בתשובה לעומר גולדמן, 23/01/07 12:25
וכדי לחזור לנושא המאמר 430163
אני מתכוון כמובן ליהודה המקורית - לפני גלות בבל. כל שאר ההתפתחויות נובעות מהאנומליה של ההיסטוריה היהודית (הישרדות של זהות קולקטיבית בשתי תקופות גלות עם פזורה רחבה ע"י היצמדות לדת הלאומית והפיכתה למאפיין העיקרי (ולא היחיד) של הזהות).

ניתן לראות דוגמא למוטיבים הלאומיים בתוך הזהות הדתית בתפילת שמונה עשרה: "וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין", "השיבה שופטינו כבראשונה" - אלו בקשות לעצמאות שלטונית-חוקתית המתאימות יותר לשאיפות לאומיות מאשר דתיות.

לדעתי, יש כאן בלבול בגלל שהיהדות נוצרה בזמן שבו היה זה טבעי שזהות לאומית כוללת בתוכה דת לאומית, ומאז הנצרות כבר לא מקובל לחשוב בצורה כזאת.

למעשה, אאל"ט, הנצרות המקורית דומה יותר להגדרה שלך - דת יהודית ללא שייכות לאומית.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430185
אם אחרי שיהודה המקורית חרבה העם שישב בה התפזר ועדיין נשאר עם, אז עניין המדינה לא היה הכרחי לעם (יתרון גדול- כן, הכרחי- לא). חוץ מזה שאתה מדבר על תקופה שבה הלאומיות לא עניינה אף אחד, לא היה דבר כזה.
לכן אין בעיה לשליטים לכבוש עמים אחרים ולהכליל אותם בתחומי הממלכה.

אני לא אומר שהעם היהודי ה"ישן" לא שאף לעצמאות. אני לא אומר שהעם היהודי ה"ישן" לא היה לאום. אני רק אומר שהוא לא אותו הלאום כמו העם היהודי ה"חדש".

לא מקובל לחשוב כך עוד לפני הנצרות. בכל מקרה אני לא רואה סיבה לבלבול: נצרות לא מגדירה עם כי היא לא רוצה, יהדות- כן. העם ה"יהודי" נטש את היהדות- היהדות לא מגדירה אותו יותר. והשאלה שעולה: אז מה כן?

סליחה על הבורות, מה זה אאל"ט?
וכדי לחזור לנושא המאמר 430189
אאל"ט: אם אני לא טועה.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430190
תגובה 240838
וכדי לחזור לנושא המאמר 430191
אאל''ט, ''אאל''ט'' זה ''אם אני לא טועה''.
נרשם התקף חריצות אצל האיילים במישור החוף 430192
תגובה 430189, תגובה 430190

:-)
וכדי לחזור לנושא המאמר 430225
א. למה אתה מתכוון ב"יהודה המקורית"?
ב. הראה לי את הקשר בין חורבן יהודה והתפזרות העם.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430309
א. לאותה יהודה אליה התכוון יהודאי: לפני החורבן הראשון.
ב. כשיהודה חרבה העם הלך לבבל וגם כשהיה יכול לחזור- הוא לא חזר. לפחות לא רובו. אחרי מרד בר-כוכבא התפזרו באופן סופי. אגב, עוד לפני החורבן הראשון היו קהילות שירדו, אאל"ט. (אני מיישם...)
וכדי לחזור לנושא המאמר 430419
אתה קצת עושה סלט. מרד בר כוכבא היה כ 60 שנה אחרי חורבן בית *שני* בזמן המרד הגדול. אז כבר מזמן לא היתה ממלכת יהודה (זאת שחרבה עם בית ראשון). במרד הגדול (ופחות מכך במרד בר כוכבא שבא אחריו) השתתפו יהודים (מההגדרה החדשה שלהם) גם מהגליל. ממלכת יהודה לא השתרעה עד הגליל.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430438
רוב העם לא הלך לבבל. הגלו משפחות אצולה אבל לא את הכפריים שהיוו את הרוב המחלט של האוכלוסיה (95%+). כל האמירה שהעם הוגלה מארצו אין בה הרבה אמת. יש יותר אמת באמירה שהעם גלה מארצו.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430473
את העובדה הזאת כבר שמעתי, אבל תהיתי מתי, אם כך, גלה רוב העם - ולאן?
וכדי לחזור לנושא המאמר 430490
היתה הגירה מתמשכת לרחבי האיפריה הרומית ועוד קודם לכן לבבל ולפרס. בבבל נשארו חלק מהגולים והתפוצה גדלה עם הזמן. היות שהגולים והמהגרים לא היו פשוטי העם שנשארו בארץ ישראל -קרה שתפוצות ישראל נבנו בעיקר מהשכבות הגבוהות יותר.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430505
אהה, בריחת המוחות התחילה כבר אז?
ומדוע בעצם עשו זאת? בבל הפרס היו מדינות מצודדות יותר?
וכדי לחזור לנושא המאמר 430507
עברו למרכזי האימפריות.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430514
וואלאק, תודה. בשלוש מלים נתת לי תמונה שלמה.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430517
בבבל הטלויזיה הייתה טובה יותר.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430518
מה, עוד לפני שהאמריקאים עשו שם סדר?
וכדי לחזור לנושא המאמר 430249
1. למה לא?
2. אם אני לא טועה.
וכדי לחזור לנושא המאמר 430310
למה לא מה?

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים