לקושש קצת פופולריות דרך שותפות בארועים כאלה (או להמנע מנפילת פופולריות עקב אי-השתתפות בהם). לצפות למשהו אחר יהיה על אנושי; יותר מזה, כיוון שאלה הן הציפיות של רוב הציבור מנבחריו זה אפילו יהיה פוגעני במידה מסוימת. אגב, אני לא בטוח שהדבר הזה משחק לטובת המשפחות של הנופלים המפורסמים; במבט לאחור מאד יכול להיות שטווח זמן של כמה שנים הן היו מעדיפות שאף אחד לא יזכור את השמות של יקיריהן, לא יזהה אותן ברחוב, לא יצפה מהן לעמוד בסטנדרטים בלתי-אפשריים של דימויי "אלמנת הגיבור", "בן הגיבור", "אם הגיבור" וכו'. |
|
||||
|
||||
אפרופו אוילות תקשורתית, אני מתחיל להבין את הפופולריות הגדולה של שיח הטוקבאקים בישראל. ממש מתחשק למלא חבית גדולה בגידופים ואיחולי בלע ולהפוך אותה על ראשם של חבורת האוילים התקשורתיים ואוסף הנבחרים הנגרר אחריהם כמו עיזים סומות אחר המשכוכית. מי הם אותם אוילים ילדותיים בתקשורת שהעלו את ההצעה המנובלת והנבזית לקחת מן המשפחות השכולות את הזכות לפטור את בניהן משרות קרבי? אם מישהו צרה עינו בזכות אלמנטרית זו של המשפחות השכולות, אומר לו שמדינת ישראל נכשלת בצורה כרונית ומתמשכת בתיגמול ראוי של משרתי זרועות הביטחון שלה. מדוע יעלה מישהו על דעתו לשלול את הזכות היתר המינימלית הזו הניתנת לאלה שנתנו יותר מאחרים? יותר סביר מכך הוא שהכוונה היתה לפטור את כל בני המשפחות השכולות משירות קרבי באופן מנהלי ומנדטורי, בלא להניח את הדבר לשיקול הדעת של המשפחות עצמם. והרי לך כוונה חמורה עוד יותר. מבלי להזכיר את הנזק האיכותי העמוק שיגרם לכוחו של צה"ל, די לציין שמדינה שאינה מצטיינת בחלוקת הטבות לגיטימיות למי שראוי להם, סופה שהיא מעניקה להם הטבות לא לגיטימיות. היותה של משפחה שכולה, אינה שמה אותה בחזקת שוטה וקטן שאינו אחראי למעשיו הנתון לחסותה של המדינה המתחזה להיות לא מוסד חברתי-הסכמי אלא אם חנונה וחסודה הדואגת שיקיריה לא יצאו לגשם בלי סוודר חם. החל ממשפחתו של חלל צה"ל הסבורה שזה מקנה לה את הזכות להתנחל בניגוד למדיניות הממשלה וכלה בדרוזים הגוזלים את אדמות המדינה בחסות השכול, נראה שמישהו מאבד כאן את גבולות ההגיון. זכותם של אלו ששילמו את מלוא המחיר של חירות וביטחון ישראל היא לצפות מן המדינה ליחס מיוחד ולהעדפה מפצה. אין זו זכותם לצפות מן המדינה להיכנס לנעליהם ולהחליט במקומם את החלטותיהם הקשות. "ואם-אמור יאמר, העבד, אהבתי את-אדוני, את-אשתי ואת-בניי; לא אצא, חופשי. ו והגישו אדוניו, אל-האלוהים, והגישו אל-הדלת, או אל-המזוזה; ורצע אדוניו את-אוזנו במרצע, ועבדו לעולם." |
|
||||
|
||||
לא ברור על מה אתה זועם. מדובר בוועדה שתמליץ על הליך מסודר של גיוס קרובים מדרגה ראשונה של חייל שנפל בעת שירותו הצבאי. ייתכן שהיא תמליץ רק להסדיר את המצב שכבר קיים ממילא, וייתכן אחרת. ומה עניין טוקבקיסטים לכאן? פוליטיקאים הם פופוליסטים ואופורטוניסטים בדרך כלל, אין בזה כל חידוש, וההתנפלות של הפוליטיקאים על זכרו של אסף רמון (בכל מיני שיטות וצורות) אינה יוצאת מכלל זה. |
|
||||
|
||||
האם "ועדה" יכולה להחליט כאן יותר טוב מהמשפחה? מה יקרה אם הועדה תחליט בניגוד לרצון המשפחה? |
|
||||
|
||||
הועדה אמורה להחליט על נוהל עתידי, לא על עתידו של מגויס ספציפי. |
|
||||
|
||||
אולי הזעם שלי הוא זעם יחסי. הבט/הביטי מה קורה בארה"ב בעניין רפורמת ביטוחי הבריאות. האמריקאים (כולל נציגים דמוקרטיים בעלי משקל) ניצבים על רגליהם האחוריות כדי לחסום רפורמה שהיא נחוצה לכל הדעות ובלבד שהממשל לא יקח לעצמו זכויות השייכות לפרט. ומה אצלנו? כמה משפחות שכולות שלא מתחשק להן לעמוד בפני הנדנודים וההצקות של בניהן, וזו סיבה מספיקה בעיני מישהו כדי שהשלטון יתפקד כחומה בצורה מסביב להורים במחלוקות משפחתיות. אפשר לפרוש כאן מסכת שלמה של השלכות בעייתיות שיש לצעד כזה. אסתפק בשתיים בלבד: א. לפי ההגיון השלטוני הזה, עדיף קודם כל לאסור נהיגה ברכב פרטי לפני גיל 21 ואולי גם להחיל עוצר בית על בני הנוער בשעות החשיכה. ב. יתכן שאני רואה צל הרים כהרים, אך האם אי אפשר לראות בצעד הזה חלק מן המסע הפוסט-ציוני? הורים שכולים המאפשרים לילדיהם לשרת ביחידות קרביות מוצגים כאן כמסכנים חסרי-דעת וחלושי-אופי שאינם מסוגלים לעמוד בפני צאצאיהם הצעירים. |
|
||||
|
||||
סליחה שאני מתקטנן, אבל אתה לא היחיד: הטרגדיה הזו לא מטצלמת טוב בכלל - מה כבר אפשר לצלם כאן, את רונה רמון? - היא מסתפרת מצוין. גם בעולם שבו תקשורת ההמונים היא טקסטואלית בלבד זה היה מושך. |
|
||||
|
||||
אמנם לא קיפחתי את חיי, אבל קשה לי לראות איך ביקור של הרמטכ''ל בבית הורי אחרי שאקפח את חיי תשפר במשהו את מצבם (ועל אחת כמה וכמה, את מצבי) ולכן קשה לי לראות איך ביקור של הרמטכ''ל בבית אחד ולא בבית שני הוא לא הוגן כלפי בצורה כלשהי (אם כבר, הוא לא הוגן כלפי המשפחה המבוקרת, אבל אני מקוה ששואלים אותם לפני זה). |
|
||||
|
||||
כולנו יודעים מיהו סרן אסף רמון ז"ל, בנו של סלבריטי ישראלי ז"ל. אבל מי הם סרן מתן אסא וסג"מ אילן כרמי? ולמה לא עמדה הממשלה דקה לזכרם? העברת נוהל סלבריטי מהתקשורת למערכת האבל וההנצחה הצה"לית היא צעד מעורר דחייה וגועל. |
|
||||
|
||||
והדקת דומיה הזאת עזרה לו במשהו? עזרה לאוהביו? אז הממשלה עמדה דקת דומיה, סו פאקינג ואט? נולדת אתמול? כבר מזמן יש סלברטיז בשכול ובשואה, כולם יודעים מי היתה אנה פראנק ומי היה טרומפלדור, אין כאן שום דבר חדש במיוחד. |
|
||||
|
||||
יש הבדל בין כולם יודעים מיהי אנה פרנק לבין דקה דומיה לזכרה תוך התעלמות מכל השאר. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא ''מתעלם מהשאר''. |
|
||||
|
||||
אתה קצת מתבלבל. לי ספציפית דקת הדומייה לא היתה עוזרת. אבל אין לי שום ספק שבעומדם דקה דומייה, משוכנעים הנבחרים שהם *כן* עוזרים למישהו, אולי למשפחה. בוודאי שבביקור הרמטכ"ל יש נחמה למשפחה. אני מאמין שביקור הרמטכ"ל היה עוזר להרבה משפחות (אתה יודע מה? אפילו משפחה צינית וסמלית כמו שלי היתה שואבת עידוד מגודל המעמד) ובהחלט יש כאן איפה ואיפה. סו פאקינג וואט? אפשר לחשוב מה אני פאקינג עושה, כולה כותב תגובה באתר שכוח אל ונטול ריטינג. בל נהיה דרמטיים מדי. אבל כן, היחס הכ"כ לא שווה בין דם לדם על סמך הקריטריונים הכי פחות נכונים בעיני מפריע לי, והוא בוודאי לא סממן לחברה בריאה. |
|
||||
|
||||
השרים שלנו לא טפשים, טוב, לא עד כדי כך, על מנת לחשוב שבעמידה שלהם הם עוזרים למישהו. גם כשאתה עומד ביום הזיכרון אתה, אני מקווה, לא חושב שאתה עוזר למישהו. לא כל מה שאנחנו עושים אנחנו עושים על מנת לעזור לאחרים. במה הביקור של הרמטכ"ל היה עוזר למשפחות? אתה באמת חושב שהמשפחה שלך היתה שואבת עידוד מהמעמד? אני מאמין שבמקרה של המשפחה שלי, אם לא מדובר בחבר משפחה, זה היה רק מרגיז אותנו, ואם היה מדובר בביקור על מנת לצאת ידי חובה, זה בכלל היה מעליב. כשאדם צעיר, בריא ואהוב מת, הדבר האחרון שאתה צריך זה ביקור של הרמטכ"ל. אם היו, נגיד, נותנים קצבאות שונות, הייתי מבין אותך. אבל, הדרישה שלך מגוחכת. מה שאתה טוען זה שהרמטכ"ל לא יבקר אף משפחה או שהוא יבקר את כולן. ובכולן הוא צריך לשהות, אני מניח, זמן זהה, ולהגיד, כמובן, בדיוק את אותן הדברים. אחרת זה יחס לא שווה. אתה לא רואה את האבסורד. הרמטכ"ל הוא גם אדם, ויכול לבקר את מי שהוא רוצה בלי שתסיק מסקנות מגוחכות לגבי מי שהוא לא ביקר. ולגבי החברה הבריאה, בשום חברה בעולם מפקדי הצבא לא מבקרים בבתי כל משפחות החללים. ביום שזה יהיה הסממן היחיד לחולי של החברה שלנו, אני אשמח. |
|
||||
|
||||
אני רוצה שהקריטריונים יהיו אחרים. למשל, הייתי מבין אם הרמטכ"ל היה מבקר בביתו של סרן רועי קליין ז"ל, אם אני זוכר את השם (הגם שבית זה במאחז לא חוקי). כי בכל זאת, מפקד שקופץ על רימון זה לא כמו אדם שנופל בתאונה. כנ"ל לגבי משפחת נתניהו אחרי מבצע אנטבה. הייתי מבין אם רמטכ"ל היה מבקר אצל משפחת גרנשטיין לאחר שתא"ל ארז גרנשטיין נהרג ממטען צד. אתה יודע מה? גם ביקור רמטכ"ל בבית משפחת רמון אחרי מותו של האב, אילן, היה נראה לי הגיוני. באופן כללי, כמובן, הייתי מעדיף שלא תהיה איפה ואיפה כלל. אבל אתה צודק, והדרישה שלי אולי קצת אבסורדית. אז אם כך, אני מוכן לקבל שהרמטכ"ל יבקר בבתים של נופלים שעומד מאחוריהם סיפור גבורה עליו ניתן ילדים לחנך, אני מוכן לקבל ביקור רמטכ"ל בבית משפחה של אדם שנתן את כל חייו לצבא והגיע לדרגה מאוד גבוהה. אני לא מוכן לקבל שהקריטריון יהיה שיוך משפחתי ו\או מידת הסקסיות של המוות. אגב, אם אני לבד, אני לא עומד בצפירות. לא ביום הזיכרון ולא ביום השואה. אני מקווה שתוכל להמשיך לדון עימי גם אח"כ. |
|
||||
|
||||
ואני מוכן לתת לרמטכ''ל להחליט לבד את מי הוא מתכוון לבקר. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאסטרונאוט זה כן שאיפה שכדאי לחנך ילדים לאורה. אני גם חושב שאדם שהתנדב לשרת שירות קרבי והתנדב לקבע הוא כן דמות שסביר שרמטכ''ל יראה כחיובית. חוץ מזה, אין לי בעיה מיוחדת אם הרמטכ''ל ילך לאיזה בית שהוא רוצה כל זמן שהמארחים מעוניינים בזה. |
|
||||
|
||||
כל סג''מ בתותחנים ושריון הוא אדם שהתנדב לשרת שירות קרבי והתנדב לקבע. כן, יש הרבה בנים יחידים או בנים למשפחה שכולה שמתגייסים לקרבי. יש הרבה שממשיכים לקצונה, וחלקם מתים. סביב אף אחד מהם לא עושים פסטיבל כזה, כי לא יעזור, הסיבה היא שהמוות של אסף רמון היה יותר סקסי ואירוני. לי, כפי שהבהרתי, יש בעיה עם זה שהרמטכ''ל קובע שטייסים שווים יותר מתותחנים, ובנים של אסטרונאוטים שווים יותר מבנים של מסעודה משדרות. |
|
||||
|
||||
בין הקריטריונים שאתה מוכן לפרגן לרמטכ"ל, מה עם "הרוג בן למשפחה שכולה" (אני לא יודע האם אילן רמון נחשב לחלל מערכות ישראל, אבל הוא בטח לפחות מקרה גבולי)? האם אתה יודע על חלל צה"ל "פושט" ממשפחה שכולה שהרמטכ"ל לא ביקר? |
|
||||
|
||||
ודאי שהוא נחשב לחלל מערכות ישראל. השליחות הוטלה עליו ע''י ממשלת ישראל בהיותו חייל. |
|
||||
|
||||
אילן רמון הוא סמל לאומי. מותו של בנו בצורה שמזכירה את מותו של האב מחרידה במקצת. אם אתה חושב שמדובר על העדפת סלבריטאים: יורם איתן: נהרג בשנת 1981 בשל תקלה במטוסו: גיל עברי: עוד טייס שנהרג בתאונה: לא עולות בראשי כרגע דוגמאות נוספות. |
|
||||
|
||||
יונתן בגין, נהרג בשנת 2000 בתאונת טיסה. |
|
||||
|
||||
למה אילן רמון הוא סמל לאומי? מה הוא מסמל? |
|
||||
|
||||
האסטרונאוט הישראלי הראשון, כמו האס' הסיני או האמריקאי הראשון, הוא דמות שמייצגת פן מסויים של לאומיות, הוא מייצג בכשרונותיו ובכישוריו אותנו בשיאנו. כמובן שחתני פרס נובל שלנו מייצגים שיאים הרבה יותר חשובים וקשים להשגה, אבל סולמות החשיבות והסמליות היום הם תקשורתיים בעיקר, ותגליות בתחומי החלבון התאי לא עוברים מספיק טוב בתקשורת. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה שום גאווה לאומית בכיבוש החלל. למעשה אני לא בטוחה איזה דבר טוב יצא אי פעם מנאס''א, מלבד הסיליקון לאיטום. |
|
||||
|
||||
הסיליקון במעגלים מודפסים, GPS, תקשורת לוויינית, חיזוי מזג אויר, זיהוי נזקים אקלימיים... פתאום קלטתי שיש סיכוי רב שאני משוחחת עם טרולית. עם שאר הקוראים הסליחה. |
|
||||
|
||||
הטיסות המאוישות לחלל גבו הון הן בחיי אדם הן כסף והן דלק וזיהום סביבתי ובתמורה הם הביאו תגליות מדעיות שלא שוות פרומיל מההשקעה ורובם היו יכולות להתבצע באמצעים אחרים(בעיקר רובוטים). הדבר היחיד שהם כן הביאו הוא אכן גאוה לאומית ותקציבים שלא בטוח שהיו מגיעים למדע אחרת. |
|
||||
|
||||
כמה אנשים נהרגו בטיסות לחלל? בתור השוואה: כמה אנשים נהרגו רק באסון ההינדנבורג (ספינת אוויר) [ויקיפדיה]? כמה זיהום נגרם בטיסות לחלל? בתור השוואה: כמה זיהום נגרם בטיסות מסחריות? בשיגור לוויני תקשורת? להתבצע ע"י רובוטים? וכשתהיה תקלה (הרי תהיה) - איך נתקן אותה? הטיסות הראשונות לחלל (תוכנית אפולו) היו בשנות השישים והשבעים. במקביל להם נשלחו גם חלליות לא מאוישות לחלקים אחרים של מערכת השמש. לאחר מכן השתנתה התוכנית: שהיה ארוכה בחלל ("מעבדת חלל") ומעבורות חלל. השהיה הארוכה יותר מאפשרת עריכת ניסויים רבים הרבה יותר. |
|
||||
|
||||
1) כמה אנשים נהרגו בטיסות לחלל? כמה אנשים נהרגו בטיסות לחלל? נכון ליוני 2004, לפחות 18 טייסי חלל נהרגו במהלך משימות בחלל, ולפחות עשרה נוספים נהרגו במהלך אימונים בכדור הארץ. מתוך טייס חלל [ויקיפדיה] 2) בתור השוואה: כמה אנשים נהרגו רק באסון ההינדנבורג (ספינת אוויר) [ויקיפדיה]? הייתי באמת רוצה לנצל במה זאת ולקרוא לאנשים להפסיק לסוע בספינות אויר,חברים, זה מסוכן! 3) כמה זיהום נגרם בטיסות לחלל? בתור השוואה: כמה זיהום נגרם בטיסות מסחריות? בשיגור לוויני תקשורת? גם טיסות מסחריות הם בעיתיות ההבדל הוא שטיסות מסחריות נעשות על ידי אנשים פרטיים ובאמצעות כסף פרטי. הייתי מעונין לעורר מודעות לנושא אך בסופו של דבר זה שיקול פרטי של כל אחד. 4)להתבצע ע"י רובוטים? וכשתהיה תקלה (הרי תהיה) - איך נתקן אותה? חלק מחקר החלל מתבצע כבר כעת על ידי רובוטים, ולשלוח רובוטים ספייר תמיד יותר זול(מכל הבחינות) מאשר לשלוח מישהו שיתקן רובוטים 5)הטיסות הראשונות לחלל (תוכנית אפולו) היו בשנות השישים והשבעים. במקביל להם נשלחו גם חלליות לא מאוישות לחלקים אחרים של מערכת השמש. אם מסתכלים משנות השמונים והלאה התועלת היחסית אפילו עוד לאחר מכן השתנתה התוכנית: שהיה ארוכה בחלל ("מעבדת חלל") ומעבורות חלל. השהיה הארוכה יותר מאפשרת עריכת ניסויים רבים הרבה יותר. יותר מתגמדת.לדוגמה אפולו הראשונה היתה צעד בחזית המחשוב היום הבעיות שבחזית המחשוב הם אחרות לגמרי. |
|
||||
|
||||
1+2) בסה"כ 28 אנשים. בשנות התעופה הראשונות נהרגו הרבה יותר אנשים. 36 נהרגו רק בהתפוצצות ה"הינדנבורג". בסופו של דבר יש לנו כיום הבנה טובה בהרבה של התעופה ואפשרות לטוס בצורה נוחה ובטוחה יותר. 3) כמות הזיהום הזו עדיין זניחה יחסית למה שמגיע מהתחבורה בכבישים. 4) שליחה של יותר רובוטים לחלל עולה הרבה יותר כסף (יותר שיגורים) ויוצרת יותר זיהום. 5) מחשוב כבר הפך לדבר יום־יומי. אז מה? יש בעיות מעניינות אחרות. |
|
||||
|
||||
3) זניח זה לא תירוץ. גם הזיהום של ישראל זניח יחסית לעולם(ובאמת היה איזה ח"כ גאון שאמר שישראל לא צריכה להפחית את זיהום האויר עקב כך) עדיין הייתי מעונין להפחיתו. 4) בשיגור אחד אפשר לשגר המון רובוטים. 5) מחשוב הוא ממש לא דבר יוםיומי בחזית המחקר יש המון בעיות הנוגעות למחשוב. |
|
||||
|
||||
3) אם המחיר הוא שלא יהיו לך לווינים כדי לקבל תמונה עדכנית על המצב: לי די ברור במה אני בוחר. 4) בכל שיגור אתה מגלה תקלות חדשות מהשיגור הקודם. |
|
||||
|
||||
3) אני דיברתי רק על טיסות מאוישות. 4) כמות התקלות הוא נמוך(תחשוב כמה רובוטים נשלחו למאדים וכמה עובדים). וחוץ מזה יותר זול לשלוח רובוט חדש, מלשלוח אדם שיתקן את הישן. |
|
||||
|
||||
כל רובוט הוא טיסה חדשה וזיהום נוסף. אם היה כ"כ פשוט לבנות רובוט כזה, למה לא בנו רובוט שיתקן את האבל? |
|
||||
|
||||
1)כל רובוט הוא טיסה חדשה וזיהום נוסף. והאדם שמתקן את הרובוט הישן זה לא טיסה? 2)אם היה כ"כ פשוט לבנות רובוט כזה, למה לא בנו רובוט שיתקן את האבל? קודם כל הרי שולחים אותם למשימות כל כך מטופשות שבטח המשימה הזאת לא תגרום להם לבטל. בטח אמרו להם:קודם תעשו את הניסוי ששלחו לנו כיתה ד' מבית ספר רננים, בסוף תעשו ריקוד בשביל הטלויזיה ובאמצע תתקנו את האבל. וחוץ מזה גם אם חייבים לשלוח אדם אחד למה שולחים כל כך הרבה כל טיסה? זה באמת נראה שחוץ מהווי הם לא עושים כלום. |
|
||||
|
||||
פיקוד האוויר האסטרטגי האמריקאי מנהל מעקב אחרי כ 18000 לווינים ושאריות לווינים בחלל המקיפות את כ"א במהירויות של 28000 קמ"ש שמסכנים את יכולת הפעולה באזורי החלל הקרובים לכ"א. |
|
||||
|
||||
אבל הלווינים הללו הם ברובם שאריות מפעילויות מועילות (צבאיות1 ואזרחיות) 1 לצורך העניין יישומים צבאיים הם יישומים מועילים (למישהו בשטח) להבדיל מסתם משהו שעוזר לגאווה הלאומית. |
|
||||
|
||||
נו, באמת. מספיק להטיל ספק בסדר העדיפויות של חקר החלל וכבר הופכים כאן לטרול? |
|
||||
|
||||
לא - האזכור של הסיליקון (לאיטום) נחשד בעיני כרמיזה שהדוברת מכירה את הדחיפה שנתנה תוכנית אפולו לתחום המעגלים המשולבים, מבוססי הסיליקון. |
|
||||
|
||||
לחכימא ברמיזה ולשטיא בכורמיזא: לי הפסיכואנליזה לא הועילה, לא הזיזה הבו לי טיפה של בריזה או אברח מכאן, אבריזה! לי אקח עלמה עליזה ואפליגה לי פאריזה סוד אמתיק עם מונה ליזה ומשם למגדל פיזה ועל פירמידות גיזה אטפס, ארהיב, אעיזה מה סופה של זו הקריזה, לא אדע - נפשי בי פזיזה, אך דברי בזאת אכריזה: תם קיש-קיש, שלא אפריזה |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
שתיכן לבד? את מפריזה כחו אותי איתכן פריזה כי גם לערבות סיביר גיזה וווינה עדיף להביא את הבאגט ולא רק גבינה |
|
||||
|
||||
כדרך חשמנים מעת לעת, לחשמן זה לא יזיזה לצלם שם על הסט אותי ואת עלמה *עליזה* קופצות קצת על מגדל בפיזה - אבל *באגט*? - הרי זו כבר עילה לגט! |
|
||||
|
||||
החשמן שנשמע קצת חסר תזוזה לא יצפה לכזו תעוזה מי כמוני יודע בתנועה עדנותית מקל להחביא בקיפלי חצאית מיני אפנתית מחד לא תוותרנה על המוט ומאיד נתראה כשלוש עלמות! |
|
||||
|
||||
אל תזלזל בגבורת חשמנים חשמנים, זה ידוע - דווקא בני אונים, בשיגול עלמות אינם בררנים (ויש טוענים שהם גם בני זנונים, ולצאן מרעיתם מרבים הם בנים) ואגרוף החשמן עוד ימיט פה מיתה או לפחות מביציך יכין חביתה |
|
||||
|
||||
על פי עיתונים (שאינם ותיקאנים) מבכרים החשמנים ואף ההגמונים דווקא בנים. |
|
||||
|
||||
זה מה שקורה בכנסיות כיום יותר מאשר בעבר. אולי אלה שמגיעים למערכת הזאת הם אלה שמרגישים דחויים במקומות אחרים והם יודעים מראש שבכנסיה יש כבר בעלי נטיות כמוהם, כך שזאת מין מעגליות שמזינה את עצמה ונמשכת הלאה והלאה. בעבר היו ידועים דוקא אנשי הכנסיה וראשי הכנסיה כמושחתים עם נשים יותר מאשר עם גברים, למשל האפיפיור אלכסנדר השישי. |
|
||||
|
||||
ובמילותיו של כריסטופר היצ'נס: No child's behind left (פאראפרזה על התוכנית No child left behind). |
|
||||
|
||||
חריזה חלשה, משקל די פתטי אתה, כך קיויתי, אינך נעלב אך לאור חולשתך בתחום הפואטי עדיף שכבשים יתרכזו בחלב. |
|
||||
|
||||
בסדר, עוד כמה דברים חוץ מהסיליקון לאיטום. אי אפשר היה להגיע לתגליות גדולות כאלה בלי שהמטרה הסופית תהיה חקר החלל? אם תקציבי הענק האלו היו מופנים למוסדות אקדמיים שהם אלו האמורים לקדם את המדע, בלי איזה מטרה מפוקפקת של כיבוש החלל? בימים אלו מדברים על פיצוץ שרוצים לבצע בירח למטרה מדעית כלשהיא. מי נותן את הזכות לנאס"א ליצור נזק כזה? הדוגמאות של ניצול משאבי כדור הארץ עד תום לא לימדו אף אחד כלום? |
|
||||
|
||||
על איזה פיצוץ מדובר? חקר החלל הוא, במובן הזה, סוג של מחקר בסיסי. |
|
||||
|
||||
הדוגמאות של ניצול משאבי כדור הארץ עד תום לא לימדו אף אחד כלום? להפך גוטה. ניצול משאבינו עדם תם לימד אותנו שצריך להתפשט ולנצל משאבים במקומות אחרים. כמו שאומרים: Earth First! We'll strip mine the other planets later. |
|
||||
|
||||
את באמת מודאגת מנזק שייגרם לירח כתוצאה מפיצוץ של קצת חומר נפץ על פניו? כל פגיעת מטאוריט קטן גורמת הרבה יותר "נזק" (מושג משונה בהתייחס לירח, אבל שיהיה) ונראה שהירח מצליח לעמוד בו בגבורה. ככל הנראה הגבינה ממנה הוא עשוי היא מסוג הגבינות הקשות. |
|
||||
|
||||
כן, ככה גם חשבו ששאבו קצת מים, וזיהמו קצת את הנחל, וחצבו קצת מחצבים מהאדמה וזיהמו קצת את האוויר. למה להתחיל עם זה מלכתחילה? מי קובע כמה זה קצת חומר נפץ? |
|
||||
|
||||
את המים ששאבו יתפילו, ואת הזיהום ינקו, ואת המחצבים שכילו על כדה''א יפיקו מכוכבי לכת אחרים, ואת הסרטן שנגרם משאיפת אויר מזוהם -- גם אותו ירפאו יום אחד. לא להכנס לפאניקה. שום דבר לא נצחי -- הדינמיקה האנושית על כדה''א היא רק אחת מן הדינמיקות, וככל הנראה רחוקה מלהיות המשפיעה ביניהן (שווה להציץ למשל בקורלציה הגבוהה בין הטמפ' על כדה''א ועוצמת הסערות הסולריות על השמש, אל מול הקורלציה הכמעט בלתי קיימת לריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה). אז נכון, לא צריך להרוס ללא סיבה, ולנהוג בחוסר אחריות -- אבל גם הקפאה של המדע הסקרן וההרפתקני (וגם המסוכן לעיתים) הוא צעד שכולו שמרנות ופחדנות. מי שרוצה לחזור לתקופת האבן, שיבושם לו -- רק שיהיה ישר ולא צבוע. אני עדיין לא פגשתי אף לא אדם אחד בתקופתנו שמוכן לוותר לחלוטין על מותרות החיים המודרניים. |
|
||||
|
||||
בתקופת האבן אנשים עבדו רק 17 שעות בשבוע. בשאר הזמן הם נמנמו בשמש, שיחקו בעצמות, ופלו כינים. אני לא רואה במה החיים שלהם פחות טובים משלי שבהם אני נאלצת לעבוד ארבעים שעות בשבוע כדי שיהיה לי מה לאכול. אז נכון שלא הייתי שורדת היום אם הייתי צריכה ללקט לעצמי את המזון, אבל אני לא בטוחה שלהולד מראש לחיים כאלה זאת אופציה רעה. |
|
||||
|
||||
17 שעות? איך בדיוק מדדו את זה? |
|
||||
|
||||
עם שעון חצץ. |
|
||||
|
||||
ההערכות מתבססות על מה שנמדד אצל שבטים נידחים של לקטים-ציידים בימינו אנו. מעניין שלא מזכירים בהקשר הזה את המוני האנשים בעולם המערבי שלא עובדים אפילו שעה בשבוע וזוכים לחיים טובים יותר משל הצייד הקדמון הממוצע. |
|
||||
|
||||
הרי לא היו להם שעונים בתקופת האבן. |
|
||||
|
||||
עם מטוטלת באורך של מטר! |
|
||||
|
||||
אפרופו שעונים, מישהו כאן יודע מתי ואיפה התחילה חלוקת היום/יממה לשעות? והשעות לדקות? |
|
||||
|
||||
לבבלים היתה אובססיה לשש (שישים דקות, שישים שניות, 24 שעות, 360 מעלות...) היסטוריונים משערים שהרוזן רוגן היה מתמטיקאי בבלי בעברו. |
|
||||
|
||||
יותר נכון להגיד שהיה להם אובססיה למספרים שמתחלקים לכמה שיותר מספרים קטנים. לדוגמה הפירוק לגורמים של 360 הוא 2*2*2*3*3*5 מה שאומר שהוא מתחלק לכל מספר בין 1 ל10 לא כולל 7. ובקשר ל24 לא בטוח לגבי הבבלים אבל ליהודים בתקופת הגמרא לא היו 24 שעות. ביום היו 12 שעות(היום אנחנו קוראים להם זמניות) ובלילה היה להם משמרות, יש מחלוקת אם 3 או 4 אבל בטח לא 12. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע בדיוק, אבל השבוע היא יחידת זמן שקדמה קצת במעט לבבלים. זוהי יחידת זמן לא "טבעית". לאכדים היה מחזור פולחני של שבעה ימים וזהו כנראה המקור למספר 7 שמופיע כיחידת מחזור בסיסית בלוח השנה העברי. או ליתר דיוק: הופיע בעבר הרבה יותר. ספר ששימר את החלוקה הזו, ככל הנראה נקודת השקפתם של כהנים בימי בית שני, הוא ספר היובלים [ויקיפדיה]. אצלו גם השנים מתחלקות לשביעיות ("שבועות") ויובלים (שבעה שבועות ועוד שנה, ממש כמו שהשנה היא ארבע "עונות" של 13 שבועות ועוד יום). חג שבועות נחגג שבעה שבועות לאחר פסח. חגי תשרי הם בחודש השביעי. ישנם שבעה חגים (ליתר דיוק: בלוח הכהני היו חגים נוספים, חלקם הומרו מועדים אחרים). (ובקשר למה ששאלת: אני לא יודע אבל הדודה טוענת שהיא יודעת ממתי משתמשים ביחידת הזמן שעה [ויקיפדיה]). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כדי שיהיה לך מה לאכול (מה שלא תמיד היה בתקופות קדומות), מספיק לך לעבוד שעה ביום. את ה39 הנותרות את מוציאה על שכירת מבנה (מערות עדיין יש בחינם), חשמל, רפואה ומחשב עם חיבור לאייל. אם את רוצה לוותר על זה בשביל חיים קצרים (תוחלת חיים של עשרים ומשהו) של רעב ומחלות, סיכוי של 1/3 למות עד גיל 5, ובתוך אישה, הבונוס של לידות רבות בלי שיכוך כאבים וסיכוי גבוה למות בכל אחת מהן, יש עדיין כמה מקומות בעולם שמשמרים את אורח החיים הזה. |
|
||||
|
||||
טוב אף אחד לא מדבר על חזרה לתקופת האבן ישראל(כמו רב אירופה והעולם) חתמה על הסכם קיוטו ועדיין לא חזרנו לתקופת האבן. לא צריך לראות לראות הכל בשחור ולבן( מצד שני אם אתה רואה שחור אין צורך לקרוא לו ''לבן בדרכו המיוחדת''). |
|
||||
|
||||
אף אחד? הרי שתי תגובות למעלה מישהי (בטח שחף ירוק) מביעה כמיהה לתקופה ההיא, "בתקופת האבן אנשים עבדו רק 17 שעות בשבוע. בשאר הזמן הם נמנמו בשמש, שיחקו בעצמות, ופלו כינים. אני לא רואה במה החיים שלהם פחות טובים משלי שבהם אני נאלצת לעבוד ארבעים שעות...", תגובה 526937. |
|
||||
|
||||
טוב,אף אחד זה הגזמה. בוא נגיד שרוב מוחלט מהאנשים שבעד איכות סביבה או בעד צמצום השימוש בנפט לא רוצים לחזור לתקופת האבן. |
|
||||
|
||||
זה בדיוק העניין, אני לא רוצה לחזור לתקופת האבן, אני רוצה לא לצאת משם מלכתחילה, להוולד לתוך עולם שהוא תקופת האבן. ברור שאדם שנולד וגדל בתנאים מודרנים של היום לא מסוגל לשנות את חייו ולחזור לכזה מצב. אני פשוט טוענת שהחטא הקדמון היה המהפכה החקלאית ששיעבדה אותנו למותרות שבעלי חיים אחרים לא זקוקים להם. מהרגע שטעמנו מהפרי האסור- אין דרך חזרה. |
|
||||
|
||||
כמו שהטיב לציין דאגלס אדמס, הטעות הראשונית היתה לרדת מהעצים (אם כי יש שיחלקו ויטענו שלעלות עליהם לא היה רעיון מבריק מלכתחילה). |
|
||||
|
||||
לעלות על העצים היה רעיון גדול. בזכותו פיתחנו את האגודל הנגדי. |
|
||||
|
||||
לא. זו כבר טעות נגררת. הטעות היסודית היתה לצאת מהאוקיאנוסים. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא לא ההתמכרויות,גם אם באורח פלא נסתגל לעולם בלי אינטרנט, טלויזיה,פאסט פוד וחדרי לידה כדור הארץ לא מסוגל לכלכל 6 מיליארד ציידים/לקטים. בכלל הטרנד הירוק שינה כיוון אם פעם בית אקולוגי היה בקתה עשויה מבוץ היום מבינים שהבית הכי אקולוגי הוא גורד שחקים(כמובן כזה שבנוי בצורה אקולוגית). האדמה שתופסת בקתה והשינוע של דברים אליה וממנה הופכים אותה למאד הרסנית לסביבה. |
|
||||
|
||||
רובם ממילא ימותו תוך כמה שנים, כך שהכל יתאזן. |
|
||||
|
||||
עכשיו ספר את זה לכל המושבניקים בגליל שבטוחים שהם נורא ירוקים. |
|
||||
|
||||
לא ירוקים. קרובים לטבע. |
|
||||
|
||||
אני חושד, בלי הוכחות חזקות אבל עם כמה ראיות בכל זאת, שגם אם היית נולדת לעולם כזה, הצער על מות חלק מבנייך ובנותיך היה כבד; אולי שווה ארבעים שעות עבודה שבועיות. |
|
||||
|
||||
אילו ראיות יכולות להיות לעניין הזה? |
|
||||
|
||||
אולי לא יכולות להיות. בתגובה 312421 הבאתי את הראיה וגם שללתי אותה. גם התגובה הזו שלך מופיעה בפתיל ההוא, אגב (אז קראו לך ד.ק. (-: ) |
|
||||
|
||||
מעניין. בפתיל שקישרת אליו אני הייתי זו שעניתי לד.ק.. |
|
||||
|
||||
בתור פעילת איכות סביבה כבר כמה שנים ובכל מני מאבקים, לא נתקלתי בהרבה אנשים שרוצים לחזור במערות ולחיות בלי חשמל. בדרך כלל הטיעון הזה בא מאנשי עסקים שרוצים לבנות מלון על שמורות טבע, בתים על חוף הים, כביש במקום רכבת, תחנת כוח פחמית במקום סולארית, או מתנגדים לחיסכון במים ומחפשים טיעון פופוליסטי שישתיק כל ניסיון לדיון אמיתי. בני אדם גורמים נזק לסביבתם במגוון דברים, ואפשר להתווכח על ההשפעה המדוייקת שלנו בנוגע להתחממות גלובלית, אפקט החממה, המלחה של מי תהום, הכחדת מינים ועליית תחלואה, אבל אף לא מכחיש שבאמת יש השפעה. אני ושאר האנשים שאיכות הסביבה קרובה לליבם 1 מנסים למצוא את שביל הזהב בין הקטנת הנזק לשמירה על איכות חיים. לכן אני נוסעת באוטובוס ולא במכונית, משתמשת בחשמל כדי להאיר ולחמם את הבית אבל מנסה לחסוך, וכולי. לא הייתי רוצה לחיות במערה ולהעביר את חיי בלי דיונים מרתקים באייל, אבל תקופה שבה לא היו ישיבות צוות על קרואסונים ומיץ מעופש אי שם בחשכת הליל לא יכולה להיות כזו גרועה. אגב, תודה על המחמאה, אבל לא אני כתבתי את תגובה 526937. בניגוד לאיילים אלמונים, אני מציינת את שמי, אז קל לראות מה כתבתי ומתי. 1 מאלה שאני מכירה, כמובן. יש אנשים אחרים עם דעות שונות, אבל זה הדעה המיינסטרימית בקרב הקהילה הקרובה אלי. |
|
||||
|
||||
אני חושב שכשלא היה כל כך הרבה כינים לפלות, השתחרר המון זמן והיה צריך למלא אותו איכשהו. כך נוצרה הציביליזציה המערבית על ארבעים שעות העבודה השבועיות שלה. |
|
||||
|
||||
מישהו צריך לשלם על השמפו רוזמרין הזה! |
|
||||
|
||||
מניסיוני העגום (והמעודכן): מרכך שיער ואז סירוק קפדני עם ASSY 2000 . |
|
||||
|
||||
אני מעריך שהחתולים תירבתו אותנו לתועלתם ע''י שמירה על מאגרי החיטה. מספיק לראות את ההבעה (המעריכה) על פני חתול שצופה בך בעת עבודה (שלך כמובן). |
|
||||
|
||||
ארבעים שעות שבועיות רק בשביל אוכל? כלומר, את חיה ללא דירה, ללא חשמל, ללא מים זורמים, ללא לבוש, ללא טלפון, ללא חימום וללא קירור? בתנאים האלה את כנראה קונה מזון יקר מאד, בניגוד משווע לדיאטה של הקדמונים. אם תסתפקי בהם שהם אכלו תוכלי לעבוד מעט מאד (איזי ישמח לתרום לך את שרידיה של סילבי, והעיריה תשמח להעניק לך זכיון על כל הפגרים שבכביש). טוב לדעת שהדאגה לשלום הירח הולכת בד בבד עם התייחסות לחיים בתקופת האבן כאל אופציה לא רעה (אין צורך להפנות אותי לתפיסתו של ג'רד דיאמונד, אני מכיר אותה). אחד הדברים שכדאי לשים אליהם לב הוא שרוב הסיכויים שבכלל לא היית נולדת אלמלא התפוצצות האוכלוסין שהתאפשרה בזכות אנשים שחשבו אחרת ממך. |
|
||||
|
||||
ארבעים שעות כדי לחיות כמו כל החברה שלתוכה נולדתי ואני מסוגלת לחיות בהתאם לתנאיה, בדיוק כמו שאז היה מקובל לישון במערה, ולא חשת במחסור של חשמל מים זורמים ועוד כאלה. אני מניחה שגם היום אני נמנעת מדברים שעוד אלף שנה בלבד יראו בסיסיים מאוד לאדם. ולגבי הסיכויים שלא הייתי נולדת- אין בכך שום רע. כבר אמרו חכמים לפני שעדיף לאדם לא להוולד מלהוולד. |
|
||||
|
||||
אולי כדאי לך להיות מורה. |
|
||||
|
||||
בשביל מה מורה? כדי שגם התלמידים שלה יהיו מדוכאים ופסימיים כמוה? |
|
||||
|
||||
כדי שתעבוד פחות שעות. |
|
||||
|
||||
אבל אז היא לא תוכל להרשות לעצמה את תנאי המחיה של החברה לתוכה היא נולדה. |
|
||||
|
||||
למה, איפה היא נולדה? בארסוף? למרות כל התלונות על משכורות המורים, תא משפחתי עם שני מורים יכול להסתדר בחיים. נכון, לא עם חמישה ילדים, ולא בארסוף, אבל לפחות לא צריך ללקט ולצוד. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |