|
||||
|
||||
מה שאתה עושה הוא לפסול מראש את הטענה שעדיף עולם חופשי. הרי מה שלא יאמרו מצדדיה, וכל כמה שלא ינמקו אותה ויגבו אותה בתיאוריה ובעובדות, תמיד תוכל להטיח שהם ''מתעלמים מהחיים בעולם האמיתי''. אבל אילו זה באמת היה נכון, אילו הם באמת היו ''מתעלמים מהחיים בעולם האמיתי'', הרי שההתעלמות הייתה באה לידי ביטוי בשגיאות קונקרטיות בחישוביהם, ואתה לא היית מתקשה להצביע עליהן. אלא שבפועל אתה מתקשה להצביע על שגיאות קונקרטיות אצלם, וכך נאלץ להפריח רק את הרעיון הכללי שהם ''מתעלמים מהחיים בעולם האמיתי''. אתה יודע שמבחינה אינטלקטואלית זאת תגובה חלשה בהרבה, אבל באין לך תגובה טובה יותר, מעדיף את המעט שיש לה להציע. כתבתי ''המעט שיש לה להציע'', אם כי לאמיתו של דבר, מבחינה אינטלקטואלית אין לה להציע דבר. התועלת היחידה שצומחת ממנה היא שהיא נותנת לך, ולאחרים שמעוניינים מראש לצאת מהדיון עם מסקנות דומות לשלך, אישור פסיכולוגי. כוח המשיכה של האישור הפסיכולוגי הזה רב. הוא רב הרבה יותר מכוח המשיכה של האמת. אני יודע את זה גם מניסיון אישי, כמובן. אבל כל כמה שלא ננסה, את האמת לא נוכל לשנות. |
|
||||
|
||||
אמשיך בדו שיח החרשים: אין לנו מחלוקת שעדיף עולם חופשי. המחלוקת שלי איתך היא לגבי התוכן של ה"חופשי". אני טוען שמה שאתה מתכוון במילה "חופשי" איננו חופשי אלא אם אתה תמים ללא תקנה וחסר הבנה. אני מניח שאינך כזה. הטענה שלי נגדך היא שאתה משתמש במושג ומנסה להוציא אותו מכלל דיון וויכוח. כאילו שאתה אומר: לכולם ברור מהו עולם חופשי. העולם שאתה קורא לו חופשי איננו כזה ואם היו הולכים בדרך עליה אתה ממליץ, הוא היה הופך לעריצות גדולה בהרבה מזו הקיימת. |
|
||||
|
||||
>> הטענה שלי נגדך היא שאתה משתמש במושג ומנסה להוציא אותו מכלל דיון וויכוח. כאילו שאתה אומר: לכולם ברור מהו עולם חופשי. זאת טענה מוזרה מאוד. הרי בדיון ההוא יצקתי משמעות מדויקת למילה חופש, והסברתי בדיוק כיצד אני מפרש אותה. זה בדיוק ההפך מלומר "לכולם ברור מה המשמעות" ולנצל את חוסר ההסכמה עליה כדי לזרוע בלבול. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |