|
||||
|
||||
אני כבר מרגיש יותר טוב. אבל אני בכל זאת לא מבין למה אתה תוקף את האידיאולוגיה הציונית ולא גם את האידיאולוגיה הלאומית הפלסטינית (שגם היא לא יכולה לרחוץ בנקיון כפיה), או את החזית לשיחרור אריתראה, או סרביה, או חבל הבסקים, או את הלאומנות הצרפתית, הגרמנית, הרואנדית, האסטונית, התמילית ועוד רבים כיוצא באלו. אני שותף לעמדתך שהציונות סללה את הדרך לפגיעה נוראה בפלסטינים, אבל ממעט ההיסטוריה שאני זוכר, כל האידיאולוגיות הלאומניות עשו בדיוק את זה. כי כולן רצו חבל ארץ שהוא רק שלהן ושבו הן יכולות לשלוט ולקיים את תרבותן. כמובן, זה ש"כולם עושים ככה" לא יכול להכשיר עוולה, אבל, נדמה לי, זה כן יכול להצדיק ציפייה לביקורת מאוזנת...ביחוד ממשכילים חסרי פניות. גם הסודות המפורסמים שאתה מפרט - לגבי העולם הראשון/שלישי - מקובלים עלי כעובדות, אפילו בלי חקירה אמיתית של ההיסטוריה. אבל אני לא מצליח לקשור אותם לטענתך (המוצדקת כשלעצמה) ש"and our action defines us the most.". אם הפעולות שאתה מציע מסתכמות בלימוד מעמיק של ההיסטוריה, אני מתקשה לראות אור בקצה המנהרה, בפרט מאחר שאינני חולק על העובדות שאתה כבר העלית בחקירתך. בסוף, הכי מטריד אותי, מה אני אגיד לאבא שלי. הוא למד היסטוריה (בעיקר על בשרו) והגיע למסקנה שכדי להפסיק את העוולה שנעשית ביהודים הם צריכים מדינה משלהם. אם הם היו עושים זאת באוגנדה או בטימבקטו הם היו גורמים עוול קולוניאליסטי למקומיים שם. אז הם "התחברו להיסטוריה" (אם כי אחרת משלך) ובחרו לעשות זאת בפלסטינה-א"י. נו, שאני אגיד לו שהוא חזיר אימפריאליסטי?! שהוא צריך לשמוע לאחמדיניג'אד ולחזור למקום ממנו בא? או מה? |
|
||||
|
||||
I have a whole basket full of criticism of Palestinians leaders, especially Yaser Arafat. This is, however, an Israeli web-site. My objectives over here are different than when I debate Palestinians. Furthermore, we always have to remember who was responsible for more than fifty years of occupation and who was denied human rights and oppressed in brutal ways. I can criticize Palestinian tactics, but I can never criticize their ability to fight for their rights against one of the most powerful armies, that in itself is heroic. That is very different with Israelis who enjoy privileges and benefit from the occupation of Palestine. Israelis have the time to study political questions (Israel is one of the countries with the highest percentage of people with BA) and they do not pay the same consequences when opposing the occupation. Israelis who oppose the occupation will in the worse case be put in jail for a couple of years, while Palestinians who are opposing the occupation (even peacefully) have been subjected to long arrests and torture. There is no justification to the fact that there is no real left in Israel. Their definitely no justification to the passive resistance of the Israeli left to the atrocious acts they are “forced” to participate it. Their are so many books in your country who were written by Israelis who write about orders that they received to bomb villages and to kill and torture civilians, and how hard is was FOR THEM to fulfill this order and how THEY ARE in such a trauma for the rest of THEIR LIFE. There is a whole genre of books about the occupation of South Lebanon that are on the border of the absurd. Soldiers who write about how hard it was to sit in an army bases while the Hisbala is shooting missiles at them, forgetting to mention that from these army bases Israeli soldiers would kidnapped civilians, or that these bases provided a protection to South Lebanon Army who under the supervision of Israeli soldiers have tutored hundreds of civilians. Little Eichmann’s, technocrats of the Shin Bet who write about how difficult it was for them to arrest civilians or to pressure people to turn in family members or about fallow officers who tortured people. Take for example Bofore, a movie dedicated to the experience of the occupation of Lebanon from the view point of the occupying soldiers. The only mention of Lebanese in the movie is through the Hisbala missiles who hit the base.
Think how ridicules it would be if you read a book by a Nazi soldier who writes who hard it was to occupy Paris, how hard it was to arrest civilians and bomb villages, and how he is in such a trauma from it for the rest of his life. Its time for the Israeli left to grew up and stop wining after hand about horrendous acts that soldiers and technocrats are “forced” to do. To stop view wars and occupation only by how they affect the Jewish-Israeli side of the conflict. Israelis have choices, more choices then the Palestinians, and they should refuse order and put their privileges on the line to avoid committing crimes. There is a difference between a national ideology of oppress and third world countries, than that of imperialist countries. The Palestinian right for self determination is very different than the Zionist ideology that uphold special privileges based on religious affiliation and deny rights to people who were burn and raised in your country. My point in studying history deeply was that behind every action that we do there is an ideology. From what you eat to whom you date and to your political belief; there are all motivated by some kind of philosophy. Twisted and untrue history is in a lot of ways the philosophy of oppression. People in America would never support their government invasion to Iraq if they were actually educated about their country warm relation with Saddam for years, and why these relations changed. A correct understanding of history can only lead to actions. And by actions I mean to start organizing politically and to refuse to serve in the IDF. I would like to send my deepest support for your father who seems from what you write to have experience a very hard life. I can only hope that the rest of his life was somewhat better, and that as a survivor he managed to experience some happiness in his life. I would disagree with his conclusion that the only way to stop the oppression of Jews were by establishing a state for Jews only. If oppression was a parameter to the right to establish a country women should have gain that right a long time ago, definitely Palestinians. The facts is that there is a community of Israelis in Israel, no one should tall them to leave just as no one should force Palestinians to transfer. |
|
||||
|
||||
מהמשפטים הראשונים של הפסקה הלפני אחרונה אני מסיק שכנראה שמך צוקרמן. (בדיחה זו מיועדת לאדם מסוים). |
|
||||
|
||||
"I have a whole basket full of criticism of Palestinians leaders, especially Yaser Arafat. This is, however, an Israeli web-site. My objectives over here are different than when I debate Palestinians." אני לא מקבל את התירוץ הזה. מה שאתה בעצם אומר זה שיש לך ביקורת אחת לישראלים, ביקורת אחת לפלסטינים, ביקורת אחת לאמריקאים, וכן הלאה, וכן הלאה. אז למי בדיוק אתה מציג את הפרספקטיבה הכוללת שלך? לחברים בקדר המפלגתי?אתה לא מבין שהתנהגות כזו פשוט מנכרת את מושאי הביקורת שלך, לא משנה מי הם, ולא באמת מאפשרת לדון איתם ברצינות? "Furthermore, we always have to remember who was responsible for more than fifty years of occupation and who was denied human rights and oppressed in brutal ways." נכון, אנחנו צריכים לזכור את ישראל, אבל גם את ירדן, את ארה"ב, את בריה"מ ואת מדינות אירופה. כולן אחראיות לאפרטהייד הזה, מכיוון שהן היו צריכות לשמר אותו על מנת להמשיך ולהתקיים בעצמן."Israelis have the time to study political questions (Israel is one of the countries with the highest percentage of people with BA) and they do not pay the same consequences when opposing the occupation." זה פשוט לא נכון.רק למעמד הביניים והלאה בחברה הישראלית יש זמן לזה, השאר עסוקים מדי בלעבוד ובלהשלח להרוג ולההרג למען האידיאולוגיה הלאומית. רוב אלה, עד השנים האחרונות לא היו יכולים למצוא עבודה אם הם היו מעיזים לסרב לשרת. חלק לא מבוטל מאלה מורכב מצאצאים של כאלה שהובאו לארץ תוך הבטחות שווא לבטחון וצדק חברתי במסגרת החמימות היהודית הציונית, וקיבלו בסוף מעברות ועבודות כפיים. חזות כל הישראלים היא לא של הבורגנים של מתחם הבורסה בר"ג ושל הזעיר-בורגנים והאריסטוקרטים של הפועלים באוניברסיטת ת"א. וממתי בדיוק BA הוא כלי לחשיבה ביקורתית? מדובר סה"כ בסוג יותר מתקדם של אינדוקטרינציה. בכל מקרה, העובדה שיש לך ראיה כל כך שטחית של החברה הישראלית היא סימפטום לשורשים הלאומניים של האידיאולוגיה שלך, לה אתה קורא שמאלנית. איפה הניתוח המעמדי? איפה האינטרנציונאליזם? אין דבר כזה! יש לאומים טובים, ויש לאומים רעים - במקרה שלך הסיווג הפוך לראיה של האמריקאים, שונה בהרבה משל הרוסים והאירופאים, ואולי דומה לזה של הסינים. "There is a difference between a national ideology of oppress and third world countries, than that of imperialist countries." ההבדל העיקרי הוא שהאידיאולוגיה הראשונה היא של בורגנים שעוד לא ביססו את כוחם, והאחרונה של כאלה שכן. אתה יכול לראות בדיוק לאן זה מוביל כשהשחרור הלאומי "מצליח."
|
|
||||
|
||||
מהי משמעות ההגדרה "האריסטוקרטים של הפועלים באוניברסיטת ת"א" (או באוניברסיטה בכלל)? עוד משהו, אם כי שולי: לא כל BA הוא אינדוקטרינציה. BA במתמטיקה הוא אינדוקטרינציה? |
|
||||
|
||||
ודאי ש-BA במתמטיקה הוא אינדוקטרינציה. אחריו קשה מאוד להסתגל לרעיונותיו של דורון שדמי. |
|
||||
|
||||
אינדוקצינציה. |
|
||||
|
||||
אין דוקצינציה. |
|
||||
|
||||
"אריסטוקרטיה של הפועלים" היא הרובד במעמד הפועלים שמקבל משכורות גבוהות יותר, הוא מקצועי יותר ולרוב שוגה באשליות שהוא בכלל בורגני. כל BA הוא אינדוקטרינציה. גם במתמטיקה אתה מקבל את האינדוקטרינציה שדוחפת אותך את המצב הקיים, במקום העבודה שתמצא אח"כ או באקדמיה. אתה בטח שלא לומד לראות בצורה ביקורתית את המצב הפוליטי בארץ, כפי שטוען יקירנו המאואיסט. |
|
||||
|
||||
איך מבדילים בין בורגני לבין פועל אריסטוקרט ? |
|
||||
|
||||
מה שבטוח זה שאי אפשר לשאול את האריסטו-שמט, כי, כמו שכליל אומר, לרוב שוגה הנ"ל באשליות שהוא בכלל בורגני. אולי אפשר לפי הגורמט, הקליפות של הפיסטוקים והסי.די פלייר הכי חדיש שבאוטו שמנעים לכולם על הכביש בקולי קולות, אם הם מעוניינים או לא. ועל כך כבר אמר ג'ורג' ברנארד שו: אפשר להוציא את נינט מקריית גת, אבל אי אפשר להוציא את קריית גת מנינט. |
|
||||
|
||||
הבנתי, אז אין בעיה. כבר שקלתי להעלב. דרך אגב בזמן הקצר שביליתי שם, לא ראיתי ''פועלים אריסטוקרטים'' שתואמים את התיאור הזה באונ' ת''א. לפחות לא במדעים מדוייקים. |
|
||||
|
||||
נו כן, הטקסונומיה בעולם החי היא עניין מסובך, אפילו עוד לפני כליל, שיש לו כנראה כמה טעויות קונספטואליות כבדות. |
|
||||
|
||||
שאל אותו האם הוא מתכוון להקים עסק או לצאת לעבוד אחרי (או תוך כדי) הלימודים. |
|
||||
|
||||
ואם התשובה היא _________ אז הוא __________ ? |
|
||||
|
||||
אם הוא הולך לעבוד, בעיקר אם זה במקצוע שהוא למד, אז הוא מכוון עצמו לאריסטוקרטית הפועלים. אם הוא הולך להקים עסק (מכולת, מיזם הייטק או כל משהו מסוג זה), אז הוא מכוון לזעיר-בורגנות. |
|
||||
|
||||
הבנתי. ואם הוא למד פילוסופיה או מדעי המדינה, לא עובד בתחום, ולא מקים עסק, אבל מכלה חלק ניכר מזמנו בפורומים אינטרנטים ? |
|
||||
|
||||
אמרתי "_בעיקר_ אם זה במקצוע שבו הוא למד". מה הסיכוי שיפטרו אותך? כמה זמן אתה יכול להרשות לעצמך להיות מובטל? מה רמת החיים שלך? שים לב שיש לשכת עבודה מיוחדת לאקדמאים. |
|
||||
|
||||
לא ידעתי שקריטריון לבורגנות הוא מחסור בדאגות פיננסיות. |
|
||||
|
||||
יותר לאריסטוקרטיה של הפועלים. |
|
||||
|
||||
אני מצטער, אתה אניגמתי מדי בשבילי. זוג. 1 x תואר ראשון. 1 x תואר שני. 1 x מנהל/ת פיתוח בחברת הייטק (₪40,000 בחודש). 1 x חוקר/ת בחברת לפיתוח תרופות (₪25,000 בחודש). 1 x בית ברעננה, דרומית מאחוזה. 1 x משכנתא של $400,000 (יש מצב שאני מאוד אופטימי לגבי מחירי נדל"ן ברעננה). _______ בורגנים או אריסטופוע-עלים ? |
|
||||
|
||||
אוסטרופולים. |
|
||||
|
||||
My support for the national struggle of third world countries comes exactly from the fact that national oppression is what makes these nations oppressed to begin with. National oppression can be defined by racism, economic domination, denying the right to practice one’s culture. In opposing all of that nationalism can play some progressive rule. The demand to nationalize the country resources, taking pride in ones culture, fighting racism, all of this in the context of national oppression is progressive and needed. Of course, this is not the whole picture; the emphasis of internationalism and class struggle should apply. And when nationalist movements from oppress nations do not apply internationalism or class struggle we unite with them while emphasizing the importance of class struggle. Nationalist movements of the oppressed are never, ever, ever, equal to the atrocities and racist act that are committed under the nationalist philosophy of the oppressor. According to the line that you uphold, Chaves who is leading somewhat of a nationalist revolution in Venezuela is equal to Bush since both of them proclaim love and loyalty to their country. Chaves, on the one hand, nationalizing resources that should provide the millions of poor people in Venezuela with some decant jobs and a living wages and Bush, on the other hand, is a mass murderer and a representative of a global empire that exploit millions of people. Furthermore, as Marxists we look for the principle contradiction in any phenomena, and we pay close attention to the destructive side. In today’s world the principle contradiction is between the oppress nations and the oppressed nation (first world and third world.) when an oppressed nation, the destructive side of the contradiction, starts to destroy the usual relations of exploitation, that’s a good thing, and it might take the whole process out of existence and bring a lot of opportunities to other countries to due away with imperialism.
Marxism is not a dogma, it is a guideline and more importantly it’s a living science. Marxism will have no value if it will only be uphold as holy scrip. In an ever changing reality Marxists need to apply Marxism to life. Think what would happen if psychologists today would still treat patients with the same methods that Freud used. Class societies have changed a lot since the days of Marx. While all these definition that you provided are important, what’s more important is how they come into play in any given society. The proletarian, the force that makes the change, are as Marx said the people who have nothing to lose. More then just the fact that they cannot own the means of production, their social experience is what gives them the ability to demand, fight, and put their life on the line for a change. In other words social experience is decisive. Peasants in third world countries can unite with the proletarian because of the miserable life experience that they live through every day. In Israel the proletarian, in my view, does not exist. Sure, for some Israelis life is not so easy, but they get by. Their life experience, the privileges that come with being Jewish in your country are enormous. In other words their life experience is so bad that they would want a radical change. This can be seen through the long history of Israelis supporting almost all their countries wars. When they don’t, it’s only because their soldiers, not the occupied, are killed. It took 18 fucking years for Israel to get the fuck out of Lebanon, and why? Because a movement of mothers had that Israel should “protect its sons”. The occupying soldiers are Israel sons, while the Lebanese people don’t exist. Most of the Israeli people have always aligned themselves with their government, not only that, big sections of Israelis have voted for mass murderer and butcher. Furthermore, the definition of labor aristocracy is that in imperialist nations the flow of profit from the third world is so enormous that the bourgeoisie is willing to give some crumbs of that profit to sections of the labor class in order to align them with the state and to prevent rebellions. In Israel the billions of dollars that Israel receive annually from America provide a lot of benefits for the general population that people in third world country can only dream of. From free half-care to subsidies houses to education. All of this in my view has “bought out” the Israeli population. And what is batter example to Israelis enjoy “leisure time” than the fact that so many Israelis can acquire a degree in a university? I think that our disagreement around this subject is in the definition of what is a proletarian. I don’t agree with your statement that people who refuse to go to the army are denied the means to live. Sure, some jobs are denied to them, but they can always use their Jewish privilege and be employed. They might not be rich, but they can definitely survive. I’m not denying that there is a proletarian in your country, what I’m arguing is that the Israeli proletarian is very small and insignificant. A final point, There is no reason to get angry. I might be wrong in my observations (in some way I hope I am) and from your remarks it seems that there is a lot that I can learn from you. Take care, |
|
||||
|
||||
לא חלמתי שיגיע היום שאני אמתין בקוצר רוח לתגובה של תש"חיסט. ואם ב"יסט"ים עסקינן, שאלה לבלבניסטים: התש"חיסטים והמאו יזנקו אחד על גרונו של השני בכל מה שקשור לציר הכלכלי, אבל הם דיי מסכימים על גבי הציר המדיני. מי הוא הבדלן ומי המשתלב ? |
|
||||
|
||||
אתה רוצה לחלק את המתדיינים באייל לפי משתלבים / בדלנים ?! |
|
||||
|
||||
התש"חים מסכימים (בינם לבין עצמם) על גבי הציר המדיני? |
|
||||
|
||||
האמת היא שאני לא בטוח בקשר לזה, רדלר הוא היחיד שאני זוכר דברים שלו בעניין המדיני. |
|
||||
|
||||
רדלר? אני דווקא זוכר את יעקב |
|
||||
|
||||
אני לא מתכוון להכנס לניתוח מאד עמוק של הבורגנות של הוגו צ'אבס, אבל רק כדי לסבר את האוזן, בעוד רמת החיים המוחלטת של העניים עלתה שם, הרי שרמת החיים היחסית שלהם ירדה. הסיבה לכך אינה מערכתית, אלה פרוזאית לחלוטין: צ'אבס העלה את מחירי הנפט, ההכנסות עלו, ויש יותר עם מה לשחד את העובדים (והרבה יותר להעשיר את בעלי ההון). "I’m not denying that there is a proletarian in your country, what I’m arguing is that the Israeli proletarian is very small and insignificant." זו אחת הטענות המופרכות ביותר ששמעתי בחיים שלי. מי בונה? מי ממלצר? מי מאייש קופות? מי מאבטח? מי מנקה את הרחובות? מי מתחזק את החשמל, הגז והביוב? מי משטר ומי לוחם ומי מת בקרבות האימפריאליסטיים? לא ידעתי שאני גר באוטופיה שבה אחוז קטן מהאוכלוסיה עושה זאת בזמן שהשאר יושבים ומרוויחים כסף. הייתי רוצה לראות כמה ראיות לכך. בינתיים דו"ח פערי השכר מראה שאני חי במדינה נורמאלית לחלוטין מהבחינה הזו.אמנם יש אחוז לא פרופורציונאלי של לא-יהודים במעמד הפועלים, במיוחד ככל שאתה יורד ברמת ההכנסה, אבל להגיד שאין מעמד פועלים בישראל זה ממש מוגזם, ולא תואם למציאות. אם אין מעמד פועלים בישראל, איך זה שיש שביתות? איך זה שיש והיו שביתות שלא אורגנו או אושרו ע"י ההסתדרות (ישנם כמה גליונות מצפן, למשל, שמדברים על תמיכה בועדים ובשביתות כנגד דעתה של ההסתדרות)? אני חושב שדרוש ניתוח יותר רציני לסיבות לכך שיש תמיכה רבה כל-כך במלחמות וכיבושי ישראל בין הישראלים היהודים. מה שבטוח הוא שפיגועי התאבדות באוטובוסים וירי רקטות על ערי ספר רק מנציחים את המצב הזה, בלי קשר לעד כמה נורא הכיבוש. הכיבוש אכן נורא, מזויע, ויש להתנגד אליו ולקוות לחיסולו, אבל ההיסטוריה מראה ש"שחרור לאומי" נוטה להמשיך את יחסי הכוח שהיו לפניו, אלא שפני העריצים נעשים זרים פחות. רק הערה טכנית לסיום: נורא קשה לי לקרוא את הטקסטים שאתה כותב באנגלית. אני לא יודע אם זו בעיה של תוכנת האייל או חיסכון בפסקאות מצידך, אבל זה יוצא לא קריא, בעיני. אם נראה שאני לא מתייחס לחלק מדבריך, יכול להיות שזו הסיבה, ועמך הסליחה. |
|
||||
|
||||
Yea, I’m very busy at this time of year, so I write quickly and jump from issue to issue. I will try to elaborate on my earliest points, while answering your latest comment. I don’t know, however, for how long I can keep this debate going.
As I wrote, one of the ways to define if a nation is oppress, is to examine whether the people from this nation are subjected to, among other things, to racism, economic control, and blocked on the right of those people to exercise their own culture. Nationalist ideology can answer some of this oppression. Demands by nationalists movements to nationalize resources, to practice ones culture, and to have pride in ones origins, can be very progressive. We should unite with these movements while criticizing elements that are not progressive and trying to push the struggle towards a real emancipation of the nation. Your criticism of Chaves is out of context. Unlike poppet government before him, Chaves have provided his people with education, half care, and means to live. He should be supported in his struggle against imperialism. Your line will only force you to criticize the oppressed and to unite with the small group of people who agree with you. And, unlike what you wrote, the ruling classes in Venezuela are actually terrified by Chaves. Can this struggle by the Venezuela be drained and will only create another ruling elite? It might. That, however, is no excuse to not supporting movements who oppose imperialism. It’s up to communists in Venezuela to push the struggle beyond the limited scope of nationalism, while uniting with the just cause of opposing imperialism. Nelson Mandela and Gandy led nationalist movements. Did these movements have some incorrect line? Sure. But the struggle of the South African people and the Indian people against imperialism was just. Your criticism seems to come from the Anarchistic philosophy that claims that “power corrupts, absolute power corrupts absolutely”. This have not only been proven to be historically untrue, leaders of peoples movements have gave their lives to the people, but problematic in a class society. The divisions in class society are not only defined by property, but by intellectual privilege. After a revolution in order to provide the masses with real democracy it’s up to the leadership of the communist party to exercise dictatorship over the old capitalists, and to provide the masses with answers to political questions. As was seen in the Cultural Revolution the masses make history while the leaders provide leadership. This process of the dictatorship over the bourgeois has been proven historically to be the only way to radically advance the rights and living conditions of the proletarian. Dialectical materialism is a subject for a couple of books; I doubt that a sound bite of information can be enough to provide with a clear understanding of this philosophy. Never the lass, it is important for you to get some understanding of the correct way to view the world. Any object in the universe is driven by contradiction. For example, the concept of “life” is defined by “death”. Life would not be “life” without “death” and “death” is what gives “life” its meaning. “Death” is the destructive side of the contradiction. When death wins over the contradiction (the individual man is dead) the whole process of the contradiction between life and death comes to an end. Furthermore, the contradiction between life and death is what pushes the whole process into its natural end---death, There are a lot of contradictions in phenomena, but it is important to notice what is the principal (the most affective) contradiction that drive the whole process forward. In the world today, in regard to what define imperialism, the principle contradiction is between the imperialist countries and the oppressed countries. The phenomena of imperialism could not be possible if it was not for the exploitation (contradiction) of the oppress nation/countries. The destructive side if this contradiction, the side that wants to do away and to destroy the process are the oppress countries. When an oppress country stand for imperialism, there is a chance that the whole phenomena of “imperialism” can go out of existence. Imperialism (and capitalism) because of the endless need of exploitation, creates its own “grave diggers” (destructive side). America today, the leading imperialist country owes trillions of dollars to foreign countries and is stock in Afghanistan-trying to build a gas line, and Iraq-trying to control the oil world market. On top of this, Iran is refusing to accept Washington demand for any country to open its market for foreign (American) investors. This is the some of the difficulties that America is dealing with today. So, when Venezuela comes along and brings even more anarchy into the system, it’s a good thing, and might take the whole process of American imperialism out of existence. Think of the benefits and great opportunities that will happen if a country like the U.S. goes out of existence. Think what would happen when (among other things) corrupt government and dictators will stop receiving money and weapons, what a great day that would be!!! Again, Marxism is not a dogma. All these people that you call “proletarian” are not proletarian just because their relationship to production. Again, the proletarian are the people who have nothing to loss. The people those because of their social experience are willing to put everything on the line for a better future. The people that you mention not only work for companies who pay somewhat of a living wages, they enjoy “Jewish privilege”. Class is not the only way do determine ones class. In America, for example, among some of the things that being white can provide one with, is the opportunity to receive a decant job, to not get arrested, get a decant education, or to get good treatment in any government facility. In other words, being white get you “white privilege”. In Israel being Jewish can get you “Jewish privilege”, and I feel that we both can think on a hundreds of things that one can receive in Israel from being Jewish. Sure, classes exist even in the Israeli society, but they do not constitute such different as to create a proletarian class of Israelis Jews. Furthermore, as I said before, Israel through the billions of dollars received from America can provide its citizens with living conditions that people in third world countries can only dream about. Again, social experience is what determines your class. A worker, such in your country, can be dependent on imperialism and racism and to not be a proletarian. And in third world countries a peasant although owning a peace of land, because of the hard social conditions that he is living through, can unite with the proletarian. Your definition of the proletarian seems to be consistence with some of Marx writings. A lot of changes in reality, however, have happened since than. And Marxism is a living science, not a dogma. It was hard for me to understand your writing, but I hope that you are not implying that the blue pigs are part of the proletarian. Strikes do not define the proletarian. There are strikes and demonstrations in your country by government workers and students. That does not mean that all these people are the proletarian. I did not understand your last statement about the support of Israelis to their government. Take care, |
|
||||
|
||||
For example, the concept of “life” is defined by “death”. הנה שאלה מעניינת שאני לא יודע איך עונים עליה. אתה טוען שחיים ומוות הם שני הקצוות הדיאלקטיים המגדירים אחד את השני ונותנים משמעות אחד לשני. כשהמוות גובר - האדם מת - התהליך הניגודי מסתיים. מכיוון שלהבנתי לשני הצדדים הניגודיים - מוות וחיים - יש משקל זהה בדיאלקטיקה הניגודית, מדוע אי אפשר לומר עפ"י אותה לוגיקה שכשהחיים גוברים - האדם נולד - הרי גם אז התהליך הדיאלקטי מגיע לכדי סיום?התשובה אולי טמונה בהמשך דבריך the contradiction between life and death is what pushes the whole process into its natural end---death ממנה אני מבין שבעצם בבסיס דבריך לא עומדת טענה פילוסופית מנקודת מבט חיצונית "מנקודת המבט של שום מקום." למעשה אתה מתבסס על הידע הטבעי שלנו ונסיון החושים האומר שלמוות ולחיים אין אותו משקל ביחס ל"תהליך הדיאלקטי הניגודי" לשיטתך. מכך אין כאן להלכה ולמעשה תהליך דיאלקטי שכזה. אולי אתה יכול לתאר את זה כמין וקטור שמוביל מלידה למוות, אך זה מימלא לא יוצר דבר חדש מתוך ניגודיות דיאלקטית, כי זו איננה קיימת.
|
|
||||
|
||||
Can you elaborate on the second part of your question? It’s been a while since I took philosophy classes, and the words that you use are kind of hard for me.
I don’t know if relates to the second part of your comment, but its important to notice that it’s Dialectical MATERIALISM. We relate to the things that can manifest themselves in the material world. The question of whether a tree that falls in a forest makes any noise if there is no one to hear it has no meaning to us Marxist. Life and death manifest themselves in the real life, in the material world. Ill answer you in a couple of days. |
|
||||
|
||||
So ill try to answer your both of your questions here (although you did not provide me with a deeper understanding of your question).
When a process comes to an end, the new process that fallows takes a “leap”. When a chick comes out of an egg, it is a chicken not an egg. When a human is burn, it is not a dependable human embryo anymore; it is a full living and breathing human. It’s very important to notice the “leaps”. A process never ends and become something new by gradually developing into the new process/phenomena. When a person dies he does not die in stages. The whole body at curtain moment becomes dead, and a new process, the contradiction that move the process of the dead body takes place. Unlike the metaphysic and the religious philosophies that uphold that things do not change (a man is man a woman is a woman, god created the world and nothing changed, “human nature”). Marxism understands that in reality everything changes and that matter cannot exist without its own contradiction. China has been a long time an imperialist country. Through a military coup China has become a social-imperialist state. The contradiction between America and China are different then the contradiction between America, as the leading imperialist country at the moment, and third world countries. I only mention the economic relations between China and America to describe the hard economic realities that Washington is facing today. If, for example, Saudi Arabia stop treading with Dollars and instead switch to Euros, America will go bankruptcy the next day. This economic necessity is one of the things that led Washington to invade Iraq. The Iraq war needs to be seen not just as a war for oil, but a war to control the world oil economy. In Nemesis: The Last Days of the American Republic by Chalmers Johnson (one of the books that I recommended you) Johnson argues that America as a country that do not manufacture goods (it relies mostly on imported goods from third world countries) and owes so much in foreign debt will only lead to America going bankruptcy in a couple of years. |
|
||||
|
||||
I urge you to try and stay focused.
If life & death are dialectical contradictions, and at death the dialectical process comes to an end, why can't you posit that at the moment of birth (or conception) that process terminates as well? Hence, either the dialectical process as defined by its two opposing poles of life & death is either a metaphisycal conjecture, or unsubstantiated wishful thinking, or in short, a dogma? You were deriding the capitalistic and imperialistic nature of the USA, while ignoring the fact that a largest portion of her debt is held by China. That sheer fact indicates the latter's egregiously capitalistic nature as well, thus voiding your argument which had targete the uniqueness of the USA. Your last remark did not deal with my questions directly, or I had totally misunderstood it. |
|
||||
|
||||
I would urge you to understand that I’m here to politically agitate. Israelis need to be confronted with an all around conception of political questions. The false unity here and in Israel between people who are objectively represent racism, genocide, and ethnic cleansing, and people who only “nicely” and passively oppose them, is ridicules. I’m not here to “focus”, I’m here to get Israelis off their asses and in to streets, off this website with its endless relative debate of “truth”, and into actively opposing their government. That would never happen if we keep a nonchalant liberal attitude, and only “focus” on theory as if it exists in the abstract with no relationship to action, to reality.
“If life & death are dialectical contradictions”, life and death are dialectical contradiction at a certain process. “and at life and death this process comes to an end” all processes are driven by contradictions and therefore are dialectical by the very nature of what constitute a “process”. As Hegel, Engels & Lenin have repeatedly emphasized, even mechanical motion involves a contradiction, the most primitive form. This is even more true in an even more complex motions. "...why can't you posit that at the moment of birth (or conception) that process terminates as well?"--This is playing word games & is totally meritless. Certainly, at the moment of birth (or conception), certain processes terminate & others begin. Where the statement goes off is in its casual, sloppy use of the words concerning contradiction without delving into what is actually contained in the concept. " Hence, either the dialectical process as defined by its two opposing poles of life & death is either a metaphysical conjecture, or unsubstantiated wishful thinking, or in short, a dogma?"==This is simply more word games without any solid conceptual foundation. If only dialectics could be treated in such a simplistic mindless way, it would be so easy to become trained in its method of thought. "You were deriding the capitalistic and imperialistic nature of the USA, while ignoring the fact that a largest portion of her debt is held by China. That sheer fact indicates the latter's egregiously capitalistic nature as well, thus voiding your argument which had targete the uniqueness of the USA."---- The uniqueness of American imperialism can be seen through hundreds of military bases deployed around the world, control of exploitative organizations such as the World Bank and the IMF, and the support through weapons and money to corrupt and racist regimes around the world. People in China should fight and go against their oppressive government, and people in Israel should oppose their colonial government and American imperialism which is aiding and sustaining the corrupt and racist state of Israel. My last comment, indeed, did not deal directly with your question. I was trying to give some more background to economic realities that Washington is facing. Take care, |
|
||||
|
||||
For one aiming at agitating, you come out pretty agitated.
What's this business with bottoms? perhaps you should try the recipe consisting of "Celery! Apples! Walnuts! Grapes! In a mayonnaise sauce!" In any event, casually dismissing my arguments as "playing with words" is a double edges sword, with limited contribution. Your out of focus reply to my question regarding China, doesn't add much either. ATB |
|
||||
|
||||
“What's this business with bottoms?”
You’re the psychologist, you tell me…. Take a moment (or two) and construct your argument, again. Make sure to include how I ignored your questions and some concrete examples. |
|
||||
|
||||
ההערה הנ"ל היתה דווקא מתחום המלונאות, וד"ל. אני לא רואה איך אפשר לכתוב את הטיעונים שלי בצורה ברורה יותר. אולי אין לך תשובה, אולי הם חלשים. מי יודע? |
|
||||
|
||||
Your right, I might not have the sufficient knowledge to answer this.
Its also can be my obscure and weird writings that enable us to understand each other. I will think about your question, and maybe in the future I will find a better answer. Take care, |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד ליו''ר, בין חיים ומוות אין יחסים דיאלקטיים. יש או חיים או מוות ואין כאן שתי מהויות סותרות שמתקיימות ביחד. אתה עוד תוסיף שמתוך הסתירה שבין החיים והמוות-תיזה ואנטיתזה -תצא איזו סינטזה- המת החי או החי המת או לא חי ולא מת. |
|
||||
|
||||
סופרפוזיציה, כמו אצל שרדינגר. |
|
||||
|
||||
אלו דברים שאינני מתמצא בהם אבל לאחר שקראתי עכשיו בויקיפדיה, זה מתאים. |
|
||||
|
||||
רק הגדרה קצרה של סופר פוזיציה. אין לי מושג ירוק בתורת הקוונטים. |
|
||||
|
||||
אין שום צורך במושג ירוק. אין שם צבעים. |
|
||||
|
||||
בוודאי שיש: quantum *chromo* dynamics |
|
||||
|
||||
Eizik, Eizik, Eizik, we have been flirting for years anonymously, and this is where you choose to address me and to expose our secret relations? What would people think of you, a respectable leftist man with a good-for-nothing-Maoist? If I was a man and we were to live in Russia 70 years ago, this would be very problematic. Ill answer your comment body, but you owe me a date.
Life and death are general contradiction in life. When one is dyeing (I’m dyeing over here) these contradictions come into their fullest expression. Death can be symbolize in a lot of ways, car accident, a daises, the Israeli army shooting one for living while being Palestinian etc. etc. (focus, focus). Its not either life or death. My friend, we are all going to die (hopefully after the revolution, comrade) and at that moment, death will take over the contradiction, and our bodies will become something else, not human. According to what you’re saying, an egg is either an egg or either a chicken (or an omelet). I can’t have at this moment a productive debate; I hope I answered your question. |
|
||||
|
||||
Are you a woman?
|
|
||||
|
||||
And how would you define a “woman”?
|
|
||||
|
||||
female human being
|
|
||||
|
||||
You are confusing sex and gender.
|
|
||||
|
||||
I'm not.
You asked for my definition, I gave you my definition. If you have another definition, don't be shy. give your definition, and please give my an answer (to any definition you like). |
|
||||
|
||||
האם מאו מור (לא גבר ולא אשה אלא נער מיוסר) מתכתב עם עצמו באלמוניות ומשאיר סימן היכר קטן - "my" במקום "me"? |
|
||||
|
||||
אני לא סנוב, אני מדבר עם כל אחד בשפתו. |
|
||||
|
||||
אולי נערה מיוסרת. |
|
||||
|
||||
למה אתה רוצה לדעת? |
|
||||
|
||||
You can write to me in Hebrew. I would actually prefer it.
And why would you like to know my gender? You should read my writing and analysis for what they are, not based on who I am. The law of gravity is true not because a man discovered it, but because it is scientifically correct. |
|
||||
|
||||
אני מתעניין בפרטים חסרי חשיבות, לכאורה, אודות כל מי שכותב באייל. לא כל מה שאני קורא הוא מדע, ולא כל מה שאני קורא הוא בלתי תלוי בכותב. תחשוב רגע על סופוקלס, שייקספיר, אנה פראנק, ש"י עגנון, קונפוציוס, ג'יימס ג'ויס, ווירג'יניה וולף, ויקטור הוגו, לב טולסטוי או צ'ארלס דיקנס. האם אתה באמת טוען שצריך לקרוא את מה שהם כתבו בלי להתחשב במי הם היו? |
|
||||
|
||||
You are confusing science and art.
To say “women live in a patriarchal society” is very different than saying “I like to read Tolstoy”; the first statement should be studied and applied to reality and if incorrect is untrue. The second statement can be true subjectively. Virginia Woolf’s “in a room of ones own” is in my view is beautifully written. Her feminist’s statements in the book about the society at that time are scientifically true. |
|
||||
|
||||
כשתכתוב מאמרים מדעיים, אתיחס למה שאתה כותב כעל מדע. |
|
||||
|
||||
Well, I urge you to relate to all my statements as if they are a scientific. You should take all my statements and apply them to reality, experiment with them. For me this is more important than if you just agree with me. How would I know if I’m wrong if you would not tell me? How would we find the best scientific way to liberate humanity, if only one person would discus and think about that?
|
|
||||
|
||||
מה שחשוב בשבילך לא חשוב בשבילי, וההפך. לך חשוב "למצוא את הדרך המדעית לשחרר את האנושות" ולי חשוב לדעת מה המין שלך. אני לא יכול לעזור לך, ואתה יכול לעזור לי. אז מה אכפת לך? יש לך גן Y או אין לך גן Y? זה כל מה שחשוב לי כרגע. |
|
||||
|
||||
What’s important to me should be important to you, it our future.
I’m not going to answer that question; I do, however, request that you ask yourself if it would make a difference in how you relate to my writings if I was man or woman. Take care, |
|
||||
|
||||
השאלה אם אתה גבר, אשה או משהו בלתי ברור היא מסקרנת בהקשר הכללי של דמותך התמהונית ושל תגובה 440046. השאלה הזאת היא לא כל כך מעניינת בהקשר של ה"writings" שלך, היות וברור וגלוי שה"writings" שלך הם בלאו הכי לא שלך והם לקוחים/מועתקים/מועתקים עם שינויים מ"writings" של אחרים. כך שהשאלה אם הארכיבאי יתייחס ל"writings" החשובים-עד-מאוד שלך לפי ג'נדרך/מינך היא די מצחיקה. |
|
||||
|
||||
אין לי מושג על מה הוא/היא מדבר/ת. |
|
||||
|
||||
ברור שהוא התבדח בתגובה ההיא, אבל אולי הבדיחה חשפה בטעות משהו אמיתי, אולי בעיה אישית כלשהי (לא משהו שקשור אליך בכל צורה שהיא, רק אליו עצמו). |
|
||||
|
||||
הבדיחה חשפה שלמאו מור יש חוש הומור. מה שמעורר ספק בהיותו/ה מאואיסט/ית של ממש... |
|
||||
|
||||
זה עובד גם הפוך, לא? מה שחשוב לי צריך להיות חשוב לך בעתדינו. אז, מאחר שאני לא מאמין בשטויות האלה, ואתה כן, נראה לי שאתה זה שמחוייב, למען עתידינו, לענות לשאלה שלי. ואם כבר מבקשים לשאול שאלות עצמיות, אולי כדאי שתחשוב למה אף אחד מכל קוראי האייל לא מייחס לכתיבה שלך "מדעיות"... |
|
||||
|
||||
"ואם כבר מבקשים לשאול שאלות עצמיות, אולי כדאי שתחשוב למה אף אחד מכל קוראי האייל לא מייחס לכתיבה שלך "מדעיות"..." I think that this is an excellent question that I and any other leftist person have been wondering about. Why do Israelis ignore any critics or different outlook’s that contradict what they are taught by the Zionist propaganda machine?
Indeed, what’s up with Israelis? How can most of Israelis support the racist acts of their government against Palestinians for years and then be surprised when Palestinians terrorist group emerge? Why is it that most Israelis have supported the occupation of Palestine and governments of the right and the left have built more and more settlements? Why is it that Israel have pulled out of Lebanon, not because of the hundreds of civilians that were tortured and killed because of this occupation, but because of a movement of mothers who have convinced Israelis that its not wisely to sacrificing Israelis soldiers? Why do Israelis don’t lift a finger against the millions of dollars received from evangelical Christian who describe Jews as the killers of Christ and as people who will need to be converted or killed, while describing anyone who oppose the occupation of Palestine as Anti-Semitic? Why is it that Israelis have never demonstrated against the selling of weapons by the state of Israel to dictators who killed thousands of people in South America? Why is it that Israelis have never opposed the support of their government to the Apartheid government in South Africa? Why do most Israelis support the building of an apartheid wall that is built on the land of thousands of Palestinian and in direct valuation of the green line? Even in America, the leading imperialist country, millions of people have demonstrated against the war in Afghanistan and Iraq even before it was known that there were no weapons of mass-destruction and right after 9/11. But in Israel, 97% of Israelis have supported the invasion of Lebanon, against an organization that would not exist if it wasn’t for the Israeli brutal occupation of Lebanon, and have withdrawn their support to the war only after Israeli soldiers (not the death of more then a thousands civilians) have died. And even now, the political debate in the Israeli society is not about how to avoid more occupation and wars, but who is a good candidate to win the war against the Palestinians, who can manage and win the war against the Hisbala. You don’t need to be a communist to oppose all of this. I’m proud to stand against everything that people here, or in Israel support. |
|
||||
|
||||
מהי ההגדרה שלך ל"מדעיות"? תשובה בת שלושה משפטים לכל היותר, אם יורשה לי לבקש. תודה. |
|
||||
|
||||
את[ם] נטפלת לדברים צדדים רק כדי להציק לו ולא להתמודד עם השאלות הנוקבות שלו |
|
||||
|
||||
יאללה, אז תתמודד/י את/ה עם השאלות הנוקבות שלו. |
|
||||
|
||||
מזל שהוא כותב באנגלית עם טעויות ומכנה עצמו מאו. אם הוא לא היה כל אלה, אז צריך היה להתייחס לפחות לחלק מטענותיו. כמה נוח. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה למה שלא תתייחס לחלק מטענותיו שנראות לך ראויות להתייחסות, עם או בלי הטעויות באנגלית ועם או בלי ניק מצחיק. בעיני הלא-מתוחכמות-מדי, כשהוא מצטט בתחילת תגובה 440321 את המשפט/שאלה של העוזר האיטי לגבי ה"מדעיות", ואז מרביץ את המגילה הארוכה שהוא מרביץ בעניין ישראלים ופלסתינים, כאילו שעוד לא דובר בנושא זה וכאילו שזה שייך לעניין כשזה מאוד לא שייך - הוא משתין על כולנו בקשת וצוחק צחוק גדול (אגב, דעתי דומה לדעתו במספר נקודות בנושא המזרח תיכוני, אבל גם זה לא שייך). אם לדעתך אני טועה בכוונותיו, והמשחק שלו ראוי בעיניך להתייחסות רצינית - אדרבה ואדרבה - למה שלא תגיב בהתאם? |
|
||||
|
||||
You keep nitpicking and relating to the superficial.
The question was “why do most people here don’t take you seriously?” To which I have answered, that Israelis in general don’t listen to other views or act against oppression. You have no right to demand from others to reply to me when you, who according to your own answer agree with me, but still relate to the superficial. Take some responsibility and deal with my comments maturely, instead of immediately accusing me of “disrespecting Israelis”. |
|
||||
|
||||
The question was not "why do most people here don’t take you seriously?"
The question was "why do most people here don’t take you scientifically?" |
|
||||
|
||||
You keep nitpicking. There is no way that you have meant something other than how I interpret you.
Deal with my comment, or stop wasting my time. |
|
||||
|
||||
אז עכשיו אתה אומר לי, באופן מדעי, שלא יכול להיות שהתכוונתי למה שכתבתי, ושהתכוונתי דווקא לאיך שפירשת את מה שכתבתי? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
"How can most of Israelis support the racist acts of their government against Palestinians for years and then be surprised when Palestinians terrorist group emerge? Why is it that most Israelis have supported the occupation of Palestine and governments of the right and the left have built more and more settlements?" בגלל שהם נתונים למערכת תעמולה אינטנסיבית ומלאת שקרים שנותנת להם תמונה כוזבת על המציאות. ככה גם הרוסים בטוחים בכך שכל הפעילות של רוסיה נגד הצ'צ'נים היא לגיטימית, וככה גם האמריקאים בטוחים בכך שכל הפעולות הצבאיות הרצחניות של ארה"ב במהלך השנים היו לגיטימיות, ושארה"ב היא מדינה שוחרת שלום, צדק וחירות. האמריקאים אפילו יותר משוכנעים בכך מהציונים."Why is it that Israel have pulled out of Lebanon, not because of the hundreds of civilians that were tortured and killed because of this occupation, but because of a movement of mothers who have convinced Israelis that its not wisely to sacrificing Israelis soldiers?" אם נניח שזו באמת הייתה הסיבה לנסיגת ישראל מדרום לבנון, הרי שמה לעשות שהאינטרסים והחיים שלהם עצמם ושל הסובבים אותם חשובים לאנשים יותר מאשר אלה של אנשים שרחוקים יותר מהם. האם הפלסטינים נאבקים בכיבוש למען מישהו אחר, או למען טובתם שלהם?אבל אני מתקשה להאמין שזו באמת הייתה הסיבה. עצוב לראות אדם שטוען שהוא מרקסיסט מקבל את ההסבר השטחי הזה כאמת לאמיתה. "Why do Israelis don’t lift a finger against the millions of dollars received from evangelical Christian who describe Jews as the killers of Christ and as people who will need to be converted or killed, while describing anyone who oppose the occupation of Palestine as Anti-Semitic?" כי האנטי-ציוניות היא האנטישמיות החדשה, מכיוון שלפי האידיאולוגיה הציונית, הציונות היא-היא ההמשך האמיתי ליהדות."Why is it that Israelis have never demonstrated against the selling of weapons by the state of Israel to dictators who killed thousands of people in South America?" אני די בטוח שהיו מספר ישראלים שעשו זאת. אבל הפגנות הן פעילות פוליטית די חסרת משמעות כשלעצמה, ובפועל אלה שיכלו לעשות משהו בנידון לרוב ממילא נהנו מכך. כמה ישראלים ידעו על כך, אגב? האם זה דבר שפורסם רבות בקרב הציבור הישראלי הרחב?"Why do most Israelis support the building of an apartheid wall that is built on the land of thousands of Palestinian and in direct valuation of the green line?" מבחינת רוב הישראלים החומה היא כלי להגן עליהם בפני הטרור הפלסטיני, והם מוכנים לתמוך בה מבחינה זו. הפרטים פחות מעניינים, יותר מעניין להמנע מפיגועי התאבדות."Even in America, the leading imperialist country, millions of people have demonstrated against the war in Afghanistan and Iraq even before it was known that there were no weapons of mass-destruction and right after 9/11." בהתחשב בכך שיש יותר משלוש-מאות מליון אמריקאים, כמה מליונים הם אחוזים בודדים."But in Israel, 97% of Israelis have supported the invasion of Lebanon, against an organization that would not exist if it wasn’t for the Israeli brutal occupation of Lebanon..." זה לא נראה סביר, ולו רק בגלל שאני די בטוח שאחוזי ההתנגדות למלחמה בקרב האזרחים הערבים היו מאד גבוהים, והם מהווים כ-20% מהאוכלוסיה. מאיפה אתה מקבל את הנתונים שלך?"...and have withdrawn their support to the war only after Israeli soldiers (not the death of more then a thousands civilians) have died. And even now, the political debate in the Israeli society is not about how to avoid more occupation and wars, but who is a good candidate to win the war against the Palestinians, who can manage and win the war against the Hisbala." אני חוזר לנקודה הקודמת שלי. הבעיה היא שרוב הישראלים לא מבינים את הקשר ההדוק בין המוות המיותר של חיילי צה"ל לבין מבנה החברה בו אנו חיים. ואנשים כמוך, שמקדמים מאבקים על בסיס לאומי, לא ממש עוזרים לשנות את המצב הזה."You don’t need to be a communist to oppose all of this." ורוב הארגונים שמתנגדים לכיבוש ו/או לציונות בתוך הציבור הישראלי גם הם אינם קומוניסטים. וגם אלה שהם קומוניסטים הם קומוניסטים במובן הלניניסטי או הטרוצקיסטי במקרה הטוב.
|
|
||||
|
||||
"...גם האמריקאים בטוחים..." "...שלוש-מאות מליון אמריקאים, כמה מליונים הם אחוזים בודדים." בעוד אנו מדברים על סיסמאות, תרוצים מפוקפקים, וזוית ראיה משוחדת, והנה אנו קוראים את הדברים לעיל. משונה ביותר. אדרבה, אחוזי התמיכה הזעומים אליהם התדרדר ממשלו של בוש, המפלה הרפובליקאית בסנט ובקונגרס, הביקורת הגוברת של מדיניות הממשל ודווקא זו שבאה מתוך המחנה השמרני, האין אלה מראים את ההיפך ממה שכתבת? |
|
||||
|
||||
החבר Mao more than ever התייחס לתקופה שלפני כל אחת מהמלחמות, שהיא התקופה הקריטית לבחינת עמדתו של אדם כלפי המדינה שלו. הדינמיקה שבה מלחמה קרקעית מסתבכת, מניבה הרוגים רבים יותר ויותר לצד הכובש, חושפת ליקויים חמורים במערך ההכנה, האספקה, והשיקום של החיילים, ומביאה לבסוף, על בסיס זה, להתנגדות פנימית למלחמה, דומה מאד בין מהלך מלחמת לבנון השניה לבין מהלך מלחמות אפגניסטן ועירק. ובינתיים גם הסנאט והקונגרס הדמוקרטים ממשיכים להזרים כספים אל הכיבוש בעירק, ובל נשכח שממשל קלינטון גם הוא הפציץ גם את עירק וגם את אפגניסטן. It's the old "bait-and-switch", my friend.
|
|
||||
|
||||
אין לי מושג על סמך מה אתה כותב את זה. הסנט והקונגרס החליטו להתעלם מאיומו של בוש להטיל וטו על ההחלטות שלהם, ושלחו לחתימתו תיקצוב של $124 מליארד ושעל פיו הנשיא חייב להוציא את הכוחות האמריקאים מעירק עד הראשון באוקטובר. האם אתה עד כדי כך ממוקד באידאולוגיה שלך כדי לחשוב שהנבחרים האמריקאים יפקירו את החיילים המוצבים בעירק ולא יממנו את הגנתם ואת מה שדרוש כדי לבצע נסיגה בטוחה עד כמה שניתן (שלא לדבר על המחיר הפוליטי פנימי שצעד כזה יגרום)? |
|
||||
|
||||
You’re the one who is actually blinded by his own ideology.
It’s an election year, and the democrats are trying to appeal to the people that they have dissertated for last six years. The Democrats not only wont pull out of Iraq, on some level they can’t. You’re the one, who is ignoring history, the war in Vietnam was ended by a conservative republican not by all the other democratic candidates who promised to stop the war (and only escalated it). This happened through a large movement of people in the streets (and the heroic resistance of the Vietnamese) who forced the ruling class to retreat and to appear “democratic”. Stop ignoring the economic base of the capitalist system, and face reality and history for what it is, a contradiction between classes. |
|
||||
|
||||
Once again I am dismayed by and exhibition of cant slogans. It seems as if an egregious miscomprehension is coupled with uncopasetic reading of current events.
|
|
||||
|
||||
The bill is not going to end the war. Leading democrats have said that it does not matter if bush veto the bill, the democrats would still found the war. Under the logic of “support our troops” and “we love America” the democrats are not going to be seen as the people who will stop the founding of the war. The democrats have promised that they would change things when they have a majority, now they have it and they are still not doing anything. Most of them have supported the war numerous times, of have not done anything in the last four years. And both Democrats and republican uphold the idea of the U.S. domination over the rest of the world.
The war is not the only horrific acts of the bush administration. Torture, women’s rights, theocracy, war on Iran, and to all of that the democrats have no answer. Woman would never the gain the rights, or the right to vote if they would put their face in the electoral politics. The Black nation would never gain their rights if it wasn’t for massive movements out of the electoral politics. And the Vietnam War would have never been stopped if it wasn’t for people in the streets. But don’t let all this facts ruined your liberal-utopian view of the world. Please don’t respond to me with some half-ass comments composed of sloppy words. P.S. What’s the difference between saying “I support the troops, not the war” and “I support the rapist not the rape”? |
|
||||
|
||||
Hmm, that "bottom" is here again.
Somehow it looks like petulence leads you to gnaw this exchange down into degenerated tone and content. As for your P.S., I may be wrong but aren't you the one more adroit in drawing comparecement with such despicable obcenity. |
|
||||
|
||||
“I may be wrong but aren't you the one more adroit in drawing comparecement with such despicable obcenity.”
That depends how you define the occupation of Iraq. If for you the bombing of hundred of thousand of Iraqis, torture of Iraqis civilians (some of it sexual) and results that have led to more then 600.000 civilians dead (all based on lies and to control the oil market) is not on the scale of rape, than yes, I am the one who making obscene accusation. It is sad that you have chosen to ignore the rest of my comment. |
|
||||
|
||||
Oddly enough, you have elected to pontificate absolute truths under an article based on a premise of openness to alternative points of view, in what seems like a blunt attempt to hammer people into lock step march hailing your very own peculiar myopic, albeit not completely devoid of merit, view.
|
|
||||
|
||||
So, there are two things that you are doing here.
A. You are ignoring the subject, the question of “democracy” in the U.S., and pushing this discussion to become something else. B. You are trying to scull me into your very limited definition of “openness”. Real democracy is not a debate between the extreme right and the centered right, between the very passive “left” and the very active and vigorous right. I think that the situation in Palestine is horrendous, and its time for Israelis who don’t know what’s going on in Palestine, to be “open” to the understanding that they are responsible on some level to the horrendous acts committed by their government, and the Israelis who do know what’s going on, to do something. I really don’t understand what you want from me. If I were to call my self “Sharon more then ever” and talk about how Palestinians should be treated as a second class citizens and expelled, I would be considered as a legitimate debater on this web-site. But when I come and uphold Marxism and try to awaken Israelis in the direction of some activism and responsibility towards the rest of the world, or god forbid towards Palestinians, it’s unacceptable. The condition that most of humanity is living under, require action by people. This is not just my truth, but objectively true. We can always debate on how to improve and help humanity, but we need to start some meaningful discussion. All of this does not negates the very appreciated afford by you to expose Israelis to a better understanding of history. |
|
||||
|
||||
האמת היא שהנושא האמיתי הוא הישראלים, וכמה הם רשעים בגלל שהם לא עושים את מה שאתה אומר שהם צריכים לעשות. אשמח אם תוכל, בבקשה, להתייחס לתגובה 440399, אלא אם כן אתה חושב שעדיף לדבר עם ליברלים מאשר עם קומוניסטים אחרים. |
|
||||
|
||||
That’s true, the real fundamental subject is why do Israelis are not doing enough against oppression committed by their own government. They do not need to do exactly “what I want them to do”, but they need to do something. Again, I do feel that Israelis pusses enough privilege to act. There is no reason that hundred of university students can pure into the streets and protest, and not do the same thing against the occupation.
It’s very easy for me to answer questions about history and democracy. But when it comes to Marxism, to debating you, I found my self opening books, searching the web, and writing very long and necessary answers that requires a lot of time, something that I don’t have much of at the moment. On a personal level, this might sound somewhat liberal and in direct contradiction to the spirit of Marxism, but I don’t have a lot of problems with your political orientation. I think its incorrect (I’m not fully liberal…) but I do think that you embody what a lot of Israelis should do. I’d rather at the moment, with my limited time, expose more and more liberals who are caught in a very problematic world view, to deep political questions and into the streets. Out of the whole “my truth your truth, we can all live in harmony” and into a direct struggle against oppression. When I have the time to delve into deep questions of Marxism, you’ll be the first to know. This is going to be my last comment on this website for this time period. If you write me an answer, I will happily read it. |
|
||||
|
||||
"That’s true, the real fundamental subject is why do Israelis are not doing enough against oppression committed by their own government." נתתי לך את הסיבות שנראות לי. לא נראה לי שאתה באמת מעוניין להתייחס לכך כאל שאלה לניתוח." They do not need to do exactly “what I want them to do”, but they need to do something. Again, I do feel that Israelis pusses enough privilege to act." לכל הפעולות נגד הכיבוש שאתה ציינת יש מאפיין אחד משותף: הן רלוונטיות רק לבני המעמד הבינוני, כאלה שיכולים להרשות לעצמם יום חופשי או שניים בשבוע, כאלה שלא צריכים לבלות את יום שישי בללכת לשוק לקניות, כאלה שיכולים להתנייד בשבת כאשר התחבורה הציבורית בקושי עובדת, וכל זאת כדי לפעול באופן התנדבותי למען מאבקם של אנשים אחרים, כשהתעמולה שהם חשופים לה כל יום אומרת להם שהאנשים האלה הם אוייביהם, וכאשר המנהיגות של האנשים האלה לא טורחת להוכיח אחרת! יש ישראלים, אפילו יהודים, שהם עובדים קשי-יום. למעשה, חלק ניכר מהישראלים הם כאלה, כפי שאתה כבר זמן מה מסרב להבין.אתה באמת מופתע שכל-כך מעט אנשים פועלים כך? בני המעמד הבינוני הם מיעוט בחברה הישראלית, מיעוט הולך וקטן, ומתוכם יש מיעוט שמצליח במידה מסויימת למרוד בתפיסת העולם שנכפית עליו מתוקף הפריבילגיות שלו, ואכן רובם פועלים כפי שאתה מחייב, אבל אין מה לעשות שעצם הצגת הפתרון שלך מצמצמת מאד את חוג האנשים שיכולים לקחת בו חלק. אבל יש דרך אחרת לפעול נגד הכיבוש, דרך שבה הרוב המוחלט של החברה הישראלית יכול ללכת: פשוט דרך המאבק הבסיסי על איכות חייך שלך, כי אלא אם כן אתה שייך לאחוז הזעום של האוכלוסיה שבאמת מרוויח מהמשטר הקפיטליסטי, מאבק שלך לשיפור תנאיך יביא אותך באופן טבעי לשתף פעולה עם יותר ויותר גורמים אחרים שגם-כן נאבקים לשיפור תנאיהם, דבר שיוביל בסופו של דבר למערכה כנגד הקפיטליזם, ולבסוף להפלתו; בכלות הקפיטליזם, זוועות הכיבוש יעלמו גם הן, בעוד שניתן בקלות לחסל את ה"כיבוש" מבלי לחסל את זוועותיו ומבלי לחסל את הקפיטליזם, כפי שגילו הרבה עמים ש"השתחררו", וכפי שהמצב בעזה כבר הוכיח זה מכבר, לטעמי. " There is no reason that hundred of university students can pure into the streets and protest, and not do the same thing against the occupation." מה לעשות, שבסיס מאבק הסטודנטים הנוכחי הוא בסיס איתן מאד, יותר מאשר צדקה לאחרים: הם רוצים לשלם פחות שכר לימוד! חלקם הגדול עובד לא מעט בשביל לחיות, והם רוצים שיותר מזה יהיה חופשי למטרותיהם. אני גם בטוח שלא מעט מהם ממורמרים על תוכן הלימודים שלהם, ואפשר לקוות שיקומו שם, כמו בשנות השישים, כאלה שירחיבו את המאבק הסטודנטיאלי כדי להתייחס לא רק לכך שהם יקבלו השכלה, אלא מה תוכן ההשכלה, מה היא נותנת להם? הם יתבקשו לשלם יותר ויותר על לימודים ריקים יותר ויותר מתוכן, ואין דרך לפתור את הבעיה הזאת תחת הקפיטליזם.אבל איך אפשר באמת לאחד מאבקים, כשבמקום לנסות ולחבר אותם ע"י כך שאתה מסביר כיצד כל אחד ואחד מהם נובע בסופו של דבר מחולייו של הקפיטליזם, אתה אומר שהתנגדות לפגיעה בציבור יחיד היא-היא חזות הכל, וכל השאר תפל, וצריך להיות כפוף לו? הרי זו תמונת ראי של האידיאולוגיה שהוצגה בהפגנה הזו אתמול, כאילו הפגיעה בהשכלה היא הדבר החשוב ביותר, כאילו על כך בנויה המדינה (לו רק היה זה פשוט כל-כך לחסל את המדינה!), וזו הסיבה שהמאבק שלהם מוצדק. הרבה יותר ברור מדוע הרטוריקה שלהם היא ריאקציונרית, אבל שלך ריאקציונרית באותה המידה. "It’s very easy for me to answer questions about history and democracy. But when it comes to Marxism, to debating you, I found my self opening books, searching the web, and writing very long and necessary answers that requires a lot of time, something that I don’t have much of at the moment." הבעיה היא, באמת, שאתה פותח ספרים ומצטט ונואם, במקום להתייחס לנקודות שלי, כמו שאני מתייחס לנקודות שלך. זה מאד חד-צדדי, ונוגד את רוח המרקסיזם, שהוא, בסופו של דבר, דיאלקטי, קרי, בנוי על פיתוח רעיוני דרך שיח. הפסק לקרוא ספרים ודבר איתי!"On a personal level, this might sound somewhat liberal and in direct contradiction to the spirit of Marxism, but I don’t have a lot of problems with your political orientation. I think its incorrect (I’m not fully liberal…) but I do think that you embody what a lot of Israelis should do. I’d rather at the moment, with my limited time, expose more and more liberals who are caught in a very problematic world view, to deep political questions and into the streets. Out of the whole “my truth your truth, we can all live in harmony” and into a direct struggle against oppression." אתה לא ממש מדבר איתם, אתה מדבר אליהם, ואם היית שם לב, היית רואה שחלק מהביקורת שלי מופנה לבעייתיות שברטוריקה ובאידיאולוגיה שלך, ובסיבות לכך שהיא לא מובילה בסוף את בני שיחך לעשות משהו כדי לשנות את העולם."When I have the time to delve into deep questions of Marxism, you’ll be the first to know." אתה מדבר על שאלות יסודיות של מרקסיזם כאילו מדובר באיזו תורת נסתר. אבל מרקס היה איש של היום-יום! הבעיות שאני העליתי הן, לעניות דעתי לפחות, בעיות קונקרטיות לגבי העולם בו אנו חיים. מדוע אתה מרגיש צורך לסגת לכל מיני דיונים אבסטרקטיים על הדיאלקטיקה של החיים והמוות עם ליברלים, במקום לדון בכאן ועכשיו אתי?
|
|
||||
|
||||
I disagree with your statement that I just quote from Marxist books, I reviewed all my comments here and they all materialist, they all consist of examples from reality.
Marx, although brilliantly analyzing reality, have lived a long time ago, and had some false understandings. His theory, for example, that the third world countries should wait for the technologically “advance” European countries to make a socialist revolution suffers from Eurocentrism. That should lead us all Marxist to a couple of observations: 1. Marx had some limitation in understanding reality. 2. Truth exists regardless of who says it 3. Marxism is a living science and need to be applied to reality and not be based on books. 4. Its extremely important to study Lenin’s and Mao’s writings so we can elevated and applied Marxism to our days. (By the way, Marx was a strong advocate of the idea of the “dictatorship of the proletarian”). Marxism is a very difficult science. Not only its needs to be correct by other fields of sciences, its need to be applied to reality. It would be very easy for me to come here and write “capitalism is bad”. That, however, would not salve a thing. To explain just this statement like that I would need to delve into “Capital” and “Imperialism the highest stage of Capitalism”, show how capitalism and imperialism affects the world and Israel in particular, and how capitalism gives rise and affect the occupation of Palestine. In short, reality is complex. The questions that you arise, again, are complex. They involve an analysis of what makes a proletarian, labor aristocracy, historical investigation of revolutionary political movements and revolts by Israelis (to prove that sections of the Israeli society do have an interest in a change) how imperialism affects Israelis (to determine how many Israelis are depended on the exploitation of the third world) what conditions have changed from the times of Marx, and probably more questions that I cant think about right now. I don’t have time for all of this at the moment. Ai, my friend, you keep dragging me into a debate that I have no time for. Your spirit of finding answers and searching for truth is admirable, but if you have some patience, we might be able to conduct this discussion in Hebrew, something that would allow us both to understand each other better. Respect me, let me go. |
|
||||
|
||||
couple of observations זה לא ארבע נקודות! Marxism is a living science מה זה "מדע" ואיך מרקסיסם הפך למדע? Marxism need to be applied to reality קודם יש מדע ואח"כ מציאות? בדרך כלל זה בדיוק ההיפך. באמת אין פלא שאתה רושם שמרקסיסם זה מדע. |
|
||||
|
||||
אני לא מכריח אותך לענות לי. הודעות באייל יכולות לשבת שנים מבלי להיענות, ואז לפתע אפשר להמשיך את הדיון בנקודה בה הופסק. בתגובה שלך אתה טוען שאני טועה, אך מוכיח שאני צודק. שוב אתה לא מתייחס לנקודות שלי, ושוב אתה שולח אותי לקרוא את לנין ואת מאו (שכבר לא כתבו דבר-מה חדש זה כמה עשורים, אם אינני טועה), מיד לאחר שאתה מבקר את מרקס על כך שהוא מיושן מדי. השיח שלך מדבר על דיון, אבל הפרקסיס שלך הוא מטיפני וחסר כל אפשרות להתפתחות. אני משחרר אותך מהחובה לענות לתגובה זו עכשיו. עשה זאת בזמנך החופשי, מצדי עוד כמה חדשים או שנים, בהנחה שהאתר הזה עדיין יתקיים, ואני עדיין אבקר בו. |
|
||||
|
||||
א.==> "requires a lot of time, something that I don’t have much of at the moment" בשביל אחד שאין לו הרבה זמן אתה מבזבז יותר מדי ממנו בלחזור על עצמך בלי להבהיר מה אתה באמת רוצה מהישראלים או מהעולם. לפעמים, כשמרקסיסטים מלהגים אני מתרשם שכל מה שהם רוצים זה מהפכה. לא בשביל שבסופה יהיה יותר טוב - לאנושות, לפלסטינאים, לפועלים וכו' - אלא פשוט בשביל שתהיה מהפכה. וזה כדי שבסופה תהיה עוד מהפכה וחוזר חלילה. דומה שתפקידו של מרקסיסט הוא להחזיק את מדע המרקסיזם ה"חי" בחיים. ובלי מהפכות (רצוי אלימות ככל האפשר) המדע הזה ימות להם בידיים. מה, אתה באמת חושב שהזמן שאתה מבזבז כאן יוציא ישראלים לרחובות כדי להפגין נגד הכיבוש?! ומה, אם יצאו 100 אלף לרחוב, הכיבוש יפסק ?! ומה, אם מחר הכיבוש יפסק וישראל תשוב באופן חד צדדי לגבולות 67, אתה חושב שהאפליה הגזענית נגד ערבים תפסק?! ומה, אם הציונות הגזענית תפסק, לא תתחיל או תמשיך גזענות אנטישמית-אנטי יהודית? ומה, אם תהיה גזענות אנטי-יהודית, לא תדרוש מהפכה נוספת? זה מאוד רומנטי לראות את הסטודנטים הגיבורים נלחמים בגופם נגד קלגסים על סוסים, או לעודד המוני פועלים לצאת להפיכות עם קילשונים בידיהם. חוץ מעוד כמה פצועים או עוד כמה גופות, לפעילות כזו מעולם לא הייתה תוצאה חיובית ... מלבד ל"מדענים" שהחזיקו את מדעם בחיים. |
|
||||
|
||||
B. You are trying to scull me into your very limited definition of “openness”. Real democracy is not a debate between the extreme right and the centered right, between the very passive “left” and the very active and vigorous right. איבדתי אותך. מה היא "דמוקרטיה אמיתית" לשיטתך?I would be considered as a legitimate debater on this web-site מדוע אתה רואה בי כמייצג של האתר הזה, ומה הקשר של שרון לעניין?
|
|
||||
|
||||
I wish that what you are saying is true. I would love to debate this with you one day, and again, hopefully I’m wrong.
I disagree that demonstrations are irrelevant. The state can be exposed and people can be educated in a lot of ways through demonstrations. Your point about the Democrats is true, there are not very different from the republicans. While the republicans never deny who they are, the democrats try to appear as something else. Its another example to how democracy can never be achieved in a class society (which is another subject for weeks and weeks of debates). Happy May 1 P.S. Here is how the Maoists in India are choosing to oppose the state. Hopefully their struggle will be connected to the Maoists in Nepal. http://www.atimes.com/atimes/South_Asia/IC20Df01.htm... |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |