|
||||
|
||||
וממתי סטלין היה איש שמאל? |
|
||||
|
||||
אם תראה לי הגדרה אחת של השמאל שמתאימה לסטלין בזמן שלטונו- אסכים איתך. |
|
||||
|
||||
ואדולף היה מנהיג מפלגת הפועלים הלאומית- "סוציאליסטית" של גרמניה (NSDAP). אז מה?. סטאלין נחשב בעיני תומכיו ובעיני עצמו סוציאליסט וזה מה שקובע. |
|
||||
|
||||
או שמא את דבריו של ג'.ב. שאו על רוסיה הסטליניסטית, או שמא את דבריה של ליליאן הלמן, וכן הלאה דמויות חשובות בשמאל הבינ"ל דאז. ועל זה נאמר: אם אתה טוען שאתה שמאלני, וכשאתה חי אתה נתמך על ידי רוב מי שמגדיר את עצמו שמאלני, סימן שאתה שמאלני. כמובן שתמיד אפשר, כמנהג הקומוניסטים אחרי הועידה ה-20, ואחרי מאו, ואחרי פול פוט, להסביר שבעצם זה רק תפוח אחד בודד רקוב בערימה. אבל זה רק משחק בניסוח, שמיועד בדיעבד לסלק מן השמאל את כל מי שפעם היה גיבור שמאלי, כשמסתבר שהוא היה גם, כמו הרבה גיבורים שמאליים אחרים, אפעס, לא האיש הכי מוסרי בעולם. |
|
||||
|
||||
חסרה לך קצת פרספקטיבה. אתה מתעלם מהיטלר שלמרות השם של מיפלגתו, הוביל במוצהר את המילחמה נגד הסוציאליזם והקומוניזם ואינך יכול לקרוא לו "אחד שרואה עצמו סוציאליסט".אתה מתעלם מכל המנהיגים בדרום אמריקה שהיו שותפים במבצע קונדור- מבצע שהעלים מאות אלפי אנשים- לאו דוקא מחתרות שמאלניות. אתה מתעלם מסוהארטו שפעל בהנחיית האמריקאים ואנשי הכלכלה משיקגו ורצח באופן מתוכנן כמעט מיליון איש. האם מישהו טוען שהרצח אימננטי בקאפיטליזם? מאו טסה טונג, סטלין ופול פוט היו היו סוגים שונים של פשיסטים שפיתחו את פעולותיהם על מצע שהיה בבסיסו מרקסיסטי. היות שכל מי שקרא בעיון את מרקס , רואה את הבסיס הדמוקרטי שבו (בהתייחס למבנה הדמוגראפי של המאה ה-19 בה פעל). מאו טסה טונג חידש את הקיסרות הסינית במתכונת של מייסד הקיסרות-צ'ין שה חואנג. גם אצל מייסד הקייסרות נעשו טיהורים נירחבים והוא היה בערוב ימיו רדוף פאראנויה.לך בעקבות הרוע הממוסד בעולם ותראה שהפאראדיגמה- סוציאליזם/קומינזם =רצח היא מיקרה פרטי מדי. |
|
||||
|
||||
לשיטתך, כל אותם אנשים לא היו באמת קפיטליסטים וימניים. מעבר לכך, הטיעון שלך הוא לא רלוונטי: אתה טענת שסטאלין לא היה שמאל (לקרוא לו פשיסט זה די משעשע, בהתחשב בכמות הביוגרפיות המשוות בינו לבין פשיסטים ועומדות על כמה הבדלים עמוקים מאוד בין הסטליניזם לפשיזם, ואני לא מדבר רק על רמת הדיכוי הפנימי הגבוהה יותר בסטליניזם). הוא היה. נקודה. העובדה שגם מימין קמו רוצחים, היא לא חדשה ולא סותרת כלום. אלא אם אתה מניח שהיטלר, סוהארטו, וכל מנהיגי דרום אמריקה לא היו באמת 'ימין'. אבל לא - אתה מניח פה טענה טאוטולוגית: כל משטר דיכוי קומוניסטי (ועד היום, כל משטר קומוניסטי היה משטר דיכוי), איננו באמת שמאלי. אי אפשר, כמובן, להתווכח עם טענה כזו, כי היא מינכהאוזן המושך את עצמו בשערות ראשו מהביצה. וסוהארטו, אגב, לא פעל בהשראת אסכולת שיקגו. הוא פעל בהשראת 'מאפיית ברקלי'. |
|
||||
|
||||
אתה צודק לגבי מאפיית ברקלי. האידאולוגיה שלה היתה פרידמניסטית. הקומוניזם הסובייטי והסיני וכפי שנכפה בגרורות היה מבנה פשיסטי בזאת שהדבר החשוב והמרכזי בו היה הארגון-המפלגה וכמובן המנהיג. לאדם לא היתה משמעות אלא אם היה חלק בארגון-אם חבר או סתם נשלט. האם זה איננו הגרעין של הפאשיזם? השמאל מתמקד באדם. מהבחינה הזאת השיטה הסובייטית והסינית קוטבית להגות של מרקס-ראה את התייחסותו לבאבף וקשר השווים ולקביעתו שהשתלטות המדינה על כל הקניין תביא לקפיטליזם מדינתי ולא לסוציאליזם. שמאל הוא תמיד דמוקרטי. גם המונח שהופיע אצל מרקס כדיקטטורה של הפרולטריון, אינה מדברת על דיקטטורה על הפרולטריון שהיתה בכל הצורות הסובייטיות-סיניות. שמאל ודמוקרטיה חד הם. |
|
||||
|
||||
דמוקרטיה? משום מה זכור לי ממרקס כל מיני סיפורים על "מלחמת מעמדות" וכיוצא בזה. אבל היה כבר מי שאמר : "ג'יהאד למען השלום". |
|
||||
|
||||
במה קשור המושג מלחמת המעמדות ואנטי דמוקרטיה? במאה ה-19 רק למיעוט בעל רכוש היתה זכות בחירה. כל התזה של מרקס דיברה על שלטון של מעטים על רבים. האם טענה כזאת היא אנטי דמוקרטית? מלחמת המעמדות איננה בהכרח מלחמה פיזית. שוב, המונחים נטבעו במאה ה-19 וצריכים להיות ערים לכך. |
|
||||
|
||||
מעט מאוד ערים לכך שהמונחים נטבעו במאה ה19, כמו שרוב בני האדם לא ערים לכך שעין תחת עין נטבע לפני אלפי שנים וממשיכים להתנהד בהתאם לזה. הם מפרשים את מלחמת המעמדות כפי שלנין פירש אותה , מלחמה דרך קנה הרובה, כמו שהג'יהאד למען השלום של ערפאת הפך תוך כמה שנים לזה האמיתי . |
|
||||
|
||||
משמעותו של המושג ''עין תחת עין'' כפי שהוא מופיע בתגובה זו, הינה תוצר הפנמה של תעמולה נוצרית די גסה בת אלפיים שנה. אבל יש אנשים שאינם ערים לכך... |
|
||||
|
||||
תעמולה נוצרית? ממה שאני זוכר היו ויכוחים כיצד זה מתפרש בין הרבניים לקראים. אבל יש אנשים שאינם ערים לכך... |
|
||||
|
||||
הסיבה שהמושג מוכר בכל כך הרבה שפות, היא בגלל הטענה החוזרת שנצרות היא דת האהבה, לעומת היהודים שמעדיפים נקמה. אבל כנראה שדיונים פנים יהודיים הרבה יותר מרכזיים להפצתו של מטבע לשון ברחבי בעולם, וישנם אנשים שאינם ערים לכך... |
|
||||
|
||||
את מפספסת באלף ושמונה מאות שנים, פלוס מינוס. חוקי_חמורבי [ויקיפדיה] זה מקור הביטוי. |
|
||||
|
||||
הכרתי את חוקי חמורבי, ואת את קיומו של החוק "יש כי ישחית את עינו של איש אחר – הם את עינו ישחיתו." בתוך הקודקס הזה. ועד כמה שאני יודעת, המשפט "עין תחת עין" נכתב בתורה לפני יותר מאלפיים שנה. אני התייחסתי ל*מה שמשתמע* מהביטוי בימינו. הדובר המשתמש באותו מטבע לשון רוצה להגיד: מי שאני מדבר עליו שש לנקמה שאליה אני מתנגד על סמך העקרון המוסרי וההגיון. ואם הבנתי נכון, בתקופתו של ישוע הזרם המרכזי ביהדות הבין את חוק "עין תחת עין" ככלל יסודי בהערכה לשיפוי שמגיע למי שנפגע. עינו של מלך שווה לעינו של עבד. אבל בקונטקסט הנוצרי הטענה הייתה: היהדות משלבת את עיקרון הנקמה בחוקיה (הנה הוכחה בכתובים), בעוד שהנצרות מייצגת את עקרון האהבה, הסליחה והצגת הלחי השניה. וכך נשתמרה המשמעות של הביטוי כפי שאנו מכירים אותו כיום. |
|
||||
|
||||
אתה משחק עם הגדרות 'ימין' 'שמאל', 'פשיזם', ו'קומוניזם' כדי להתאים אותן לא למקובל, אלא למה שנוח לך שהן יהיו. טאוטולוגי מדי לטעמי. |
|
||||
|
||||
מה לעשות. למילה ''מקובל'' אין יותר מדי תוקף לגבי. למקובל יש הרבה תוכן סיסמתי ואני משתדל לעסוק במהות. |
|
||||
|
||||
זה לא אפשרי. אתה מתמרן לעצמך מערכת ייחוס חדשה שבה שמאל הוא ימין ומלחמה זה שלום, ורוצה שנאמין לזה. אז זהו שלא. |
|
||||
|
||||
אינני מדבר על אמונה- אתה מדבר על אמונה. אני מדבר על תכנים של מושגים שכל מיני אנשים תפסו עליהם טרמפ והכניסו אותם כמושגים שלהם. למשל הטבעת הקשר בין קפיטליזם וחרות, סוציאליזם ודיקטטורה, שמאל זה סטלין וימין זה ארה''ב, ארה''ב פועלת להביא דמוקרטיה וחרות משמע, הימין זה חרות ודמוקרטיה. תהנה. |
|
||||
|
||||
תודה , עשית לי את היום. אם תוכל לאמר גם כמה דברים בשבחה של ליידי תאצ'ר, זו בכלל תהיה סיבה למסיבה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |