בתשובה לצפריר כהן, 23/08/09 13:07
הרבה מאוד 521747
סתם מחשבה, לא טיעון לדיון (יש לי מספיק אחרים, תודה): הגדולה של נס נמדדת בזה שהוא חד פעמי ושהוא חסר תקדים. כלומר, אם מדדנו אותו במבחן כפול סמיות מול קבוצת ביקורת, זה כבר לא נס, נכון? אלה בעצם קריטריונים הפוכים למבחן המובהקות המדעית.
הרבה מאוד 521748
אם עכשיו משה יוציא מים מאבן זה כבר לא יהיה נס?
הרבה מאוד 521751
אם הוא יעשה את זה במעבדה במחקר כאמור, זה כנראה יהיה ''סתם'' פריצת דרך מדעית.
הרבה מאוד 521749
הגדולה של נס נמדדת בזה שהוא אדיר. אם ניסים קורים כל הזמן מתרגלים אליהם.

דוגמאות:

1. הסיפור על המן (ולפי גרסה אחרת: השלווים) במדבר סיני. לפי הקריטריון שלך זה לא נס.

2. יהודים מאמינים אמורים להודות כל בוקר על זה שנשמתם לא נפרדה מהם סופית בלילה.
הרבה מאוד 521750
לפי ההגדרה שלך, פצצת אטום על אוכ' אזרחית היא נס.
הרבה מאוד 521752
למה? הגדירו מראש מה תהיה ההשפעה (עוצמת הפיצוץ. לא היה מושג בזמנו לגבי ההשפעות לטווח רחוק של הקרינה שנשארת) והפצצה אכן התפוצצה במקום ובזמן שמצאו לנכון.

(ואם את מכניסה שיקולי הומניות, חשבי גם על כל המצרים המסכנים שטבעו בים־סוף, כמסופר ועל כל אנשי סדום ועמורה מסיפור קודם).
הרבה מאוד 521856
אני מכניסה שיקולי הומניות - לאן? אתה לגמרי מדבר עם איש קש, או עם הקולות בראשך.
הרבה מאוד 521857
התייחסתי ל"גדולה" רק בגלל שאת השתמשת במילה: נס גדול הוא גדול. הדוגמאות שלאחר מכן היו אמורות להמחיש את זה.
הרבה מאוד 521859
הרשה לי להקדיש לך שורת שיר של אהוד מנור:

"אנו סובבים בשתי דרכים שונות
יום ולילה לאורכן".

_______
ברקת, עייפה אך לא רעבה.
הרבה מאוד 521854
Extraordinary claims require extraordinary proof.

יש היום לא מעט להטוטנים שיצליחו להבעיר אש בערמת עצים רטובים גם ללא התערבות אלוהית (סתם שתי שיטות שהצלחתי לחשוב עליהן בחמש דקות: מבער מוחבא, עצים שבעצם מורטבים בדלק). מי שרוצה לשכנע אותי צריך קצת להתאמץ.

הדוגמה הנגדית המובהקת היא אורי גלר. הוא מנסה לשכנע אנשים שביכולתו לבצע ניסים בכח על־טבעי. הוא הצליח לשכנע לא מעט אנשים.
הרבה מאוד 522201
מתוך הסיפור "מעשה בחכם ותם" של רבי נחמן מברסלב -

"ענה ואמר זה החכם : תדע מה שאני אומר, דעתי שבהכרח הדבר מובן ומברר, שאין מלך בעולם כלל. וכל העולם טועים בשטות הזה, שסוברים שיש מלך. וראה והבן איך אפשר זאת, שכל בני העולם ימסרו עצמן לסמך על איש אחד, שהוא המלך. בודאי אין מלך בעולם כלל.
השיב החכם השליח: הלא אני הבאתי לך אגרת מהמלך.
שאל אותו החכם הראשון: האתה בעצמך קבלת האגרת מיד המלך בעצמו ממש?
השיב לו: לאו. רק איש אחד נתן בידי האגרת בשם המלך.
ענה ואמר: עתה ראה בעיניך, שדברי כנים, כי אין מלך כלל.
חזר ושאל אותו: תאמר לי. הלא אתה מן העיר מלוכה ומגדל שם מימיך, הגידה לי: הראית מימיך את המלך?
השיב לו: לאו.
ענה החכם הראשון ואמר: עתה ראה גם ראה שדברי ברורים ומבררים, שבודאי אין מלך כלל, כי הלא אפילו אתה לא ראית את המלך מעולם.

שוב שאל החכם השליח: אם כן מי מנהיג המדינה?
השיב החכם הראשון: זאת אני אספר לך הברור, כי ממני תשאל, כי אני בקי בזה, כי הייתי משוטט במדינות, והייתי במדינת איטליא. וכך המנהג, שיש שבעים שרי יועצים, והם עולים ומנהיגים המדינה זמן ביחד, ובשררה זו מתחלקים כל בני המדינה בזה אחר זה.

והלכו בשוק, וראו איש חייל אחד, ותפסו אותו ושאלו אותו: למי אתה עובד?
השיב: את המלך.
שאלו אותו: הראית את המלך מימיך?
ענה להם: לאו.
ענה ואמר: ראה, היש שטות כזה.
שוב הלכו אל אדון אחד מן החיל, ונכנסו עמו בדברים, עד ששאלוהו: למי אתה עובד. את המלך. הראית את המלך?
ענה להם: לאו.
ענה ואמר: עתה ראה בעיניך, שהדבר מבורר שכלם טועים, ואין מלך כלל בעולם.
ונסכם ביניהם הדבר, שאין מלך כלל.

ענה החכם ואמר עוד: בוא ונסע ונלך בעולם, ואראך עוד איך כל העולם כלו בטעותים גדולים.
והיו הולכים ונוסעים בעולם, ובכל מקום שבאו, מצאו את העולם בטעות.

ובכל מקום שמצאו העולם בטעות, לקחו את המלך למשל, כמו שזה אמת, שיש מלך, כן הדבר הזה.

ובא אותו החכם לפני המיניסטיר... צוה לתת לו בגדים להלבישו, ובקשו שיאכל עמו. בשעת אכילתם, התחילו לדבר יחד. התחיל החכם להוכיח לו דעתו הנ"ל, שאין מלך כלל.
גער בו התם המיניסטיר: הלא אני בעצמי ראיתי את המלך.
השיב לו החכם בשחוק: אתה יודע בעצמך שזה היה המלך?
אתה מכיר אותו ואת אביו ואת זקנו שהיו מלכים?
מאין אתה יודע שזה מלך?
אנשים הגידו לך שזה מלך ורמו אותך בשקר."

הנה קישור לכל הסיפור -

(זה לא טיעון או ניסיון להחזיר בתשובה, סתם סיפור שקשור לנושא).
הרבה מאוד 522205
יקחני הטיוויל!

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים