בתשובה לצפריר כהן, 06/08/09 21:31
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519806
בסדר, מדע הכלכלה פחות מדויק וכך הלאה, קשה להכחיש את זה. אבל לאן אתה חותר כשאתה טורח כל הזמן להזכיר את זה - לכך שאין לכלכלה שום ערך מדעי?
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519812
בגלל זה ביקשתי ממך כבר כמה פעמים לתת דוגמאות לתחזיות מסויומות או חוקים מסויימים. כדי לראות על מה מדובר.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519815
דוגמה שכבר נתתי: הנטייה של תקרות מחירים לגרום לירידה בהיצע.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519820
לאיזו הודעה בדיוק אתה מתכוון?
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519821
לא משנה, הנה הזכרתי את זה שוב.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519823
זה ניסוח מאוד אנמי. תמיד אפשר למצוא תירוץ למה זה לא עבד דווקא כשרצינו.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519826
אתה מכיר דוגמה רצינית של קביעת תקרת מחירים שלא הובילה לירידה בהיצע (ובלבד שלא התרחשו במקביל שינויים רלבנטיים אחרים, כמו פריצת דרך טכנולוגית וכו')?
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519829
סיגריות, מוצרים אחרים שהיו תחת פיקוח, תחבורה ציבורית.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519838
תחבורה ציבורית (לפחות בישראל) היא דוגמה לא רלבנטית. מי שמספק את השירות הוא הממשלה, ולא המגזר הפרטי. הכוונה בקביעת תקרת מחירים היא שהממשלה אוסרת אספקת שירות או מוצר מסוימים במחיר גבוה מערך מסוים, אך המגזר הפרטי הוא שממשיך לספק את השירות או המוצר. בנוגע לסיגריות, האם אתה בטוח שמחירי סיגריות מוגבלים (או הוגבלו) אל מתחת לערך מסוים? זה הרי סותר לגמרי את מדיניות הממשלה לייקר את הסיגריות באופן מלאכותי במסגרת המלחמה בעישון מטעמי בריאות. אשמח אם תוכל לפרט בנוגע לדוגמה הזאת.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519841
מוניות וחברות פרטיות הם דוגמה רלבנטית, מחירי הסיגריות עולים מזמן לזמן במסגרת המלחמה בעישון, אך עדיין הם תחת פיקוח.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519844
למיטב ידיעתי תעריפי הנסיעה במונית הוגבלו מלמעלה מאז ומתמיד, וגם ההיצע לא נקבע בחופשיות אלא מוכתב מהממשלה, ככה שהדוגמה הזאת לא ממש רלבנטית. בנוגע לסיגריות, האם יש לך נתונים על היצעים/היקפי מכירה של סיגריות לפי תקופות שבהן הונהגו מחירי תקרה שונים ורמות מיסוי שונות?
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519852
למה הצע המוניות מוכתב מלמעלה? מכריחים מישהו לנהוג במונית?
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519879
לא מכריחים איש, אבל לא מרשים לכל מי שרוצה.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519896
אבל אתה טוען שהגבלת המחיר שניתן לגבות תביא *להקטנת* ההצע, כלומר להשבתת מוניות (ובמשתמע צניחת מחירו של "מספר ירוק" לאיזור האפס). הגבלת המספר המקסימלי של רשיונות כאלה היא לא רלבנטית לזה.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519898
הנקודה היא שהשוק הזה לא מתנהל על פי כללי הביקוש וההיצע מלכתחילה. אם תרצה, אפשר לומר שהגבלת מספר הרישיונות מנפחת את מחירי הנסיעה, ולכן תקרת מחירים אינה משפיעה על ההיצע, כל עוד היא גבוהה מהמחיר שהיה נקבע בשוק חופשי.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519948
לא עולות לי ברוש יותר מדי דוגמאות של קביעת תקרת מחיר.

אחת ההדוגמאות היא הדפסת מחיר הספר (ה''מומלץ'') על כריכתו ע''י הוצאת הספרים. דבר שמוריד את חופש התמרון של חנות הספרים.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519953
הגבלת מחיר מטעם היצרן זה סיפור אחר.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519961
למה?
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519963
ככה.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 520002
ככה זו לא תשובה.

מה בדיוק פוסל את הדוגמה שלי?
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 520025
אני מניח שהעובדה שהגורם שקובע את ההיצע קובע את המחיר, ולא גורם חיצוני. ז.א., יש הבדל בין מצב בו אני רוצה למכור לך משהו ואני קובע שמחירו הוא כך-וכך (קביעה שמן-הסתם הולמת את האינטרסים שלי, ולכן לא פוגעת ברצון למכור), לבין מצב בו קובעים מלמעלה שאני יכול למכור לך את אותו חפץ בסכום מסויים בלבד, בין אם לדעתי מגיע לי יותר\הוא שווה יותר או לא.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 520026
פשוט שהיא לא מקרה פרטי של התופעה שאני מדבר עליה...

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים