|
||||
|
||||
כמורה להיסטוריה, שבוודאי אינו צד להוראת המדעים, נקל להניח שתשית אל ליבך את העובדה שבכל מלחמות ישראל-פלשטין נהרגו פחות או יותר מכ-20K משני הצדדים = טרנספר רגיל בליל משרפות בירקנאו-אושוויצים שגרתי. או שעדיין לא קלטת את רעיון ההשמדה ההמונית התעשייתית מתוצרת גרמנית מול פעולות איבה ותגמול ספורדיות של ישראל המתגוננת נוכח שאיפות ג'יהאד האיסלאם. אבל למה להשחית מילים - אתר האייל הפך לזירת שנאה תהומית לכל מה שמריח מציונות ותקומה לאומית-יהודית. פשוט דוחה. אני מצביעה ברגליים. שהאיציקים ש. יהוו כאן את עיקר התוכן... |
|
||||
|
||||
ממתי חשבון הוא מדעים? אני יכול לעשות חשבון לא פחות טוב ממך. זכותך להצביע ברגליים. זכותך גם להגרר להפרזות וגם לגידופים. אינני שונא כל מה שמריח ציונות ותקומה לאומית. אני שומא שקרים ותעמולה וחושב שאנחנו יכולים להיות מדינה חזקה גם בתוך מסגרות מוסריות ואנושיות. הלקח שלי מהשואה איננו שלא היה לנו מספיק כוח אלא שצריך לשמור על צלם אנוש. רק בשבת ראינו עוד צד שיקרי אצלנו: שאל אותי חבר בעבודה עולה מבריה"מ, איך זה שבאירופה חוגגים את ה-9 במאי כיום הניצחון על הנאצים ואצלנו הוא שום דבר. במקרה נתקלתי במאמר: אם את עדיין כאן, מומלץ לקרוא אותו. אגב, היות שהייתי מורה שמזיק לרוח האומה (אני גם מזל סרטן ומכריז על עצמי כסרטן בגוף האומה), ניסיתי בשעורי הסטוריה להראות ששואה בסדר הגודל שהיתה, היתה אפשרית רק במסגרת של מלחמה שמרופפת את המיסגרות המוסריות ומאםשרת כל מיני זוועות. |
|
||||
|
||||
יש לי חדשות בשבילך: באירופה לא "חוגגים" את ה-9 במאי. לפחות לא בכל אירופה המערבית. ולמעשה, בלא מעט מדינות אפשר להיות ב-9 במאי וכל מה שתראה מחגיגה היא כותרת של "רוסיה חוגגת את יום הניצחון ה-X". זאת מהסיבה המאוד פשוטה שאירופה המערבית חוגגת את ה-8 במאי דווקא, (וגם את זה לעיתים קרובות לא במיוחד). ואכן, הסיבה שבגללה חצי אירופה בחרה את ה-8 והחצי השני התעקש לחכות יום בהחלט נכנסת לכותרת 'שקרים ותעמולה'. |
|
||||
|
||||
למה אתה מתכוון במילים "שקרים ותעמולה"? |
|
||||
|
||||
גרמניה נכנעה ללא תנאי ב-8 במאי. זהו התאריך שמצוין באירופה שמחוץ לבריה"מ. מטעמי תעמולה, סטאלין תבע מהגרמנים להיכנע - שוב - בפני הרוסים שכבשו את ברלין. בשביל עם ישראל ומדינתו, התאריכים האלה הם לא סיבה למסיבה גדולה. התרומה של החי"ל ושאר היהודים לניצחון הייתה משנית, ומטרתם - הצלת יהדות אירופה - לא הושגה. יום ההתקוממות בגטו וארשה נושא מתאים יותר לציון הגבורה והאסון - לנו לא היה ניצחון. |
|
||||
|
||||
זהו תאריך של סיום מלחמת העולם השניה. הגישה אצלנו -לפחות החינוכית- של ניתוק השואה מכל אירוע בין לאומי והפיכתה למתפיסית כמעט. האירוע הקולוסאלי היה מלחמת העולם השניה שהשואה היתה חלק ממנו. יותר מכך: המילחמה היא שאיפשרה את שואת העם היהודי. אגב, גם הרוסים חוו שואה. יש כל מיני מספרים על מספר הניספים הרוסים. קראתי אפילו הערכות לאחר פתיחת הארכיונים שהמיספר גדול בהרבה מ-28 מיליון. יש הנוקבים במיספרים המביאים את מספר הנספים- חיילים ואזרחים- ל-20% מהאוכלוסיה. כמובן שרבים פשוט מתו מרעב.אתה יכול כמובן להביא את המיספרים שנהרגו בטרור של סטלין אבל אנחנו מדברים על מלחמת העולם השניה. מי שישאל תלמידים בישראל עלול לחשוב שנהרגו במלחמה כמעט ורק יהודים. |
|
||||
|
||||
אתה שם לב שאתה משוחח שיחה שלמה עם עצמך, תוך ניחוש (לא מוצלח) של מה הייתי אומר לך? לא נעים. בסך הכל רציתי לתת לך תשובה עניינית, ולמתן את אי-הנעימות שהייתה בתגובתו הלקונית של טווידלדי. זה לא יקרה לי שוב (אני מקווה). |
|
||||
|
||||
יש פירוש יותר פשוט לעובדה הזו: אנחנו תמיד מסתכלים בעיקר על הזווית היהודית/ישראלית: "בתאונת רכבות בהודו נהרגו 60 בני־אדם. לכל הישראלים שלום". הרבה מקרובי נספו בשואה, ואני לא היחיד. מעט מאוד מקרובי, אם בכלל, השתתפו במלחמה עצמה בדרך אחרת (אני לא מצליח לחשוב על אף שם כרגע). |
|
||||
|
||||
מעניין, אם לפני האזכרה הבאה על קבר סבי עלי לעלות לקברם של כל הסבים האחרים, או לחילופין, לפני שאחגוג בר מצווה לבני, עלי להשתתף בחגיגותיהם של כל הילדים האחרים. |
|
||||
|
||||
אלך לנוח עכשיו ואחפש את הקשר. |
|
||||
|
||||
"התאריכים הללו הם לא סיבה למסיבה"? מעניין. אני לתומי חשבתי שאלה התאריכים שבהם הסתיימה השואה. |
|
||||
|
||||
לא מדויק: ההשמדה הפסיקה בכל מקום ומקום עם נפילתו לידי בעלות הברית, אבל בדרך כלל קודם לכן - במות היהודי האחרון. אני מתנצל על המליצה, אבל באפריל 45 לא נותרו באירופה אלא אודים עשנים מיהדותה. |
|
||||
|
||||
ובכל זאת, הנצחון על גרמניה הנאצית הוא זה שסיים סופית את השואה. |
|
||||
|
||||
''דוחה'', ''זירת שנאה תהומית...'', ''שהאיציקים...'' לפי הסטטיסטיקה הפרטית שלי יש כאן ימניים ושמאליים בערך בחלוקה שווה, אולי דווקא עם יתרון כלשהו לימין. הרוב מתבטאים פה באופן תרבותי ונעים לקריאה. מי שמוכרחה תמיד להוסיף משהו לא נעים - יכולה באמת ללכת, מצידי, וזה לא יהיה כזה הפסד גדול. צ'או. |
|
||||
|
||||
מוזר. הרושם שלי הוא שהדעות באייל אינן חורגות כמעט מהקונצנזוס, לכל היותר בתוספת כמה רציונליזציות מלומדות. על האתר של אייל ניב, מי שכתב את המאמר הזה, אפשר אולי לומר שהוא מסריח משנאה תהומית לתקומה יהודית-לאומית (אם כי זה לא נכון לדעתי). האייל? סך הכל רוב הדעות כאן הן ימין שמרני במובן המדיני, ונאו-ליברליות במישור הכלכלי (אולי המשבר האחרון שינה משהו, אני בספק). האייל זו אחלה דוגמא לכך שההוויה קובעת את התודעה. |
|
||||
|
||||
הברמנית יכולה להסתדר בקצה הימני הבוטה של האייל. יש שם עדיין מקום פנוי אחרי עזיבתו של IDAN . |
|
||||
|
||||
ובינינו לבין עצמנו, אייל ניב עצמו לא ממש מעורב בדיון. הרבה פחות מכותבי מאמרים בד''ך. |
|
||||
|
||||
מידי פעם ניתנים באתר ציוני כיוון (ימין-שמאל) לאישים, אתרים, עיתונים. איכשהו יוצא שמן הציון נובעת בעיקר עמדת הנותן, מה שמרוקן את הציון מתוכן נוסף. מדוע לא לקבוע את ציון הימין/שמאל בעניינים מדיניים, חברתיים וכלכליים כפי שנעשה כאן באיזו תגובה - בהתאם להערכת מספר חברי הכנסת שמימין לדעה זו לעומת אלו שמשמאל לה? זאת בהנחה שישנה קורלציה חיובית כלשהי בין התפלגות דעות חברי הכנסת לאלו של מצביעיהם. זה לא מושלם, אבל זה נראה לי יותר פחות בעייתי מן ההכרזות הנוכחיות. לחילופין אפשר לדבוק בסטנדרטים התאורטיים לימין ושמאל אך לציין ביושר שלדעת המציין הכנסת והעם כאן הם שמאליים או ימניים קיצוניים ואילו הוא בסה"כ איש מרכז עם נטייה שמאלה/ימינה (ובמקרים קיצוניים - איש שמאל/ימין מתון). |
|
||||
|
||||
אני מודה שאינני בקי כל כך בהבדלים הדקים בצד ימין של המפה הפוליטית, אולם לטעמי שמאל בכנסת זה חד''ש, וניתן לומר די בוודאות שדעותיהם נמצאות מחוץ לקונצנזוס. הדעות באייל הן נגזרת מסויימת של ליכוד-עבודה-קדימה עם מר''ץ וליברמן פה ושם, כמה אנשים חדורים אמונה יהודית שחורגים מהקונצנזוס מצד ימין, איציק, ואני מנחש שעוד כמה אנשי שמאל שבעיקר קוראים. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |