בתשובה להיא, 31/10/08 1:00
מפעם לפעם רצוי לציין את העובדות לאשורן 494447
מוזר. אני חשבתי שרוב הנשים שרצחו את בעליהן עשו זאת משום שהיה מדובר בבעלים מתעללים ומכים שהרסו את חייהן במשך שנים, נוסח כרמלה בוחבוט.
מפעם לפעם רצוי לציין את העובדות לאשורן 494494
הועדה שאני כתבתי עליה פעלה ב1996 (לפני המקרה עם כרמלה בוחבוט). לכן לא ניתן למצוא את הפרוטוקול או נייר ההכנה באינטרנט.
אין ביכולתי לגשת לכנסת כרגע, אבל היה באפשרותי לנג'ס לאדם הנכון בטלפון, וכך יכולתי לרענן את זכרוני עם הפרטים הבאים:

המחקר לועדה עסק במספר שנים הקודמות להיווסדותה. בזמן הזה לא נרשם שום רצח של גבר על ידי אישתו. היה מקרה אחד משנים קודמות יותר שהחקירה העלתה, ושם מדובר היה ברצח מתוך בצע כסף.

מעניין שלא זכרתי פרט חשוב מתוך ממצאי המחקר (לא הועדה): הרוצחים לא היו הבעלים האלימים ביותר. היו מקרים בהם לא היו תלונות קודמות בכלל.
מפעם לפעם רצוי לציין את העובדות לאשורן 494517
מעניין. חשבתי שמקרה בוחבוט לא היה יחיד במינו. אם זכרוני אינו מטעני, היה פעם מאמר בהארץ שרואיינו בו כמה וכמה אסירות שישבו על רצח בעליהן המתעללים. יכול להיות?
וכן, אני יודעת שעל חלק מהרוצחים לא היו תלונות קודמות, אם כי לא תמיד זה מעיד על כך שלא היו תקיפות קודמות.
מפעם לפעם רצוי לציין את העובדות לאשורן 494527
יכול להיות שהיו מקרים קודמים אבל לא בתקופה שאליה התייחס המחקר הספציפי הזה.

ולהזכירך, כלל מקרי הרצח של גברים על ידי בנות זוגם הם נדירים.
מפעם לפעם רצוי לציין את העובדות לאשורן 494530
כן, זה ברור, אבל לא זכור לי אפילו מקרה אחד שממש בוצע רצח מטעמים כספיים - רק נסיונות לשכור רוצח שיעשה זאת.
מפעם לפעם רצוי לציין את העובדות לאשורן 494552
נראה כי מקרה שושנה ארז, הנרצח חיים מזרחי ואחיינה של ארז, דקר חוג'ה, שהוא הרוצח בפועל עפ"י בקשתה - מתאים לסיווג "רצח למען בצע כסף". המקרה מופיע בסעיף 42 ברשימתו של בן יששכר שבאתר "התנועה למען ילדינו".

הדיונים, הן במשפט הראשוני והן ובערעור שהוגש לאחריו, היו מסובכים במקרה זה.

אמש בדקתי שמית, ככל שניתן, את הסעיפים שברשימה, שאמינותה חלקית (אך לא נעדרת לחלוטין). עלי לציין כי הגעתי למסקנה שאין לפסול את הרשימה הזאת על הסף כמקור מידע ראשוני - אפילו לא עקב החיוך שמעלה על השפתיים אישיותו הבעייתית של בעל האתר - אלא ניתן לנהוג בה כבדיה וחשדיה ולהשתמש בה בזהירות.

התרשמות נוספת: נראה כי כל משתתפי הפתיל הגיעו למסקנה כי "יש גברים מוכים". זוהי הגדרה כוללנית ובלתי מדוייקת - בפועל, יש גברים נרצחים (ולמרבה הזוועה גם ילדים נרצחים, אך זהו עניין לדיון אחר), אך "גברים מוכים"? - גברים המוכים ע"י בת הזוג ברמה כזו או אחרת של קביעות, כתופעה חברתית-תרבותית שהיא מקבילתה (המצומצמת, כך הוסכם) של "נשים מוכות"? - כלומר, לא רצח ע"י האישה במקרי קיצון של זוגיות אלימה (עפי"ר), קשה ובעייתית, אלא מצב של פגיעה פיזית קבועה של הנקבה בבן זוגה הזכרי? - עד כמה שראיתי, זה מופיע ברשת בעיקר כביטוי, בעיקר כטרוניה - "למה יש מקלטים לנשים מוכות אבל אין מקלטים לגברים מוכים?" (לא רק כאן). מעבר לאותם ביטויים/טרוניות, קשה למצוא ברשת תיאורים פרטניים של מקרים כאלה ואולי הם קיימים בעיקר ברמת הקוריוז, בבחינת "אדם נשך כלב".

לא רק המציאות הביולוגית היא כזו שבה, בכל אוכלוסיה אנושית נתונה, הזכרים גדולים וחזקים יותר, בממוצע, מן הנקבות - אלא שרובנו גם נוהגים עפ"י התכתיב החברתי המחייב פער קבוע זה ברמת הפרט. לכן ברוב הזוגות ניתן לראות שהגבר הוא גבוה יותר, שוקל יותר וחזק יותר (בתקופה הראשונית של החיזור ותחילת החיים המשותפים, מהווה הדבר מקור לגאווה ולהווי רומנטי-ארוטי מסויים). מצב בו הנקבה תהיה הפוגעת הפיזית דרך קבע ובמסות משמעותיות באוכלוסיה, יחייב שינויים משמעותיים בנתונים אלה.

מובן שהגברים הנפגעים זכאים לאותה רמה של טיפול תוך התייחסות רצינית ומציאת פתרונות, ובמקרי הצורך - ענישה בעלת פוטנציאל הרתעתי כלפי בנות הזוג האלימות. שילובם של הגברים במקלטים הקיימים כרגע לנשים (מופנה לדורון ולירדן) הוא אפשרי אך נראה לי בעייתי מעט ואולי ידרוש מספר פתרונות/אלתורים יצירתיים, וזאת משתי סיבות עיקריות:

א. במקלטים ישנן נשים דתיות בנות שתי הדתות, היהודית והמוסלמית (ישנם גם כמה מקלטים המיוחדים לנשים חרדיות, אך נדמה לי שמספרם אינו עונה על הצורך ההולך וגובר ככל שעולה רמת המודעות בקרב הנשים החרדיות ופוחתת ההסתגרות המגזרית). המגורים במקלט אינם מרווחים ונוכחות קבועה של בני שני המינים (ובייחוד "גבר *זר*") עלולה לגרום אי נוחות ולפגום בסיכויי השיקום.

ב. הצוותים המטפלים (בעיקר עו"סיות ועו"דיות) הוכשרו לעבודה עם נשים (ישנם במקלטים גם צוותים קטנים העובדים עם הילדים). הצוותים שיטפלו בגברים יצטרכו, להערכתי, לעבור הכשרה שונה ולקבל נסיון שונה, והדבר ידרוש השקעה תקציבית בתופעה שממדיה קטנים מן התופעה הנגדית המטופלת באותו מקום - עניין שהוא תמיד בעייתי, בכל תחום.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים