בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 17/12/08 13:54
לא נראה לי הגיוני. 498504
בדוחק: ישעיהו ט, י"ט.
ובדוחק רב יותר: שמות א' י"ב.

בקיצור, תנו לי עם הגונג.
לא נראה לי הגיוני. 498517
הרשקוביץ ואנוכי חשבנו על מה שהגדרת כיותר בדוחק (לא פחות מהדיוק בתיאור, חשובים גם הקוצר והקליטות, כן?).
לא נראה לי הגיוני. 498532
לגבי הפיתרון הראשון - האם חיפשת בקונקורדנציה‏1 את המילה "יגזור", או שזכרת בעל-פה (כולל מיקום מדוייק) את הפסוק הלא מאוד מפורסם הזה?

______
1 אנא החלף את המילה האחרונה ב"גוגל".
לא נראה לי הגיוני. 498539
מה אתה חושב?
לא נראה לי הגיוני. 498546
אם הדיון הזה היה מתקיים בכל פורום אחר, לא הייתי צריך אפילו לשאול. אצל כותבי האייל הכל יכול להיות.
לא נראה לי הגיוני. 498547
לא הבנתי.
לא נראה לי הגיוני. 498548
רוב מכריע של האנשים בארץ לא זוכרים בעל פה את ישעיהו ט, י"ט. לכן אם הייתי גולש בפורומים של ynet (בתור דוגמא) ומישהו היה מצטט את הפסוק הזה, הייתי משוכנע כמעט לחלוטין שהוא חיפש את התשובה בגוגל.

אבל משתתפי האייל הם ברובם אנשים משכילים בהרבה מהממוצע, ובעלי ידע קולקטיבי פנומנלי. כך שאני בהחלט מוכן להאמין שהשוטה זוכר את הפסוק הזה בעל פה. (או את כל ספר ישעיהו. או את כל התנ"ך. כבר מזמן הפסקתי להתפלא)

עכשיו מובן?
לא נראה לי הגיוני. 498550
השוטה? השוטה לא קרא בתנ"ך מאז כיתה ב' (1878).
לא נראה לי הגיוני. 498552
חשבתי שכשהשוטה היה בכיתה ב' עוד לא כתבו את התנ''ך...
לא נראה לי הגיוני. 498773
קרא ? מי את חושבת הציץ מעבר לכתף בשעה שהפסוק נכתב ?
לא נראה לי הגיוני. 498554
באמת אין מה להתפלא. ספר שאתה בעצמך כתבת והוא הפך ללהיט כזה? הגיוני שתזכור בע"פ.
לא נראה לי הגיוני. 498562
דודי, חילוני קנאי אגב, נהג לדעת את כל חמשת החומשים בע''פ. הוא ניסה פעם ללמד אותי, אבל זה הסתיים בפסוק הראשון (בהגיה תימנית כבדה). הסתפקתי בלימוד פרק א' בישעיהו בע''פ בעברית ממוצעת, כטוב ליבי בשמירה בצבא.
לא נראה לי הגיוני. 498736
אני? אני צריך להסתכל בת"ז כששואלים אותי לשמי.

(לקראת הבגרות בספרות, קצת לפני סוף המאה התשע עשרה, למדתי בע"פ כמה אלפי שורות של יהודה הלוי וביאליק. יום לאחר הבחינה הייתי שוב לוח חלק)
לא נראה לי הגיוני. 498744
כל כך מהר נכנס ביאליק לבחינות הבגרות? כי עד כמה שאני זוכרת בסוף המאה ה-‏19 הוא רק התחיל לכתוב, ואת השירים שלו אותם לומדים לבגרויות הוא כתב רק בתחילת המאה העשרים. מצד שני, מה אני יודעת. אני תוצר של מערכת החינוך הישראלית של סוף המאה העשרים.
לא נראה לי הגיוני. 498747
רגע, ביאליק זה לא ההוא שכתב את האודיסיאה?
לא נראה לי הגיוני. 498748
שאול טשרניחובסקי.
(יעקב לונדון כתב את אודיסיאה בצפון)
לא נראה לי הגיוני. 498812
(וארתור סי. קלארק כתב את אודיסיאה בחלל)
לא הגיוני. 498814
קנט קלארק כתב את ''סופרמן, חיי ניטשה''.
לא הגיוני. 498816
ניטשה כתב את ''כה אמר זרטוסטרה''.
לא הגיוני. 498819
הוא כתב את זה על עורות של שבעת אלפים פרים לבנים!
לא הגיוני. 498844
אני מקווה מאוד שלא.
לא הגיוני. 498847
זה קטע כזה של דתיים, אין מה לעשות נגד זה.
לא הגיוני. 498851
של פרים דתיים? חשבתי שהם דווקא טיפוסים חילוניים למשעי בדרך כלל.
לא הגיוני. 498856
לא חילונים, חופשיים.
לא הגיוני. 498882
פרים חופשיים? הם לא מגודרים במכלאה?
לא הגיוני. 498896
רק הדתיים שבהם, מטעמי מצפון.
לא הגיוני. 498897
דתיים מטעמי מצפון?
ואני לתומי חשבתי שהדת היא תחליף למצפון.
לא הגיוני. 498898
הדת היא תחליף לאופיום (אם כי לא באותן האיכויות).
498972
ניסיתי דת, ניסיתי אופיום. זה לא באמת תחליף.
לא הגיוני. 498904
אני מניח שאתה צוחק, אבל ליתר ביטחון אני רוצה לומר שזה ממש לא נכון. אני מכיר אנשים דתיים שמתחבטים בשאלות מוסר ומצפון ושזה מרכז הווייתם.

בזמן האחרון אני קורא שוב בכתבי הרב סולבייצ'יק. בעבר לא התחברתי אליו, והיום אני לא מבין כיצד יכולתי להיות כל כך אטום לעוצמה של האיש. ברשותך, אני מעתיק לכאן קטע מתוך אחת הערות השוליים הראשונות ב"איש ההלכה". סתם, כי אני נהנה ממנו כל כך:

"...הדעה השולטת עכשיו ברשות הרבים של אישי הדת, בין בחוגים פרוטסטנטיים ובין ביהדות הליברלית והקונסרבטיבית האמריקאית, כי חווית הדת היא פשוטה ביותר, ואין בה לא מן התסבוכת הרוחנית המצויה בתודעת התרבות הרוחנית ולא מן הזעזועים הנפשיים ולא מן החבלים והמכאובים הכרוכים בהתפתחותה ושיכלולה של האישיות הרוחנית שבאדם. השקפה פופולרית זו אומרת, כי החוויה הדתית נוחה ומתוקנת, רכה וענוגה; הרי היא נחל עידנים למר רוח ומי מנוחות לקשה יום. האדם 'הבא מן השדה עייף' – מן שדה מערכות החיים ומלחמתם, מן הרשות החילונית המלאה והספוגה ספקות וחששות, הכחשות והזמות, התנגשות והאבקות – מתרפק על הדת כתינוק על אימו ומוצא בחיקה "מקלט ראשו, קן תפילותיו הנידחות", נוחם על אכזבותיו וייסוריו...

כמדומני, שאין צורך בביאור הזיוף, שמוכח שמתוכה של השקפה זו. ראשית כל החרג הרומנטי כלפי בריחה מרשותה של הדעת והבעיטה במרותה של ההכרה המדעית האובייקטיבית...[תורות רומנטיות] שמתוכן בוקעים ועולים בצורות שונות קידוש החיוניות והאינטואיציה, הערצת האינסטינקט והשאיפה לשלטון, אידור החיים האמוציונאליים האפקטיביים והסובייקטיביות הנוזלת והשוטפת...הביאו אנדרלמוסיה והשחתת האדם לעולם. האדם המשתחרר מן העקרון הרציונאלי והפורק עול הדעת האובייקטיבית מעל צווארו, סופו לקצץ בנטיעות ולהחריב סדרי בראשית. ולפיכך נוח לה לדת להתאחד עם הדעת ההגיונית הבהירה והמלובנת – אף שלעיתים תכופות מתנגשות הנה אהדדי – מלתנות אהבים עם השקפות מעורפלות ומסתוריות, המגששות באפלת ההוויה בלי אבוקת המדע האובייקטיבי, וחושבות, כי חדרו לכבשנו של עולם.

ושנית, כל עצמה של השקפה זו על הדת בשקר יסודה. התודעה הדתית...אינה כה פשוטה ונוחה, אלא כלפי לייא, מסובכת וחמורה ומפותלת ביותר. במקום שאתה מוצא תסבוכתה, אתה מוצא גדולתה. החוויה הדתית היא מראשיתה ועד סופה אנטינומיה ואנטי-תטית. מטיחה היא תודעת איש הדת דברים כלפי עצמה ומתחרטת, באה בטרוניה על כמיהותיה ושאיפותיה ומשתקעת בהן, מהרהרת אחרי מידותיה ובועטת בהן, אבל גם משתעבדת להן. יש בה מן המשבר הרוחני, מן הירידה והעלייה הפסיכית, מן הסתירה של אישור ושלילה, של הכחשה עצמית ואישור עצמי. האידאות של חיי שעה וחיי עולם (זמניות ונצחיות), ידיעה ובחירה (הכרחיות וחופש), אהבה ויראה (העריגה לד' והבריחה מהדר גאונו)...אין הדת מהווה לכתחילה מקלט של חסד ורחמים למאוכזבים ולמיואשים, ונחל עידנים למדוכאי הרוח, אלא מערבולת גועשת וסואנת של תודעת האדם על כל משבריה, מכאוביה וחבליה..."
לא הגיוני. 498912
ואולי אתה (הוא) פשוט רומנטיקון מיוסר?
לא הגיוני. 498923
בנוגע לרב, נראה לי שהפסקה השנייה בציטוט שהבאתי, שמעלה על נס את "אבוקת המדע האובייקטיבי" מול "השקפות מעורפלות ומסתוריות", שוללת את האפשרות הזאת בדיוק.

בנוגע אלי - אני רומנטיקון? אני, שססמתי הייתה מאז ומעולם "העובדות ורק העובדות"? אני אדיש לחלוטין לקסמי הנשים, ללבלובן של עלמות צעירות ונאות, להינץ שדיהן של ריבות זקופות-גו הנקרות בדרכי. הב לי אלקטרונים וברירה טבעית והרף לך מהזיות וחלומות רומנטיים.

מיוסר, זה כן.
לא הגיוני. 498926
הכל סקס אצלך[*]. אוף. המשך יבוא, אינשאללה.
[*] בראי דתי זה דווקא מובן.
לא הגיוני. 498930
יותר התרגשות אסתטית, אני חושב. מיסודות הרומנטיקה (אכן, בניגוד לסקס ממשי).
לא הגיוני. 498931
הכל סקס *אצלו*?

הוא הרי הגיב לך.
לא הגיוני. 498939
טוב, הוא לא אמר שאתה רומנטיקן סטרייט בהכרח.
לא הגיוני. 498991
ברכותי הלבביות לנישואייך!
מה?! 498997
מה?! 499004
אה, היה נדמה לי ששינית את שם המשפחה שלך. כנראה שבת מגמילה או משהו.
כן, אבל נשארתי "עלמה"! 499011
כן, אבל נשארתי "עלמה"! 499014
למה שינית את שם המשפחה?
499015
כי רציתי להיות אלמונית לרגע (ו''עפרונית'' זה שם פרטי. כמו מדונה).
499094
חשבתי שזה קשור לחשמנית על מונית
(כבודה במקומה מונח והכל, אבל אני בכל זאת הייתי כאן קודם) 499097
(כבודה במקומה מונח והכל, אבל אני בכל זאת הייתי כאן קודם) 499099
אבל לא באמת ניסית להיות אלמונית. השארת כתובת דואל ואת העלמה.
(כבודה במקומה מונח והכל, אבל אני בכל זאת הייתי כאן קודם) 499110
זה בדיוק מה שעשה אותה אלמונית.
בתגובה לה הגבת העלמה לא השאירה כתובת דוא"ל (-:
(נכון, ולכן זו הייתה בדיחה) 499114
לא הגיוני. 498992
רגע של רצינות, במטותא: הקטע ההוא באמת מרשים אותך? לי הוא נשמע כמו אפולוגטיקה ירודה.

(כן, האדם דתי אינו פטור מספקות והוא מסוגל לחשיבה רציונלית בתחומים שונים של חייו. וואו!)
לא הגיוני. 499006
הפיסקה הזאת נכנסה לי באמצע, בין שתי הפיסקאות שהעבירו את מה שרציתי. בכל מקרה, הציטוט שלי כנראה עושה לו עוול, כי הוא מבלה את המשך הספר בעיסוק בנושאים האלה. זה לא שזה מה שיש לו להגיד על הנושא.

לא הולמת אותך, הרצינות.
לא הגיוני. 498993
הינץ שדיהן? פדופיל!
לא הגיוני. 499007
יש לי כזה על השמשה האחורית של האוטו: "פדופיל - אבל לפניך".

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים