|
||||
|
||||
נסתכל לרגע על האפשרות השניה: להושיט סיוע הומניטרי במקרים דחופים בלבד". האם בני השבט ההוא יכולים להושיט סיוע הומניטרי לברזיל במלחמותיה נגד אורוגוואי? או בשטפונות נהר האורוניקו? האם בני השבט יכולים לשרוד כל מיני מגפות פתאומיות? האם אתה רוצה שכל שבט בנהר האמזונס ינהל בעצמו את חלקת היער שלו? ומי יקבע איפה עובר הגבול בין חלקות היער השונות? (מי שחזק יותר) הם לא יודעים בדיוק מהו רצונם, מכיוון שהם לא מכירים את העולם. והם לא יוכלו להכיר את העולם מבלי להחשף לתרבות. חשיפתם לתרבות היא ההחלטה שעלינו לקבל כעת. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי לאן חותרת הפסקה הראשונה. סביר מאוד להניח שבני השבט לא יוכלו לעזור לברזיל לא במלחמות ולא בשטפונות, וסביר להניח שהם יזדקקו לעזרה אם ייתקלו במגפה. האם אני רוצה שכל שבט באמזונס ינהל בעצמו את חלקת היער שלו? בקצרה - כן, אם זה מה שהם רוצים. מי יקבע איפה עובר הגבול? מי קבע איפה עובר הגבול בין ברזיל ואורוגוואי? בין כל שתי מדינות בעולם? מי שחזק יותר. לכן כיום קיימת נטייה להשאיר את כל הגבולות עד כמה שאפשר כמו שהם. מכיוון שבתקופה המאוד ארוכה שקיים שלטון מרכזי בברזיל, הברזילאים ובני השבט הנ"ל לא נתקלו אלה באלה, אני חושב שיהיה מאוד קל למצוא קו גבול שיפריד בינהם. "חשיפתם לתרבות היא החלטה שעלינו לקבל כעת" - בדיוק הטענה שלי. צריך לחשוף אותם לתרבות ולהיחשף לתרבות שלהם, ואז שיחליטו אם וכמה הם מעוניינים במודרניזציה. |
|
||||
|
||||
''לחשוף אותם לתרבות'' זה בדיוק מה שאתה לא רוצה. מי שנחשף לתרבות המערבית לא ישמור על שלו. ''לחשוף אותם לתרבות'' פירושו הכנסת צדדיה הגרועים של התרבות הזו אליהם כמעט בלי לקבל את צדדיה החיוביים - בדיוק ההפך ממה שהאופציה של ''מודרניזציה נאורה'' עושה. |
|
||||
|
||||
התוכל להסביר למה "לחשוף אותם לתרבות" זה בדיוק מה שאני לא רוצה? כי אני דווקא בהחלט חשבתי שזה מה שאני רוצה. אם בחשיפה לתרבות המערבית הם "לא ישמרו על שלהם" (ואיכשהו נראה לי שיש בעולם לא מעט שנחשפו לתרבות המערבית ושמרו היטב על שלהם), זו מבחינתי זכותם המלאה. ההחלטה שלך על "צדדיה החיוביים" של התרבות לעומת "צדדיה השליליים" היא בדיוק מה שמטריד אותי במודרניזציה ה"נאורה" הזאת - אם אנחנו רואים בהם בני אדם, אז הם אלה שצריכים להחליט אילו צדדים בתרבות טובים להם, ולא אנחנו שנחליט בשבילם. |
|
||||
|
||||
הייתי שמח אם היית יכול לפרט מיהם אלה שנחשפו לתרבות המערבית והצליחו לשמור על שלהם. בקהילות שונות ומרוחקות אלו מאלו כמו האינדיאנים, האינואיטים, האבוריג'ינים והמאורים חוזרות אותן בעיות - התמכרויות, השמנה, אבטלה ועוד (יש גם דוגמאות קרובות יותר לבית שלנו). החשיפה מביאה מהר מאד את הצדדים השליליים (כמו ג'אנק פוד, אלכוהול וסמים, ניצול על ידי המערביים ועוד) ולאט מאד את הצדדים החיוביים (זכויות נשים, תרבות גבוהה וכו'). "לא אנחנו נחליט בשבילם" נשמע טוב על הנייר; לא גישה מתנשאת ופטרונית כמו של שותפיך לדיון. למעשה זו גישה הרסנית. הם בני אדם, אבל אתה זורק אותם מחוץ לכל תחום של סיטואציות שנסיון החיים האישי והקולקטיבי שלהם הכין אותם להתמודדות אתן ואז אתה מצפה שהם יבחרו נכון. אם יש בשטח שלהם מרבץ של זהב, נניח, אתה תאפשר להם למכור אותו לאיזו חברת ענק תמורת כמה חרוזי זכוכית כי מי אתה שתחליט בשבילם. במקום הפטרונות אתה בוחר בעצימת עיניים למציאות. אם אתה היית נוחת באקראי נחיתת אונס בג'ונגל שלהם והם היו רואים אותך, מה היית מעדיף: שהם יגשו אליך, יקחו אותך למחנה שלהם וילמדו אותך כיצד ניתן להסתדר בג'ונגל או שהם ימלמלו לעצמם "שי שפירא הוא אדם בוגר, מי אנחנו שנלמד אותו? אם הוא ירצה הוא ימצא בכוחות עצמו את המחנה שלנו ויבוא בעצמו לבקש הדרכה"? |
|
||||
|
||||
מעניין שאתה מעלה את עניין האינדיאנים, האינואיטים האבוריג'ינים והמאורים, שלמיטב ידיעתי עברו בדיוק את תהליך המודרניזציה המדובר - אומנם כנראה לא נאורה, אבל "אפשרות שילוב למי שרוצה" זה בטוח לא היה. עוד למיטב ידיעתי ארבע התרבויות האלה עדיין חיות וקיימות - אם ב"לשמור על שלהם" התכוונת ללהשאיר את התרבות בלי שום שמץ של שינוי אז כנראה שגם המערב לא ממש מצליח לשמור על שלו, כי השפעה מתרבויות אחרות היא תופעה מאוד נפוצה פה. התמכרויות, השמנה ואבטלה הן תופעות שקיימות בחברה המערבית, והן מחיר שצריך לשלם כדי להינות מיתרונותיה. הגיוני שמצטרפים "טריים" לחברה הזו יסבלו מהם יותר. ואולי אני טועה, אבל אצל האינואיטים (הדוגמה הקרובה ביותר לענייננו, כי הם היחידים שלא ממש עברו מודרניזציה כפויה כמו האחרים) אני לא זוכר ששמעתי על בעיות כאלה. בשום אופן לא טענתי שהם צריכים להחליט לבדם על גורלם. אמרתי כבר שאני מצפה מהמדינה לשלוח איזושהי נציגות אל השבט, להכשיר דוברים של השפה, ואם יציעו להם כמה חרוזי זכוכית תמורת מכרה הזהב שלהם אני אדאג לשלוח את הנציגים האלה בריצה אל מועצת השבט בזעקות להסביר להם על הטעות שהם עושים. אבל אני לא מתכוון לשלוח כוח משטרה שייודא שהם מקבלים בסוף את ההחלטה הנכונה. אותו עניין בדיוק לגבי הפסקה השלישית שלך. אמרתי בדיון הזה שוב ושוב שאני לא מצפה שהם "ימצאו בכוחות עצמם את המחנה" - אני רוצה שאחרי נחיתת האונס הנ"ל הם יגשו אלי ויציגו את עצמם, ויסבו את תשומת ליבי לכך שאני צפוי למות די מהר בלי הדרכה קטנה. אני ממש לא רוצה שהם יגבשו תוכנית להפיכתי לבן השבט שלהם, יתקעו לי עגילים ועצמות בשפתיים, ויחתנו אותי עם בתו בת ה 13 של הצ'יף. |
|
||||
|
||||
ההתמכרויות, ההשמנה והאבטלה לא נבעו מהשתלבות מלאה של בני אותם עמים בחברה המערבית, אלא בדיוק מחוסר היכולת שלהם להשתלב השתלבות מלאה, ומהכרה שלהם בכך. בין אם נדחסו לשמורות ששם חופש הפעולה שלהם מוגבל, ובין אם ''נזרקו'' לאורח חיים מערבי (משפחה גרעינית בדירה מבודדת, הרחק ממקורות מחיה מיידיים) שאין להם כלים תרבותיים ומשפחתיים להסתגל אליו בהצלחה. |
|
||||
|
||||
בעולם האמיתי, יש הרבה תושבים ''מתורבתים'' בברזיל שזקוקים לסיוע הומניטרי. והרבה נשים וילדים ברזילאים שנופלים קורבן לאונס ורצח. לעומת זאת, יש סיכויים לא קטנים שבשבט הבלתי-נודע מצב הנשים בפועל לא כל כך ירוד (כפי שמצאו אנתרופולוגים בהרבה חברות לקט-וצייד וכן בגלל הנטיה המטרי-ליניאלית של חברות האינדיאנים באמריקה). הילדים כנראה מתרוצצים ביער בסגנון ''עקרון הרצף'', ולזה יש יתרונות (חופש) וחסרונות (תאונות), אך סביר שמצבם טוב ממצבם של ילדים ברזילאים רבים מאוד. |
|
||||
|
||||
הנטיה המטרי-ליניאלית של חברות האינדיאנים? אפשר פרוש? והסבר או קישורים. |
|
||||
|
||||
יש סיכוי אפס, אם ממשלת ברזיל לא תשקיע הרבה משאבים בשמירה על המצב הקיים. קראי נא את הקישורים המצורפים. יש הרבה ישראלים שנופלים קורבן לאונס ורצח. אז מה? הילדים מתרוצצים ביער ואם אתרע מזלו של אחד מהם לפגוש נחש בנסיבות בלתי נעימות והתרופות של רופא השבט לא עוזרות, אין יותר ילד. את מוזמנת לבדוק את תמותת התינוקות בשבטים כאילו לעמות מקומות אחרים בעולם. תמותת תינוקות גבוהה היא הסיבה שנשים צריכות להיות מפעל תינוקות. |
|
||||
|
||||
קראתי את הקישורים, וממה שהבנתי ממשלת ברזיל החליטה להשקיע את המשאבים בשמירה על בידוד השבטים הנידחים, ולהמנע מסיועים הומניטריים ליחידים בשבט. אני חושבת שממשלת ברזיל נוהגת בצורה נכונה, גם מבחינת התועלת לבני השבט היחידים. |
|
||||
|
||||
זה יחזיק מעמד עד שיגיעו לשם כל מיני מטיילים ישראלים שכידוע לא פראירים של אף אחד. ולמחלות יש נטיה זדונית לעבור מכשולים ביעילות ובחוצפה גבוהה בהרבה מכל זן של מטיילים. |
|
||||
|
||||
אז מה שאתה בעצם אומר זה: "לא משנה מה נעשה, הלך עליהם בכל מקרה". לא? |
|
||||
|
||||
ליתר דיוק: הטיעון שלי הוא שאין דרך מעשית למנוע מהם לפגוש את הָתרבות שלנו. ולכן זוהי אחריותינו שהם יקבלו אותה במנות קטנות כדי שהם יוכלו לעכל ולא יחטפו הלם. |
|
||||
|
||||
בשביל הצטננות מספיק ישראלי אחד שיבוא לבקר אותם בזמן הלא נכון (ושאח''כ הם ילכו לישון עם המזגן עובד. או משהו כזה). לעומת זאת אם כחלק מתהליך החשיפה יהיה איזשהו רופא בטווח קריאה הוא ידע איך לעזור להם אם תתחיל התפרצות של איזושהי מחלה. |
|
||||
|
||||
קרא את הכתבה שבלינק של הידיעה הראשית. השבטים המבודדים האלו לא מחוסנים להצטננות הנפוצה. החיידק הזה שאצלנו עושה קצת נזלת ופוטר אותך מבית-ספר רק אם אמא שלך רחמנית - הורג אותם כמו זבובים. ואין להצטננות שום חיסון ושום תרופה. מה שרופא יעשה שם זה להגיד להם לנוח ולשתות הרבה נוזלים, והם ימותו בכל זאת. |
|
||||
|
||||
רק מטעמי נוקדנות: "בלי להיחשף לתרבות *אחרת*". |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |