|
||||
|
||||
וואו, קשה, קשה. או קיי, אז ננסה לשחק את המשחק לפי חוקי סמיילי: האם ישנו מעשה ספציפי שהוא בעיניך באופן אישי (לא "בהנחה שנסכים", אלא בעיניך באופן אישי) רע מוסרי? מהו מעשה זה? |
|
||||
|
||||
למשל, לרצוח זה רע מוסרי. |
|
||||
|
||||
אתה יודע, בלי קשר לדיון הנוכחי, תמיד הייתה לי בעייה עם האמירה הזו. הרי לרצוח מוגדר להיות "הרג של אדם אחר בנסיבות X", כשX אינן, לדוגמא, הגנה עצמית או רשלנות. במילים אחרות, המסומן המקובל של "רצח" הוא "הרג רע מוסרית", מה שהופך לדעתי את "רצח זה רע" לטאוטולגיה. |
|
||||
|
||||
המסומן המקובל של רצח הוא לא ''הרג רע מוסרית'' אלא ''הרג מכוון ובלתי הכרחי''. הטענה שהרג כזה הוא בלתי מוסרי היא כבר לא טאוטולוגית. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שהרבה יטענו שחייל בשדה הקרב רוצח את חיילי האוייב, למרות שההרג הוא מכוון ובלתי הכרחי. למעשה, נרא לי שאלו שכן יטענו כך מאמינים שמעשי החייל ''רעים'', מה שרק מחזק את הרגשתי שה''רוע'' אינהרנטי ל''רצח''. (וראה גם את מחאת ה''בשר הוא רצח'' כשהכוונה היא ''בשר הוא רע''). |
|
||||
|
||||
הרג האויב במלחמה הוא הכרחי מטעמי הגנה עצמית, אבל אתה צודק בכך שבד''כ רצח כולל גם אי מתן סיכוי הוגן לצד השני, כך שאולי המושג ''רצח'' באמת מכיל את התיוג המוסרי. |
|
||||
|
||||
טוב, גלעד צודק. תגובה 473980 הבעיה שלי היא שמצד אחד אני לא רואה תשובה אפשרית שאני יכול לתת בלי לפתוח דיון זוטא על התשובה, ומצד שני אני מאד סקרן לדעת מה התכוונת לעשות עם התשובה שלי, ואיך מהתשובה התכוונת להגיע לטיעון כלשהו בקשר לקשר בין מנוולים לרעים, ו/או לשכנע אותי באי מוסריותם של הסוקרים. אז, בוא נשחק ככה, אני אתן שתי תשובות, אתה תבחר את התשובה שמתאימה לך, ונמשיך משם. בסדר? א. אז, כן, ישנו מעשה ספציפי שהוא בעיני באופן אישי רע מוסרי. לקרגב. כל מי שמקרגב עושה מעשה רע. ב. לא, אין מעשה ספציפי שהוא בעיני באופן אישי רע מוסרי. |
|
||||
|
||||
נתחיל מ א- אתה יודע שלפני מחתשים שנה לקרגב נחשב מעשה של יום יום בקרב האימפריה הנורמגית? האם כל הנורמגים היו מנוולים? רעים? או שאולי ברגדים? (אני אלמוני אחר) |
|
||||
|
||||
מצידי, דווקא קיבלתי את תגובה 473976 כפשוטה וראיתי (או דימיתי לראות?) בה סוג כלשהו של יושר אלמנטרי המהווה פתח להמשך (לטעמי, עדיף בלי התחכמויות מסוג ה"לקרגב", שאכן לא איחר להגיע, איך יכולתי לחשוב אחרת). אם כי ממש ברגע זה עולה בדעתי שהמילה הפותחת של התגובה הנ"ל, מילת ה"למשל" - היתה עלולה להתגלות בשלב מאוחר יותר כבעלת משמעות קרדינלית בעיניך, והיתה עלולה להביא לעוד פתיל/ון של אי הבנות, בהשתתפות עוד קוראים - אי הבנות מן הסוג שהבהרתי בתגובה 473989. מכל מקום, כשעוד חשבתי (אתמול) שתגובה זו מהווה פתח למשהו, רציתי לשאול סדרה מסויימת של שאלות, לפני שאגיע לטיעון, יהיה אשר יהיה, אבל החלטתי לוותר. השאלות האלו לא יובילו, כך נראה, לשום דבר בונה, לא משום שאינן שאלות טובות אלא משום שבמקרה שלך הן יגרמו לעוד התעסקות בתחום הנרחב (?) הכלול אצלך תחת "סמנטיקה" וכיו"ב, וחוץ מזה הן יעצבנו אותך ויגרמו לי, ולא בפעם הראשונה, לתחושה שכישורי האינטלקטואליים הם ירודים מכדי להתמודד עם כל זה. כל טוב והמשך פורה עם המשתתפים האחרים. |
|
||||
|
||||
אולי פשוט תעלה את הטיעון? |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |