|
||||
|
||||
"תושב ג'בל מוכאבר שירה אתמול בשמונה תלמידים הרכונים על ספריהם- הוא טרוריסט, או לא טרוריסט? "כן" או "לא" ברורים יתקבלו בברכה." א. גם אצלך עם כל הלאומיות השוצפת, תושב מוכבר אינו מכונה "מחבל" אלא טרוריסט. ב. נכון, אם יהודי היה יורה על אוטובוס ערבי, או על תלמידים- הייתי קורא לו מחבל וטרוריסט. ללאומיותו של רוצח מסוג זה אין שום חשיבות; יהודי שהיה עושה את זה לא היה פחות טרוריסט ומחבל. את מציירת תמונת שווא שהיא כולה שלך, כאילו שדם ערבי שנשפך מציק לי יותר מדם יהודי. זו תמונת שווא שכולה נוצרה בראשך. אני יכול אולי לנתח מניעים ולתת הסברים, אך כל זה ללא קשר ליחס שלי למעשה. ג. אני עונה לחקירות ב"כן" או "לא" רק בבית המישפט (לא יצא לי אף פעם להחקר על דוכן העדים). |
|
||||
|
||||
אל: איציק ש., דורון, מתרגם עם כוונות, אייל(ים) אלמוני(ם), סרצ'ר, וכל מי שאולי עבר פה בסביבה ותהה "מה לעזאזל". ראשית- סליחה מאיציק ש. על זה שנכנסתי לאייל והתנפלתי עליו באופן שלא היה קשור דווקא לדיון הנוכחי, אלא נבע יותר מכאב הפיגוע בישיבה + דברים שאיציק כתב ואמר (ודברים אחרים, שהוא נמנע קשות מלומר), באייל בעבר. ההתנפלות שלי, בצורה הזאת ובמקום הזה, היתה מאוד לא לעניין, ועל כך כאמור- התנצלותי. שנית- במחשבה שניה הבנתי שהבעיה שלי (לא עם איציק עצמו, אלא עם עמדה מסויימת שהוא -כך נראה לי- מייצג באייל בהתמדה) היא לא מי קורא בשמות (להלן: מחבל/טרוריסט) למי, ובאילו נסיבות. אלא: את מי מאשימים בעלי העמדה המסויימת הזאת בתופעת הטרור, ועל מי הם מטילים את האחריות האולטימטיבית למעשי הטרור. העמדה הבעייתית-בעיניי הזאת היא לאו דווקא "שמאלנות", אלא משהו שהוא תוצר-לוואי של השמאל הקלאסי- ותוצר-לוואי שהתחזק מאוד בשנים האחרונות. זאת עמדה שלצרכינו פה תיקרא עולם-שלישיזם, ובקיצור - ע"שיזם. הע"שיזם מחלק את העולם ל: ארה"ב+ "המערב" מזה, ו"העולם השלישי" מזה. והע"שיסטים רואים בכל דבר רע שקורה בעולם תוצאה של מעשיהם הנפשעים של ארה"ב והמערב, בעוד שכל מי שנחשב לע"ש הוא לעולם גורם סביל, בלי כל אחריות למעשיו, נפשעים ככל שיהיו, ובלי סיבות פנים-ע"שיסטיות כלשהן למעשים אלה. הכול, אבל הכול, הוא לעולם תוצאה ו/או תגובה מובנת (כמו ב:"אני לא מצדיק אותם, אבל אני מבין אותם"..) למעשי המערב בהווה + כל מיני חטאים קדמונים (אימפריאליזם, קולוניאליזם, קפיטליזם, גלובליזם, ציוניזם, וכנראה גם סתם מנווליזם). ביישום לפיגוע האחרון: השאלה מבחינתי לא היתה צריכה להיות למי קורא הע"שיסט "מחבל". השאלה היתה צריכה להיות- על מי לדעת הע"שיסט מוטלת האחריות לפיגוע הזה, ומה אפשר לעשות כדי שדברים כאלה לא יישנו. ולאחר שתינתן התשובה הצפויה ל- מי אשם בפיגוע (ישראל, כמובן), ול- מה צריך לעשות: (לנהל מו"מ, אלא מה), לנסות אז להראות בשארית כוחותיי שדווקא המחבל עצמו, והחברה שגידלה ושלחה אותו, הם האחראים, והם האשמים פה. ניסיון שאני יודעת כבר (מויכוחי עבר באייל), שהוא חסר-תועלת לחלוטין. והתוצאה של כל זה היתה: שאלת תסכול וזעם לא מכווננת, ומטופשת למדי. אני מקווה שהצלחתי להבהיר מה עמד בבסיס תגובותיי לפני שבוע. ומבקשת שוב להדגיש שהבעיה מבחינתי היא לא איציק עצמו, אלא העמדה הע"שיסטית שהוא מייצג. ולסיום: המלצה על ספר, שאילו היה קיים בתרגום לעברית אולי הייתי טורחת ועושה עליו סקירה במדור הספרים, אבל בינתיים: כדאי לכל מי שמעניין ב"שמאל" לסוגיו לקרוא את- What's Left, מאת Nick Cohen, הוצאת Forth Estate לונדון, 2007. |
|
||||
|
||||
אני לא חולק על דבריך, אבל ידיעה מראש מי האשמים, בלי קשר למעשה עצמו, אינה נחלת השמאל בלבד. לאנשים מסוימים בימין, למשל, ברור שכל דבר רע בעולם תוצאה של מעשיהם הנפשעים של מי *שאינם* ארה"ב והמערב (מה שאת מכנה "עולם שלישי"). |
|
||||
|
||||
הרושם שלי, מקריאה בעיתונים ושיחות מזדמנות, הוא שונה. אולי אתה יכול לתת דוגמאות? רצוי עם קישוריות. תודה. |
|
||||
|
||||
לפני שנה פרצו לי לאוטו וגנבו לי את הרדיו. זה נשמע טריויאלי, ברור לכולם שהאשם הוא הנרקומן שפרץ לי לאוטו וגנב לי את הרדיו. אבל, אם נסיים את הדיון כאן, אז הוא יהיה משעמם ולא מועיל. אפשר לחשוב על זה עוד רגע, *גם אני אשם*. מתוך עצלנות לא לקחתי את הפאנל של הרדיו, ידעתי שאני צריך לקחת אותו איתי, ידעתי שאם אקח אותו לא יפרצו לי לאוטו. יותר מזה, כשבחרתי את האוטו בחרתי באוטו עם רדיו שאפשר לגנוב, יש היום מכוניות עם רדיו שאי אפשר לגנוב, אבל בחרתי באופן מודע לקחת מכונית עם רדיו גניב. בנוסף, אני בחרתי את הכנסת שמשקיעה מליונים בישיבות/ צבא/ מוזיאונים/ התנחלויות/ חקלאות (סמן את המיותר לפי דעותיך הפוליטיות) במקום במשטרה/חינוך (סמן את המוצלח לפי דעותיך הפוליטיות) שיכלו למנוע את הפשע הזה. חוץ מזה, איך זה שנרקומן מצליח לפרוץ לרכב שלי, ברור שהייתי יכול להשקיע במנעול נורמלי. שימי לב שכל הנקודות האלה לא מורידות כלום מהאחריות הפלילית והמוסרית של הגנב. הוא נשאר בן X@# כשהיה. אבל אני לא יכול לעשות כלום בקשר לזה, ובקשר לעצמי, למרות שברור שהאשמה שלי עקיפה לחלוטין, אני יכול לעשות הרבה. סתם להאשים את הגנב לא יחזיר לי את הרדיו, ולא ימנע את הגניבה הבאה, לכן זה דיון משעמם וחסר טעם. באותו אופן, אני לא מוצא הרבה טעם בלהתדיין על מה "הם" יכולים לעשות טוב יותר, זה משעמם (בגלל שכולנו מסכימים) וחסר טעם (בגלל שאף אחד מ"איתנו" הוא לא "הם"), לעומת זאת, הדיון על מה "אנחנו" יכולים לעשות הוא דיון מעניין (בגלל שברור שלא נסכים) ובעל טעם (בגלל שאם נמצא פתרון טוב, נוכל לצמצם את הרוע, למרות שלא אנחנו יוזמים אותו, ולא אנחנו אחראים לו ישירות). ברור שחייבים לשים לב להבדל בין האשמה הישירה, לאשמה העקיפה. אולי לפעמים כדאי להדגיש את זה, כי כנראה שיש כאלה שזה לא מובן מאליו להם. למיטב ידיעתי, בפוליטיקה הישראלית, אי ההבדלה הזאת נפוצה הרבה יותר דווקא בימין, ע"ע "פושעי אוסלו לדין". |
|
||||
|
||||
שמע, מי שקונה רדיו מגניב כל כך... |
|
||||
|
||||
אני יכול להרגיע אותך - לפני שנה פרצו לי לאוטו, *למרות* שלקחתי איתי את הפנל של הרדיו. הגנב כנראה חשב שהחבאתי את הפנל בתא הכפפות אז הוא גם עשה בלגן באוטו ופיזר את המסמכים לכל עבר. |
|
||||
|
||||
במקרה שלך האשמים הם הנהגים העצלנים שמחביאים את הפנל של הרדיו בתא הכפפות שלהם. |
|
||||
|
||||
שלא לדבר על מרקוני והרץ. |
|
||||
|
||||
חשבתי שככה הם בוחרים את האוטו. בכל מקרה, לפחות אצלך הביטוח שילם... |
|
||||
|
||||
(חוץ מהמשפט האחרון) תגובה יפה! |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |