|
||||
|
||||
אני לא יודע איזה דוגמאות ירצו אותך. הפוזיטיביזם ששינה את כל התפיסה שלנו את העולם ואת עצמנו במאה שעברה, עד כדי כך שאנחנו לא מצליחים להיפטר ממחשבה פוזיטיביסטית למרות שהוא הופרך מכל עבר? אולי רעיונות של פוסטמודרניזם ורב-תרבותיות ששינו את כלי התקשורת ואת המחשבה בישראל החל משנות השמונים ועד ימינו? האסכולה האוסטרית בכלכלה? רולס, שהשפיע על כל התפיסה החברתית והמשפטית? אולי הניאו-קונים בארה"ב וישראל? אין לזה סוף. |
|
||||
|
||||
יהונתן, למה בדיוק אתה מתייחס כשאתה אומר שהפוזיטיביזם הופרך? |
|
||||
|
||||
אני יכול לחשוב על כמה מובנים בהם הוא "מת": * החלק של ה-"פוזיטביזם" - פופר שם קץ לזה. אין תקווה ל-"עיקרון אימות". * החלק של ה-"לוגי" - קון ופיירבנד, לכל הפחות, תקפו מכאן, ואף הגנה ראויה לא נמצאה. * הבעיה של "היפותזות עזר" - לא ניתן בשום אופן לעמת (וקל וחומר שלא "לאמת") את המציאות עם התיאוריה. זו בעיה גם בשביל הפוזיטביסטים וגם בשביל פופר (וכאן אפשר להאשים את קווין וההוליזם ). |
|
||||
|
||||
תוכל להרחיב על הפוזיטיביזם? |
|
||||
|
||||
עומר עושה כאן עבודה טובה בהרבה ממה שאני הייתי עושה, אז אני מעדיף להסתכל מהצד. בכל מקרה, אם אתה מתעניין בפוזיטיביזם (ולדעתי חשוב להכיר אותו מעבר לפיסקה), זה נראה כמו ערך מצויין: אני רושם לעצמי לקרוא אותו מחר. |
|
||||
|
||||
מלבד המילה ''נראה'', אתה מזכיר לי את אבא שלי, שממליץ לי כל הזמן על סרטים שבהם טרם צפה. |
|
||||
|
||||
לך תדע. אולי זה שם בדוי. אני לא רואה את הדמיון. זה חומר שאני מכיר, לפחות ברובו. רפרפתי על הערך במהירות וזה נראה סיכום טוב של הנושא. אני מתכוון לקרוא אותו מחר פשוט כדי לסדר לי אותו בראש באופן מובנה. |
|
||||
|
||||
אמרתי, למעט המילה "נראה [כמו]". את מה שאתה עשית גם אני עושה, בלי נקיפות מצפון. אבל לך תדע, אולי עם הגיל גם המנהג של אבא שלי יגיע אלינו. |
|
||||
|
||||
האמת שקיוויתי שאתה תרחיב קצת בעצמך, לא על ידי מלאך, לא על ידי שרף, לא על ידי עומר (שראיתי רק שמדבר על מות הפוזיטיביזם, לא על מה זה בכלל ולמה זה שינה כל כך את התפיסה שלנו) ולא על ידי מאמרים שלא מתדיינים באייל בעצמם. |
|
||||
|
||||
אני מצטער (באמת). אבל אחרי שנתתי את הקישור לערך בסטנפורד, נראה לי שזה יהיה שגעון גדלות מצידי להתחרות בו. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאתה מצייר המטרה סביב החץ. אתה מזהה מגמה בהתשנות החברה, ומדביק לה כשורש את האסכולה הפילוסופית המתאימה (אין מחסור). אין לזה סוף? אני אסתפק בהתחלה. רב-תרבותיות - בעולם שבו התנועה והתקשורת מהירות כפי שהן כיום, ושבו מספיק מדינות בטוחות לזרים כפי שהן היום, רב-תרבותיות היא רק עניין של זמן. אני לא רואה סיבה לזקוף את זה לזכות מי ממדעי החברה. "האסכולה האוסטרית בכלכלה?" - לא מתמצא. תמצת לי בבקשה. "רולס, שהשפיע על כל התפיסה החברתית והמשפטית?" - כנ"ל. "אולי הניאו-קונים בארה"ב וישראל?" - השמרנות החדשה?! מה לזה ולפקולטה למדעי הרוח?! אם כבר, זה מראה את חדירתו של האדם הממוצע לפקולטות למדעי הרוח (בריאתנות), לא להפך. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |