|
||||
|
||||
היתרונות שאני רואה ביהדות על דתות אחרות: מהודקת לוגית. עומדת על שתי אקסימות בלבד (אלוהים ברא את העולם, אלוהים נתן תורה למשה בהר סיני). אינה מסיונרית כלפי חוץ אלא כלפי פנים בלבד. לא דורשת מהאדם דברים לא אנושיים. חסרונות היהדות לטעמי: גזענית (אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון) תובענית (מצוות עשה ואל תעשה) הנצרות היא הדת הגרועה ביותר בעיני כי היא דורשת דברים לא אנושיים מהמאמינים ואח"כ עובדת על רגשי אשם על שלא הצליחו לעמוד בהם. חוץ מזה הלוגיקה שלה שטותית. מעולם לא הצלחתי להבין את הנחיצות של רוח הקודש. יש אלוהים ובן האלוהים. מה עושה בדיוק רוח הקודש? ביהדות מה אתה חושב זה ענינך הפרטי, והשאלה היחידה היא מה אתה עושה - אם אתה הולך ברחוב, מביט בחתיכות ומפנטז מה היית עושה איתן לא עברת על מצווה ביהדות (טוב, נו, ביטול תורה) אבל ישו דרש ממאמיניו לא להרהר בניאוף, ועברות המחשבה הן העיקר בוידויים. את האיסלאם אני לא מכיר מספיק, ומה שאני כן מכיר לא יוצא טוב. הדתות הלא מונותאיסטיות - האמונה המונותאיסטית מושרשת בי כל כך עמוק שאני יכול לבחון אותן רק דרך משקפיים מונותאיסטיים ולכן אני פוסל את עצמי. דווקא הנקודה שהכל הוא אחד מדברת אלי (שפינוזה). |
|
||||
|
||||
לא הבנתי איך שתי האקסיומות שנתת אכן "מעמידות" את היהדות, בעיקר בניגוד לשאר הדתות (להן לא ניתן לתת אקסיומות "פשוטות"?). עוד דבר שלא ברור לי הוא עניין ה"מה אתה עושה". תקן אותי אם אני טועה, אבל ביהדות יש איסור מפורש לא לחמוד. |
|
||||
|
||||
לאותן שתי אקסיומות יש אכן לא מעט מודלים. לדוגמה: הקראים טוענים בתוקף שהם מניחים פחות הנחות מהיהודים הרבנים. |
|
||||
|
||||
באקסיומה השניה ה''תורה'' היא התורה שבכתב והתורה שבעל פה (כמו שהיהדות מפרשת אותה). אמנם זאת חתיכת אקסיומה, אבל עדיין אקסיומה אחת. אני לא חושב שיש בדתות אחרות אנשים שחשבו שמספר האקסיומות מצביע על משהו חיובי בדת, ולכן בחרו לנסות ולנסח את הדת על ידי הכנסת כל הדת כולה מתחת לאקסיומה אחת או שתיים. הרעיון הגאוני הזה נשמע לי כמו המצאה יהודית גאה. |
|
||||
|
||||
כל היופי באקסיומות הוא הקלות שבה ניתן לקבל אותן בגלל הפשטות שבהן. חבל שהיהדות (כפי שהיא מנוסחת כאן) שוכחת מזה. אגב, בפרשנות הזו של האקסיומה השניה, נראה לי שהראשונה מיותרת. |
|
||||
|
||||
אפשר לחבר את האקסיומות ולומר שבורא עולם נתן תורה למשה בהר סיני. עדיין יש שני דברים שצריך להאמין בהם: - שמעמד מתן תורה בהר סיני התקיים. - שמי שנתן למשה את התורה היה בורא עולם |
|
||||
|
||||
אתה צודק אבל גם אריק צודק (בקשר ללא תחמוד) אמנם לפי פשט התורה המצווה מתייחסת גם לרגשות/מחשבות, אבל רוב הפוסקים קבעו שאין כאן חטא עד שתבוא לידי מעשה או שסיבת החטא היא שאתה עלול לבוא לידי מעשה. |
|
||||
|
||||
לעניין האקסיומות 1. אלוהים ברא את העולם 2. בורא עולם נתן למשה תורה בסיני 3. בתורה כתוב כך וכך 4. לכן צריך לעשות כך וכך כי אלוהים אמר האם יש משהו ביהדות שאינו פועל יוצא משתי האקסיומות? בדתות אחרות מוסיפים אקסיומות (למשל לאלוהים יש בן) ככל שאני מבין את היהדות, כל המצוות, עשה ולא תעשה, מתיחסות לביצוע. כבד את אביך ואת אמך - במעשה. לא תחמוד - באל תעשה (אל תיקח לשכן את החמור שלו, או את אשתו). ישו במפורש אומר למאמיניו - אני הולך להחמיר בזה. קודם היה אסור לכם לנאוף ועכשיו אני אוסר עליכם להרהר על ניאוף. |
|
||||
|
||||
שתי האקסיומות מספיקות גם להם. בכתבי הקודש שלהם כתוב שיש בן לאל (או משהו דומה). |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי יש יותר משתי אקסיומות, הרמב"ם למשל קובע 13: 1. מציאות הבורא - כל הדברים הקיימים במציאות נמצאים מכוחו, והוא המציאות היחידה שאיננה תלויה בדבר אחר. 2. הבורא אחד - כלומר אינו ניתן לחלוקה מופשטת, ואין דומה לו במהותו. 3. הבורא אינו גשמי ושום התנהגות גשמית אינה משפיעה עליו. 4. הבורא הוא 'קדמון' - כלומר כל הדברים מלבדו (הן בעולם הגשמי והן ברוחני) נתהוו 'אחריו'. 5. הוא היחיד שראוי לעבוד לו, וכל שאר הנבראים אינם יכולים לעשות דבר כנגד רצון ה' ולפיכך אין לעבוד את ה' דרכם. 6. קיום מושג הנבואה; בני אדם יכולים להיות נביאים. 7. נבואתו המיוחדת של משה רבנו - נבואתו גדולה משל שאר הנביאים שהיו או שיהיו בארבעה דברים: הוא היחיד שניבא בלא מסך, ללא חולשה, בהקיץ ובכל זמן שרצה. מתוך כך, הגיע משה לדרגה גבוהה יותר מכל אדם אחר בידיעת האל. 8. התורה ניתנה מן השמיים - להאמין שכל חמשת חומשי התורה כולם העתקה שהעתיק משה מדברי ה' והוא עצמו או מישהו אחר לא כתבו מעצמם אפילו אות אחת. 9. אסור להוסיף או להפחית מהמצוות האמורות בתורה, בין זו שבכתב ובין זו שבעל פה. 10. הבורא יודע את כל מעשי בני האדם. 11. הבורא נותן שכר למקיימי התורה, ועונש לעוברים עליה. 12. ביאת המשיח - להאמין שיגיע המשיח מבית דוד והוא גדול מכל המלכים. 13. המתים יקומו לתחייה. |
|
||||
|
||||
אם ליהודים שונים יש אקסיומות שונות, לא כדאי לקרוא להן האקסיומות של היהדות. |
|
||||
|
||||
אתה צודק. |
|
||||
|
||||
אלו לא אקסיומות אלא "עיקרי האמונה", לא? |
|
||||
|
||||
האמת היא שבחיים לא שמעתי על ''האקסיומות של היהדות'', על עיקרי אמונה שמעתי. |
|
||||
|
||||
אלו הם עיקרי האמונה של הרמב"ם. שיטתו לאיך צריך לעבוד את האל. 1. ו 8. הן שתי האקסיומות 2. 3. 4. ו 5. הרמב"ם בעצמו מסיק לוגית מתוך 1. (בחלקים ממורה נבוכים) 6. ו 7. כתובים בתורה (נובעים מ 8.) 9. קיבוע שתי האקסיומות. 10. 11. כתובים בתורה 12. ו 13. וואללה לא יודע. אני בטוח שהרמבם מביא ציטוטים כדי להסביר אותם גם כן. |
|
||||
|
||||
אמונה בתחיית המתים היה לקראת סוף בית שני אחת המחלוקות בין הפרושים לצדוקים. מכאן הדרישות החמורות לקיומה. (באותה מידה: למה כתוב בהגדה של פסח שהאל הוציא את ישראל ממצריים: "אני ולא מלאך, אני ולא שרף"? מכיוון שבאותה תקופה היו הרבה אנשים שהאמינו במלאכים ממלאכים שונים וייחסו להם כוחות מרובים.) |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |