|
||||
|
||||
בלשון המעטה הייתי אומר שהצלחתה של מערכת החינוך החילונית בהנחלת נושא ''שריפת הספרים'' עדיין לא הוכחה. אחרי הכל, לא מעטים מתומכיה של תנועת ש''ס הם בוגריה. |
|
||||
|
||||
באוניברסיטת ת''א יש יחס שונה מהותית מזה של בר-אילן בין הקורסים של הכלב המרחרח את אחוריי שכניו לקורסים של הכלב המרחרח את אחוריו שלו. |
|
||||
|
||||
אם הקורסים בבר-אילן הם "ברובם חשיפה בסיסית לדת הזאת ותרבותה" 1, כיצד הם כלב המרחרח את אחוריו שלו? זה רק כלב שלומד את סביבתו ולא אחד שמבצע רפלקסיה על הסביבה. 1 לדעתי אתה טועה ורוב לימודי היסוד מועברים במתודולוגיה מחקרית-אוניברסאלית ולא מזווית דתית; אבל אני לא יודע מה הדרישות מבוגרי החינוך הלא-דתי שמגיעים ללמוד שם. |
|
||||
|
||||
1 סטודנט, מסתמך על ידע אישי - קורסי החובה ביהדות הועברו במתכונת של שיעורים בבי"ס תיכון. הדרישות היו נוכחות חובה ומבחן. |
|
||||
|
||||
אני חוזר בי מ"חשיפה בסיסית" - חלק מהקורסים הללו נכנס לתחומים די איזוטריים - אבל עד עומק בסיסי - של התרבות, הדת וההיסטוריה היהודית. כשיש לך מאה קורסים על היהודים בתימן, בסוריה, בימי הביניים המוקדמים, בימי הביניים המאוחרים, בירושלים של שנות הארבעים של המאה התשע-עשרה, על כל אחד מספרי התלמוד והמשנה, שבעה קורסים על כל ספר בתנ"ך... וקורס וחצי על כל תולדות סין... איזה מן טעם זה משאיר לך בפה? אצלי, הוא מאוד חמצמץ. רוצה להגיד, חבר'ה, תרימו את הראש לרגע, תניחו לשניה את המראה בצד; יש עולם שלם שם בחוץ, ו"אנחנו" רק חלק קטן ממנו. ההתעסקות הזאת לא הופכת אותנו לאינטלקטואלים דגולים, רחבי אופקים ואנשי העולם הגדול. זה גטו עם חומות של נייר. |
|
||||
|
||||
אבל איך זה שונה מתוכנית הלימודים בטכניון ש,כך אני מניחה, כוללת בעיקר קורסים שכוללים מספרים ואותיות ביוונית? למה זה שונה מרוב תוכניות הלימודים בגבעת רם? למה עליהן אי אפשר לומר "תרימו את הראש לרגע, יש עולם שלם שם בחוץ והמספרים הם רק חלק קטן ממנו". האם זה גטו עם חומות של נוסחא? לדעתי לא. מי שהולך ללמוד בגבעת רם, בבר אילן או בטכניון יודע לאן מועדות פניו והוא רוצה להתרכז בתחום מסוים שמעניין אותי. יהדות ספרד בתקופת ימי הביניים מעניינת אותי בערך כמו מדעי המחשב. איזה כיף לי שאף אחד לא מכריח אותי ללמוד לא את זה ולא את זה. |
|
||||
|
||||
אם אני זוכר טוב קורסי החובה ביהדות היו בנוסף לקורסי החובה הכלליים. |
|
||||
|
||||
1. אפילו אם לא למדת בטכניון, את יודעת בוודאי ששבע גדול מאחד, ובמקרה של מספר הקורסים שלוקח סטודנט בדרכו לתואר, גדול בכמה סדרי גודל. 2. את מניחה לגבי הטכניון. אני אומר לך בוודאות (המספר שבע הוא לא ניחוש) לגבי בר-אילן. 3. אף אחד לא מקבל את הרושם שחשיפה לכימיה מודרנית היא תחליף ראוי לחשיפה להיסטוריה של סין. אלו שני נושאים שונים לגמרי. אבל החשיפה של הכימאי מבר-אילן לתרבות היהודית כן באה על חשבון החשיפה לתרבות הסינית. 4. אנחנו מדברים על קורסים כלליים - כאלו שאמורים לכאורה לדאוג שלסטודנט, למרות שהוא בוחר להתמקד בתחום מסויים, יהיה גם מינימום כלשהו של ידע כללי והכרה של התרבות האנושית הכללית. תחת נושא הדיון הזה, הפסקה השניה שלך לא רלוונטית, ורק תוקפת שוב את הטענה שמה שנעשה בבר-אילן הוא לא-לגיטימי - טענה שלא העלתי, ושגם התנערתי ממנה כמה וכמה פעמים. רוצים להתמקד ביהדות? יופי לכם. אבל אם הקורסים שאמורים להרחיב את אופקיכם מעבר לכך עוסקים גם הם ביהדות, זה אידיוטי. |
|
||||
|
||||
1. לא הבנתי. 2. מה שבע? 3. למה זה בסדר שאתה לא לומד היסטוריה סינית כי למדת במקום זה כימיה (או תולדות האמנות, או כלכלה מרקסיסטית) אבל נראה לך בעייתי שאתה לא לומד היסטוריה סינית כי למדת במקום זה על יהדות ספרד? 4. חשבתי שהמטרה של קורסים כלליים היא לדאוג לכך שהסטודנט יחשף לתחומים שאינם קשורים ישירות לדיסצפלינות שהוא לומד "בשגרה". אם זו המטרה, מה זה משנה אם הוא לומד על מהפכות באמריקה הלטינית או על היהודים שם כל עוד התואר שלו הוא בספרות אנגלית? אתה מתאר מצב שבו לומדים תואר ביהדות והקורסים הכלליים נוגעים גם ליהדות. בפועל מדובר במצב שבו אתה לומד תואר כמו בכל אוניברסיטה אחרת, ולומד כמה קורסים נוספים שנוגעים ליהדות. |
|
||||
|
||||
הלומדים לתואר ראשון בבר-אילן, בכל מסלול, נדרשים לשלם על ולעבור שבעה קורסים ביהדות. זה הרבה יותר מהקורס האחד בכימיה שנדרשים, לדיווחכם, הסטודנטים לארכיטקטורה בטכניון. אם גם בבר-אילן היו נדרשים לקורס אחד ביהדות, לא הייתי מדבר, אבל כשנדרשים לשבעה קורסים ביהדות, אפס על אירופה, אפס על אסיה ואפס על אמריקה, זו בעיה. את מבינה אותי? זה בסדר ללמוד קורס אחד בכימיה, כי אם הייתי לומד קורס אחד על ההיסטוריה של סין, יכולת עדיין לשאול אותי למה לא על של אירופה דווקא. כשאני אלמד שבעה קורסים על סין ואפס על אירופה, ולא במסגרת תואר שמתמקד בסין, זו כבר תהיה בעיה. "חשבתי שהמטרה של קורסים כלליים היא לדאוג לכך שהסטודנט יחשף לתחומים שאינם קשורים ישירות לדיסצפלינות שהוא לומד 'בשגרה"' - אני דווקא חשבתי שהמטרה היא להעשיר את עולמו הרוחני ולהרחיב את אופקיו, לא סתם לתקוע לו דיסיפלינה שניה להטביע את כל כולו רק בה. "אתה מתאר מצב שבו לומדים תואר ביהדות והקורסים הכלליים נוגעים גם ליהדות" - מי דיבר על תארים ביהדות? דיברתי על תארים בפיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מחשבים, מתמטיקה, משפטים, סוציולוגיה, חקלאות ולימודי מגדר. |
|
||||
|
||||
- מקורותי בבר אילן מדווחת על שלושה קורסים ביהדות שהיא נדרשה להם, ועוד לפחות קורס אחד שלא היה קשור בתואר שלה. אבל גם בהנחה שבמסלולים מסויימים אתה נדרש לשבעה קורסים ביהדות, עדיין אפשר לראות בזה "חטיבה". כלומר, נקודת המוצא היא שאדם שלומד בבר אילן יש לו "השכלה יהודית" מסויימת. אני לא רואה בכך פסול כי (כמו שכבר חזרתי ואמרתי) זו אוניברסיטה אחת מבין כלל האוניברסיטות בארץ. אם תלמד באוניברסיטה סינית תואר במחשבים, אני לא אחשוב שיש משהו מוזר בזה שמצפים ממך לדעת אי-אילו דברים על תרבות סין. לא נראה לי משונה או מסריח. מה לעשות? - אם אתה לומד שבעה קורסים אתה רחוק מלטבוע כולך רק בה. - נו? אז את לומדת פיזיקה ובנוסף מרחיבה את אופקייך בנושאי יהדות. לא מוצא חן בעינייך? התכבדי ולכי ללמוד פיזיקה באוניברסיטת תל אביב ותוכלי לקחת שני קורסים בניתוח קולנוע מנקודת מבט מגדרית. |
|
||||
|
||||
מקורותייך בבר אילן לומדת, כנראה, משפטים? לגבי שאלת שלושה או שבעה קורסים ביהדות, ההסבר מתוך הערך בויקי: "בתחילה הייתה התוכנית להאריך את משך לימודי התואר הראשון משלוש שנים לארבע, כדי לפנות זמן למספר רב של קורסים ביהדות. בסופו של דבר, כיום נמשכים הלימודים שלוש שנים, אך חובת שבעת הקורסים בלימודי יהדות (כל קורס הוא בהיקף של 2 שעות בשבוע לקורס למשך שנה אקדמית או 4 שעות בשבוע למשך סמסטר) מוחלת על כל הסטודנטים, למעט הלא יהודים שלומדים קורסים כלליים במקומם (ולמעט אלו בעלי רקע של ישיבה גבוהה והלומדים בכולל ובמדרשה). סטודנטים בפקולטה למשפטים מחויבים רק בשלושה קורסים בלימודי יהדות, וזאת בשל חובת לימודי משפט עברי בפקולטה." אוניברסיטת בר אילן [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
"התכבדי ולכי ללמוד פיזיקה באוניברסיטת תל אביב..." אמירה כזאת נובעת לעיתים מחוסר שיחות, ידע ומודעות למצבם של רבים אחרים, פחות ממוזלים, או שזו היתממות (אבל לא נראה לי שזה במקרה שלך). מי שהתקבל/ה לתל אביב באמת לא יילך, בד"כ, לבר אילן. בבר אילן נמצאים או דתיים או אלה שלא התקבלו או שעברו שנה אחת בת"א או בירושלים ונפלטו, או שיש להם איזו בעיה אחרת (מרחק, מגורים, אידיאולוגיה, הורים דתיים שמסרבים שבתם תלמד בת"א החוטאת שתשחית את מידותיה וכו'). תלמידים חילונים שאין להם שום בעיות בהתקבלות ו/או בלימודים בת"א, ירושלים או הטכניון - בד"כ אין סיבה ודי קשה למצוא אותם בבר אילן. |
|
||||
|
||||
לפחות בקשר לפיזיקה, הטענה שלך ממש לא נכונה. קל להתקבל לפיזיקה בכל מקום. פגשתי הרבה חילונים במחלקה לפיזיקה בבר אילן, ורבים מהם היו מהמוצלחים שבתלמידים. |
|
||||
|
||||
למה את כל הזמן מושכת את הדיון הרחק ממה שלדעתי הוא הנושא - שהתרבות של אנשי בר-אילן, שמתמקדים באופן קיצוני בתרבות שלהם ולא מציצים כמעט בכלל החוצה, היא תרבות פגומה? זה שזה לא עוול מוסרי אנחנו מסכימים מההתחלה. |
|
||||
|
||||
אנסה לנסח גם אחרת: 1. מהקישור לקובץ ה-PDF שאליו קישרתי, האם את לא חושבת שיש בבר-אילן התמקדות עצומה בתרבות היהודית, וכמות מזערית בלבד של התעניינות בתרבויות אחרות? 2. אדם שתחומיי ענייניו הם כאלו, האין זה חסרון גדול בו, לדעתך? |
|
||||
|
||||
1. כן, אני חושבת שיש בבר אילן התמקדות עצומה בתרבות היהודית לעומת תרבויות אחרות, אבל אני לא חושבת שיש בזה פסול. זה מוסד שמטרתו ללמוד/לקדם/לפתח/לשמר/וואטבר את התרבות היהודית. זה לא שונה בעיני מכל גוף אחר שמתמקד בנושא מסוים. 2. (א) אני לא חושבת שעצם העובדה שאדם לומד בבר אילן (או לוקח חלק בגוף שמתמקד בנושא מסוים) אומרת בהכרח שהוא מתעניין רק בנושא התרבות היהודית. רוצה לומר, אם אני הולכת לחדר כושר חמש פעמים בשבוע, זה לא אומר שכל תחומי העניין שלי מצטמצמים לריצות והרמת משקולות, זה רק אומר שאלו "תחומי העניין" שלי כשאני נמצאת שם. זה לא סותר את העובדה שאני יכולה לאהוב מתמטיקה או להתעניין בחיות הבר באפריקה. זה רק אומר אני לא מודדת את כמות הירוקת שיש בצואה של ג'ירפות בזמן שאני על המכשירים.2 (ב) אדם שתחומי העניין שלו מתמקדים בנושא אחד ויחיד, סביר להניח שאני אראה בו אדם משעמם ואולי אפילו צר אופקים רק שלצורך העניין זה לא משנה אם נושא העניין היחיד שלו זה התרבות היהודית או תורת היחסות. האם זה חסרון? אולי אם זה אדם שאני רוצה להיות חברה שלו ואז יצער אותי שעולמו תחום לנושא אחד ויחיד.1 אבל אם זה סתם מישהו שאין לי קשר אליו, אני לא אראה בזה חסרון כלשהו. לי יש התעניינות מזערית בלבד בפיסיקה ובהיסטוריה הרוסית. האם היית אומר שזה חסרון שלי? 2אין לי שום דרך להסביר למה זו הדוגמא שקפצה לי לראש. 1מצד שני, יכול להיות שאני אקנא בכך שיש לו משהו שמלהיב אותו עד כדי כך, עד שהוא לא נזקק לדברים אחרים שימלאו את עולמו. הגבול בין תשוקה לאובססיה לא תמיד חד. |
|
||||
|
||||
כאזרח משלם מיסים שתומך בלמוד חינם באונברסיטאות, מאינטרס אישי/חברתי, אעדיף שהראויים שיתוקצבו יהיו לא רק פיזיקאים ומשפטנים מומחים,אלה גם שכנים טובים ומכרים נבונים ומצביעים שקולים שתורמים ומרימים את סביבתם (ואותי). אני רוצה אנשים רחבי אופקים במילואים, באוטובוס ובעמדות הכח. סתם מחווה דעה. |
|
||||
|
||||
ואני מעדיפה שאנשים ידעו הרבה על קצת ולא קצת על הרבה. בעיקר כשהאנשים האלו צריכים לנתח אותי, לתקן לי את האוטו, לתכנן לי את הבית, לבנות את המעלית שאני משתמשת בה ולקבוע את התקנים לצינורות הגז שקוברים לי מתחת לאדמה. מחלק מהתגובות כאן נראה כאילו המקום היחיד ללמוד בו זו האוניברסיטה. כאילו אין ספרים ואינטרנט ואנשים אחרים בעולם מהם אפשר ללמוד. כאילו אם אני לומדת במסגרת תואר מסוים אני לא יודעת כלום על הדברים שלא נכללים בו. |
|
||||
|
||||
במחשבה שניה, את צודקת. כפייה תפספס את המטרה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאפשר להסיק על ענייניו של ציבור המרצים והאדמיניסטרטורים באוניברסיטה מהקורסים שהם בוחרים להציע, או לפחות להסיק איזה נושאים הם לדעתם חשובים וראויים שהסטודנטים ידעו עליהם (אני לא יכול לדעת שהדיקן טיסנאי חובב, אבל אני כן יכול לדעת שלדעתו חשוב להכיר את התרבות היהודית, ואת הסינית לא). אם הם לא היו בוחרים להציע שום דבר מעבר למה שאתה בא ללמוד שם, אי-אפשר היה להסיק זאת. היות והם כן מציעים, ולמעשה דורשים שתיקח, אי-אפשר שלא להסיק שאלו הנושאים שלדעתם חשובים. את לא יכולה לדעת אם בעל מכון הכושר שלך טיסנאי חובב, אבל מהעדרם של הליכונים והמצאותם של תקציב ודרישה, את יכולה להסיק על דעותיו בנושא. "רק שלצורך העניין זה לא משנה אם נושא העניין היחיד שלו זה התרבות היהודית או תורת היחסות" - גם אני, כמו שאמרתי. אבל אני כן חושב שיש הבדל פוטנציאלי (אי-אפשר להיות בטוחים, אבל זה לא בלתי סביר) בין עניין צר מקצועי (אדם אובססיבי ומשעמם) לבין עניין תרבותי צר (חושב שאין שום דבר ראוי מעבר לגדר). "אבל אם זה סתם מישהו שאין לי קשר אליו, אני לא אראה בזה חסרון כלשהו" - עם ההיפר-סובלנות שלך אני לא יכול להזדהות. כמובן שזו זכותו להיות אדם צר-אופקים ואולי גם מתנשא, ואין זה מקומי לנסות ולשנות אותו, אבל לא להיות מוכן להגיד שזה חסרון בו לדעתי? אנשים מעניינים אותי, ובנושאים שמעניינים אותי אני מגבש דיעות, ודיעות אני אוהב גם להביע. "האם היית אומר שזה חסרון שלי?" - כן, אבל זה חסרון שולי, כי (אני מניח) יש לך תחומי עניין אחרים, שאי-אפשר למנותם על שתי ידיים, אפילו אם מקצים לתלמוד, לתורה, למשנה ולהיסטוריה של עם ישראל רק אצבע אחת בספירה הזאת. |
|
||||
|
||||
(פסקה אחרונה - כדורגל, וכדורגל אנגלי.) |
|
||||
|
||||
המנדט של הדיקן בבר אילן הוא בתחום התרבות היהודית. אם בר אילן הייתה משנה את הצביון שלה והופכת לאוניברסיטה כללית, הוא היה חוטא למנדט שניתן לו. האם מההיגד "תרבות בני המאיה מעניינת אותי" נובע "אני חושבת שאין שום דבר ראוי בתרבויות אחרות"? כמובן שלא. העובדה שאני בוחרת להתמקד דווקא בילידי אמריקה הלטינית לא משליכה בהכרח על היחס הערכי שלי כלפי תרבויות אחרות. יכול להיות שאני אחשוב שזה תחום העניין המרתק ביותר שיש, יכול להיות שאחשוב שזה תחום העניין המרתק ביותר עבורי, יכול להיות שאני אחשוב שזה אחד מתחומי העניין המרתקים בעולם, אבל אי אפשר ללמוד הכל על הכל ואיכשהו יצא שבחרתי דווקא בזה (אולי כי השורשים שלי בגואטמלה, אולי כי קיבלתי מילגה מאיגוד יוצאי סן פדרו, אולי כי הצלחתי להתקבל רק ללימודי אמל"ט). איך זה הופך אותי למתנשאת או צרת אופקים? ולמה אתה חושב שמי שלומד את התלמוד וההיסטוריה של עם ישראל אין תחומי עניין נוספים? (לא הבנתי את הקשר של הכדורגל) |
|
||||
|
||||
איגוד יוצאי סן פדרו? איפה הם נפגשים? |
|
||||
|
||||
היחס בין מספר הקורסים העוסקים בתרבות היהודית, לקורסים שעוסקים בכל תרבות אחרת, מצביע לדעתי לא על עניין רב יותר בתרבות היהודית מבכל תרבות אחרת, אלא גם על עניין שולי בלבד בכל תרבות אחרת. מישהו נתן את המנדט הזה, ומישהו ניאות לקבל אותו. אותם אני מאשים, ולא, מן הסתם, את הסטודנטים (יש גם סטודנטים שאשמים בכך, אבל אי-אפשר להסיק את מי כן ואת מי לא רק מכך שבחרו ללמוד בבר-אילן). |
|
||||
|
||||
דורפל היקר, דבריך הריהם הם תרתי דסתרי. וכי איך אפשר להבין משהו בפיסיקה, כימיה, ביולוגיה,..., חקלאות או לימודי מגדר, בלי לדעת די יהדות? הלא היהדות היא לב העולם ואם המדעים! בוש והיכלם! |
|
||||
|
||||
המספרים והנוסחאות הם חלק מעולם הרבה יותר גדול מהיהדות, לפחות במובן זה שנזקקים להם הרבה מאוד אנשים מכל העולם, מכל הדתות, מבין חסרי הדת... ובכלל. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אז שאלת איך זה שונה, וקיבלת תשובה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |